Permalänk
Medlem

Reklamera ram som inte klarar XMP?

Hallå
Tänkte kolla vad ni skulle göra om ni köpte ett par ram stickor som inte klarar sin spec?
Har ett kitt med DDR 4 3600MHz 14-14-14-28 36GB som ska klara dessa hastigheter enligt Gskill i 1,45V.
Men dom är ostabila vid denna spänning utan jag måste snarare upp på 1,49V vilket gör att dom går rätt varm och blir ostabila pga detta istället.

Ska jag skicka tillbaka dem eller dra upp spänningen och se glad ut och försöka hantera värmen på annat sätt?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Hallå
Tänkte kolla vad ni skulle göra om ni köpte ett par ram stickor som inte klarar sin spec?
Har ett kitt med DDR 4 3600MHz 14-14-14-28 36GB som ska klara dessa hastigheter enligt Gskill i 1,45V.
Men dom är ostabila vid denna spänning utan jag måste snarare upp på 1,49V vilket gör att dom går rätt varm och blir ostabila pga detta istället.

Ska jag skicka tillbaka dem eller dra upp spänningen och se glad ut och försöka hantera värmen på annat sätt?

Ram har väl livstids garanti så fråga gskill vad du skall göra.
Har du senaste bios?
Det beror på vad har för moderkort också iofs då cpu+ mb kan ställa till det för ram.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Hallå
Tänkte kolla vad ni skulle göra om ni köpte ett par ram stickor som inte klarar sin spec?
Har ett kitt med DDR 4 3600MHz 14-14-14-28 36GB som ska klara dessa hastigheter enligt Gskill i 1,45V.
Men dom är ostabila vid denna spänning utan jag måste snarare upp på 1,49V vilket gör att dom går rätt varm och blir ostabila pga detta istället.

Ska jag skicka tillbaka dem eller dra upp spänningen och se glad ut och försöka hantera värmen på annat sätt?

har du checkat QVL listan för ditt moderkort så de passar?

Har du köpt de från butik och har öppet köp hade jag nog returnerat dem i vilket fall som helst och köpt billigare 3200mhz istället, minimal skillnad i prestanda.

Permalänk
Rekordmedlem

Som sagt hur bevisar du att det är minnena som begränsar din överklockning, för det är ju överklockning det handlar om och inget som garanteras fungera på någon av de kombinerade delarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Som sagt hur bevisar du att det är minnena som begränsar din överklockning, för det är ju överklockning det handlar om och inget som garanteras fungera på någon av de kombinerade delarna.

Tekniskt sett överklockning, men också marknadsförd spec, kan mycket väl vara att just dessa minneskretsar ligger på gränsen (vilket det tyder på när de blir stabila på 1.49V). Finns de med på moderkortets QVL tycker jag gott OP kan reklamera och testa med ett nytt kit.

3600c14 närmar sig dock vad som är rimligt att köra utan aktiv kylning, så det kan vara något att fundera på också. Antingen med en dedikerad fläkt eller på annat sätt rikta mer luftflöde över DIMM.

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Avstängd

Jag skulle lägga upp dom på Tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Som sagt hur bevisar du att det är minnena som begränsar din överklockning, för det är ju överklockning det handlar om och inget som garanteras fungera på någon av de kombinerade delarna.

Är det inte det som är grejen under garanti tiden, att det är upp till återförsäljaren att bevisa att dom håller måttet?
Dvs dom måste visa för mig att dom är stabila vid dessa hastigheter.
Ska dock prova dem i en annan dator innan jag gör något annat.
Men betalade runt 1000:- extra för cl 14 kontra 16 i dessa hastigheter så jag vill gärna ha valuta för pengarna.

Skrivet av Stoffex:

Tekniskt sett överklockning, men också marknadsförd spec, kan mycket väl vara att just dessa minneskretsar ligger på gränsen (vilket det tyder på när de blir stabila på 1.49V). Finns de med på moderkortets QVL tycker jag gott OP kan reklamera och testa med ett nytt kit.

3600c14 närmar sig dock vad som är rimligt att köra utan aktiv kylning, så det kan vara något att fundera på också. Antingen med en dedikerad fläkt eller på annat sätt rikta mer luftflöde över DIMM.

Tyvärr löser inte en fläkt problemet mitt chassi har blivit så varmt sedan jag bytte grafikkort från ett vattenkylt 6900xt till ett luftkylt 4080 super så en fläkt gör ingen större skillnad.
Jag skulle nästan behöva vattenkyla mina minnen men det är 700:- extra i delar.
Då vore det bättre att köpt billigare minnen och bara vattenkyla dem direkt och överklocka

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Är det inte det som är grejen under garanti tiden, att det är upp till återförsäljaren att bevisa att dom håller måttet?
Dvs dom måste visa för mig att dom är stabila vid dessa hastigheter.
Ska dock prova dem i en annan dator innan jag gör något annat.
Men betalade runt 1000:- extra för cl 14 kontra 16 i dessa hastigheter så jag vill gärna ha valuta för pengarna.

Tyvärr löser inte en fläkt problemet mitt chassi har blivit så varmt sedan jag bytte grafikkort från ett vattenkylt 6900xt till ett luftkylt 4080 super så en fläkt gör ingen större skillnad.
Jag skulle nästan behöva vattenkyla mina minnen men det är 700:- extra i delar.
Då vore det bättre att köpt billigare minnen och bara vattenkyla dem direkt och överklocka

Hur varmt har du i chassit då? Och har du vattenkyld CPU?

Det kan räcka med en fläkt för att röra runt luften, stillastående luft (om du har dåligt luftflöde) kan agera som isolering och höja tempen mycket för minnena

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

@lasseTM

din trådstart saknar en del relevant information

Vad har du för moderkort? Vad är det för bios version? Vad har du för CPU?`

edit: Det behöver inte vara minnena som är problemet.
edit2: exakt modell på minnena är också relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Hur varmt har du i chassit då? Och har du vattenkyld CPU?

Det kan räcka med en fläkt för att röra runt luften, stillastående luft (om du har dåligt luftflöde) kan agera som isolering och höja tempen mycket för minnena

CPU har custom loop och jag tror chassit ligger på 45 grader men har ej mätt det.
Men grafikkortet blåser ju mer eller mindre varm luft direkt på mina minnen så dom blev 57 resp 60 grader innan.

Det jag har gjort är att 3d printa en ”tunnel” som suger luft utifrån med en 50mm fläkt som kyler mina ram minnen enbart och då landade tempen på 44 resp 47 grader.

Dom verkar relativ stabila vid 1,47V när dom håller sig under 40 grader men vägrar att boota vid 1,45 även om det är 10 grader i rummet och det är cold boot.
Men visst skulle jag vattenkyla är 1,5V inget problem men då känns det som att jag kastade 1000:- i sjön.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Är det inte det som är grejen under garanti tiden, att det är upp till återförsäljaren att bevisa att dom håller måttet?
Dvs dom måste visa för mig att dom är stabila vid dessa hastigheter.

Det har inget med garanti att göra utan om reklamationsrätten, garanti är frivilligt för tillverkarna att ge medan reklamationsrätten regleras av konsumentköplagen. Det är viktigt att hålla koll på, för jag har sett en del som försökt åberopa garantin och fått avslag utan att butiken upplyst om att de fortfarande har rätt att reklamera varan istället.

Så du har tre år på dig att reklamera minnena, och de första två åren är det upp till säljaren att bevisa att felet på varan inte är ursprungligt. Men har du köpt minnena från någon större datorbutik så kommer de troligtvis bara sätta minnena i någon testdator, konstatera att de fungerar bra, och avslå din reklamation. Det är sällan det är minnena i sig det är fel på utan oftast är det kombinationen av CPU, moderkort och minnen som är problemet.

Men har du precis köpt minnena så att du fortfarande har ångerrätt så spelar ju varken garanti eller reklamation någon roll, då är det bara att skicka tillbaka dem om du inte tycker att de fungerar som du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det har inget med garanti att göra utan om reklamationsrätten, garanti är frivilligt för tillverkarna att ge medan reklamationsrätten regleras av konsumentköplagen. Det är viktigt att hålla koll på, för jag har sett en del som försökt åberopa garantin och fått avslag utan att butiken upplyst om att de fortfarande har rätt att reklamera varan istället.

Så du har tre år på dig att reklamera minnena, och de första två åren är det upp till säljaren att bevisa att felet på varan inte är ursprungligt. Men har du köpt minnena från någon större datorbutik så kommer de troligtvis bara sätta minnena i någon testdator, konstatera att de fungerar bra, och avslå din reklamation. Det är sällan det är minnena i sig det är fel på utan oftast är det kombinationen av CPU, moderkort och minnen som är problemet.

Men har du precis köpt minnena så att du fortfarande har ångerrätt så spelar ju varken garanti eller reklamation någon roll, då är det bara att skicka tillbaka dem om du inte tycker att de fungerar som du vill.

G.Skill lämnar två års garanti i Europa om jag förstår det rätt.
Minnena är köpta för 1 år sedan så de bör fortfarande gå under garantin.
Frågan är ju om jag skickar in dem om de provar att köra dem med XMP då eller om dom bara startar dem och konstaterar att dom funkar och hur länge och vad ska man köra för att visa att dom är stabila?

Skulle jag få en screen där de klarar att boota i spec på 1,45V skulle jag vara nöjd men jag har svårt och tro att det skulle funka i en annan dator.

Men jag ska testa stoppa in dem i en annan dator och testa först.

För enligt mig så håller dom ju inte måttet.
Har haft andra minnen som har presterat bättre vid lägre spänning i samma dator så jag har svår och tro att det är problemet.
Även om dessa är dual rank vilket ska vara lite jobbigare.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Hur många GB RAM-minnena är på samt hur många moduler du har påverkar en hel del. Dessutom är de dual-rank. Väldigt vanligt att man behöver ge minneskontrollern lite extra kräm för att få stabilitet. Du behöver inte aktiv kylning på 3600 CL 14.

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

CPU har custom loop och jag tror chassit ligger på 45 grader men har ej mätt det.
Men grafikkortet blåser ju mer eller mindre varm luft direkt på mina minnen så dom blev 57 resp 60 grader innan.

Det jag har gjort är att 3d printa en ”tunnel” som suger luft utifrån med en 50mm fläkt som kyler mina ram minnen enbart och då landade tempen på 44 resp 47 grader.

Dom verkar relativ stabila vid 1,47V när dom håller sig under 40 grader men vägrar att boota vid 1,45 även om det är 10 grader i rummet och det är cold boot.
Men visst skulle jag vattenkyla är 1,5V inget problem men då känns det som att jag kastade 1000:- i sjön.

Skulle helt kart kontakta tillverkarenförsäljaren, förklara läget och se vad de gör
Du har i dagsläget 3 års reklamationstid, och är väl typ 2 år som det kan anses ursprungsfel och inte ditt om något inte funkar som utfäst

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Är det inte det som är grejen under garanti tiden, att det är upp till återförsäljaren att bevisa att dom håller måttet?
Dvs dom måste visa för mig att dom är stabila vid dessa hastigheter.
Ska dock prova dem i en annan dator innan jag gör något annat.
Men betalade runt 1000:- extra för cl 14 kontra 16 i dessa hastigheter så jag vill gärna ha valuta för pengarna.

Tyvärr löser inte en fläkt problemet mitt chassi har blivit så varmt sedan jag bytte grafikkort från ett vattenkylt 6900xt till ett luftkylt 4080 super så en fläkt gör ingen större skillnad.
Jag skulle nästan behöva vattenkyla mina minnen men det är 700:- extra i delar.
Då vore det bättre att köpt billigare minnen och bara vattenkyla dem direkt och överklocka

Det här får mig att tro att du inte ersatte in/utflödet från radiatorfläkten med nya chassifläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzz:

Hur många GB RAM-minnena är på samt hur många moduler du har påverkar en hel del. Dessutom är de dual-rank. Väldigt vanligt att man behöver ge minneskontrollern lite extra kräm för att få stabilitet. Du behöver inte aktiv kylning på 3600 CL 14.

Varje modul är på 16GB och jag har 2st dvs 32GB ram totalt.

Skrivet av Chrisj:

Det här får mig att tro att du inte ersatte in/utflödet från radiatorfläkten med nya chassifläktar?

Det sitter EK-Vardar fläktar i hela burken men jag kör dem ju knappast på max, målet med custom var att få en tyst dator och resten av datorn håller sig sval.
Mitt grafikkort ligger på 67 grader men det spottar ju all varm luft upp i chassit där ram minnen sitter

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? , vad har du för cpu?.

Många saker kan påverka varför dina minnen inte klarar hastigheten, moderkortet kan ha fel inställningar i bios på XMP för just dina moduler.

Det är många fler inställningar än " 14-14-14-28" och spänningen som kan göras att minnena blir ostabila, sen kan det också vara att det är fel spänningen till minnes kontroller i cpun som gör det också...att välja XMP och sen hoppas att minnena klarar sin hastighet och allt annat är inställt rätt brukar inte alltid fungera.

Är minnens modulerna dubbelsidiga ?(kretskort på båda sidorna av minnena).

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Hallå
Tänkte kolla vad ni skulle göra om ni köpte ett par ram stickor som inte klarar sin spec?
Har ett kitt med DDR 4 3600MHz 14-14-14-28 36GB som ska klara dessa hastigheter enligt Gskill i 1,45V.
Men dom är ostabila vid denna spänning utan jag måste snarare upp på 1,49V vilket gör att dom går rätt varm och blir ostabila pga detta istället.

Ska jag skicka tillbaka dem eller dra upp spänningen och se glad ut och försöka hantera värmen på annat sätt?

Min första tanke är hur du vet att det är minnet som inte klarar det? Oftast är moderkort/cpu som är begränsningen och inte minnet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kan definitivt vara svårt att veta om det faktiskt är minnets fel eller inte, kan mycket väl vara så att det minnet klarar den hastigheten i en annan cpu/moderkort kombination.

Flesta "löser" problemet genom att köra minnet något långsammare eller med lösare timings så det blir stabilt, kan så klart skicka tillbaks minnet och testa nytt kitt och hoppas du får bättre resultat där men potentiellt inte nån säkerhet att du kan få rätt på garanti ärende om du skickar tillbaks det och de funkar fint i deras tester.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |