Dra installationskablar hemma, tips?

Permalänk
Medlem

Dra installationskablar hemma, tips?

Hej!

Funderar på att dra lite kablar för att göra det lättare här hemma och få nätet bättre där det behövs.
Så skulle behöva lite tips ifall någon har gjort detta tidigare, do's and dont's.

Har sätt tidigare någonstans där det tipsades om en schneider kabel? Möjligtvis ifrån amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Hej!

Funderar på att dra lite kablar för att göra det lättare här hemma och få nätet bättre där det behövs.
Så skulle behöva lite tips ifall någon har gjort detta tidigare, do's and dont's.

Har sätt tidigare någonstans där det tipsades om en schneider kabel? Möjligtvis ifrån amazon.

Hur grova rör/slang har du att dra i?

Denna kabel har jag dragit en rulle av hemma. Mycket smidigt om man även har en del gamla 15mm rör man vill dra i.
Går med "lätthet" att dra dubbla sådana i 15mm VP och större.

https://www.elektroskandia.se/s?s=schneider%20cat6&artnr=4933...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Hej!

Funderar på att dra lite kablar för att göra det lättare här hemma och få nätet bättre där det behövs.
Så skulle behöva lite tips ifall någon har gjort detta tidigare, do's and dont's.

Har sätt tidigare någonstans där det tipsades om en schneider kabel? Möjligtvis ifrån amazon.

  • Se till att du köper installationskabel (solida ledare)

  • Försök köpa kabel med ledare i solid koppar istället för CCA (Copper clad aluminium). Viktigt ifall du i framtiden vill använda PoE och det är inte speciellt mycket dyrare

  • Akta dig för skarpa kurvor. "knäcker" du kabeln för mycket kan det bli dålig signalkvalitet

Permalänk
Medlem

Skaffa ett krone-verktyg för kontakteringen. Även en enkel ethernet provare är bra.

När du skalar, använd en inte allt för vass kniv och gör en skåra i yttre isoleringen utan att skära hela vägen igenom, sen böjer du så kommer isoleringen gå av. Då riskerar du inte att skada ledarna.

Skaffa inte skärmad kabel. Onödigt, och drygt att jobba med, tjock, stelt, och mer jobb vid skalning och kontaktering.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:
  • Se till att du köper installationskabel (solida ledare)

  • Försök köpa kabel med ledare i solid koppar istället för CCA (Copper clad aluminium). Viktigt ifall du i framtiden vill använda PoE och det är inte speciellt mycket dyrare

  • Akta dig för skarpa kurvor. "knäcker" du kabeln för mycket kan det bli dålig signalkvalitet

Jag skulle snarare säga så här..
Ämnar du att göra på rätt sätt med uttag i vardera ände vilka kontakteras med ett krone-verktyg, se till att använda enkardelig installationskabel på dessa sträckor.

Ska du dra kabel med vanliga RJ45-kontakter i vardera ände vilka crimpas med en crimptång så se till att ha flerkardelig patch-kabel. Ibland kan detta vara lösningen till accesspunkter eller kameror om en inte vill sätta uttag och dylikt uppe på kallvind m.m.

Även om det går att sätta kontakter på installationskabel så är risken för att kontakten blir dålig stor och en som aldrig misslyckats med en crimpning tidigare kan börja omvärdera sina livsval.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Hej!

Funderar på att dra lite kablar för att göra det lättare här hemma och få nätet bättre där det behövs.
Så skulle behöva lite tips ifall någon har gjort detta tidigare, do's and dont's.

Har sätt tidigare någonstans där det tipsades om en schneider kabel? Möjligtvis ifrån amazon.

Skrivet av Cerb:

Hur grova rör/slang har du att dra i?

Denna kabel har jag dragit en rulle av hemma. Mycket smidigt om man även har en del gamla 15mm rör man vill dra i.
Går med "lätthet" att dra dubbla sådana i 15mm VP och större.

https://www.elektroskandia.se/s?s=schneider%20cat6&artnr=4933...

De rör jag hittat får det nog plats 2-3 skulle jag tippat, har ej mätt ännu.
Håller på att lokalisera ett uttag ifrån källaren som jag kunnat komma in 6m men hittar ej vart jag är någonstans.
Flera rör jag hittat är gammal antennkabel och gammal äldre antennkabel. Måste upp på vinden och kolla om jag hittar dessa.

Skrivet av cheben:
  • Se till att du köper installationskabel (solida ledare)

  • Försök köpa kabel med ledare i solid koppar istället för CCA (Copper clad aluminium). Viktigt ifall du i framtiden vill använda PoE och det är inte speciellt mycket dyrare

  • Akta dig för skarpa kurvor. "knäcker" du kabeln för mycket kan det bli dålig signalkvalitet

Får kika på detta! Har tänkt att PoE kanske jag behöver senare så bra tips!
Tack, hoppas det inte blir allt för många kurvor, de jag vill dra känns ganska straight forward ändå.

Skrivet av lord_dubbdäck:

Skaffa ett krone-verktyg för kontakteringen. Även en enkel ethernet provare är bra.

När du skalar, använd en inte allt för vass kniv och gör en skåra i yttre isoleringen utan att skära hela vägen igenom, sen böjer du så kommer isoleringen gå av. Då riskerar du inte att skada ledarna.

Skaffa inte skärmad kabel. Onödigt, och drygt att jobba med, tjock, stelt, och mer jobb vid skalning och kontaktering.

Har försökt titta efter något kitt eftersom jag kommer både sätta nya RJ45 och uttag.
Nä, såg att någon att skrivit det i en annan tråd, borde ha något som fungerar hemma.
Okej! Så oskärmad kabel, ska kika på det.

Skrivet av tuomi:

Jag skulle snarare säga så här..
Ämnar du att göra på rätt sätt med uttag i vardera ände vilka kontakteras med ett krone-verktyg, se till att använda enkardelig installationskabel på dessa sträckor.

Ska du dra kabel med vanliga RJ45-kontakter i vardera ände vilka crimpas med en crimptång så se till att ha flerkardelig patch-kabel. Ibland kan detta vara lösningen till accesspunkter eller kameror om en inte vill sätta uttag och dylikt uppe på kallvind m.m.

Även om det går att sätta kontakter på installationskabel så är risken för att kontakten blir dålig stor och en som aldrig misslyckats med en crimpning tidigare kan börja omvärdera sina livsval.

Jag hade tänkt att sätta uttag och några med RJ45 kontakter, men får kika på detta.
Isåfall skulle jag behöva köpa två olika en för de som ska dras till uttag och en annan som är flerkardeling patch-kabel för dessa med RJ45-kontakter.

Tips på kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Jag hade tänkt att sätta uttag och några med RJ45 kontakter, men får kika på detta.
Isåfall skulle jag behöva köpa två olika en för de som ska dras till uttag och en annan som är flerkardeling patch-kabel för dessa med RJ45-kontakter.

Tips på kablar?

Biltema har en bra rulle, för installation.. själv satte jag kontakter på 😆
Men kan vara ganska tacksamt att leta lite på Prisjakt, Amazon, CDON för rätt typ av kabel till rätt pris och längd.
Är lite av en sport att crimpa kabel när en fått in snitsen

Denna guide är smidig för att komma ihåg färgordningen m.m:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Biltema har en bra rulle, för installation.. själv satte jag kontakter på 😆
Men kan vara ganska tacksamt att leta lite på Prisjakt, Amazon, CDON för rätt typ av kabel till rätt pris och längd.
Är lite av en sport att crimpa kabel när en fått in snitsen

Denna guide är smidig för att komma ihåg färgordningen m.m:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...

Har kikat lite på blocket, tradera m.m om folk har lite över också, så kanske hittar något tillslut.
Ja, förut var det någon som hade hittat någon schneider 100m på amazon, tog den aldrig då!
Tack! Ska kolla in länken.

Kan tänka mig det, klarade gubben som hade huset innan så borde jag lyckas... hoppas jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

De rör jag hittat får det nog plats 2-3 skulle jag tippat, har ej mätt ännu.
Håller på att lokalisera ett uttag ifrån källaren som jag kunnat komma in 6m men hittar ej vart jag är någonstans.
Flera rör jag hittat är gammal antennkabel och gammal äldre antennkabel. Måste upp på vinden och kolla om jag hittar dessa.
Tips på kablar?

Låter som det är en äldre kåk. Isf är det nästan garanterat 15mm rör till antennkablar/tele etc. Du får aldrig in 3 CAT6 i dessa.
Hade det vart riktigt korta raka streckor så kanske, men nu finns 90-graders böjar etc som skapar en massa fiktion.

Håller du dig till kablar med ytterdiameter ~5,5mm så kan du dra dubbla.

Fortsatt rekommenderar jag denna för installationen, förutsatt att du har uttag/patchpanel i båda ändar.
https://www.elektroskandia.se/s?s=schneider%20cat6&artnr=4933...

Permalänk
Medlem

Tips på ett bra start-kit att köpa för att sätta kontakter och så vidare är: https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/verktyg...

Har jag använt till alla mina kablar och uttag här hemma. Vad gäller kabel så håller jag med övriga: undvik skärmat, köp installationskabel.

Jag har köpt ganska många av mina grejer från https://www.direktronik.se/ som har ett bra utbud, även om de inte alltid har bäst pris. Fantastisk support också om man har nybörjrafrågor.

Permalänk
Medlem

Det vanligaste är att man köper platskanaler för att montera ovanför golvlist eller liknande. Därefter vanlig RJ45 installationskabel cat6. Några RJ45 uttag för utanpåliggande montering och sedan ska man dra kabeln också. Skapa genomföring vid dörrlister osv. Det knepigaste är att få det gjort snyggt beroende på hur det ser ut och vart man ska göra installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Tips på ett bra start-kit att köpa för att sätta kontakter och så vidare är: https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/verktyg...

Har jag använt till alla mina kablar och uttag här hemma. Vad gäller kabel så håller jag med övriga: undvik skärmat, köp installationskabel.

Jag har köpt ganska många av mina grejer från https://www.direktronik.se/ som har ett bra utbud, även om de inte alltid har bäst pris. Fantastisk support också om man har nybörjrafrågor.

En bra krimptång är bra att ha, helst då en Knipex eller liknande, men dessa billiga nätverkstestare ger jag inte mycket för.
Då man ser som bäst att man kopplat rätt/lika i båda ändra, så ett "säkrare verifikat" på att man gjort rätt är att koppla en henhet i varje ändå och kolla länkhastigheten. (alt. hyr en riktigt testare när du är klar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det vanligaste är att man köper platskanaler för att montera ovanför golvlist eller liknande. Därefter vanlig RJ45 installationskabel cat6. Några RJ45 uttag för utanpåliggande montering och sedan ska man dra kabeln också. Skapa genomföring vid dörrlister osv. Det knepigaste är att få det gjort snyggt beroende på hur det ser ut och vart man ska göra installationen.

Det VANLIGASTE!?
Kanske om man bor i bostadsrätt med betongväggar och inte orkar fräsa, men i övrigt är dold installation i rör/slang normen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

En bra krimptång är bra att ha, helst då en Knipex eller liknande, men dessa billiga nätverkstestare ger jag inte mycket för.
Då man ser som bäst att man kopplat rätt/lika i båda ändra, så ett "säkrare verifikat" på att man gjort rätt är att koppla en henhet i varje ändå och kolla länkhastigheten. (alt. hyr en riktigt testare när du är klar)

Jag var också skeptisk, men efter att ha använt den till alla mina nätverkskablar i huset sedan vi flyttade in så är min rekommendation ändå varm. Man ser direkt om något inte får kontakt, den testar "nog bra" för en amatör, verktygen fyller sina funktioner alla dagar och jag ser ingen anledning till dyrare saker för en hemmafixare.

Jag har lagt rör, dragit kablar, krimpat, satt nätverksuttag på väggar, satt uttag i patchpanel och allt med de verktygen. När jag krimpat dåligt så har testaren visat det vid test. Alla testade kablar fungerar och levererar som förväntat.

Förhållandet mellan pris, kvalitet och bekämlighet är stort med det paketet

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag var också skeptisk, men efter att ha använt den till alla mina nätverkskablar i huset sedan vi flyttade in så är min rekommendation ändå varm. Man ser direkt om något inte får kontakt, den testar "nog bra" för en amatör, verktygen fyller sina funktioner alla dagar och jag ser ingen anledning till dyrare saker för en hemmafixare.

Jag har lagt rör, dragit kablar, krimpat, satt nätverksuttag på väggar, satt uttag i patchpanel och allt med de verktygen. När jag krimpat dåligt så har testaren visat det vid test. Alla testade kablar fungerar och levererar som förväntat.

Förhållandet mellan pris, kvalitet och bekämlighet är stort med det paketet

Skulle vara av bekvämlighet då ev.. Annars visar dessa enkla testare inget som en laptop i ena ändan och en switch/router i andra gör.

(dvs. något TS rimligtvis redan har hemma och då slipper "slösa" pengar på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Skulle vara av bekvämlighet då ev.. Annars visar dessa enkla testare inget som en laptop i ena ändan och en switch/router i andra gör.

(dvs. något TS rimligtvis redan har hemma och då slipper "slösa" pengar på)

Beror på var man sätter saker. Hänger det ut 5cm nätverkskabel i taket där det ska sitta en AP så är det betydligt enklare att hänga på en liten testgrej än en laptop/PS5/vad-man-nu-råkar-ha.

Testgrejen är bekväm, verktygen som följer med är kanon (för priset).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Låter som det är en äldre kåk. Isf är det nästan garanterat 15mm rör till antennkablar/tele etc. Du får aldrig in 3 CAT6 i dessa.
Hade det vart riktigt korta raka streckor så kanske, men nu finns 90-graders böjar etc som skapar en massa fiktion.

Håller du dig till kablar med ytterdiameter ~5,5mm så kan du dra dubbla.

Fortsatt rekommenderar jag denna för installationen, förutsatt att du har uttag/patchpanel i båda ändar.
https://www.elektroskandia.se/s?s=schneider%20cat6&artnr=4933...

Stämmer bra, -65. xD
Så massa gamla telefonkablar, antenn och diverse.
Den ena kabeln är nog flat 1cm iaf och ser ut som det är bra med plats.

De jag hittat på ovanvåningen ser ut att gå rätt upp, mot vinden så hade hoppats på att det var så enkelt.
Är jag blind eller visas inget pris där? Och bara i 305m längder?
Ska se ifall den går att hitta någonstans då.

Skrivet av koSmiQ:

Tips på ett bra start-kit att köpa för att sätta kontakter och så vidare är: https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/verktyg...

Har jag använt till alla mina kablar och uttag här hemma. Vad gäller kabel så håller jag med övriga: undvik skärmat, köp installationskabel.

Jag har köpt ganska många av mina grejer från https://www.direktronik.se/ som har ett bra utbud, även om de inte alltid har bäst pris. Fantastisk support också om man har nybörjrafrågor.

Tack! Ska kika in det, kikat på några ifrån kjell, claes och amazon men det är ju en djungel.

Såg ut som att det fanns endel bra tips och grejer ifrån direktronik.se, tackar!

Skrivet av DennisOlof:

Det vanligaste är att man köper platskanaler för att montera ovanför golvlist eller liknande. Därefter vanlig RJ45 installationskabel cat6. Några RJ45 uttag för utanpåliggande montering och sedan ska man dra kabeln också. Skapa genomföring vid dörrlister osv. Det knepigaste är att få det gjort snyggt beroende på hur det ser ut och vart man ska göra installationen.

Vill helst undvika plastkanaler så gott jag kan. Det blir det på 1-2 ställen där jag måste dra så. Sen ska jag förhoppningsvis kunna dra allt invändigt eller på annat vis lösa detta utan plastkanaler.

Permalänk
Medlem

@Dykarn13 platskanaler funkar bra tycker jag men har du möjlighet att välja en annan installation som funkar bättre för dig så gör det. Ska man börja riva väggar, öppna upp, bila betong osv blir det mer jobb men allt beror ju på vilka förutsättningar man har och vilken installation man vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Stämmer bra, -65. xD
Så massa gamla telefonkablar, antenn och diverse.
Den ena kabeln är nog flat 1cm iaf och ser ut som det är bra med plats.

Förstår inte riktigt vad du menar. Har du hitten en platt utp kabel du vill använda?
Isf är mitt råd att undvika dessa då de inte följer spec för cat6 eller högre.

Skrivet av Dykarn13:

De jag hittat på ovanvåningen ser ut att gå rätt upp, mot vinden så hade hoppats på att det var så enkelt.
Är jag blind eller visas inget pris där? Och bara i 305m längder?
Ska se ifall den går att hitta någonstans då.

Tror Ahlsell iaf tidigare även sålt denna på 100m rulle.
Minns inte vilketpris jag fick ge.. men har för mig det låg runt 2000kr/305m

Permalänk
Medlem

Den här kabeln har jag beställt för att dra nätverk i mitt hus från 2002. Den var den mest prisvärda kabeln jag kunde hitta och ska (enligt Dustin) ha solida ledare och ett AWG-värde på 23 (vilket är bra) samt att den är vit, vilket också är ett plus om kablaget ska spikas i innertak. Ni mer erfarna får gärna bekräfta att det var ett vettigt val - och därmed kanske blir det ett tips till TS

För att ge uppslag/idé på setup kommer jag göra enligt följande

  • Installera ett mediaskåp (Millenium Steel Box 4 45) på övervåning i förråd

  • I mediaskåpet monteras router med PoE och NVR (Unifi UDM-SE)

  • Kabel dras från förrådet, upp på vinden genom innertak (tätas etc) ner till inkommande fiber. Återanvänder gammalt antenn-uttag som sitter precis bredvid. Troligtvis monteras ett RJ45-uttag (Keystone) där, alt kontaktering direkt på kabeln.

  • Från förrådet kommer två hål att borras i vägg, för att dra ut kablage till två accesspunkter (Unifi U6-Enterprise), en på nedervåning och en på övervåning. Denna kabel spikas i innertak med klammer (frågan är vilken klammer) och monteras i patchpanel (Keystone) och kontakteras direkt för anslutning till accesspunkterna på respektive våning.

  • Från förrådet kommer ytterligare en kabel dras via vinden, ut på fasad och ner till förråd / garage. I garaget kommer en PoE-switch (USW-Flex) monteras och den kommer att drivas av en 60w-PoE adapter i mediaskåpet. Denna i sin tur ska driva en accesspunkt (Unifi U6-Mesh) för att täcka baksidan av tomt/hus samt två kameror (Unifi Bullet G3). Här behövs två 48v till 24v adaptrar för att driva kamerorna.

  • Från förrådet, via vinden kommer även kablage att dras till respektive sovrum på övervåning (RJ45-uttag, Keystone), vilka sedan kopplas in i patchpanel.

  • Vid ytterdörren monteras en smart ringklocka med kamera (Unifi G4 Doorbell). Denna drivs av befintlig strömförsörjning.

Entreplan

Övre plan

Onödigt dyrt, men kul och jag tänker att det här ska ge bra täckning i hela huset + tomten + garage (hemmakontor) i många år framöver.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Den här kabeln har jag beställt för att dra nätverk i mitt hus från 2002. Den var den mest prisvärda kabeln jag kunde hitta och ska (enligt Dustin) ha solida ledare och ett AWG-värde på 23 (vilket är bra) samt att den är vit vilket också är ett plus om kablaget ska spikas i innertak. Ni mer erfarna får gärna bekräfta att det var ett vettigt val - och därmed kanske blir det ett tips till TS

För att ge uppslag/idé på setup kommer jag göra enligt följande:

Står inget om diametern på kabeln.
Ska du återanvända ett antennuttag så kan det bli tuft att få ner mer än 1 kabel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Står inget om diametern på kabeln.
Ska du återanvända ett antennuttag så kan det bli tuft att få ner mer än 1 kabel där.

Såg det med, men i ärlighetens namn ser jag inget behov av att dra in mer än en kabel Kan återkomma med diameter när jag hämtat rullen.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Såg det med, men i ärlighetens namn ser jag inget behov av att dra in mer än en kabel Kan återkomma med diameter när jag hämtat rullen.

Tänkte mest om du har fler rör du vill nyttja för samma ändåmål.
Kanske ett gammalt antennuttag bakom TVn eller liknande, där man absolut ofta har nytta av mer än ett uttag för nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Förstår inte riktigt vad du menar. Har du hitten en platt utp kabel du vill använda?
Isf är mitt råd att undvika dessa då de inte följer spec för cat6 eller högre.

Tror Ahlsell iaf tidigare även sålt denna på 100m rulle.
Minns inte vilketpris jag fick ge.. men har för mig det låg runt 2000kr/305m

Nej, tror kabeln gick till ett tv utan men den är platt och ser inte ut som en vanlig antennkabel.

Okej, får kika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Den här kabeln har jag beställt för att dra nätverk i mitt hus från 2002. Den var den mest prisvärda kabeln jag kunde hitta och ska (enligt Dustin) ha solida ledare och ett AWG-värde på 23 (vilket är bra) samt att den är vit, vilket också är ett plus om kablaget ska spikas i innertak. Ni mer erfarna får gärna bekräfta att det var ett vettigt val - och därmed kanske blir det ett tips till TS

För att ge uppslag/idé på setup kommer jag göra enligt följande

  • Installera ett mediaskåp (Millenium Steel Box 4 45) på övervåning i förråd

  • I mediaskåpet monteras router med PoE och NVR (Unifi UDM-SE)

  • Kabel dras från förrådet, upp på vinden genom innertak (tätas etc) ner till inkommande fiber. Återanvänder gammalt antenn-uttag som sitter precis bredvid. Troligtvis monteras ett RJ45-uttag (Keystone) där, alt kontaktering direkt på kabeln.

  • Från förrådet kommer två hål att borras i vägg, för att dra ut kablage till två accesspunkter (Unifi U6-Enterprise), en på nedervåning och en på övervåning. Denna kabel spikas i innertak med klammer (frågan är vilken klammer) och monteras i patchpanel (Keystone) och kontakteras direkt för anslutning till accesspunkterna på respektive våning.

  • Från förrådet kommer ytterligare en kabel dras via vinden, ut på fasad och ner till förråd / garage. I garaget kommer en PoE-switch (USW-Flex) monteras och den kommer att drivas av en 60w-PoE adapter i mediaskåpet. Denna i sin tur ska driva en accesspunkt (Unifi U6-Mesh) för att täcka baksidan av tomt/hus samt två kameror (Unifi Bullet G3). Här behövs två 48v till 24v adaptrar för att driva kamerorna.

  • Från förrådet, via vinden kommer även kablage att dras till respektive sovrum på övervåning (RJ45-uttag, Keystone), vilka sedan kopplas in i patchpanel.

  • Vid ytterdörren monteras en smart ringklocka med kamera (Unifi G4 Doorbell). Denna drivs av befintlig strömförsörjning.

Entreplan
https://i.imgur.com/vE4axtQ.png

Övre plan
https://i.imgur.com/k3wMnkB.png

Onödigt dyrt, men kul och jag tänker att det här ska ge bra täckning i hela huset + tomten + garage (hemmakontor) i många år framöver.

Jäklar! Detta såg otroligt roligt ut. Trot inte sambon skulle gilla utgifterna för detta dock. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Är jag blind eller visas inget pris där? Och bara i 305m längder?

Korrekt, hos Elektroskandia måste du ha konto och vara inloggad för att se priser. Detta för att de riktar sig till företag, och beroende på vad det företaget köper så får de kraftiga rabatter på de kategorier de köper mycket av. Som privatperson blir det nog dyrt att handla där.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Jäklar! Detta såg otroligt roligt ut. Trot inte sambon skulle gilla utgifterna för detta dock. 😂

HON VET INGET! 🫣😂

Jag tycker också det ska bli kul. Börjar nog gräva lite med detta i helgen eller under nyår. Har alla grejer hemma.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Jag skulle snarare säga så här..
Ämnar du att göra på rätt sätt med uttag i vardera ände vilka kontakteras med ett krone-verktyg, se till att använda enkardelig installationskabel på dessa sträckor.

Ska du dra kabel med vanliga RJ45-kontakter i vardera ände vilka crimpas med en crimptång så se till att ha flerkardelig patch-kabel. Ibland kan detta vara lösningen till accesspunkter eller kameror om en inte vill sätta uttag och dylikt uppe på kallvind m.m.

Även om det går att sätta kontakter på installationskabel så är risken för att kontakten blir dålig stor och en som aldrig misslyckats med en crimpning tidigare kan börja omvärdera sina livsval.

Om man nu tänker att man ska sätta uttag i ena änden (vid switchen) för att sedan sätta direkt kontakt på andra sidan, bör man då ta installations- eller patchkabel?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Om man nu tänker att man ska sätta uttag i ena änden (vid switchen) för att sedan sätta direkt kontakt på andra sidan, bör man då ta installations- eller patchkabel?

Installationskabel.