Ica börjar konkurrera med Postnord med egen pakettjänst

Permalänk
Medlem

Varför inte, om man beställer mat ifrån en ICA-butik som också har postnord och ett paket ligger och väntar så kan man väl ta med alltihopa? Men jag hade inte riktigt övervägt att använda ICA för att enbart leverera posten.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Finns det några pengar att tjäna för företagen att leka posten?
Så mycket som PostMord blöder så förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja börja.

Om man inte är som Airme som betalar mindre än minilön till anställda.

Bara det att lastbilarna som lämnar varorna kör tomma istället för att ta med sig paket från butiken måste ju ge positiva siffror när man räknar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Att du inte är tveksam betyder inte att det stämmer. Du kan lugnt räkna med att övriga aktörer slimmat sina transporter för att bli effektiva. Att tillföra nya tjänster utan att det innebär nya kostnader är ovanligt. Om det är möjligt för ICA innebär det att de kört med luft i transportapparaten dvs varit ineffektiva.

Du har helt rätt utifrån din syn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Alltså, nu har såklart inte ICA något samhällsansvar på det sättet, men man bör vara medveten om att Postens/PostNords förfall startade/är starkt sammankopplat med introduktionen av CityMail.

Det CityMail gjorde var ju att dom tog alla enkla/lönsamma utskick, och trots detta är CityMail ett ekonomiskt haveri.

Nu ska ICA alltså göra samma sak med paket.

Har inte hävdat någon enorm ekonomisk vinning eller förlust. ICA använder befintliga kanaler (butiker) samt sin logistiska infrastruktur och fyller ut transporterna med en tjänst till. Incitamentet i första steget för att få företag att ansluta sig till tjänsten är pris i förhållande till konkurrenterna.

Man bör vara medveten om skillnaden mellan PostNord/CityMail innan man diskuterar, annars får man Googla, eller fråga en kompis.
OK? Du verkar ha insyn. Kan du vänligen utveckla vad denna mening bidrar till eller har att göra med den diskuterade nya tjänsten.

Det är en enorm skillnad mellan att som ICA gör idag skicka ut relativt förutsägbara stora leveranser till sina butiker, och levererar ett paket till Olle Random som han beställer idag och han vill ha imorgon.

Vad säger dig att paketleveranser inte är förutsägbara? Jag syftar här till volym. du kanske refererar till något annat.

Tänker sig ICA att dom inte alls har den tjänsten, utan likt CityMail bara har planerade utskick säg 2 gånger i veckan, då blir dom i princip helt ointressanta för nästan alla kunder som vill ha sina grejer direkt.

Förstår inte vad du vill förmedla här.

Du verkar ha god insyn i branschen, utveckla gärna.
Tolkar inte som att vederbörande har god insyn men lyfter en legitim aspekt.

Vill du förmedla till ICA att de inte ska ge sig in i denna bransch för att kommer att gå åt h....te för dem?

Ändrade i strukturen
Permalänk
Medlem

https://www.dagligvarunytt.se/opinion/debatt/ica-paket-ar-det...

Mycket intressant utsago och artikel. 😎
(Som dessutom sammanfattar det stora hela väldigt bra.)

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Xeonist:

Du verkar ha god insyn i branschen, utveckla gärna.

Insyn är väl att ta i. Mer att jag snackat med Ica och fattar poängen med satsningen. För folk som har Ica som primära matvarubutik känns det ju rätt optimalt att köra paketleveranser via Ica Paket. Det blir ju en rätt smidig grej att kunna handla och plocka paket samtidigt, speciellt om samtliga Ica-butiker i landet hoppar på satsningen. Å andra sidan finns det ju redan bra alternativ via typ Instabox och liknande, så frågan är ju lite hur nödvändigt det egentligen är med ytterligare aktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Insyn är väl att ta i. Mer att jag snackat med Ica och fattar poängen med satsningen. För folk som har Ica som primära matvarubutik känns det ju rätt optimalt att köra paketleveranser via Ica Paket. Det blir ju en rätt smidig grej att kunna handla och plocka paket samtidigt, speciellt om samtliga Ica-butiker i landet hoppar på satsningen. Å andra sidan finns det ju redan bra alternativ via typ Instabox och liknande, så frågan är ju lite hur nödvändigt det egentligen är med ytterligare aktör.

Kanske för oss konsumenter eftersom det kanske blir lägre priser med frakt från visa butiker? Sen kanske smidigheten för de som har närmast till ica butiken.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk

Lika bra att Ica köper upp postnord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Insyn är väl att ta i. Mer att jag snackat med Ica och fattar poängen med satsningen.

Sa dom något om satsningen i Arendal när du pratade med dom? Förstod du poängen med den satsningen också?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Xeonist:

Sa dom något om satsningen i Arendal när du pratade med dom? Förstod du poängen med den satsningen också?

Nej, bara övergripande satsningen. Vad händer i Arendal?