Hur investera företagets intäkter?

Permalänk
Medlem

Hur investera företagets intäkter?

Jag har ett eget aktiebolag och jobbar som IT-konsult. Jag fakturerar en gång i månaden och betalar då ut min lön. Jag måste även betala in moms, arbetsgivaravgifter och skatter till Skatteverket vid givna datum. I slutet på året när jag vet hur bra året gått så betalar jag in tjänstepension, eventuell "julbonus" och när bokslutet är klart så betalar jag ut utdelning och bolagsskatt.

Jag har företagets konton på SEB, men insåg just att de har 0 % ränta på "huvudkontot" vilket fick mig att börja fundera på hur jag bör spara undan företagets pengar under året tills allt är utbetalt.

Ett alternativ är sparkonton. SEB har ett sparkonto med 2 % ränta och man kan få ca 3,8 % ränta om jag låser pengarna i tre månader. SBAB har ett sparkonto med fria uttag som ger 3,5 % ränta.

Ett annat alternativ är kapitalförsäkring. Då kan jag köpa aktiefonder vilket borde vara en bättre investering på längre sikt.

Hur bör jag tänka? Jag funderar på att spara undan pengar som ska till Skatteverket till ett sparkonto på SBAB och det som blir kvar lägger jag i en kapitalförsäkring och köper aktiefonder som jag sedan säljer i slutet på året. Verkar det vettigt?

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag undvika aktier och fonder om du inte planerar att behålla dem under en längre tid (flera år). På längre sikt kan sånt ofta vara en bra investering, men på kort sikt så svänger börsen för mycket.

Om det är pengar som du planerar att använda inom det närmaste året, då skulle jag sätta in dem på ett sparkonto med fria uttag där du lätt kan komma åt dem när/om det behövs.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anogr:

Jag har ett eget aktiebolag och jobbar som IT-konsult. Jag fakturerar en gång i månaden och betalar då ut min lön. Jag måste även betala in moms, arbetsgivaravgifter och skatter till Skatteverket vid givna datum. I slutet på året när jag vet hur bra året gått så betalar jag in tjänstepension, eventuell "julbonus" och när bokslutet är klart så betalar jag ut utdelning och bolagsskatt.

Jag har företagets konton på SEB, men insåg just att de har 0 % ränta på "huvudkontot" vilket fick mig att börja fundera på hur jag bör spara undan företagets pengar under året tills allt är utbetalt.

Ett alternativ är sparkonton. SEB har ett sparkonto med 2 % ränta och man kan få ca 3,8 % ränta om jag låser pengarna i tre månader. SBAB har ett sparkonto med fria uttag som ger 3,5 % ränta.

Ett annat alternativ är kapitalförsäkring. Då kan jag köpa aktiefonder vilket borde vara en bättre investering på längre sikt.

Hur bör jag tänka? Jag funderar på att spara undan pengar som ska till Skatteverket till ett sparkonto på SBAB och det som blir kvar lägger jag i en kapitalförsäkring och köper aktiefonder som jag sedan säljer i slutet på året. Verkar det vettigt?

Att köpa aktiefonder för en kort placering är i detta fallet typexempel på dum placering, du vet ju att pengarna ska användas inom närtid.

Pengarna ska placerar du på räntekonto, eventuellt att du kan köpa räntepapper men då det är en kort placering så är det egentligen ett väldigt onödigt risktagande. Det gäller alla pengar som "ska betalas ut" till dig, utdelningar eller till skattekontot.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Min tanke är att Skatteverkets pengar får jag absolut inte riskera så de lägger jag på sparkonto. Lön betalar jag ut så fort jag har fått betalt av kunden. Det som jag riskerar är inbetalning till tjänstepension och vinstutdelning. De pengarna ska visserligen betalas ut på relativt kort sikt (inom ett år) men pengarna ska inte användas då, utan de skulle kunna placeras i exakt samma aktiefonder när de ligger på tjänstepensionskontot eller på mitt privata aktiefondskonto.

Permalänk
Medlem

Optimerar du löneväxling? Om du når upp till de beloppen.

Bygga portfölj kan du göra förutsatt att du har grundkunskaper, gambla inte med företagets pengar. Men om du förstår all the basics med kort/långräntefonder, blandfonder, aktier etc. kan du självklart investera företagets pengar.

Skrivet av anogr:

I slutet på året när jag vet hur bra året gått så betalar jag in tjänstepension, eventuell "julbonus"

Jag tänker spontant att du kan förfina din process kring hela företagandet. T.ex. om du vet att du har fler kunder en viss tid på året; fördelningen mellan små/stora jobb och tiden som går emellan; etc.

Att löpande under året vara mentalt inne i att du driver business, mer än att du bara "jobbar i ditt företag" så att säga. Rika Tillsammans har gjort några poddar av mer avancerad karaktär kring hur du kan optimera som företagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

Optimerar du löneväxling? Om du når upp till de beloppen.

Bygga portfölj kan du göra förutsatt att du har grundkunskaper, gambla inte med företagets pengar. Men om du förstår all the basics med kort/långräntefonder, blandfonder, aktier etc. kan du självklart investera företagets pengar.

Jag tänker spontant att du kan förfina din process kring hela företagandet. T.ex. om du vet att du har fler kunder en viss tid på året; fördelningen mellan små/stora jobb och tiden som går emellan; etc.

Att löpande under året vara mentalt inne i att du driver business, mer än att du bara "jobbar i ditt företag" så att säga. Rika Tillsammans har gjort några poddar av mer avancerad karaktär kring hur du kan optimera som företagare.

Jag har det enkelt, jag har en kund som jag fakturerar en gång i månaden så det är inte så mycket som kan förändras. Nu har jag börjat flytta alla företagets pengar till ett sparkonto som ger bättre ränta.

Angående kapitalförsäkring, jag har sökt på Internet, jag har ställt frågan i det här forumet och jag har kontaktat både SEB och Avanza. Alla anser att det är en långsiktig sparform, men om man bortser från att aktiefonder kan tappa värde kortsiktigt så är det ingen som har kunnat motivera något annat skäl varför kapitalförsäkring inte kan användas kortsiktigt. Men som jag tolkar skattereglerna för kapitalförsäkring så är det mest gynnsamt att sätta in pengar i januari och i juli och att ta ut dem i december. Så jag väntar tills juli och sätter in ett lagom stort belopp då.

Jag ser inte fondsparande som gambling utan som investering. Visst kan det gå ner men det är mer troligt att det går upp. Gambling är tvärtom.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anogr:

Jag ser inte fondsparande som gambling utan som investering. Visst kan det gå ner men det är mer troligt att det går upp. Gambling är tvärtom.

Under kort tid så kan man likställa fondsparande som en högriskinvestering och således som gambling.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Under kort tid så kan man likställa fondsparande som en högriskinvestering och således som gambling.

Jag vill inte hamna i en pseudodiskussion om definitionen av gambling, men däremot kan jag ifrågasätta om fondsparandet ska anses vara kortsiktigt. Om jag köper en fond i en kapitalförsäkring 1 juli, säljer den 31 december, betalar ut pengarna som vinstutdelning 1 januari och direkt köper samma fond igen och behåller i fem år. Då har jag haft samma fond i 5,5 år - en dag. Första halvåret med företaget som ägare och därefter mig personligen som ägare. Datumen är förstås påhittade men ni förstår tanken bakom.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anogr:

Jag vill inte hamna i en pseudodiskussion om definitionen av gambling, men däremot kan jag ifrågasätta om fondsparandet ska anses vara kortsiktigt. Om jag köper en fond i en kapitalförsäkring 1 juli, säljer den 31 december, betalar ut pengarna som vinstutdelning 1 januari och direkt köper samma fond igen och behåller i fem år. Då har jag haft samma fond i 5,5 år - en dag. Första halvåret med företaget som ägare och därefter mig personligen som ägare. Datumen är förstås påhittade men ni förstår tanken bakom.

Det är ju olyckligt att du köper fonder och ska sälja av och köpa till dig, du tar all risk på nedsidan med en risk att missa uppgång. Ballpark brukar man säga, missa de 15 bästa dagarna senaste 10 åren och missa 50% av uppgången.

Dessutom är det minst två dagar innan försäljning av värdepapper stämplas som genomförd. Sälja så du kan föra över pengarna 1:a januari innebär väl att du måste sälja mån 23 dec, (affär genomförs 23/12 om du har samma fonder som t ex Avanza använder med stor kassa (Avanza Zero etc). Pengarna går två bankdagar, 27:e + 30:e dec innan de är "dina".

Är ändå rätt risky att eventuella hänga med på en nedgång när börsaktiviteterna avtar, svårare att komma ur positionerna (läs, sämre betalt).

Är det dina vinstpengar så är det ju skitsamma vad du väljer att ta för risker. Däremot är det defakto mer risk att köpa och sälja så som du tänker dig än att har pengarna på konto->Dela ut->köpa fonder. (Speciellt i år med så få bankdagar i mellandagarna).
Skulle det vara skattepengarna du vill göra detta med så hade jag starkt avrått från det. Lägg pengarna på ett konto med vanlig ränta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Well, jag skrev att datumen är påhittade just för att du inte ska ta dem ordagrant. Jag förstår att det tar några dagar för försäljning av fonder. Och det tar ännu fler dagar att genomföra ett bokslut så att jag kan betala ut vinsten. Och 31 december kan vara en helgdag. Osv.

När det gäller skattepengar/vinstpengar så skrev jag i mitt första inlägg att pengar till skatt och lön läggs på ett sparkonto. Det är vinstpengarna, julbonus och tjänstepensionen som jag övervägde att lägga i kapitalförsäkring.

Men tack för dina svar.

Permalänk
Medlem

Det finns ju låneinstitut som ger bättre ränta än vad SEB och SBAB gör om du bara ska ha de där kortsiktigt.