Kan man köpa Ethernet "hubar" idag (inte switch) *besvarad*

Permalänk

Kan man köpa Ethernet "hubar" idag (inte switch) *besvarad*

Hej,
Jag söker en 10 Mbit/s hubb. Mitt garage brann ner och den fanns där.
Det måste vara en Ethernet-hubb (OBS: Ej en switch) som jag kan använda för att
sniffa trafik från många enheter samtidigt ute hos kund, även för att generera dåliga förbindelser.
Det är enklare med en fysisk hubb än att pilla i andras nätverk.

Jag hittar ingen på nätet någon som sett någon?

//marsk

felstavning, stänger tråden
Permalänk
Medlem

Det funkar alltså inte med att konfigurera port mirroring från "rätt" port i en switch?
I så fall är det nog typ ebay eller tradera som gäller, har inte sett någon hub säljas ny de senaste 15 åren typ.

Permalänk
Medlem

Hittar inte heller någon hubb som säljs idag.. men som ovan säger så kanske vilken managed switch som helst som har stöd för "port mirroring" kan lösa samma uppgift i ditt fall?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Skorvald:

Hej,
Jag söker en 10 Mbit/s hubb. Mitt garage brann ner och den fanns där.
Det måste vara en Ethernet-hubb (OBS: Ej en switch) som jag kan använda för att
sniffa trafik från många enheter samtidigt ute hos kund, även för att generera dåliga förbindelser.
Det är enklare med en fysisk hubb än att pilla i andras nätverk.

Jag hittar ingen på nätet någon som sett någon?

//marsk

https://www.tradera.com/item/121403/614982187/surecom-ep-505s...-

Permalänk
Medlem

Försökte leta efter konsument-switch med port mirroring eller stöd för promiscuous mode (som är att föredra om man måste välja) men fick inga träffar. Managerade Swithcar av rang stödjer i regel dessa funktioner utan probelm, så även kanske lite billigare varianter? Du får titta i specifikationerna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Enkelt och snabbt när man vill läsa trafik från flera olika enheter utan att pilla i kundens nät och samtidigt skapa lite kas trafik genom halv duplex. Ibland är det lättare att bara jacka i huben mellan router och Ethernet kabeln från ISP:en för att få en Internetförbindelse att svaja lite, än att pilla i kundens enterprise brandvägg. Old style troubleshooting.

Permalänk

Lägger bud

Tack jag lägger ett bud på den så får vi se om den är kvar.
//marsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Skorvald:

Enkelt och snabbt när man vill läsa trafik från flera olika enheter utan att pilla i kundens nät och samtidigt skapa lite kas trafik genom halv duplex. Ibland är det lättare att bara jacka i huben mellan router och Ethernet kabeln från ISP:en för att få en Internetförbindelse att svaja lite, än att pilla i kundens enterprise brandvägg. Old style troubleshooting.

jo det förstår jag. men jag /vi(?) tänker om du kan köpa en vanlig switch och konfigurera den att fungera som en hubb och på så vis kunna göra samma saker på samma sätt som du har tidigare. Vill du vara fancy kan du efter att du har konfigurerat switchen som hubb sätta en lapp över "Switch" på den där det står "hub" istället

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jo det förstår jag. men jag /vi(?) tänker om du kan köpa en vanlig switch och konfigurera den att fungera som en hubb och på så vis kunna göra samma saker på samma sätt som du har tidigare. Vill du vara fancy kan du efter att du har konfigurerat switchen som hubb sätta en lapp över "Switch" på den där det står "hub" istället

Ja precis, en liten managerbar switch som har stöd för port mirroring och sen bara sätta den där man vill ha den med en port in, en port ut och sen en port som mirror av den som är ut mot WAN-sidan.

Permalänk

Mer hassel.
Du kan skicka den ut till kund de kan bara kopplar in inget kan gå fel. Felsökning är frågan om att ta bort så många felkällor som möjligt. Följa tråden från sändare till mottagare steg för steg, från ena änden till andra. Detta sätt att felsöka har aldrig svikit mig på 20 år som tekniker. För enkla, ringa in, åtgärda. Ja, jag är en gammal gubbe men vaknar fortfarande med flaggan i topp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Martin_Skorvald:

Mer hassel.
Du kan skicka den ut till kund de kan bara kopplar in inget kan gå fel. Felsökning är frågan om att ta bort så många felkällor som möjligt. Följa tråden från sändare till mottagare steg för steg, från ena änden till andra. Detta sätt att felsöka har aldrig svikit mig på 20 år som tekniker. För enkla, ringa in, åtgärda. Ja, jag är en gammal gubbe men vaknar fortfarande med flaggan i topp.

Det är väl bara att förkonfigurera switchen så den funkar som du vill?

Permalänk
Medlem

Jag har en 5 portars hub liggandes, hittade den i ett apparatskåp för något år sedan på jobb, full med nätverkskablar och den blinkade så glatt så och hade så gjort sedan huset byggdes

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Skorvald:

Mer hassel.
Du kan skicka den ut till kund de kan bara kopplar in inget kan gå fel. Felsökning är frågan om att ta bort så många felkällor som möjligt. Följa tråden från sändare till mottagare steg för steg, från ena änden till andra. Detta sätt att felsöka har aldrig svikit mig på 20 år som tekniker. För enkla, ringa in, åtgärda. Ja, jag är en gammal gubbe men vaknar fortfarande med flaggan i topp.

Ska den inte sitta inkopplad konstant så kan jag köpa det, annars är det en felkälla i sig som kan gå sönder och speciellt 20+ år gamla prylar är nog inte de driftsäkraste

Permalänk
Medlem

Tjenare

Stötte på precis detta problem på jobbet nyligen. Mikrotik har en serie managerade (vad säger man på svenska?!?) switchar där man bland annat kan ställa in vilka portar som ska speglas (dvs fungera precis som en hub, tror de kallar det port mirror eller liknande). Där passade ett gäng RB260 (kostar kanske 600-700?) men de har ett rätt stort utbud av olika switchar i olika storlekar beroende på behov.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Apropå billiga switchar med port mirror-funktion, TP-Link TL-SG105E kostar strax över 200kr ny och hanterar port mirror. Detta i kombination med att begränsa portarna till att endast erbjuda 10Mbps half/full duplex och du har i princip liknande funktionalitet.
https://www.tp-link.com/se/support/faq/527/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Jag köpte den jag fick länk till längre upp i tråden för 50 spänn.
//marsk