Moderkort och aio, har jag gjort en tabbe?

Permalänk
Inaktiv

Moderkort och aio, har jag gjort en tabbe?

Hej

Jag har en b650e-f gaming wifi och en arctic liqiud freezer 360 aio. Är dessa 2 kompatibla med varandra? Enligt inets datorbyggare är dom det.

Men nu när jag har lagt ihop dessa 2, så märkte jag att min aio täcker de fär små ”cylindrarna” på moderkortet. Vad är dessa ”cylinder” och är det okej att aio täcker dem?

Kolla på bilden nedan, har lagt till gul penseldrag för att markera de där cylindrarna. Några på toppen är helt täckt av aio och syns alltså ej på bild

Permalänk
Medlem

Ja, det är inga problem att kylaren täcker dem.

Det är kondensatorer (capacitors på engelska), som har med moderkortets strömreglering att göra.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det är kondensatorer. Om du menar täckt som i att = kylaren är nära och dom får lite till ingen luft, spelar ingen roll kör på. Om du menar täckt som i att du med våld får mosa ner kylaren På dom och dom pressar emot, nej det är inte ok.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv

Har jag placerat moderkort & AIO rätt?

Får de 2 slangarna på AIOn korsa varandra så som den gör på bild?

Är det bättre att vända på AIOn så att kablarna kommer från vänstersida? För då syns fläktkablarna från AIOn

Permalänk
Medlem

Inget fel med hur du har det nu, men det skulle nog se mer naturligt ut om den övre slangen på block/pumpen gick över den undre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av swesen:

Inget fel med hur du har det nu, men det skulle nog se mer naturligt ut om den övre slangen på block/pumpen gick över den undre.

Exakt, men hur får jag till det liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Exakt, men hur får jag till det liksom

Borde bara vara att ta loss blocket eller radiatorn och snurra åt ena eller anda hållet... Svårt att beskriva i tex 😅

Permalänk
Medlem

Enligt Arctic skall blocket vara den vägen. Men jag har haft min åt fel håll i två år utan att jag tänkt på det ens. Aldrig haft problem.
Var först nu när jag bytte moderkort att jag såg i manualen at jag haft fel innan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv

Så jag har gjort rätt, fastän slangarna korsar varandra?

Permalänk
Medlem

Jag monterade min AIO på detta sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Så jag har gjort rätt, fastän slangarna korsar varandra?

Jadå, det saknar betydelse för funktionen

Om du stör dig på det så bör du kunna skruva loss radiatorn i toppen och rotera den för att få slangarna på rätt "sida".

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv

Var placerar jag denna 9 + 8 pin? Den var på chassins baksida (lian 216). Hittar inget som har 9+10 pins på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Var placerar jag denna 9 + 8 pin? Den var på chassins baksida (lian 216). Hittar inget som har 9+10 pins på moderkortet

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

USB 3, den kopplar du in precis under USB-C kontakten som är precis under 24-pin ström-kontakten.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Var placerar jag denna 9 + 8 pin? Den var på chassins baksida (lian 216). Hittar inget som har 9+10 pins på moderkortet

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tips är att dra in både USB-C kabeln och USB kabeln från hålet ovanför det du har använt i nuläget, annars kommer kablarna pressar mot baksidan av grafikkortet sen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shugge:

USB 3, den kopplar du in precis under USB-C kontakten som är precis under 24-pin ström-kontakten.

Skrivet av Aeig:

Tips är att dra in både USB-C kabeln och USB kabeln från hålet ovanför det du har använt i nuläget, annars kommer kablarna pressar mot baksidan av grafikkortet sen.

<Uppladdad bildlänk>

Mvh

okej tack, ska göra så.

jag har fler frågor som ni kanske kan svara på. Min AIO arctic II 360, hade endast kabel från pumpen (den ovanpå CPU) som jag kopplade på cpu Aio pump header i moderkortet. Men fläktarna till AIOn har också kablar som är sammankopplade med varandra. Ska dessa kopplas ifrån varandra och in på CPU fan header? Eller har arctic liquid II 360 endast 1 kabel som ska kopplas till moderkortet (den från pumpen)?

chassit har 3 fläktar som ingår, 1 som riktar mot(vänster sida) moderkortet och 2 vid höger sida om moderkorted som riktar ut. Ska någon av deras kablar på CPU fan header eller CPU opt header? Eller ska jag endast koppla dessa på Fan header.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

okej tack, ska göra så.

jag har fler frågor som ni kanske kan svara på. Min AIO arctic II 360, hade endast kabel från pumpen (den ovanpå CPU) som jag kopplade på cpu Aio pump header i moderkortet. Men fläktarna till AIOn har också kablar som är sammankopplade med varandra. Ska dessa kopplas ifrån varandra och in på CPU fan header? Eller har arctic liquid II 360 endast 1 kabel som ska kopplas till moderkortet (den från pumpen)?

chassit har 3 fläktar som ingår, 1 som riktar mot(vänster sida) moderkortet och 2 vid höger sida om moderkorted som riktar ut. Ska någon av deras kablar på CPU fan header eller CPU opt header? Eller ska jag endast koppla dessa på Fan header.

Pumpen ska kopplas i pump_header.

Fläktarna på radiatorn ska helst kopplas in i cpu_header (och/eller cpu_optional).

Övriga fläktar i chassi_fan header.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

okej tack, ska göra så.

jag har fler frågor som ni kanske kan svara på. Min AIO arctic II 360, hade endast kabel från pumpen (den ovanpå CPU) som jag kopplade på cpu Aio pump header i moderkortet. Men fläktarna till AIOn har också kablar som är sammankopplade med varandra. Ska dessa kopplas ifrån varandra och in på CPU fan header? Eller har arctic liquid II 360 endast 1 kabel som ska kopplas till moderkortet (den från pumpen)?

chassit har 3 fläktar som ingår, 1 som riktar mot(vänster sida) moderkortet och 2 vid höger sida om moderkorted som riktar ut. Ska någon av deras kablar på CPU fan header eller CPU opt header? Eller ska jag endast koppla dessa på Fan header.

Det stämmer, den har bara en kabel, låter som du valt korrekt header, går även bra med CPU_FAN.

Du ska inte koppla ifrån kablarna från fläktarna, den är designad för att endast använda en kabel.

Du kan koppla fläktarna på olika headers om du har flera stycken, helst fan header men om du inte har 3 st lediga så kan du använda CPU FAN header till en av dem.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Pumpen ska kopplas i pump_header.

Fläktarna på radiatorn ska helst kopplas in i cpu_header (och/eller cpu_optional).

Övriga fläktar i chassi_fan header.

Arctics AIOs är designade för att endast använda en kontakt på moderkortet, det är en fördel och samlar kablarna. Jag förstår att TS kan styra dem bättre med individuella headers, men det förstör lite syftet med designen

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shugge:

Pumpen ska kopplas i pump_header.

Fläktarna på radiatorn ska helst kopplas in i cpu_header (och/eller cpu_optional).

Övriga fläktar i chassi_fan header.

Skrivet av Aeig:

Det stämmer, den har bara en kabel, låter som du valt korrekt header, går även bra med CPU_FAN.

Du ska inte koppla ifrån kablarna från fläktarna, den är designad för att endast använda en kabel.

Du kan koppla fläktarna på olika headers om du har flera stycken, helst fan header men om du inte har 3 st lediga så kan du använda CPU FAN header till en av dem.

Mvh

Skrivet av Aeig:

Arctics AIOs är designade för att endast använda en kontakt på moderkortet, det är en fördel och samlar kablarna. Jag förstår att TS kan styra dem bättre med individuella headers, men det förstör lite syftet med designen

Mvh

SUPER tack

jag har typ 5 st platser för chassi_fan_header.

Så CPU_fan_header och CPU_opt_header ska stå tom, då AIO inte har några kablar från fläkten som ska kopplas till moderkortet.

De övriga fläktarna ska endast kopplas till chassi_fan_header, och utifall det inte finns plats kvar, kan jag som sista väg använda CPU_FAN_HEDER och CPU_OPT_HEADER

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

SUPER tack

jag har typ 5 st platser för chassi_fan_header.

Så CPU_fan_header och CPU_opt_header ska stå tom, då AIO inte har några kablar från fläkten som ska kopplas till moderkortet.

De övriga fläktarna ska endast kopplas till chassi_fan_header, och utifall det inte finns plats kvar, kan jag som sista väg använda CPU_FAN_HEDER och CPU_OPT_HEADER

Vet inte riktigt vad du menar med "stå tom", men jag hade kopplat AIO:n till CPU_FAN (om inte en dedikerad PUMP_FAN finns). Om du inte har någonting inkopplat i CPU_FAN så kan det vara så att man får gå in i BIOS och "ignorera" den för att undvika boot-error (någon får gärna rätta mig om jag har fel).

Jag skall snart montera en likadan AIO och kommer köra fläktarna i en 3-vägs-splitter till min CPU_FAN och pumpen i PUMP_FAN (alla har inte en sån). Sen kör jag chassifläktarna fram och bak i sina egna SYS_FAN / CHASSI_FAN, så att jag kan styra "fram och bak" separat, men i grupper så att säga.

MEN, vill man bara tuta och köra, så koppla in den i CPU_FAN.

Får se om jag håller med mig själv imorrn när hjärnan är piggare

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Vet inte riktigt vad du menar med "stå tom", men jag hade kopplat AIO:n till CPU_FAN (om inte en dedikerad PUMP_FAN finns). Om du inte har någonting inkopplat i CPU_FAN så kan det vara så att man får gå in i BIOS och "ignorera" den för att undvika boot-error (någon får gärna rätta mig om jag har fel).

Jag skall snart montera en likadan AIO och kommer köra fläktarna i en 3-vägs-splitter till min CPU_FAN och pumpen i PUMP_FAN (alla har inte en sån). Sen kör jag chassifläktarna fram och bak i sina egna SYS_FAN / CHASSI_FAN, så att jag kan styra "fram och bak" separat, men i grupper så att säga.

MEN, vill man bara tuta och köra, så koppla in den i CPU_FAN.

Får se om jag håller med mig själv imorrn när hjärnan är piggare

Exakt, CPU FAN bör inte stå tom, då kommer du behöva göra en ändring i BIOS annars får du en error vid uppstart om att den inte kan läsa av CPU FAN.

Jag hade satt AIOn på CPU_FAN

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drwlz:

Vet inte riktigt vad du menar med "stå tom", men jag hade kopplat AIO:n till CPU_FAN (om inte en dedikerad PUMP_FAN finns). Om du inte har någonting inkopplat i CPU_FAN så kan det vara så att man får gå in i BIOS och "ignorera" den för att undvika boot-error (någon får gärna rätta mig om jag har fel).

Jag skall snart montera en likadan AIO och kommer köra fläktarna i en 3-vägs-splitter till min CPU_FAN och pumpen i PUMP_FAN (alla har inte en sån). Sen kör jag chassifläktarna fram och bak i sina egna SYS_FAN / CHASSI_FAN, så att jag kan styra "fram och bak" separat, men i grupper så att säga.

MEN, vill man bara tuta och köra, så koppla in den i CPU_FAN.

Får se om jag håller med mig själv imorrn när hjärnan är piggare

Skrivet av Aeig:

Exakt, CPU FAN bör inte stå tom, då kommer du behöva göra en ändring i BIOS annars får du en error vid uppstart om att den inte kan läsa av CPU FAN.

Jag hade satt AIOn på CPU_FAN

Mvh

Med ”tom” så menar jsg att inget är inkopplad till dem

AIOn har jag kopplad till pump_fan. Ska den istället vara kopplad till CPU_fan?

måste jag ha minst 1 fläkt kopplad till CPU_fan_header?

Förstod de tidigare svaren som att det inte var nödvändigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Med ”tom” så menar jsg att inget är inkopplad till dem

AIOn har jag kopplad till pump_fan. Ska den istället vara kopplad till CPU_fan?

måste jag ha minst 1 fläkt kopplad till CPU_fan_header?

Förstod de tidigare svaren som att det inte var nödvändigt

Ja, ska du bara koppla in utan konstigheter så kör CPU_FAN

Visa signatur

Grubblare