Windows 10 Energialternativ, prestanda alternativ.

Permalänk

Windows 10 Energialternativ, prestanda alternativ.

Har haft problem med att min processor nästan alltid kördes över 4ghz på några % så cpu'n blev varmare. Bytte från hög prestanda till balanserat schema, noterade att processorn var inställd på 100% i hög och 5% i balanserat. Nu verkar den ligga mycket mindre vid video uppspelning, detsamma gäller gpu belastning från 6% i mkv nu och 36% i Mp4. Förloras någon kvalite? Att de kan göra så stor skillnad under engergialternativ. Cpu ligger runt 1.80-2.80. Innan så var de 4.27 10-20%. Nu 4% 1.80-2.89.

Permalänk

wow.

vet inte riktigt vilken krypteringsnyckel jag ska använda för att avkrytera det där...

de där nuffrorna gjorde sa mig inte ett dugg...

men generellt så brukar low balanced och performance profilen mestadels ändra hur lågt den klockar ner cpu vid idle eller väldigt låg last.

möjligt att någon av dem är och pillar på max också och ställer ner den under 100% så inte processorn boostar öht utan kör max upp till basfrekvensen men är osäker på detta.

även lite hur pci-e porten beter sig vid låg last och om lagringsenheter ska gå i viloläge eller inte och hur lång tid lagringsenheten ska varit inaktiv för att få gå i viloläge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Balanserad är standard och gör så processorn klockar ner vid lägre laster. Prestandaläget håller processorn på max klock och bör inte vara aktiverat hela tiden då det dra mer ström och förmodligen sliter mer på hårdvaran.

Ingen skillnad i ”kvalité” förutom i några få scenarion som i vissa oftast lite äldre cpu krävande spel där dynamisk cpu hastighet kan ge upphov till ojämnare prestanda.

Nyare spel verkar fixa detta själva för det mesta. Nvidia har funktionen Reflex + Boost i många spel som håller frekvenserna på max för bäst prestanda. "Boost Mode increases GPU clock speeds in CPU-bound scenarios".

Lätt att se med t.ex. MSI Afterburners loggfunktion när cpu klockar ner och gpu dippar på samma gång vilket kan ge upphov stutter.

Permalänk

Har märkt att de bara aktiveras när de är inställt på 1min, annars går de inte. Har sökt M.2 kortet efter fel. I alla andra lägen efter 1min så blir alltid datorn på.