Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Switch rasar efter byte av router?

Hej,

Har ett litet hemmanätverk som består av :

- Netgear Nighthawk R7000 Router
- Netgear GS116e Switch 16 port
- 3 st Netgear GS108GE 8 portar
- 3 Datorer kopplade med kabel
- 2 Nvidia Shield kopplade med kabel
- Medelstort Smart Home system(Homey) där vissa komponenter använder WIFI
- 5 Bärbara enheter ex telefoner och surfplattor med WIFI

Jag gjorde ett försök att byta ut routern mot en ASUS ROG GT-AX6000 i förrgår. Stötte dock ganska snabbt på problem, egentligen främst för att jag hade annat SSID på nya WIFI, men även för att vissa datorer behöver fast IP adress.

En dryg och allmänt problematisk uppdatering av nätverks komponenterna påbörjades men det dröjde inte länge förens jag insåg att det fanns ett större problem i nätet, komponenterna kopplade med kabel var allmänt svåra att komma åt. Efter genomgång ser jag att power dioden på stora Switchen blinkar!? Manualen anger inget om detta, provar starta om utan framgång. Väljer att byta adapter från 12V 1A adapter till 12V 1.25A(Allt jag hade hemma). Detta löste problemet och för att förenkla övergången så planerar jag nu sätta samma SSID och lösen på WIFI.

MEN att en Switch(adaptern) bara lägger ner sådär är oroväckande? Kan det var så att nya routern pressar igenom högre hastighet och då rann bägaren över?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Alltså, det är dumswitchar som inte har nåt webinterface. Har du separat accesspunkt eller kör du via roytern?
Kör du samma ssid och lösenord på den nya så borde du oavsett "glömma" inställningen på varje ansluten enhet och ansluta på nytt.

Sen händer det att nätdelar pajar. Shit happens.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Rekordmedlem

Mycket osannolikt för en rimligt modern switch brukar vara wirespeedkapabel och en router kan inte "pressa" trafik. Det är mer troligt att det beror på att du startat om nätdelen och påverkar läkfunktionen hos nån kondensator, den har nog helt enkelt blivit utsliten för de tål ett visst antal timmar och läkcykler innan de börjar degraderas så mycket att det påverkar funktionen signifikant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okay, jo nätadaptrar kan ge upp precis som all annan elektronik, bara lite märkligt att det skedde just nu. @mrqaffa tes låter dock rimlig, troligen tålde den inte omstart denna gången.

Men Förövrigt, menar ni att man inte bör köra samma SSID och lösen som tidigare? Man ska alltså ta sig på det ganska stora jobbet att konfigurerar om alla de komponenter som använder WIFI?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

Okay, jo nätadaptrar kan ge upp precis som all annan elektronik, bara lite märkligt att det skedde just nu. @mrqaffa tes låter dock rimlig, troligen tålde den inte omstart denna gången.

Men Förövrigt, menar ni att man inte bör köra samma SSID och lösen som tidigare? Man ska alltså ta sig på det ganska stora jobbet att konfigurerar om alla de komponenter som använder WIFI?

Det går bra att ha samma ssid och nycklar om du inte har nått speciellt problem som kan påverkas av ett byte men vill du inte "tvinga bort" nån klient så kör på samma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Strul med ny Asus GT-ax6000

Hej,

Jag har bytt ut min Netgear Nighthawk R7000 mot en Asus GT-AX6000, men det är inte direkt en mjuk övergång. Jag har en del erfarenhet av nätverk men är långt ifrån expert på ämnet. Så här ser vårt nätverk ut idag:

-Asus GT-AX6000 Router
-Netgear GS116e Switch 16 portar - kopplad till routern ovan
-3 st Netgear GS108GE 8 portar - kopplade till switchen ovan
-3 datorer kopplade med kabel - kopplade till någon av GS108GE-switcharna ovan
-2 Nvidia Shield kopplade med kabel - kopplade till någon av GS108GE-switcharna ovan
-Medelstort Smart Home-system (Homey) där vissa komponenter använder WiFi
-5 bärbara enheter, exempelvis telefoner och surfplattor, med WiFi

Först gick min Netgear Switch sönder, vilket tog mig ett bra tag att inse. När jag väl bytt nätdel i den så har det varit en del turer fram och tillbaka. Oftast har den trådbundna enheterna(PC\Windows) saknat förbindelse med routern (Windows PC > GS108GE > GS116e > Asus GT-AX6000). Även om man pingar IP-adressen får man inget svar. Wifi anslutna enheter har generellt fungerat klart bättre. Efter lite allmänt meckande, fabriksåterställning och omstarter så har det till slut hoppat igång med standardinställningar.

För att inte behöva ställa om alla prylar i nätverket, behöver jag återskapa samma miljö som tidigare. För att uppnå detta behöver jag ändra DHCP från start 192.168.50.1 till 192.168.1.1. Bara att göra denna ändring tog en väldig tid att genomföra, fick starta om nästan alla prylar i nätverket flera gånger. Oftast fungerade Wifi enheter medan Trådade enheter var oftast utestängda.

Nu behöver jag sätta en statisk IP på en server vilket jag vanligtvis har gjort detta via routern. Enligt manualen ska man låta DHCP vara aktivt men aktivera "Aktivera manuell tilldelning" samt lägga till datorn med den önskade IP i listan. Problemet är att så snart man ändrar inställningen "Aktivera manuell tilldelning" blir alla kabelbundna enheter utslängda igen. Det spelar ingen roll hur många omstarter man gör, de är helt bortkopplade. Till slut måste jag göra en ny fabriksåterställning och ställa om allt på nytt (IP-intervall, WiFi-SSID, lösenord osv.), men den här gången väljer jag att tvinga IP-adressen från den statiska datorn(server) istället för på routern, vilket visar sig fungera bra.

Så, två frågor:

1. Är min Asus GT-AX6000 kass, eller kan det vara så här struligt? Jag har inte upplevt nära på så mycket problem med den tidigare Netgear-routern som suttit där i säkert 7 år.
2. Hur sätter man en statisk IP på en enhet i Asus GT-AX6000?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag har bytt ut min Netgear Nighthawk R7000 mot en Asus GT-AX6000, men det är inte direkt en mjuk övergång. Jag har en del erfarenhet av nätverk men är långt ifrån expert på ämnet. Så här ser vårt nätverk ut idag:

-Asus GT-AX6000 Router
-Netgear GS116e Switch 16 portar - kopplad till routern ovan
-3 st Netgear GS108GE 8 portar - kopplade till switchen ovan
-3 datorer kopplade med kabel - kopplade till någon av GS108GE-switcharna ovan
-2 Nvidia Shield kopplade med kabel - kopplade till någon av GS108GE-switcharna ovan
-Medelstort Smart Home-system (Homey) där vissa komponenter använder WiFi
-5 bärbara enheter, exempelvis telefoner och surfplattor, med WiFi

Först gick min Netgear Switch sönder, vilket tog mig ett bra tag att inse. När jag väl bytt nätdel i den så har det varit en del turer fram och tillbaka. Oftast har den trådbundna enheterna(PC\Windows) saknat förbindelse med routern (Windows PC > GS108GE > GS116e > Asus GT-AX6000). Även om man pingar IP-adressen får man inget svar. Wifi anslutna enheter har generellt fungerat klart bättre. Efter lite allmänt meckande, fabriksåterställning och omstarter så har det till slut hoppat igång med standardinställningar.

För att inte behöva ställa om alla prylar i nätverket, behöver jag återskapa samma miljö som tidigare. För att uppnå detta behöver jag ändra DHCP från start 192.168.50.1 till 192.168.1.1. Bara att göra denna ändring tog en väldig tid att genomföra, fick starta om nästan alla prylar i nätverket flera gånger. Oftast fungerade Wifi enheter medan Trådade enheter var oftast utestängda.

Nu behöver jag sätta en statisk IP på en server vilket jag vanligtvis har gjort detta via routern. Enligt manualen ska man låta DHCP vara aktivt men aktivera "Aktivera manuell tilldelning" samt lägga till datorn med den önskade IP i listan. Problemet är att så snart man ändrar inställningen "Aktivera manuell tilldelning" blir alla kabelbundna enheter utslängda igen. Det spelar ingen roll hur många omstarter man gör, de är helt bortkopplade. Till slut måste jag göra en ny fabriksåterställning och ställa om allt på nytt (IP-intervall, WiFi-SSID, lösenord osv.), men den här gången väljer jag att tvinga IP-adressen från den statiska datorn(server) istället för på routern, vilket visar sig fungera bra.

Så, två frågor:

1. Är min Asus GT-AX6000 kass, eller kan det vara så här struligt? Jag har inte upplevt nära på så mycket problem med den tidigare Netgear-routern som suttit där i säkert 7 år.
2. Hur sätter man en statisk IP på en enhet i Asus GT-AX6000?

Uppdatera till merlin firmware (stabilare och mer lättanvänd)
https://www.asuswrt-merlin.net/

Sedan följ detta
https://www.asus.com/support/FAQ/114068/

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tack, ska ta en titt på det imorgon! Men är alltså original firmwaren så här strulig? Eller kan jag ha en defekt enhet?

Lyckades faktiskt inte ens göra en reset på enheten med knappen på baksidan utan fick ta mig in i webbgränssnittet istället på mobilen. Tittade i manualen för routern och knappen pekas ut på skissen men sen finns det ingen info om hur den fungera, uppenbarligen räcker det inte bara att trycka in och hålla den inne ett tag?

Visa signatur

Permalänk

Har också en GT-AX6000 men inte alls några problem, men inte så många enheter som du heller.

På fråga 2.
Under LAN, Fliken DHCP server kan du längst ner sätta en fast ip-adress till dina enheter. Välj enhet och sedan välj ett ip-nr i rätt intervall.
Jag har själv satt ett fast ip på en nätverksansluten skrivare. Funkar klockrent

Edit:
Har du senaste FW ? Jag har stannat på den näst senaste (3.0.0.4.388_23285) då jag läst om en del strul med den senaste FW.

Visa signatur

Intel Core Ultra 9 285k, Asus TUF Z890-Plus, Asus RTX 4070 OC, Corsair 32GB DDR5, Noctua NH-D15 G2, be quiet Dark Base 900, Asus Rog Strix 1000w, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tack, ska ta en titt på det imorgon! Men är alltså original firmwaren så här strulig? Eller kan jag ha en defekt enhet?

Lyckades faktiskt inte ens göra en reset på enheten med knappen på baksidan utan fick ta mig in i webbgränssnittet istället på mobilen. Tittade i manualen för routern och knappen pekas ut på skissen men sen finns det ingen info om hur den fungera, uppenbarligen räcker det inte bara att trycka in och hålla den inne ett tag?

Nej asuswrt brukar vara okej för hemma fixare.

Låter som ett måndags ex, men testa koppla ur switchar och uppdatera firmware etc

Sen får du väl ansluta allt 1 switch åtgången...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att blanda statiska och dynamiska IP-adresser är att ändra på IP Pool Starting adress och IP Pool Ending adress.
Jag har själv blandat, så min IP Pool startar på 192.168.1.50 och slutar på 192.168.1.254.
Då har jag tillräckligt med IP-adresser till mina statiska enheter.
Då sätter du själv IP på dina enheter, mellan 192.168.1.2 och 49. (beroende på valt intervall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Om du har en switch mellan routern och den trådade enheten kommer inte den trådade enheten se att länken har gått ner och då finns det ingen anledning för enheten att anta att DHCP-leasen har gått ut och behöver förnyas. Samtidigt byter du IP-subnät på LAN-interfacet vilket kan få konsekvenser - enheterna kommer nu att försöka nå internet genom gatewayen 192.168.50.1, vilken inte svarar på ARP längre, eller ens existerar. WiFi-enheterna upptäcker å andra sidan snabbt att nätet har försvunnit, återansluter och skaffar en ny lease och en ny gateway. Det hela hade säkert enkelt gått att upptäcka med ipconfig på klientenheten och åtgärda genom ipconfig /renew (förutsätter att vi pratar Windows här).

Problem nummer två är svårare att gissa på utan felsökning. Men värt att nämna i sammanhanget är att lease-filen eventuellt sparas i RAM, dvs /tmp, för att inte slita på det kassa NAND-minnet som finns i de flesta konsumentroutrar. Om man startar om router gissar jag på att enheterna som inte direkt skaffar en ny lease bara försvinner från routerns GUI, inte att de faktiskt tappar internetuppkopplingen (såvida man inte byter subnät/gateway då). Eventuellt skulle lease-filen kunna rensas när du aktiverar statisk tilldelning, men det får man nog logga in på routern för att bekräfta eller dementera. Det låter i alla fall som att du startat om när du aktiverat den statiska tilldelningen.

Summa summarum tror jag att det mest sannolika är att du har en normalt fungerande router men saknar förståelse för hur den fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:

Har också en GT-AX6000 men inte alls några problem, men inte så många enheter som du heller.

På fråga 2.
Under LAN, Fliken DHCP server kan du längst ner sätta en fast ip-adress till dina enheter. Välj enhet och sedan välj ett ip-nr i rätt intervall.
Jag har själv satt ett fast ip på en nätverksansluten skrivare. Funkar klockrent

Edit:
Har du senaste FW ? Jag har stannat på den näst senaste (3.0.0.4.388_23285) då jag läst om en del strul med den senaste FW.

Det var precis där jag var inne och la till en statisk adress på min server, men när man sparade och sidan laddade om så var det borta igen utan förklaring. Det var då jag trodde att man behövde aktivera statisk IP under DHCP men det gjorde ingen skillnad. Men du menar alltså att man ska kunna sätta en statisk IP så länge som det är inom rätt subnät utan att behöva aktivera något annat från standardinställningarna?

Firmware är 3.0.0.4.386_47629, den har inte föreslagit att updatera, borde jag? Eller är det bättre att köra merlin firmware?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Enklaste sättet att blanda statiska och dynamiska IP-adresser är att ändra på IP Pool Starting adress och IP Pool Ending adress.
Jag har själv blandat, så min IP Pool startar på 192.168.1.50 och slutar på 192.168.1.254.
Då har jag tillräckligt med IP-adresser till mina statiska enheter.
Då sätter du själv IP på dina enheter, mellan 192.168.1.2 och 49. (beroende på valt intervall)

Så har jag aldrig behövt göra på tidigare routrar? Jag har angivet MAC och vilken IP sen har routern sett till att komponenten fått IP adressen. Om den redan varit upptagen så har routern flyttat runt på IP adresserna och genererat nya så att den statiska fått rätt.

Men ja, det låter ju annars rimligt att skapa en fri del av subnätet där statiska adresser lever fritt. Man kan dock tycka att det borde vara enklare på en 8 år nyare router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om du har en switch mellan routern och den trådade enheten kommer inte den trådade enheten se att länken har gått ner och då finns det ingen anledning för enheten att anta att DHCP-leasen har gått ut och behöver förnyas. Samtidigt byter du IP-subnät på LAN-interfacet vilket kan få konsekvenser - enheterna kommer nu att försöka nå internet genom gatewayen 192.168.50.1, vilken inte svarar på ARP längre, eller ens existerar. WiFi-enheterna upptäcker å andra sidan snabbt att nätet har försvunnit, återansluter och skaffar en ny lease och en ny gateway. Det hela hade säkert enkelt gått att upptäcka med ipconfig på klientenheten och åtgärda genom ipconfig /renew (förutsätter att vi pratar Windows här).

Jag körde renew ett flertal gånger men det felade alltid, det gick inte häller att pinga varken 192.168.1.1 eller 192.168.50.1.

Skrivet av KAD:

Problem nummer två är svårare att gissa på utan felsökning. Men värt att nämna i sammanhanget är att lease-filen eventuellt sparas i RAM, dvs /tmp, för att inte slita på det kassa NAND-minnet som finns i de flesta konsumentroutrar. Om man startar om router gissar jag på att enheterna som inte direkt skaffar en ny lease bara försvinner från routerns GUI, inte att de faktiskt tappar internetuppkopplingen (såvida man inte byter subnät/gateway då). Eventuellt skulle lease-filen kunna rensas när du aktiverar statisk tilldelning, men det får man nog logga in på routern för att bekräfta eller dementera. Det låter i alla fall som att du startat om när du aktiverat den statiska tilldelningen.

Summa summarum tror jag att det mest sannolika är att du har en normalt fungerande router men saknar förståelse för hur den fungerar.

Ja, det är fullt möjligt och även troligt att det är min kunskap som inte når hela vägen fram här och det är därför jag frågar här för att försöka reda ut vad som händer.

Just nu fungerar allt utom 1 sak som det ska men det har taget en hel del trail an error för att komma hit. Skulle jag behöva göra om detta om säg 2 år så lär det troligen bli samma visa om igen eftersom detta inte var vidare intuitivt(med rådande kunskap).

Allt som egentligen är kvar(tror jag) är att få routern att tilldela den statiska adresserna istället för att klienterna ska tvinga sig till det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser nu att när jag går in och titar på vilka komponenter som är kopplade till routern så finns inte servern som tvingar till sig statisk IP med i listan? Dock verkar den fungera som tänkt, den har tillgång till internet via routern. Man kan se att den är kopplad till 192.168.1.1 vilket är routern i detta fallet.

Provar man pinga 192.168.1.10 som är servern med statiskt ip från en annan dator i nätverket så får man Request timed out. Så även om servern har en statisk adress och den har tillgång till internet genom routern så verkar ingen annan kunna se den?

Edit : Tänkte man skulle hinna spela lite med icke, fick felsöka detta vidare.

- Tog bort statisk adress från serverns adapter
- Hittade severn i listan på routern, denna gången står den inte som NAS utan som namnet på moderkortet, lägger till den i listan med den statiska IP adressen, när man gör detta switchar den automatiskt om till "Enable Manual Assignment" = YES.
- Routern ber mig vänta medans den jobbar, alla tråd kopplade komponenter tappas åter bort, d.v.s de kan inte komma åt routern, de kan inte pinga routern och de har inte heller någon internet.

Efter lite krångel fram och tillbak så uppmärksammas det att om man startar om switcharna så går det trådade nätet igång igen! Är detta standard betende numera? Har nämligen aldrig behövt krångla så här tidigare vid ändringar? Eller kan det vara så att den stora Netgear switchen med 16 portar har ett större problem än bara nätdelen?

Just nu ser det ut att fungera som tänkt.

Dubbelkollade firmwaren och den är som sagt 3.0.0.4.386_47629 och det är den senaste versionen för denna enhet.

Visa signatur

Permalänk

Enl supportsidan,
https://rog.asus.com/se/networking/rog-rapture-gt-ax6000-mode...
,finns det flera FW som är nyare än den du använder.

Om inte router vill ladda ner själv via gränssnittet, testa att ladda ner via supportsidan och ladda upp lokalt till routern.

Visa signatur

Intel Core Ultra 9 285k, Asus TUF Z890-Plus, Asus RTX 4070 OC, Corsair 32GB DDR5, Noctua NH-D15 G2, be quiet Dark Base 900, Asus Rog Strix 1000w, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Kan inte minnas att jag någonsin haft en produkt som inte kan ladda ner senaste versionen av sin firmware när det i praktiken ska gå. Visst har man fått ladda ner manuellt någon gång men det har varit till produkter som haft stöd för online uppdatering. Detta rör sig dessutom om en router vilke är än mer oroväckande.

Det har varit väldigt mycket strul med den nya routern och en del av det är från min egna bristfälliga kunskap inom ämnet men en hel del har också bara varit väldigt märkligt. Det är fullt möjligt att det inte är något fel på routern och att det är någon annan komponent som ex stora switchen som ställer till det.

Jag har en likadan router till liggande av en tillfällighet, är inne på att testa den och se om det faktiskt rör sig om ett Måndags ex, annars får man titta närmare på att exkludera den stora switchen ur ekvationen och se om det blir bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och som vanligt rekommenderas denna procedur för att uppgradera ASUS:
- Ta en backup på konfig
- Uppgradera
- Fabriksåterställ
- Läs tillbaka konfig backup

Har löst många konstigheter genom åren.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Packade upp en andra Asus GT-ax6000, ersatte den tidigare och nätverket hoppade igång direkt. Testade låta routern själv hitta senaste firmwaren vilket gick lika dåligt som förut. Hämtade ner senaste via WiFi då Windows datorn inte fick internet av någon anledning.

Efter update så rullade det mesta på förvånansvärt smidigt. Fick köra lite renew men slapp att springa till sever skåpet mer än 1 gång för att starta om switchen.

Märkta att vissa datorer i nätverket faktiskt ändrade inställningar, ex slog om från private till public network o.s.v. så det var lite meck ändå att återställa miljön men efter lite meck så rullar det på fint!

Just nu ser det inte ut att finnas mer problem med nät verket Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Packade upp en andra Asus GT-ax6000, ersatte den tidigare och nätverket hoppade igång direkt. Testade låta routern själv hitta senaste firmwaren vilket gick lika dåligt som förut. Hämtade ner senaste via WiFi då Windows datorn inte fick internet av någon anledning.

Efter update så rullade det mesta på förvånansvärt smidigt. Fick köra lite renew men slapp att springa till sever skåpet mer än 1 gång för att starta om switchen.

Märkta att vissa datorer i nätverket faktiskt ändrade inställningar, ex slog om från private till public network o.s.v. så det var lite meck ändå att återställa miljön men efter lite meck så rullar det på fint!

Just nu ser det inte ut att finnas mer problem med nät verket Tack för hjälpen!

Jag måste dock rekommendera merlin om du vill ha en bättre GUI

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm!
Din tråd om att byta ut din Nighthawk R7000 fick mig att fundera på om jag borde överväga samma sak. Har samma router.

Den här tråden får mig lite mindre sugen hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm!
Din tråd om att byta ut din Nighthawk R7000 fick mig att fundera på om jag borde överväga samma sak. Har samma router.

Den här tråden får mig lite mindre sugen hehe.

Haha, ja det var lite strulet, en del av det var min okunskap resten är jag lite mer osäker på. Den andra routern fungerar iallafall bättre, om det beror på bättre kunskap, senare firmware eller "hel" hårdvara kan jag inte svara på.

Man kan dock fundera, varför byta alls om den du har fungerar? Vi bytte främst för att Nighthawk hade råkat ut för 2 tillfällen då den lagt ner och behövde en factory reset, till synes ut ur det blå och att det var bra pris just nu. Än sålänge ser vi ingen skillnad i prestanda mot Nighthawk men så har vi inte kopierat så mycket filer mellan datorerna. Internet är ju ändå MAX 100 Mbit/s oavsett.

De e så fall om man anser att Nighthawk är ett säkerhetsproblem med tanke på att den inte får mer uppdateringar, det var dock inget som vägde direkt tungt i vårt val.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okay, tog inte många dagar förens nytt problem uppstod. Vaknade idag till väldigt ostabilt Wifi, det gick upp och ner hela tiden. Mobila enheter höll hyfsat kontakten och kunde hämta lite data från Internet men tidvis stod det stilla. Enheter kopplade via kabel fungerade dock utmärkt och man kunde inte så några fel när man loggade in på routern.

Startade om mobila enheter men hjälpte inte, startade om routern och då hoppade det igång som det skulle igen!?

Tog en snabb titt i systemloggen för routern men den ser allmänt märklig ut, dels så verkar den bara hålla loggar för några timmar bakåt(kanske från omstart). Men helt plötsligt ligger det flera loggar från Maj insmält bland dagens datum, mycket märkligt.

Får kanske se till att testa den där merlin firmwaren, familjen lär dock inte bli glad, de är redan ganska trötta på allt strul med internet. Ni vet, idag överlever man ju tydligen inte utan internet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

4 dagar klarade tog det, denna router verkar inte vara något vidare alls, det börjar luta allt mer åt att göra ett återköp och köra vidare på den gamla hederligare Nighthawk.

Sista försöket är att installera merlin men ser 2 uppenbara problem med detta :

1. Om en produkt inte kan fungera korrekt med original firmware så är den inte värt priset
2. Har precis fått in alla krångliga enheter i nätverket, att lägga in merlin kan tvinga mig starta om från början och familjen lär inte bli glad av all "down time", de gillar redan inte detta router som det är.

Visa signatur