Permalänk

Tyst Windows-laptop?

Hej!
Ska i närtid köpa en bärbar dator för runt 20 000:-. Det är för jobb, programmering och hobby, typ Arduino och 3D skrivare. Skulle gärna vilja att den är så tyst som möjligt, prestanda kommer i andra hand. Vad har ni för erfarenheter av de Windows-laptops som finns på marknaden?

Tycker de HP datorer vi har på jobbet varvar upp fläkten ganska snabbt, och det går inte direkt att styra fläktkurvan. Recensioner av Dell XPS säger samma sak.
Min förra bärbara Sony Vaio var trevlig men väldigt högljudd.

Jag funderar allvarligt på att köpa en MacBook Air för att få en fläktlös dator. Får lära mig MacOS, men det lär ju funka då jag inte ska spela.

Mvh
//Markus

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

HP typ 840 serien har ändå rykte om att vara tysta,
dock började jag med Linux på jobbet och det gick bara inte
Windows, lite throttlestop ibland och inga tunga laster så funkar det för mig. Då går cpu ner på hundratals megahertz ibland...(Windows kan ändå alltid lägga ut 3-4 sekunder när du vill öppna ett program, det letar nog fortfarande efter A:)
Men kan du välja Mac så gör det och jag tror tyvärr man ska undvika AMD om man ska gå på recensioner...

Köpte ny Lenovo Pro med Intel 12th gen och den kan nog också boosta och dra igång men tycker nog ändå att den oftast är tyst.

Permalänk
Medlem

De flesta laptops med vettig CPU varvar ibland upp till väldigt höga varv vid hög belastning, gör den det hela tiden så är det något allvarligt fel eller så har du underdimensionerad dator för det du gör.

I normal användning ( se kontorsjobb som inte innebär rendering och annat tungt ) så har jag väl inte stött på en enda laptop som är högljudd under mer än några minuter vid någon uppdatering/installation.

Har då gått från Dell Latitudes, HP Elitebook till vårat nuvarande sortiment från Lenovo T-serien ( P för grafiker ) under senaste 10 åren.

Ovanstående påstående om AMD-recensioner lutar mot fanboys som skrivit dem, bådas senaste 3-4 generationer Intel och AMD varvar upp vid hög belastning men knappast något du kommer uppleva hela tiden när du jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

De flesta laptops med vettig CPU varvar ibland upp till väldigt höga varv vid hög belastning, gör den det hela tiden så är det något allvarligt fel eller så har du underdimensionerad dator för det du gör.

I normal användning ( se kontorsjobb som inte innebär rendering och annat tungt ) så har jag väl inte stött på en enda laptop som är högljudd under mer än några minuter vid någon uppdatering/installation.

Har då gått från Dell Latitudes, HP Elitebook till vårat nuvarande sortiment från Lenovo T-serien ( P för grafiker ) under senaste 10 åren.

Ovanstående påstående om AMD-recensioner lutar mot fanboys som skrivit dem, bådas senaste 3-4 generationer Intel och AMD varvar upp vid hög belastning men knappast något du kommer uppleva hela tiden när du jobbar.

Jag håller helt med dig. Jag köpte i mellandagarna laptopen i signaturen. Alltså en Lenovo med AMD CPU, när jag sitter å bara surfar med Spotify igång å lite discord så är den knäpptyst. Tror fan fläktarna står stilla vid enkel användning, så jag är väldigt nöjd. Och känslan är samma för andra datorer jag stött på, vet ingen modern laptop som är högljudd när man använder enklare program.
Precis som en stationär dator har fläktstyrning så har ju även laptops det!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

I normal användning ( se kontorsjobb som inte innebär rendering och annat tungt ) så har jag väl inte stött på en enda laptop som är högljudd under mer än några minuter vid någon uppdatering/installation.

Det är detta som blir lite dumt, datorn bestämmer sig för att dra igång en indexering och så går fläkthastigheten upp och ner som en jojo utan uppenbar anledning. Skulle nog egentligen föredra en jämn men snäppet högre ljudnivå.

Det är trevligt med stationära där man kan sätta en helt egen kurva, laptops har väl mest olika profiler? Tror inte jag har sett någon med fläktinställningar i BIOS. Det är i alla fall ingen större skillnad mellan märkena då vad det verkar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Det är trevligt med stationära där man kan sätta en helt egen kurva, laptops har väl mest olika profiler? Tror inte jag har sett någon med fläktinställningar i BIOS. Det är i alla fall ingen större skillnad mellan märkena då vad det verkar.

Inte i BIOS, däremot finns det ett windows program för lite äldre ThinkPad datorer
https://sourceforge.net/projects/tp4xfancontrol/

Verkar också finns för nyare datorer, men har ingen sån dator så kan inte testa programmet
https://github.com/Shuzhengz/TPFanCtrl2

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Det är detta som blir lite dumt, datorn bestämmer sig för att dra igång en indexering och så går fläkthastigheten upp och ner som en jojo utan uppenbar anledning. Skulle nog egentligen föredra en jämn men snäppet högre ljudnivå.

Det är trevligt med stationära där man kan sätta en helt egen kurva, laptops har väl mest olika profiler? Tror inte jag har sett någon med fläktinställningar i BIOS. Det är i alla fall ingen större skillnad mellan märkena då vad det verkar.

Det handlar nog mer om att en CPU-kylare i laptop som är ca 0,5cm tjock inte har kapacitet för snabba ökningar, vilket en tornkylare i en stationär har.

De tar det säkra före det osäkra och öser på så fort tempen når en viss gräns.

Du kan som någon annan nämnde köra tredjeparts-mjukvara för att ställa in det, värsta som händer är att CPU:n går ner i hastighet om den når maxgränsen vilket de flesta inte vill ha, men spelar prestandan ingen roll så är det ju ett alternativ.

Nu vet jag inte vilken indexering det handlar om men Windows egna indexering bör inte belasta CPU alltför mycket, det är i princip bara installationer av ny mjukvara, anti-virus ( om de är kasst ) och tyngre program som t.ex. renderar något som jag sett fått fläktarna att gå i taket.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ovanligt att man inte kan göra ett energischema som gör datorn tyst om man kan tänka sig att offra lite prestanda, då kan man begränsa "topprestandan" och för det mesta märker man väldigt liten skillnad på det för det brukar innebära att man stryper cpun bara nån ms här och där så länge man inte ska köra nått tungt under längre tid, det gör däremot att fläktarna inte varvar uppför de brukar direkt reagera på topplasten.

Jag brukar göra ett eget energischema och om det behövs så kan man minska maximalt processortillstånd så schemat blir tyst, det är bara att börja testa var fläktarna inte startas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.