Bärbar dator för programmering och gaming

Permalänk

Bärbar dator för programmering och gaming

Hej!
Jag letar efter en prisvärd dator som kan användas för programmering (studerar webbprogrammering) och gaming.

Krav:
- Snabb och tyst.
- Gott om utrymme, så minst 1TB SSD.
- Bra batteriprestanda.
- Windows operativsystem.
- Skärmstorlek 15 tum eller större.
- Budget upp till 10-15K.

Jag kan inte mycket om datorer och deras komponenter, och tar därför tacksamt emot tips och råd.

Permalänk
Medlem

Ska du ha den till gaming, alltså dedikerat grafikkort, så är den INTE tyst. Även de "tysta" gaming-datorerna låter som tröskverk.

Vill du däremot bara spela lite casual o lite äldre spel så rekommenderar jag AMD:s inbyggda gpu 780M, en fin liten sak. Kan köra Witcher o GTA, men inte mycket nyare. O snabb processor till programmering.

Sen 14 eller 16 tums skärm? 16 är skönare att jobba med. 14 är bekvämare att släpa till skolan varje dag. Själv kan jag knappt jobba på en 14 tum när det kommer till kreativitet. Utan den har jag till surf o anteckningar. Kodar jag så kör jag 16 tum med 16:10 ratio på skärmen.

Den här köpte jag till slut och är helnöjd:
https://www.inet.se/produkt/1975256/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera något med uppgraderingsbart minne. Jag jobbar med utveckling och måste köra nodejs-processer och ibland använder jag till och med mer än 32 GB RAM, så jag skulle avråda från att köpa nåt med mindre än det.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Ska du ha den till gaming, alltså dedikerat grafikkort, så är den INTE tyst. Även de "tysta" gaming-datorerna låter som tröskverk.

Vill du däremot bara spela lite casual o lite äldre spel så rekommenderar jag AMD:s inbyggda gpu 780M, en fin liten sak. Kan köra Witcher o GTA, men inte mycket nyare. O snabb processor till programmering.

Sen 14 eller 16 tums skärm? 16 är skönare att jobba med. 14 är bekvämare att släpa till skolan varje dag. Själv kan jag knappt jobba på en 14 tum när det kommer till kreativitet. Utan den har jag till surf o anteckningar. Kodar jag så kör jag 16 tum med 16:10 ratio på skärmen.

Den här köpte jag till slut och är helnöjd:
https://www.inet.se/produkt/1975256/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...

Tack!
Min nuvarande dator är 15,6 tum, så helst inget mindre än det.
Ok, jag förstår. Då tar jag hellre en dator med bra prestanda som inte är tyst, än en som är tyst, men medelmåttig.

Baserat på det andra svaret i tråden, så kanske det är bäst med en dator som har minst 32GB RAM då jag använder bl.a. node.js i skolan. Förslaget som du gav hade enbart 16GB RAM och 512GB SSD.
Har du något annat förslag som skulle passa mig bättre?

Uppskattar hjälpen!

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Skulle rekommendera något med uppgraderingsbart minne. Jag jobbar med utveckling och måste köra nodejs-processer och ibland använder jag till och med mer än 32 GB RAM, så jag skulle avråda från att köpa nåt med mindre än det.

Hur vet man om en laptop har ett uppgraderingsbart minne?
Jag använder också node.js (bl.a) i skolan, så tack för tipset angående RAM-minnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajax_Clock:

Tack!
Min nuvarande dator är 15,6 tum, så helst inget mindre än det.
Ok, jag förstår. Då tar jag hellre en dator med bra prestanda som inte är tyst, än en som är tyst, men medelmåttig.

Baserat på det andra svaret i tråden, så kanske det är bäst med en dator som har minst 32GB RAM då jag använder bl.a. node.js i skolan. Förslaget som du gav hade enbart 16GB RAM och 512GB SSD.
Har du något annat förslag som skulle passa mig bättre?

Uppskattar hjälpen!

I skolan kommer du ALDRIG behöva 32 gig ram
Men hans råd att kolla att RAM går att uppgradera vid behov är väldigt bra. De flesta gaming-datorer tillåter uppgradering av RAM. Jag gillar Lenovos, kanske nån av deras Legion-varianter?

Kolla på notebookcheck's hemsida så kan du kolla upp noise level vid Idle eller Office work. Jätteviktigt. Det är ok att en speldator låter som tröskverk när man spelar, men när man bara tittar på youtube så vill man att den ska vara tyst. De har utförliga tester på ljudnivå.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

I skolan kommer du ALDRIG behöva 32 gig ram
Men hans råd att kolla att RAM går att uppgradera vid behov är väldigt bra. De flesta gaming-datorer tillåter uppgradering av RAM. Jag gillar Lenovos, kanske nån av deras Legion-varianter?

Kolla på notebookcheck's hemsida så kan du kolla upp noise level vid Idle eller Office work. Jätteviktigt. Det är ok att en speldator låter som tröskverk när man spelar, men när man bara tittar på youtube så vill man att den ska vara tyst. De har utförliga tester på ljudnivå.

Tack för tipsen!
Jag ska kika lite på Lenonvos datorer, och även på den sidan som du rekommenderar.

Permalänk
Skrivet av Ajax_Clock:

Hej!
Jag letar efter en prisvärd dator som kan användas för programmering (studerar webbprogrammering) och gaming.

Krav:
- Snabb och tyst.
- Gott om utrymme, så minst 1TB SSD.
- Bra batteriprestanda.
- Windows operativsystem.
- Skärmstorlek 15 tum eller större.
- Budget upp till 10-15K.

Jag kan inte mycket om datorer och deras komponenter, och tar därför tacksamt emot tips och råd.

Hej!
Jag har fortfarande inte kunnat hitta en bra laptop som jag är nöjd med. Kan jag få några fler tips?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajax_Clock:

Hej!
Jag har fortfarande inte kunnat hitta en bra laptop som jag är nöjd med. Kan jag få några fler tips?

Tack på förhand!

Minne och hårddisk går ibland att uppgradera. Klarar du dig med 16/500 tills vidare?

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11496649

Sen köp till ddr4 ram och ssd och sätt in.

Till ex:
RAM: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5949988
SSD: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5908470

Här är en recension på den fast i rescensionen har den en lägre upplöst skärm: https://www.notebookcheck.net/Lenovo-Legion-5-15-G6-AMD-Revie...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

Hej allihopa! Tack för svar!
Era konkreta tips hjälpte mig att söka mer effektivt. Efter att ha sökt en lång stund har jag nu kommit fram till att denna dator verkar intressant, och ganska flexibel med att kunna få bättre RAM om nödvändigt. Skulle ni kunna ta en titt på om den ser bra ut eller om jag borde ta mig en funderare till?

https://www.inet.se/produkt/1974768/msi-katana-15-i7-16gb-1tb...

Jättetack för all er hjälp hittills!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajax_Clock:

Hej allihopa! Tack för svar!
Era konkreta tips hjälpte mig att söka mer effektivt. Efter att ha sökt en lång stund har jag nu kommit fram till att denna dator verkar intressant, och ganska flexibel med att kunna få bättre RAM om nödvändigt. Skulle ni kunna ta en titt på om den ser bra ut eller om jag borde ta mig en funderare till?

https://www.inet.se/produkt/1974768/msi-katana-15-i7-16gb-1tb...

Jättetack för all er hjälp hittills!

Den är också bra men mycket sämre skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Den är också bra men mycket sämre skärm.

Tack för dina svar!

Jag övervägde ditt alternativ också, för som du säger så är skärmen bättre och man får lite mer RAM för mindre totalkostnad (enligt dina rekommendationer). MSI-datorn har dock bättre processor och grafikkort, och jag använder oftast en extra skärm när jag är hemma, så jag väljer nog MSI-datorn i slutändan.

Det var väldigt hjälpsamt att du gav tips på extra RAM och SSD. Det gjorde det enklare att räkna på kostnader och jämföra med andra alternativ. Stort tack!