Program för att klona SSD Sata till M2 SSD

Permalänk
Medlem

Program för att klona SSD Sata till M2 SSD

Hej
Har skaffat mig en Corsair MP600 1 TB M2 SSD och trodde jag var smart som samtidigt köpte en adapter M2 >> Sata så jag skulle kunna klona C-disken (0,5 TB Sata SSD 2,5") i min hårddiskvagga. Den har en funktion för att direkt klona diskar utan att ens ha dator inkopplad.

Men, den förbenade adaptern fungerar inte och nu sitter jag här och vill få jobbet gjort. Så jag monterade M2:an i datorn och tänkte att jag göra en kloning internt.

Men vilket program ska jag använda? Helst gratis och jag har sett här på forumet att Macrium har 30 dagars trial. Men när jag läser på sidan står det något om full funktionalitet under testperioden men sedan att disken låses. Det vill man ju inte råka utför.

Finns det några andra tips?

/ B

Permalänk

Tror corsair har nån mjukvara för det till sina diskar.

https://www.corsair.com/ww/en/s/downloads

Sök efter ssd toolbox

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror corsair har nån mjukvara för det till sina diskar.

https://www.corsair.com/ww/en/s/downloads

Sök efter ssd toolbox

Har testat Corsairs program, ngt av de sämsta program jag använt. Dåligt gränssnitt, dålig funktion, dåligt resultat. Oftast får man svaret att antalet sektorer inte räcker till och så avbryts alltiohop. Skräp enligt mig.

/ B

Permalänk
Skrivet av Bill50x:

Har testat Corsairs program, ngt av de sämsta program jag använt. Dåligt gränssnitt, dålig funktion, dåligt resultat. Oftast får man svaret att antalet sektorer inte räcker till och så avbryts alltiohop. Skräp enligt mig.

/ B

ok jag har aldrig använt det så ingen koll alls hur det är tänkte det inte kunde va sämre än något annat men kan vara fel då.

testa någon av dessa under backup/synkronisering
#7063154

har testat clonezilla nån gång men fick det inte att fungera som jag ville så inte testat det efteråt vill minnas att problemet kom när man ville expandera partitionen från storleken på föregående disk till att täcka hela nya större disken och att det inte gick att boota efter expansionen men sålänge man inte gjorde det fungerade det som de skulle.

annars är det ju kanske läge för färsk start å ge de nån timme å läsa in ett helt färskt installerat nyuppdaterat os å bli av med allt gammalt skräp som ligger på os disken i onödan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det lustiga i saken är just att jag tänkte som du, "ä va fan, jag installerar alltsammans på nytt och får en fräsch disk" men då säger installationsprogrammet att min dator inte uppfyller kraven för Windows 11! Märkligt med tanke på att jag för två månader sedan kompletterade moderkortet med en TPM-SPI Modul och därefter gjorde en nyinstallation av just Windows 11. Detta gjordes då på en befintlg Sata-SSD men nu när jag vill installera på en M2:a så duger alltså datorn inte längre

Permalänk
Skrivet av Bill50x:

Det lustiga i saken är just att jag tänkte som du, "ä va fan, jag installerar alltsammans på nytt och får en fräsch disk" men då säger installationsprogrammet att min dator inte uppfyller kraven för Windows 11! Märkligt med tanke på att jag för två månader sedan kompletterade moderkortet med en TPM-SPI Modul och därefter gjorde en nyinstallation av just Windows 11. Detta gjordes då på en befintlg Sata-SSD men nu när jag vill installera på en M2:a så duger alltså datorn inte längre

antar att det är en TPM 2.0 modul?

är CPU stödd av win 11? tror typ intel 7000 serien (AMD 2000 serien?) är äldsta stödda cpun (undantag vissa cpuer för laptops och liknande) kan visserligen ha ändrats med senare uppdateringar vet ej.

om du behöver en separat tpm modul tyder ju iaf på att du har en äldre CPU utan inbyggd antar jag.

Secure boot aktiverat/deaktiverat? (minns inte om det ska va på eller av under installationen)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Secure boot - är det något som finns i bios?
Datorn i övrigt består av Asus Rog moderkort, Intel i5 processor. Och som jag skrev, det gick alldeles utmärkt att installera W11 på en 2,5" Samsung SSD.
Jag har klonat denna till M2:an och datorn rullar fint på denna. Enda bekymret är att jag inte kan få klonen att spänna över hela disken utan jag får en partition extra på ungefär halv TB. Det kan jag leva med, men det vore smutt att kunna fixa detta.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Secure boot - är det något som finns i bios?
Datorn i övrigt består av Asus Rog moderkort, Intel i5 processor. Och som jag skrev, det gick alldeles utmärkt att installera W11 på en 2,5" Samsung SSD.
Jag har klonat denna till M2:an och datorn rullar fint på denna. Enda bekymret är att jag inte kan få klonen att spänna över hela disken utan jag får en partition extra på ungefär halv TB. Det kan jag leva med, men det vore smutt att kunna fixa detta.

/ B

Hejsan

Det ska gå att slå ihop partitionerna i windows disk manager, informationen på ena partitionen ryker men som jag förstår det är ju ena partitionen redan tom. Minns jag rätt så tar man bort en partitionen så det blir icke allokerat utrymme och sedan väljer du utöka den partition som är kvar på disken (antar at det är c: i ditt fall). Har du möjlighet kan det ju vara lönt att göra en backup om du anser det nödvändigt.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan

Det ska gå att slå ihop partitionerna i windows disk manager, informationen på ena partitionen ryker men som jag förstår det är ju ena partitionen redan tom. Minns jag rätt så tar man bort en partitionen så det blir icke allokerat utrymme och sedan väljer du utöka den partition som är kvar på disken (antar at det är c: i ditt fall). Har du möjlighet kan det ju vara lönt att göra en backup om du anser det nödvändigt.

Glhf!

Detta har jag försökt med, men det enda alternativet (i "Diskhantering") är att krympa partitionen med OS'et, inte att utöka. Så jag behöver nog leta upp något tredje-partsalternativ. Jag har provat ett verktyg som verkade lovande men det var uppenbarligen gjort för Linux-datorer så det sprack.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Detta har jag försökt med, men det enda alternativet (i "Diskhantering") är att krympa partitionen med OS'et, inte att utöka. Så jag behöver nog leta upp något tredje-partsalternativ. Jag har provat ett verktyg som verkade lovande men det var uppenbarligen gjort för Linux-datorer så det sprack.

/ B

Hundra på att du tagit bort den andra partitionen innan du försökte?

Permalänk
Medlem

Om du lägger upp bilder på hur dina diskar ser ut så är det lättare att hjälpa dig.

Om du använder näst sista ikonen så kan du ladda upp bilderna till direkt till sweclockers. Använd ALT+Print Screen så tas bara det aktuella fönstrets storlek.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hundra på att du tagit bort den andra partitionen innan du försökte?

Ja.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Körde du disk managern som admin? Tror man måste det. Pastar länk:

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk...

Permalänk
Medlem

MiniTool Partition Wizard finns i en gratis version som jag tror fixar det du vill göra. Ett tag sedan jag körde den men vill minnas att det funkade problemfritt.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Körde Partition Magic och då kunde jag expandera tänkt partition.
Tack för all input!

Mvh / B