Hur investera företagets intäkter?

Permalänk
Medlem

Hur investera företagets intäkter?

Jag har ett eget aktiebolag och jobbar som IT-konsult. Jag fakturerar en gång i månaden och betalar då ut min lön. Jag måste även betala in moms, arbetsgivaravgifter och skatter till Skatteverket vid givna datum. I slutet på året när jag vet hur bra året gått så betalar jag in tjänstepension, eventuell "julbonus" och när bokslutet är klart så betalar jag ut utdelning och bolagsskatt.

Jag har företagets konton på SEB, men insåg just att de har 0 % ränta på "huvudkontot" vilket fick mig att börja fundera på hur jag bör spara undan företagets pengar under året tills allt är utbetalt.

Ett alternativ är sparkonton. SEB har ett sparkonto med 2 % ränta och man kan få ca 3,8 % ränta om jag låser pengarna i tre månader. SBAB har ett sparkonto med fria uttag som ger 3,5 % ränta.

Ett annat alternativ är kapitalförsäkring. Då kan jag köpa aktiefonder vilket borde vara en bättre investering på längre sikt.

Hur bör jag tänka? Jag funderar på att spara undan pengar som ska till Skatteverket till ett sparkonto på SBAB och det som blir kvar lägger jag i en kapitalförsäkring och köper aktiefonder som jag sedan säljer i slutet på året. Verkar det vettigt?

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag undvika aktier och fonder om du inte planerar att behålla dem under en längre tid (flera år). På längre sikt kan sånt ofta vara en bra investering, men på kort sikt så svänger börsen för mycket.

Om det är pengar som du planerar att använda inom det närmaste året, då skulle jag sätta in dem på ett sparkonto med fria uttag där du lätt kan komma åt dem när/om det behövs.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anogr: