Hjälp mig dividera om Asus 4070 Ti vs 4070 Ti Super

Permalänk
Medlem

Hjälp mig dividera om Asus 4070 Ti vs 4070 Ti Super

Sitter på ett helt nybyggt system med NR200P, Asus B760-i, 13600k (U12A), 32GB DDR5 6400, Corsair SF750. Galet nöjd med bygget och det är svalt och knäpptyst.

Till den nya datorn tog jag med mig mitt Asus TUF 3070. Kortet är relativt nytt då då jag köpte det nytt från Webhallen förra året. Så väldigt mycket garanti kvar och jag är supernöjd med kortet som det är.

Meeeeen, mycket vill ha mer och på Black Friday slog jag till på ett Asus TUF 4070 Ti. Det här är inte ett Nvidia vs AMD inlägg, 4070 Ti är min sweetspot då jag bara spelar 1440P på 170Hz skärm och Ray Tracing och DLSS är ett krav för mig. (Blev helt såld på RT när uppdateringen på Witcher 3 kom.)

Har velat ha 4070 Ti väldigt länge, men prislappen, 12GB och framför allt 192-bitars buss har gjort att jag "stått emot". Dessutom har jag utvärderat länge och väl vilken modell jag ville ha och bestämde mig tidigt för Asus 4070 Ti OC. Den är dessutom på måtten helt perfekt för NR200P.

Så nu ligger ett helt nytt kort framför mig och jag velar om jag ska öppna det eller inte. Anledningen är att bara idag har jag sett två nya källor som bekräftat att 4070 Ti Super verkligen kommer ha 16GB, 256 bit bus och ha ett launch pris på $800 (samma som 4070 Ti). Det ställer allt i en helt annan dager. Januari har jag inga problem att vänta till med mitt 3070.

Det kan verka självklart att då skicka tillbaka det. Men det finns två stora faktorer som tillsammans gör att valet inte är så enkelt.

1. Priset, jag gav 10 390:- inkl Alan Wake 2, ett spel jag ändå hade tänkt köpa. Det är 2300:- mindre än launchpriset för Asus TUF 4070 Ti + spelet då. Och jag har svårt att se ett Asus TUF 4070 Ti Super kommer launcha lägre än de 12690:- som originalet gjorde. Kortet jag har framför mig kommer vara betydligt sämre än 4070 Ti Super, men kommer Super vara värt minst 2300:- (+Alan Wake 2) mer? Redan 10k tycker jag är väldigt mycket för ett grafikkort.

2. Förmdoligen kommer befintliga 4070 Ti fungera alldeles utmärkt under en längre tid för spelande i just 1440P med Ray Tracing och DLSS och i mer eller mindre max inställningar (har inga planer för 4K).

Hur hade ni gjort och varför?

Permalänk
Medlem

Låt mig ge dig mitt perspektiv på detta Jag själv har just TUF 4070 Ti OC och är grymt nöjd med det! Hade också 3070 innan och det är stor skillnad mellan dem! Detta är ett underbart kort för 1440p. Går väldigt tyst och svalt och presterar grymt bra! Kör också Alan Wake 2 nu med alla inställningar på max inklusive RT osv tillsammans med DLSS och framegen och allt flyter fint i runt 80-90 fps med grym grafik. I alla andra spel har jag alltid typ 100+ fps. Det kortet kommer räcka länge i 1440p oavsett.

Det nya superkortet är ju inte säkert att det får exakt allt du skrev. Det är en läcka men vi får se. Det kommer inte ge en jättestor skillnad i prestanda eftersom VRAM inte kommer märkas någon skillnad än så länge och inget som förbättrar prestandan. Sen om minnesbussen är större så kommer inte heller det märkas förutom lite om du kör i 4K och allt maxat. 3080 har bredare minnesbuss än 4070 ti men presterar en del sämre. Sedan så kommer inte kortet i januari utan det är då de ska presentera det så det lär hamna i butiker några månader senare. Så du kanske får vänta till mars förmodligen eller så.

Jag hade kört på kortet du köpt eftersom du fick det till bra pris + Alan Wake och om du känner att du vill ha mer kräm några månader in i nästa år så antingen köpa det nya Super kortet då eller ett lätt beggat 4080 som är bättre än det om du säkert får då för en bättre slant.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tack @dorian1 för ditt utförliga svar och jag köper ditt resonemang rakt av