Uppgraderingsmöjligheter gamingdator

Permalänk
Medlem

Uppgraderingsmöjligheter gamingdator

Hej! Jag har nyligen fått upp ett intresse för datorer och funderade på att uppgradera min dator. Det jag har insett att jag har svårt att förstå är värme, minnesfrekvenser etc, att liksom få helheten att gå ihop. Jag spelar lite allt från Hogwarts legacy, WoW till CS/COD. Är väl främst FPS som jag kör mer ”seriöst. Använder datorn enbart till gaming på en 1440p 170hz, ska jämföra med en 240hz 1080p med och se vad jag tycker om att spela på mest.

I dagsläget har jag:
Intel Core i5-12400F
MSI GeForce RTX 4060 Ti VENTUS 3X 8GB OC
Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 2x16GB
Kingston NV2 M.2 1TB
ASUS PRIME B760M-A WIFI D4
be quiet! Pure Rock 2 - Svart
650W 80+ Gold Modular PSU
Corsair iCUE 5000D RGB Airflow / TG / Svart

Finns det något här där det finns en klar uppgradering som också är prisvärd? Känns som när jag börjar kolla på CPU till exempel så behöver jag ändra det mesta ändå eftersom kraftigare cpu = bättre fläkt, få ut mer av cpun = bättre moderkort etc. Har som sagt väldigt dålig koll men tycker det har varit kul att läsa in mig lite på ämnet.

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Jag tror du kommer trivas bäst på 1440p 170Hz och uppgraderingar är knepigt, även om en 14700K skulle fungera så är del av dess styrka överklockning, som inte gå att göra med det moderkortet och ja kylaren räcker nog inte till iaf inte för överklockning av en 14700k, kanske duger den till en 13600k/14600k, men det är inte mycket till uppgradering.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det finns vissa cpu-tunga spel som t.ex CS/CS2 som du får mer fps med bättre cpu. Spelar du inte professionellt/semiprofs. så tycker inte jag att en tydligt bättre cpu hade varit värt investeringen.

Permalänk
Medlem

4060 Ti är relativt klent jämfört med de bättre grafikkorten. 7900 XT t.ex. är 74 % snabbare i 1440p. Dock kostar det ju 9 000 kr men du kanske kan få en hyfsad slant för ditt 4060 Ti?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Kanske är bättre att sitta lugnt i båten och senare köra ett nytt ”bygge” där jag tänker på moderkortets uppgraderingsmöjligheter etc. Datorn funkar såklart inte dåligt i spel men läser massa jämförelsesidor där det står ”den processorn är 20% bättre osv” och det låter mycket i mina ovana ögon. Jag skulle ju absolut kunna sälja grafikkortet och ha ett bättre, klarar processorn det? Och går det även att bara plugga in ett icke nvida kort med mina komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex714:

Tack för svaren! Kanske är bättre att sitta lugnt i båten och senare köra ett nytt ”bygge” där jag tänker på moderkortets uppgraderingsmöjligheter etc. Datorn funkar såklart inte dåligt i spel men läser massa jämförelsesidor där det står ”den processorn är 20% bättre osv” och det låter mycket i mina ovana ögon. Jag skulle ju absolut kunna sälja grafikkortet och ha ett bättre, klarar processorn det? Och går det även att bara plugga in ett icke nvida kort med mina komponenter?

Tycker du tänker helt rätt och när du uppgraderar plattformen(CPU/Mobo/RAM) kan du behålla chassi, PSU, kylare och lagring. Sälj den gamla plattformen CPU/mobo/RAM som ett paket. Uppgradera sen till AMD med 7800x3d/650-mobo/32gb6000mhz RAM.

Du kan absolut börja med GPU dock och det är också det enklaste att uppgradera, tillverkare spelar ingen roll. Det enda man ska hålla lite koll på med grafikkort är att det ryms i chassit och att du har tillräckligt stark PSU(vilket du har). Eftersom du kör i 1440p i nuläget så kommer den svagare CPUn spela mindre roll eftersom ditt grafikkort kommer göra det mesta jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex714:

Tack för svaren! Kanske är bättre att sitta lugnt i båten och senare köra ett nytt ”bygge” där jag tänker på moderkortets uppgraderingsmöjligheter etc. Datorn funkar såklart inte dåligt i spel men läser massa jämförelsesidor där det står ”den processorn är 20% bättre osv” och det låter mycket i mina ovana ögon. Jag skulle ju absolut kunna sälja grafikkortet och ha ett bättre, klarar processorn det? Och går det även att bara plugga in ett icke nvida kort med mina komponenter?

20% bättre är inte mycket i datorvärlden, jag tycker 100% bättre är en lagom riktlinje för när det är dags att uppgradera, andra tänker kanske 50%, men 20% då lever man på "den blödande eggen" och uppgraderar så fort det kommer något som är det nyaste bästaste.

Ja, processorn klarar av att svinga ett cirka 50% bättre grafikkort och AMD, Nvidia eller Intel -grafikkort kommer fungera utmärkt.
Moderkortet kan dessutom husera en väsentligt bättre processor upp till en 14900, K-versionerna kan dock inte få ut sin fulla kraft i ditt nuvarande moderkort även om de är kompatibla.
Hur mycket bättre en 14900 är än en 12400F beror dock på användningsområde, så jag kan inte ge någon exakt procent då det varierar mellan 30% och 180% bättre enligt:
https://technical.city/en/cpu/Core-i5-12400F-vs-Core-i5-14400...

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Tycker du tänker helt rätt och när du uppgraderar plattformen(CPU/Mobo/RAM) kan du behålla chassi, PSU, kylare och lagring. Sälj den gamla plattformen CPU/mobo/RAM som ett paket. Uppgradera sen till AMD med 7800x3d/650-mobo/32gb6000mhz RAM.

Du kan absolut börja med GPU dock och det är också det enklaste att uppgradera, tillverkare spelar ingen roll. Det enda man ska hålla lite koll på med grafikkort är att det ryms i chassit och att du har tillräckligt stark PSU(vilket du har). Eftersom du kör i 1440p i nuläget så kommer den svagare CPUn spela mindre roll eftersom ditt grafikkort kommer göra det mesta jobbet.

Skrivet av Fenrisulvfan:

20% bättre är inte mycket i datorvärlden, jag tycker 100% bättre är en lagom riktlinje för när det är dags att uppgradera, andra tänker kanske 50%, men 20% då lever man på "den blödande eggen" och uppgraderar så fort det kommer något som är det nyaste bästaste.

Ja, processorn klarar av att svinga ett cirka 50% bättre grafikkort och AMD, Nvidia eller Intel -grafikkort kommer fungera utmärkt.
Moderkortet kan dessutom husera en väsentligt bättre processor upp till en 14900, K-versionerna kan dock inte få ut sin fulla kraft i ditt nuvarande moderkort även om de är kompatibla.
Hur mycket bättre en 14900 är än en 12400F beror dock på användningsområde, så jag kan inte ge någon exakt procent då det varierar mellan 30% och 180% bättre enligt:
https://technical.city/en/cpu/Core-i5-12400F-vs-Core-i5-14400...

Förstår! Tittade runt lite och något som jag antar skulle kunna gå att bara "plugga in" utan att ändra något mer är den här till exempel https://www.webhallen.com/se/product/369368-Palit-RTX-4070-Ti... , borde väl ge en rejäl boost? Då vill jag ha en processor som orkar med och då antar jag att jag blir limiterad av ström, fläkt, moderkort etc. Därför det kanske är bättre att jag 1. Bara nöjer mig med min dator haha eller 2. Säljer datorn och plockar ihop en rejälare där jag har snabbare ram, mer ström, överklockningsbar moderkort osv. Känns som det hade varit lättare att uppgradera om jag hade haft en rejäl grund med ström, fläkt, moderkort från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex714:

Förstår! Tittade runt lite och något som jag antar skulle kunna gå att bara "plugga in" utan att ändra något mer är den här till exempel https://www.webhallen.com/se/product/369368-Palit-RTX-4070-Ti... , borde väl ge en rejäl boost? Då vill jag ha en processor som orkar med och då antar jag att jag blir limiterad av ström, fläkt, moderkort etc. Därför det kanske är bättre att jag 1. Bara nöjer mig med min dator haha eller 2. Säljer datorn och plockar ihop en rejälare där jag har snabbare ram, mer ström, överklockningsbar moderkort osv. Känns som det hade varit lättare att uppgradera om jag hade haft en rejäl grund med ström, fläkt, moderkort från början.

Dock kanske att sälja grafikkortet och hitta ett rejälare kan ge mig en märkbar boost i spelen då jag kör på 1440p. Det jag har svårast att förstå är hur mycket alla de här 20% hit eller dit faktiskt gör ingame i fps eller stutters. Ligger på runt 200 fps i cod just nu och 5000kr för 20 fps till är kanske inte så värt.