Permalänk
Medlem

Ny TV, gammal receiver och AppleTV

Hej på er,

Mor min har bytt ut sin gamla halvtrasiga plasma TV från ~2010 till en ny OLED här i dagarna och bad mig hjälpa till att koppla in allt.

Det är tre enheter i systemet; en LG TV, AppleTV 4K 2019 samt en "receiever" från Samsung som har hand om ljud till externa högtalare samt (sällan använd) bluray spelare i samma enhet.

Till förra TVn var receivern kopplad i "mitten" av systemet, dvs AppleTV vad kopplad på HDMI In på reveivern, som sedan matade TVn med bild genom den förstnämndes HDMI Out. Denna receiver är dock även den över årtiondet gammal, så jag misstänker att den skulle vara flaskhals ifall AppleTVn ska strömma 4K material, därför tänkte jag lägga om systemet så att TVn istället blir mitten av systemet.

Hur ska jag koppla så att HDMI ARC ska fungera i detta upplägg? Är det någon speciell inställning som krävs i TV, eller receiver? Att bara koppla i kablarna fungerade tyvärr inte. För att göra klart jobbet den dagen så kopplade jag med en optisk ljudkabel mellan TV och reveiver vilket fungerade som väntat, men då blir dom tvungna att använda två fjärrkontroller istället för endast en för att starta/stänga av hela systemet. Även att ändra volym är lite bökigare.

TVn har en av HDMI portarna markerad eARC, receivern har endast HDMI In 1, In 2 och Out 1. Jag vet dock att den senare har stöd för ARC då detta användes till förra upplägget.

Tyvärr har jag inte exakta modellnamn på enheterna framför mig här utan får be att återkomma med dessa om det behövs.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är du SÄKER på att receivern har HDMI arc? Då är det ju enkelt gjort. HDMI från ATV -> TV, sen HDMI (arc) från TV -> Receiver. Det är precis så det är tänkt att fungera, så kan behövas att du bara aktiverar den ljudutgången i TVn.

Jag kan tänka mig att receiver inte har arc, om ni förr gick från ATV -> Receiver -> TV. Då är det ju vanlig HDMI i båda leden

Annars behövs antingen en adapter för att göra om HDMI arc till vanlig HDMI om det är vad receivern har (de har ljud på separata pins), eller använda exempelvis Optisk Toslink istället

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Bildexpert 📺

Gammal receiver får delegeras till att sköta enbart ljud så att moderna enheter kan köra moderna signaler rätt in i den moderna TV:n likt 4K, HDR, VRR, FRL etc.

Är förstärkaren så pass icke-gammal att den har ARC – adderades i HDMI-specen 2009, dök upp på typiskt året senare och 2011 och framåt så gott som standard på allt – kör man med ljud den vägen. Men det går också lika väl att använda optiskt ut från TV eftersom det är samma begränsningar på ljudformaten. Så ARC är egentligen inget måste. Och inte alltid helt praktiskt då ARC gärna kan krångla när man blandar prylar som är tillverkade med 10+ års mellanrum.

Behöver man nå mer avancerade format likt DTS-HD, True HD, 7.1 PCM etc. kan man lösa detta med en HDMI audio extractor som antingen går på TV:ns eARC (och då är beroende av vad TV:n växlar över eARC) eller direkt mot den källa där man prioriterar ljudkvalitet. Denna grunka plockar ljudet från HDMI till en separat HDMI-kontakt så att man kan få ut det till just en äldre förstärkare.

Det är också nu man inser fördelen med att köpa en BD/UHD-BD-spelare med separat HDMI ljud ut.

Äldre källor kan ofta hänga kvar på receivern så som man körde den på 10-talet. Men det kan ändå bli handskakningsproblem när en gammal receiver ska försöka hantera metadata från en modern TV med funktioner som inte existerade när receiverns kretsar präglades.

Varje fall är lite unikt eller åtminstone personligt varierande eftersom det handlar om prylarna man försöker få ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej på er,

Mor min har bytt ut sin gamla halvtrasiga plasma TV från ~2010 till en ny OLED här i dagarna och bad mig hjälpa till att koppla in allt.

Det är tre enheter i systemet; en LG TV, AppleTV 4K 2019 samt en "receiever" från Samsung som har hand om ljud till externa högtalare samt (sällan använd) bluray spelare i samma enhet.

Till förra TVn var receivern kopplad i "mitten" av systemet, dvs AppleTV vad kopplad på HDMI In på reveivern, som sedan matade TVn med bild genom den förstnämndes HDMI Out. Denna receiver är dock även den över årtiondet gammal, så jag misstänker att den skulle vara flaskhals ifall AppleTVn ska strömma 4K material, därför tänkte jag lägga om systemet så att TVn istället blir mitten av systemet.

Hur ska jag koppla så att HDMI ARC ska fungera i detta upplägg? Är det någon speciell inställning som krävs i TV, eller receiver? Att bara koppla i kablarna fungerade tyvärr inte. För att göra klart jobbet den dagen så kopplade jag med en optisk ljudkabel mellan TV och reveiver vilket fungerade som väntat, men då blir dom tvungna att använda två fjärrkontroller istället för endast en för att starta/stänga av hela systemet. Även att ändra volym är lite bökigare.

TVn har en av HDMI portarna markerad eARC, receivern har endast HDMI In 1, In 2 och Out 1. Jag vet dock att den senare har stöd för ARC då detta användes till förra upplägget.

Tyvärr har jag inte exakta modellnamn på enheterna framför mig här utan får be att återkomma med dessa om det behövs.

Du måste ha CEC aktiverat på alla inkopplade enheter, annars funkar det inte starta/stänga av med TV:ns/Apple TV:ns fjärr. Jag kan starta/stänga av 4k Apple TV, Chromecast 4k Google TV, hemmabio recviern å den vanliga TV:n. Har även ljudet inställt på "Bitsteam" i TV:n. Har Apple TV:n/Blu ray (Sony UBP - X700 inkopplade i recviern å Chromecasten (sällan använd) i TV:ns HDMI port 1. Optisk kabel ger max 5.1 ljud. Kör med Nördic:s certiferade Ultra High Speed kablar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.