Permalänk
Medlem

Budget mini itx

Hej,

Funderar på att bygga ihop en mindre dator (gärna 5liter som ska klara av att spela tillexempel cs2, wow (med hyffsad grafik, rocketleague. Lagg eller fps drops ger mig rysningar.

Hoppas kunna införskaffa en Samsung odyssey på 34tum, 21:9, 3440x1440, 175hz, oled

Har inte så god koll på hur hårt man borde gå åt. Klarar man sig på en budget om 10tusen? Kan tänka mig att byta grafik kort om 2-3år.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig plocka ihop lite delar?

Permalänk
Medlem

det blir nog lite klurigt om du har en budget på 10k kr.
jag byggde en på inet.se och såg direkt att priset vart ganska högt. det hela slutade på 16 000kr. och då var det ett 3060 som hade 1mm till godo (i det chassit jag valde med monterad fläkt.) hade recomenderat att kanske kolla på lite vanligare strlk då det finns större urval och lägre pris på ex chassi och moderkort. sen är ju frågan om du vill ha amd eller intel. nvidia eller radeon. osv

kolla på inet och testa bygg en. eller på nån annan hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM23:

det blir nog lite klurigt om du har en budget på 10k kr.
jag byggde en på inet.se och såg direkt att priset vart ganska högt. det hela slutade på 16 000kr. och då var det ett 3060 som hade 1mm till godo (i det chassit jag valde med monterad fläkt.) hade recomenderat att kanske kolla på lite vanligare strlk då det finns större urval och lägre pris på ex chassi och moderkort. sen är ju frågan om du vill ha amd eller intel. nvidia eller radeon. osv

kolla på inet och testa bygg en. eller på nån annan hemsida.

Har inte några större krav på vilken tillverkare.
Men är lite osäker på vad jag ska köpa för grafikkort och moderkort & processor. Vet ju inte riktigt vilken nivå jag ska lägga mig på.

Men tack för tippset om att bygga på inet ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stiiffii:

Har inte några större krav på vilken tillverkare.
Men är lite osäker på vad jag ska köpa för grafikkort och moderkort & processor. Vet ju inte riktigt vilken nivå jag ska lägga mig på.

Men tack för tippset om att bygga på inet ☺️

10k för ett mITX bygge kommer du inte långt på. Bara ett mITX moderkort kostar 2500-4000kr, processor runt 2500-6000kr och ram minne runt 1500-2000kr för 32GB.

Förslag till en annan medlem på en mid-range dator men ger dig en överblick vad sakerna kostar.