Permalänk

Öppna portar på Comhems C2 Router

Tjena! Suttit och försökt lösa detta hela morgonen men kommer inte vidare så passar på att fråga här innan jag börjar snacka med kundtjänst.

Jag försöker öppna port 7777 i Comhems gamla C2 router för att kunna hosta en server. Värt att tillägga att jag kan ansluta lokalt genom att öppna två klienter och hosta via den första och joina genom att skriva min externa IP i den andra.

Har läst dussintals trådar nu och jag kan inte se vad jag har gjort för fel. Jag kollar om porten är öppen med https://portchecker.co/.

Under felsökningen har jag gjort följande:

  • Testa att öppna andra portar (både TCP & UDP) för att se om 7777 är blockad, funkade inte.

  • Kollat om andra portar som är markerade som öppna i brandväggen går att hitta, fortfarande stängt.

  • Stängt av Windows Defender Firewall och testat via PortChecker, fortfarande stängt.

  • Aktiverat DMZ i samband med att jag har stängt av brandväggen på datorn, fortfarande stängt.

  • Startar om routern.

  • Lagt till regler för dessa portar i "Firewall" i routern.

Ganska säker att jag har en publik IP, under WAN Status hittar jag en "Public IPv4 adress" som är exakt samma som dyker upp på mittip.se.

Såhär ser det ut när jag öppnar portarna:
Protocol: TCP - UDP
External Host: *
Internal Host: 192.XXX.X.XX
External Port: 7777
Internal Port: 7777

Nu har jag slut på idéer och vet inte riktigt vad jag ska göra här näst, hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Har du ett publikt IP? Dvs, visar denna sajt https://whatismyipaddress.com/ samma IP-adress som din router får av leverantören?

Permalänk
Medlem
Skrivet av todtodson:

Har läst dussintals trådar nu och jag kan inte se vad jag har gjort för fel. Jag kollar om porten är öppen med https://portchecker.co/.

Du skriver inte var portchecker säger, open, closed, annat?

Permalänk
Skrivet av Tuomaz:

Har du ett publikt IP? Dvs, visar denna sajt https://whatismyipaddress.com/ samma IP-adress som din router får av leverantören?

IP:n som visas på https://whatismyipaddress.com/ är exakt samma som jag hittar när jag loggar in i routern under "Public IPv4 Address". Eller finns det andra sätt att kolla detta på?

Skrivet av dlq84:

Du skriver inte var portchecker säger, open, closed, annat?

Sorry, den säger CLOSED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av todtodson:

IP:n som visas på https://whatismyipaddress.com/ är exakt samma som jag hittar när jag loggar in i routern under "Public IPv4 Address". Eller finns det andra sätt att kolla detta på?

Sorry, den säger CLOSED.

Om du sniffar trafiken på din host med wireshark, ser du några tcp syn-paket? Om du ser sådana kan du antagligen utesluta routern som problem

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Om du sniffar trafiken på din host med wireshark, ser du några tcp syn-paket? Om du ser sådana kan du antagligen utesluta routern som problem

Aldrig använt Wireshark, hur går jag tillväga för att sniffa på trafiken? När och hur ska man göra detta?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Om du sniffar trafiken på din host med wireshark, ser du några tcp syn-paket? Om du ser sådana kan du antagligen utesluta routern som problem

Jag tror jag har fått igång det nu. Jag kollade upp IP:n från Portchecker som är 45.33.50.110. Sedan gjorde jag en check och då dök deras IP upp i Wireshark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av todtodson:

Jag tror jag har fått igång det nu. Jag kollade upp IP:n från Portchecker som är 45.33.50.110. Sedan gjorde jag en check och då dök deras IP upp i Wireshark.
https://i.ibb.co/qyNR9gq/image.png

Enklast är om du bara anger den port du förväntar dig att paketen kommer in på, det borde inte dyka upp några andra paket än det på 7777, på din bild syns bara HTTPS-trafik till deras hemsida. Det är inte säkert att de använder samma IP för att pinga portar.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Enklast är om du bara anger den port du förväntar dig att paketen kommer in på, det borde inte dyka upp några andra paket än det på 7777, på din bild syns bara HTTPS-trafik till deras hemsida. Det är inte säkert att de använder samma IP för att pinga portar.

Jag la in ett filter nu, tcp.port == 7777 || udp.port == 7777 och får då upp samma IP och i ett fält där nere kan jag se att destination port är 7777. Men vad detta betyder vet jag inte hehe, vart ligger felet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av todtodson:

Jag la in ett filter nu, tcp.port == 7777 || udp.port == 7777 och får då upp samma IP och i ett fält där nere kan jag se att destination port är 7777. Men vad detta betyder vet jag inte hehe, vart ligger felet då?

Du får alltså upp trafik med destination 7777 från det IPt? Det betyder att trafiken flödar in på hosten och felet ligger INTE på WAN-sidan eller på routern utan på själva hosten. Ser du någon SYN-ACK och ACK (du kommer bara se det om servern är igång och svarar på uppkopplingsförsöket)?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Du får alltså upp trafik med destination 7777 från det IPt? Det betyder att trafiken flödar in på hosten och felet ligger INTE på WAN-sidan eller på routern utan på själva hosten. Ser du någon SYN-ACK och ACK (du kommer bara se det om servern är igång och svarar på uppkopplingsförsöket)?

Ja precis, trafik från IP 45.33.50.110 dyker upp hos mig med destination port 7777.

Som sagt helt grön på detta men jag ser att det står [SYN] Seq=0 Win=64240 Len=0 MSS=1460 SACK_PERM TSval=XXXXXX TSecr=0 WS=128. Ser inget SYN-ACK eller ACK någonstans.

Jag testade även att starta upp spelet och hosta en server, sen startade jag en till instans och anslöt via mitt publika IP. I Wireshark ser jag då hur det publika och lokala IP pendlar som source och destination mellan varandra. Jag ser även att portarna skiftar mellan att connecta från 7777 > 57046 till 57046 > 7777.

Just 57046 har jag aldrig sett tidigare någonstans, så undrar vad det kan vara för något?

Permalänk
Medlem

57046 är en slumpmässig port som en klient tillskriver sig själv, det är den porten servern svarar till, du kan ignorera det.

Då är ju frågan hur portchecker funkar, för det borde komma en SYN-ACK om det är TCP. Hursom, har du testat att ansluta till servern utifrån, själv? Ett tips är att använda tethering på din mobil, eller köra en VPN på klient-maskinen.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

57046 är en slumpmässig port som en klient tillskriver sig själv, det är den porten servern svarar till, du kan ignorera det.

Då är ju frågan hur portchecker funkar, för det borde komma en SYN-ACK om det är TCP. Hursom, har du testat att ansluta till servern utifrån, själv? Ett tips är att använda tethering på din mobil, eller köra en VPN på klient-maskinen.

Juste, eftersom detta är ett spel som görs i Unreal Engine används UDP som protokoll. vet inte om det gör någon skillnad.

Jag ska testa att ansluta via min laptop som går på mobildata och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av todtodson:

Juste, eftersom detta är ett spel som görs i Unreal Engine används UDP som protokoll. vet inte om det gör någon skillnad.

Jag ska testa att ansluta via min laptop som går på mobildata och se.

Jaja, men då lär du aldrig se ett SYN-ACK om servern kör på UDP Och portchecker kommer då anse att porten är "closed", felaktigt ord egentligen, borde stå "no answer" istället.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jaja, men då lär du aldrig se ett SYN-ACK om servern kör på UDP Och portchecker kommer då anse att porten är "closed", felaktigt ord egentligen, borde stå "no answer" istället.

Där ser man! Har du någon idé på hur man skulle kunna felsöka detta vidare isf?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jaja, men då lär du aldrig se ett SYN-ACK om servern kör på UDP Och portchecker kommer då anse att porten är "closed", felaktigt ord egentligen, borde stå "no answer" istället.

Så jag laddade ner spelet på min laptop och installerade Proton VPN, fick ny IP och kunde då ansluta till min klient via laptopen. Detta dyker även upp i Wireshark.

Edit: Jag såg även till att ansluta via mobildatan och VPN, kom då in igen och kunde se det nya IP:t i Wireshark... Jag måste se om det blir samma sak när kompisen ska ansluta.