Permalänk
Medlem

Gaming med 4 skärmar

Halloj alla sweclockers

Dags att bygga ihop en ny dator igen och ville kolla lite med alla vad ni personligen tycker och tänker om dessa delar.

Permalänk
Medlem

Gaming muti skärmar???

Du ska spela på datorn? Då behöver du nog inte 128GB ram. De flesta klarar sig på 16 eller 32GB.

Mycket pengar på AIO, fläktar och chassi, men visst om det estetiska är viktigt och värt pengarna kan bara du själv svara på.

X670E moderkort är overkill för de allra flesta, vad behöver du på det som inte B650 eller B650E har?

I den budgeten hade jag inte nöjt mig med mindre än ett rtx4090 som grafikkort.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det här kanske skulle kunna vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Gaming muti skärmar???

Du ska spela på datorn? Då behöver du nog inte 128GB ram. De flesta klarar sig på 16 eller 32GB.

Mycket pengar på AIO, fläktar och chassi, men visst om det estetiska är viktigt och värt pengarna kan bara du själv svara på.

X670E moderkort är overkill för de allra flesta, vad behöver du på det som inte B650 eller B650E har?

I den budgeten hade jag inte nöjt mig med mindre än ett rtx4090 som grafikkort.

Ja ram minnen är lite overkill

Dom motser korten har jag tyvärr inte checkat in alls. Får göra de tack.

Och jag kommer inte gå tillbaka till nvidia har bara haft problem med dom och är alltid dyrast plus amd har kommit så långt med deras kort nu för tiden som kostar bara halva kostanden jämfört med nividia.

Men tack för din åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det här kanske skulle kunna vara något?

https://komponentkoll.se/bild/YTXcJ.png

Tjena

Ja Allså det ser rätt bra ut men försöker göra en snow tema build. Men om man ska gå allt svart så funkar det nog sjukt bra dom delarna 🤩

Men funkar luft fläktar lika bra som vatten kyld?
Tack för din åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odisimus:

Tjena

Ja Allså det ser rätt bra ut men försöker göra en snow tema build. Men om man ska gå allt svart så funkar det nog sjukt bra dom delarna 🤩

Men funkar luft fläktar lika bra som vatten kyld?
Tack för din åsikt

7800X3D är inte särskilt svår att kyla. PA 120 räcker mer än väl.

Känns skumt att lägga 43 500 kr på en speldator och inte ens få med 4090 tycker jag dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

7800X3D är inte särskilt svår att kyla. PA 120 räcker mer än väl.

Känns skumt att lägga 43 500 kr på en speldator och inte ens få med 4090 tycker jag dock.

Har blivit rätt anti mot nividia med deras överdriva priser medans amd ligger inte äns knappt efter längre. Nividia har bara eat tracing som jag aldrig skulle lira med så 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odisimus:

Ja ram minnen är lite overkill

Dom motser korten har jag tyvärr inte checkat in alls. Får göra de tack.

Och jag kommer inte gå tillbaka till nvidia har bara haft problem med dom och är alltid dyrast plus amd har kommit så långt med deras kort nu för tiden som kostar bara halva kostanden jämfört med nividia.

Men tack för din åsikt

Låter lite motsägelsefullt att klaga på nVidias priser när du planerar att lägga över 40 000kr på en dator 🙂 i en speldator ska större delen av budgeten läggas på grafikkortet eftersom att det är den komponent som påverkar prestandan mest i spel. Extra mycket om du ska spela på flera skärmar samtidigt dessutom.

Vad är det för skärmar du har eller ska skaffa? Upplösning och Hz?

Lika många säger detsamma om AMDs grafikkort (alltså att de bara haft problem med just deras kort). Jag skulle säga att i många fall har man helt enkelt haft otur med drivrutiner/mjukvara (eller kanske fått ett måndags ex) eller så har man kanske bytt mellan de olika tillverkarna i en och samma dator utan att radera de gamla drivrutinerna däremellan.

Att låsa in sig på Intel/AMD/nVidia minskar bara dina valmöjligheter. Är man öppen för alla kan man få bättre prestanda/bättre pris/fler eller andra funktioner osv.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Låter lite motsägelsefullt att klaga på nVidias priser när du planerar att lägga över 40 000kr på en dator 🙂 i en speldator ska större delen av budgeten läggas på grafikkortet eftersom att det är den komponent som påverkar prestandan mest i spel. Extra mycket om du ska spela på flera skärmar samtidigt dessutom.

Vad är det för skärmar du har eller ska skaffa? Upplösning och Hz?

Lika många säger detsamma om AMDs grafikkort (alltså att de bara haft problem med just deras kort). Jag skulle säga att i många fall har man helt enkelt haft otur med drivrutiner/mjukvara (eller kanske fått ett måndags ex) eller så har man kanske bytt mellan de olika tillverkarna i en och samma dator utan att radera de gamla drivrutinerna däremellan.

Att låsa in sig på Intel/AMD/nVidia minskar bara dina valmöjligheter. Är man öppen för alla kan man få bättre prestanda/bättre pris/fler eller andra funktioner osv.

Nja vet inte direkt om man säger imot sig själv för man väljer lägga 40,000kr på amd ist på nividia/intel
Ska man lägga drygt 22,000kr< på något från nividia gpu nja men de är ju min åsikt efter som jag har alltid haft problem med nividia men visst kan ju va ren otur.

Jag har en (odyssey neo G9 49” 240hz) (2st LG 24” 120hz) (tcl 40” tv)

Tack för din åsikt iaf

Permalänk
Medlem

Vad skall du ha alla fläktar till? Jag får det till 12 st inkl de 3 som sitter på vattenkylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad skall du ha alla fläktar till? Jag får det till 12 st inkl de 3 som sitter på vattenkylningen.

Ah bra sett har lagt till 2 för mycket. De är 10st platser för fläktar 🤘

Permalänk
Medlem

Vad spelar man med 4 skärmar? 3 kan jag förstå, men 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odisimus:

Ah bra sett har lagt till 2 för mycket. De är 10st platser för fläktar 🤘

Då formulerar jag om min fråga, vad skall du med 10 fläktar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odisimus:

Halloj alla sweclockers

Dags att bygga ihop en ny dator igen och ville kolla lite med alla vad ni personligen tycker och tänker om dessa delar.

<Uppladdad bildlänk>

Väldigt obalanserat bygge, ditt chassi och moderkort kostar mer än din CPU.
Gör om gör rätt, du slänger MYCKET pengar i sjön.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/GvIgAaXgPOgbbVtJp8qwC_RbPs0/namnlos

Mycket delar är beställningsvaror, bättre kanske att sitta och plocka ihop en dator ifrån olika butiker för att få alla komponenter samtidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Viking

Jag skulle starkt rekommendera dig att köpa ett mindre chassi. De där med 10 fläktar är så sjukt opraktiska. Jag vet, för jag har ett själv.
Köp ett mindre som AP201:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv

Du betalar nästan 44k för en dator med 7900xtx...
hade aldrig nöjt mig med mindre än 4090 för 35k+
Sen är jag lite osäker på om du verkligen valt de bästa komponenterna, tex RAM minnet.

Permalänk
Medlem

Corsair Vit bygge: https://www.inet.se/datorbygge/b1459346/corsair-vit

Jag hade såld Chassi fläktar som medföljer och köpt till 3st Corsair Link fläktar. För ha 1 kabel dragning för fläktar mellan.

Permalänk
Medlem

Sen har vi Lian Li bygge med fläktar Reverse också:

https://www.inet.se/datorbygge/b1459353/lian-li-bygge

Permalänk
Inaktiv

40k för endast 7900xtx. Du kan lätt få in en 4090 i 40k budget. Släng inte pengar i sjön :/

Permalänk
Medlem

Inte vitt, men innehåller ett 4090. Väldigt skralt och långa leveranstider på grafikkort verkar det som om nu.
Speciellt ifrån Asus, 1 juli 2024 står det hos Inet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla tips och tricks. Uppskattas sjuk mycket 🤘🤘