Nybygge hittar inte m.2 vid win installation

Permalänk

Nybygge hittar inte m.2 vid win installation

Hilfe schlangeman, hilfe!

Har precis byggt ihop min nya dator.
När jag ska installera Windows från usb sticka så finns det ingen disk att installera Windows på.
Disken syns i bios, syns inte i kommandotolken.

M.2 disken är typ det enda som inte är helt nytt i systemet, köpte den begagnad.

System:
7900xt
7800x3d
Asus tuf b650 plus wifi
32 gb ddr5 6000MHz cl36

Permalänk
Medlem

Du behöver ladda in drivrutiner så att Windows hittar disken för installationen.

Antar att det är denna drivrutin:
AMD RAID driver V9.3.2.158 For Windows 10/11 64-bit ->

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Du behöver ladda in drivrutiner så att Windows hittar disken för installationen.

Antar att det är denna drivrutin:
AMD RAID driver V9.3.2.158 For Windows 10/11 64-bit ->

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Okej, hur installerar man drivrutiner om man inte har ett os installerat?

Permalänk

Jag kom underfund med hur man gjorde nu. Installerade drivisarna men hittar fortfarande ingen disk..

Permalänk
Medlem

Vad har du för inställningar i BIOS?

CSM ska vara inaktiverat.
UEFI och TPM ska vara aktivt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Vad har du för inställningar i BIOS?

CSM ska vara inaktiverat.
UEFI och TPM ska vara aktivt.

Csm är inaktiverat
Uefi och tpm är aktivt

Permalänk
Medlem

Men det var inte en ny disk skrev du. Vad är det för disk och har den körts i uefi tidigare? Kördes den i MBR eller GPT?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen en gammal Windows-installaton på din usb-sticka som inte har nya uppdateringar installerade. Gör en ny usb-sticka så får du med alla uppdateringar.

Visa signatur

Surface Laptop 4 13.5 - 4680U - 16 GB DDR4 - Touch

Permalänk
Skrivet av shugge:

Men det var inte en ny disk skrev du. Vad är det för disk och har den körts i uefi tidigare? Kördes den i MBR eller GPT?

En wd black sn850 är det.
Inte en blek om vad den har körts i. Köpte den på fb marketplace!

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Du har förmodligen en gammal Windows-installaton på din usb-sticka som inte har nya uppdateringar installerade. Gör en ny usb-sticka så får du med alla uppdateringar.

Ja den är nog 3-4 år gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av seamp2000:

Jag kom underfund med hur man gjorde nu. Installerade drivisarna men hittar fortfarande ingen disk..

Hur gjorde du?

Man måste alltså ladda in drivrutinen (drivrutin-yadda-yadda.inf) till Windows PE (installationsmiljön) i detta steg genom att trycka "Load driver" och sen välja drivrutinen från en USB sticka:

Ta bort ev. gamla partitioner på disken du vill installera OS:t på och låt Windows skapa upp dem på nytt, det ska se ut som ovan när du trycker "Next" (se till så du gör detta på rätt disk om du har flera diskar inkopplade!!!).

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Hur gjorde du?

Man måste alltså ladda in drivrutinen (drivrutin-yadda-yadda.inf) till Windows PE (installationsmiljön) i detta steg genom att trycka "Load driver" och sen välja drivrutinen från en USB sticka:
https://www.ubackup.com/screenshot/en/others/windows-11-install/select-drive.png

Ta bort ev. gamla partitioner på disken du vill installera OS:t på och låt Windows skapa upp dem på nytt, det ska se ut som ovan när du trycker "Next" (se till så du gör detta på rätt disk om du har flera diskar inkopplade!!!).

Yes jag gjorde exakt så för att installera drivrutinerna.
Har bara en nvme disk installerat och den syns fortfarande inte där eller i kommandotolken, men som innan så syns den i bios.

Permalänk
Medlem

Du nämner att den inte syns i kommandotolken, så det här kanske inte fungerar men kan vara värt ett försök iallafall:

När du startar installationen, gör så här vid första fönstret (det som visas i PointMans inlägg här ovan):

Tryck Shift + F10

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (# är den disk du ska installera på)
skriv: clean
skriv: exit
skriv: exit

Dyker den upp nu i installationsfönstret?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Du nämner att den inte syns i kommandotolken, så det här kanske inte fungerar men kan vara värt ett försök iallafall:

När du startar installationen, gör så här vid första fönstret (det som visas i PointMans inlägg här ovan):

Tryck Shift + F10

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (# är den disk du ska installera på)
skriv: clean
skriv: exit
skriv: exit

Dyker den upp nu i installationsfönstret?

Det är ju där i cmd den inte syns

Permalänk
Medlem
Skrivet av seamp2000:

Yes jag gjorde exakt så för att installera drivrutinerna.
Har bara en nvme disk installerat och den syns fortfarande inte där eller i kommandotolken, men som innan så syns den i bios.

Ok. Prova ladda in både chipset och RAID-drivern och se om det hjälper.

Hittade någon med liknande fel som dig, samma moderkort:
https://forums.overclockers.co.uk/threads/windows-11-not-dete...

Testa uppdatera UEFI BIOS till senaste versionen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av seamp2000:

Det är ju där i cmd den inte syns

Ok, trist!
Om du får den att dyka upp kan det vara en god att titta i den här tråden:

WD SN850 dålig firmware / TLC-implementation?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1679024-wd-sn850-dalig...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Ville bara komma med en uppdatering. Har varit afk i några dagar. Beställde en helt ny nvme. Nu funkade det direkt!

Vad kan vara ”fel” med den sn850 jag har?

Permalänk
Medlem

Jag hade en WDSN850, inte X-modellen. Efter ca 8 månader slutade den fungera.
Upptäcktes i Bios men fungerade inte över huvudtaget i övrigt.

Jag kunde inte ens köra SMART-testerna eller formatera som finns i Asus-bios på mitt moderkort.

Reklamerade enheten och fick konstaterat den hade hamnat i read only och kunde anses som defekt.

Nu behöver det inte vara samma fel utan kan ju vara något annat även om symtomen är densamma.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@seamp2000: Kan det vara så att du måste enabla m2 platsen i bios? Bios /advanced/ pch storage config

kolla där , mitt asuskort hade pci-lanes activa och var tvungen att byta till M"2