Ljudtapp ena kanalen Marantz2270

Permalänk
Medlem

Ljudtapp ena kanalen Marantz2270

Min Marantz 2270 låter super när jag spelar men titt som tätt som tappar den ljud i ena kanalen. Det händer inte regelbundet och främst på lägre volymer då ljudet försvinner. Jag har motionerat och sprayat med deoxit men problemet kvarstår. Mina skivspelare är inkopplade via en äldre dj-mixer till aux. Är det möjligt att det är mixern som är problemet? Jag väntar på en ny mixer så det hade ju varit väldigt praktiskt om det var läget. Som jag har förstått det så verkar det annars troligt att det jag behöver byta relä till förstärkaren vilket jag inte vågar ge mig på själv. Jag bor dessvärre inte nära någon som utför service så det hade varit skönt om det finns något annat som det kan tänkas vara? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det finns ett ställe i Göteborg (min receiver blev lagad där) som är officiell service partner för Marantz. Det går ju alltid att maila och fråga, samt i så fall posta den. Men det kanske kan vara svårt för de och felsöka om det bara uppstår ibland.
https://www.service-partner.se/service/

Du har säkert testat på en annan ingång från något som du vet ljudet kommer rätt ifrån. Typ aux/rca från en dator direkt till recivern, och tästa alla ingångar.
En anna grej är att du flyttar plats på högtalarna, kommer det ur högra och du byter på de o det sen blir vänstra så är det ju högtalaren som spökar.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

2270 låter som en av 70-talsreceivrarna, så risken är överhängande att en officiell servicepartner nog aldrig har sett något dylikt. Man behöver helst hitta någon som sysslar med gamla prylar.

Jag greppar dock inte var mixern kommer in i bilden? Den behöver inte vara där för att kunna spela upp ljud, så det är ju bara att ta bort den felkällan om man vill testa var problemet ligger.

ordföljd
Permalänk

Är grejerna skitgammla kan ev potentiometrarna va slutkörda och ha dålig kontakt för att kollagret är nednött

Rätt vanligt fenomen om det som ovan handlar om typ 50+ år gammal urtrustning.

Men kan ju även va dassiga kondensatorer som gör att ena kanalen slås ut imellanåt.

Men generellt så brukar så pass gammalt va mestadels hålmonterade komponenter så oftast relativ lättmekat sålänge komponenterna går att få tag i eller ersättningsprodukt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljuud123:

sprayat med deoxit

Spruta aldrig in sådant guck och glejs i vridreglagen, oavsett vad reklamen säger, oavsett vad som står på etiketten.
Sprayer kan du eventuellt, med tvekan, använda på sånt som inte innehåller någon elektronik alls, t.ex simpla strömbrytare i bilen, men absolut inte i hemelektronik.

Jag har fått in elektronik för service där det stinker som en kemikatastrof av grejorna, där de sprutat i decilitervis av s.k "rengörings"-spray, 556 och annat skräp, så det bildar pölar under apparaten när man ställer den på högkant. Sprayerna kan t.o.m lösa upp kolet i reglagen, så när löparen vrids runt blir den som en skrapa i det mjuka kolskiktet, du svarvar ett spår i det och det knastrar, glappar, värre och värre och blir snart helt tyst.
Är det en potentiometer som är slut så går det inte "laga" den, den måste bytas.

Ett annat mycket vanligt fel är att en lödning spruckit och då blir det glapp, kan spraka, men vanligen oavsett volym så en trasig pot är mer trolig utifrån beskrivningen. Lödsläpp går inte heller spraya bort, måste fixas med lödpenna.

Permalänk
Medlem

Tack för tips! Jag läste någonstans att det finns några jumper bars på insidan som trycks ut när man pluggar in rca i phono-uttagen och när det inte är något inkopplat så stannar ljudet på insidan. Han föreslog att man kunde ta några rca-kablar och koppla in på phono och koppla till sig själv på phono. Kan man göra så? Alltså phono till phono men inget inkopplat? Jag använder som sagt inte phonouttaget nu då jag har två skivspelare inkopplat via mixern. Det kanske låter konstigt men han påstod att det hade fungerat för honom. Tack återigen!

Permalänk
Skrivet av Ljuud123:

Tack för tips! Jag läste någonstans att det finns några jumper bars på insidan som trycks ut när man pluggar in rca i phono-uttagen och när det inte är något inkopplat så stannar ljudet på insidan. Han föreslog att man kunde ta några rca-kablar och koppla in på phono och koppla till sig själv på phono. Kan man göra så? Alltså phono till phono men inget inkopplat? Jag använder som sagt inte phonouttaget nu då jag har två skivspelare inkopplat via mixern. Det kanske låter konstigt men han påstod att det hade fungerat för honom. Tack återigen!

Gör en seriös reparation istället för nå halvfabrikat...

Och är det volympotten som vi misstänker så kommer det inte hjälpa då den påverkar både phono och högtalarutgångarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har nöjeskikat på servicemanualen till den där och det ska tydligen vara en 250k individuellt skärmad log dubbelpot med lödöron och mittuttag för loudnessfunktionen. Inte helt enkelt att få tag på sådana idag, särskilt inte med rätt axellängd. Kan behöva beställa från usa eller asien i värsta fall.

Att koppla nåt i phono-uttaget "till sig själv", vad det nu kan innebära, nej det hjälper inte. Det finns inga magimystiska "jumper bars" där bakom, uttagen är inte ens kretskortsmonterade. Där finns bara helt vanliga skärmade kablar och ena kanalens slutsteg några cm in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag har nöjeskikat på servicemanualen till den där och det ska tydligen vara en 250k individuellt skärmad log dubbelpot med lödöron och mittuttag för loudnessfunktionen. Inte helt enkelt att få tag på sådana idag, särskilt inte med rätt axellängd. Kan behöva beställa från usa eller asien i värsta fall.

Att koppla nåt i phono-uttaget "till sig själv", vad det nu kan innebära, nej det hjälper inte. Det finns inga magimystiska "jumper bars" där bakom, uttagen är inte ens kretskortsmonterade. Där finns bara helt vanliga skärmade kablar och ena kanalens slutsteg några cm in.

Den har byglar mellan för- och slutsteg, så man kan väl testa dem separat om man har något lämpligt att mata respektive mata ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljuud123:

Tack för tips! Jag läste någonstans att det finns några jumper bars på insidan som trycks ut när man pluggar in rca i phono-uttagen och när det inte är något inkopplat så stannar ljudet på insidan. Han föreslog att man kunde ta några rca-kablar och koppla in på phono och koppla till sig själv på phono. Kan man göra så? Alltså phono till phono men inget inkopplat? Jag använder som sagt inte phonouttaget nu då jag har två skivspelare inkopplat via mixern. Det kanske låter konstigt men han påstod att det hade fungerat för honom. Tack återigen!

Egentligen mest allmänt, då folk ofta skriver fel angående ingång/utgång när det gäller ljud/bild.
Men enklare om man lär sig ingång och utgång.

Spelar du ljud från skivspelare till mixer till förstärkare så tänk hur ljudet går.
Skivspelare (utgång) --> mixer (ingång) --> mixer (utgång) --> förstärkare (ingång) --> ut till högtalare.

Står ju antingen in eller out på förstärkarens kopplingar. Så kan du bättre förklara.

Men som föreslagits innan, varför inte koppla in skivspelaren direkt till förstärkaren för att utesluta mixern?

Edit: Det han menade var kanske att koppla ihop "pre out" till "main in", som det ska vara ihopkopplat. Om man inte ska använda 2270'n som ett försteg och koppla det till ett slutsteg.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.