Flytta två sata ssd:er till en m.2 ssd

Permalänk
Medlem

Flytta två sata ssd:er till en m.2 ssd

Tja! Jag undrar hur jag skall gå till väga för att flytta över innehållet från mina två ssd:er till en nyinköpt m.2 ssd. Den ena har jag Windows på och den andra har jag spel och program på men nu tänkte jag lägga allt på samma. Är det genomförbart?

God fortsättning!

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 32GB DDR4 3200Mhz | XFX Radeon RX 6700 XT Qick 319 |
ASUS TUF Gaming 750W | Xiaomi 34" G34WQi Curved 180 Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Klona systemdisken till nya först och se till att den bootar sjysst. Klona sedan den andra disken med enbart partitionen till nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Klona systemdisken till nya först och se till att den bootar sjysst. Klona sedan den andra disken med enbart partitionen till nya?

Ja det låter rimligt. Hur klonar man en disk?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 32GB DDR4 3200Mhz | XFX Radeon RX 6700 XT Qick 319 |

Permalänk
Medlem

Första förutsättningen är att måldisken är synlig i win diskhantering så att den kan göras aktiv. D.v.s sätta in den nya M2 disken på sin plats eller köra den externt via en usb adapter. Ladda ner ett kloningsprogram. Mitt val är Balena Etcher eller Macrium Reflect.
Bägge funkar bra och är helt gratis. En bra beskrivning hur att göra finns här.

Länkfel
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Första förutsättningen är att måldisken är synlig i win diskhantering så att den kan göras aktiv. D.v.s sätta in den nya M2 disken på sin plats eller köra den externt via en usb adapter. Ladda ner ett kloningsprogram. Mitt val är Balena Etcher eller Macrium Reflect.
Bägge funkar bra och är helt gratis. En bra beskrivning hur att göra finns här.

Perfekt, tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja! Har nu lyckats klona min OS disk till den nya M.2an och det går att boota ifrån den så allt väl så långt. Ser ut såhär i Den här datorn https://imgur.com/5vmGw1N. Nu vill jag klona min speldisk till den nya M.2an också men i Macrium reflect ser det ut såhär https://imgur.com/Qu4ACsv och det finns ingen plats att lägga till D: disken. Det verkar som att Macrium tycker att disken är "full" Har kollat olika YT videos men får inte kläm på det. Någon som vet hur jag skall gå tillväga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du måste skapa en partition (utrymme) på nya C-disken först innan du kan klona över din Spel/Program Disk/partition.
Bestäm först hur mycket du vill dela av C-disken, t.ex hälften (eller mer beroende på om du vill ha mer utrymme för ytterligare spel), sen har du plats till att klona.
Jag har själv inte använt programmet du använder för att klona men det ska väl kunna skapa partitionen som behövs, Någon annan kanske kan hjälpa till med det.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Tja! Har nu lyckats klona min OS disk till den nya M.2an och det går att boota ifrån den så allt väl så långt. Ser ut såhär i Den här datorn https://imgur.com/5vmGw1N. Nu vill jag klona min speldisk till den nya M.2an också men i Macrium reflect ser det ut såhär https://imgur.com/Qu4ACsv och det finns ingen plats att lägga till D: disken. Det verkar som att Macrium tycker att disken är "full" Har kollat olika YT videos men får inte kläm på det. Någon som vet hur jag skall gå tillväga?

Vore bra om man såg den gamla systemdisken så man ser vad som gjorts.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vore bra om man såg den gamla systemdisken så man ser vad som gjorts.

Tror jag lyckades få till det. Krympte ihop OS partionen så den bara är 80GB och kunde då lägga in Spel/Program disken som en partition på resterande utrymme. Så jag tror jag har löst problemet. Allt snurrar på.

Visa signatur