Spel/arbetsdator för 10-15000:-

Permalänk

Spel/arbetsdator för 10-15000:-

Hej alla!
Hur bra dator kan jag få för 10-15k egentligen? Jag antar att jag bör välja delar själv och låta de montera den jämfört med att köpa en klar?

Det jag söker är en duglig dator för spel som WoW, Chivalry 2, kanske lite nyare mer krävande spel också samt att den duger bra för arbete med Photoshop och andra liknande program då jag målar digitalt.

Tips på skärm-set up, tangentbord, mus, hörlurar osv välkomnas också. Ska köpa hela kitet med andra ord. Runt 15-20000:- totalt räknar jag med.

Tips uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Observerad:

Hej alla!
Hur bra dator kan jag få för 10-15k egentligen? Jag antar att jag bör välja delar själv och låta de montera den jämfört med att köpa en klar?

Det jag söker är en duglig dator för spel som WoW, Chivalry 2, kanske lite nyare mer krävande spel också samt att den duger bra för arbete med Photoshop och andra liknande program då jag målar digitalt.

Tips på skärm-set up, tangentbord, mus, hörlurar osv välkomnas också. Ska köpa hela kitet med andra ord. Runt 15-20000:- totalt räknar jag med.

Tips uppskattas!

Något sånt här kanske? Jag tänker att du vill ha Nvidia kort för Photoshop men om det inte behövs så är nog ett 7800 XT kort mer prisvärt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grymt att få med en 7800X3D i budgeten men är det verkligen en bra idé med en VA skärm för bildredigering? Jag hade velat ha en IPS lite över bottenskiktet i alla fall vilket skulle ta lite mer av utrymmet.

T.ex.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5630573
eller till och med något som
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11513929

Men det beror ju på vad TS prioriterar mest. För spelupplevelse är din variant rätt maxad.

Permalänk

Tack för svaren! Nu har jag lite att gå efter.

Om budgeten var runt 10000:- istället, vad hade ni kört då? Och räcker ens det för en någorlunda stabil dator som kan hantera både äldre och nyare spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Observerad:

Tack för svaren! Nu har jag lite att gå efter.

Om budgeten var runt 10000:- istället, vad hade ni kört då? Och räcker ens det för en någorlunda stabil dator som kan hantera både äldre och nyare spel?

Nära nog va? Under det här börjar bli lite dumsnålt i mitt tycke.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Nära nog va? Under det här börjar bli lite dumsnålt i mitt tycke.

https://komponentkoll.se/bild/PxQYF.png

Taget. Tack Alastor för förslaget. Jag antar att skillnaden på prestanda mellan de båda du länkade till är väldigt märkbar? För en som inte har en jävla aning om datorer mer än hur man använder dem så är endast prislappen talande för hur bra/dåligt något är. Men jag antar att skillnaden kan bli stor om man är villig till att betala t.ex 4000-5000:- extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Observerad:

Taget. Tack Alastor för förslaget. Jag antar att skillnaden på prestanda mellan de båda du länkade till är väldigt märkbar? För en som inte har en jävla aning om datorer mer än hur man använder dem så är endast prislappen talande för hur bra/dåligt något är. Men jag antar att skillnaden kan bli stor om man är villig till att betala t.ex 4000-5000:- extra?

Skillnaden är stor men du får fortfarande mycket prestanda med det billigare bygget. Allt beror på vilka krav du har gällande upplösning och FPS och så vidare.