Tips till teknikintresserad tonåring

Permalänk
Medlem

Tips till teknikintresserad tonåring

Hej
Vi har en 13-åring som är väldigt teknikintresserad. Han kodar och är jätteduktig på ”allt” det där men hag vill hjälpa honom att utveckla sin hobby utanför skärmen.
Han vill gärna ha apparater att skruva isär, för att det är kul. Så nu har jag fixat ett gäng gamla grejer som han ska få.
Vi har en verktygsbod/verkstad dr han gärna får sitta o greja men till jul skulle jag vilja ge ngt mer.

Typ lödkolv. Och vad man nu har till den..? Men sen då? Vad mer kan man ge som ett kit så det blir kul att fixa med detta? Kommer inte riktigt på. Plåt som man kan löda fast grejer på..?
Vad skulle bli ett kul ”starter kit utanför skärm”? Det får kosta men inte 3d-skrivare-nivå än.

Tacksam för tips och länkar!

Permalänk

Arduino Startpaket där det går bygga saker som inkluderar att löda.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/utve...

Permalänk
Medlem

Som nämnts ovan är arduino ett grymt steg mellan verklighet och programmering.
Finns även ett robotkit där man bygger en programmerbar bil.
Arduino Robotbil

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

En Dremel med olika tillbehör är i mitt tycke oumbärligt om man gillar att småpyssla med lite av varje.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack. Arduino finns redan. Vill få ut honom och bort från skärm. Det är nästintill hela poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Arduino Startpaket där det går bygga saker som inkluderar att löda.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/utve...

Skrivet av Pontooz:

Som nämnts ovan är arduino ett grymt steg mellan verklighet och programmering.
Finns även ett robotkit där man bygger en programmerbar bil.
Arduino Robotbil

Tack. Arduino finns redan. Vill få ut honom och bort från skärm. Det är nästintill hela poängen.

Permalänk
Medlem

FPV Drönare?
Finns olika pris nivåer.
https://www.elefun.se/rc/fpv.aspx

Tänkte då mesr på att bygga ihop drönaren själv.
Finns hur mycket som helst att gotta ned sig i.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Om man nu är intresserad av att laga trasig elektronik och är ute efter ett kit:

- Lödkolv med justerbar temperatur + lödtenn + flux
- Varmluftspistol
- Digitalt mikroskop med stor skärm
- Verktyg för avlödning (maskin/lödband)
- Multimeter
- Värmekamera
- Bok om elektronik och komponenter
- Sug i arbetsrummet för att slippa alla giftiga ångor

Definitivt lärorikt till en början men sedan undrar jag om man inte når en gräns. Mitt intryck är att 90% av alla fel går att lösa genom att byta ut en komponent eller lödda om en sladd. Vill man sedan skapa något eget så krävs det programmering vid datorn, 3D-modellering vid datorn, skapande av egna PCB vid datorn. Kunskapen och hantverket går definitivt att använda för att skapa eget men förr eller senare så sitter man där framför datorn.

Permalänk
Medlem

Såg att det fanns jättebilliga analogradio-kits när jag och min systerson letade efter något liknande.

Det är ju väldigt simpla grejer att sätta ihop och är spenderat på en eftermiddag, men kan kanske vara roligt/intressant för att få en större förståelse för en sådan otydlig grej som "radio" som bara tas för givet att det funkar typ. Och det är ju alltid tillfredställande med något som faktiskt "gör något" när det är klart.