Permalänk

Uppgradera gammal dator

Nu ska ni få läsa nåt kul!
Jag har en gammal dator. En riktigt gammal (2008). Och jag tycker det är kul och skruva och lära mig nya grejer så jag tänkte att det kanske går och göra små uppgraderingar på denna så att den blir lite snabbare. Jag vill kunna surfa och skriva fakturor på den (excel och Word) så den behöver bara funka typ. Startar jag den nu tar det 100 år för den och tänka men det kanske inte går och få den bättre heller, vad vet jag.

Det är första gången jag kommer skruva i en dator och vill inte lägga ut så mycket pengar iom att den är skitgammal och att jag vill bygga en ny dator längre fram så det här blir i utbildningssyfte.

Det jag har idag är alltså:
Chassi: ms-tech LC-04
Psu: ATX64BIT 460WP
CPU: ASRock G43Twins-full HD
RAM: PC2 8500 2gb (det var 2x2gb när jag köpte den ny men det blev bluescreen så det andra minnet är slängt)
Hårddisk: seagate barracuda 7200.12 500gb SATA
Operativsystem: Windows XP

Är det nåt mer relevant som jag missa och få med?

Permalänk
Medlem

Här va de riktigt gamla grejer
Btw ASRock G43Twins är ditt moderkort. En SATA SSD borde du kunna ha istället för din gamla barracuda, borde snabba upp laddning rejält. Skulle kunna vara den enda delen som är lönt att uppgradera, och som du kan köpa ny. Andra delar är det nog begat/nostalgi marknaden du får vända dig till
Du skulle behöva installera om Windows XP på ssd:n och använda den som bootdrive för någon riktig vinst.

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett par begagnade DDR2-minnesstickor och en SATA-SSD bör gå att ordna billigt och relativt sett göra underverk.
Att koppla in dem är väldigt enkelt, klona gamla hårddisken in på SSD:n och tuta och kör typ.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillkrydda:

Nu ska ni få läsa nåt kul!
Jag har en gammal dator. En riktigt gammal (2008). Och jag tycker det är kul och skruva och lära mig nya grejer så jag tänkte att det kanske går och göra små uppgraderingar på denna så att den blir lite snabbare. Jag vill kunna surfa och skriva fakturor på den (excel och Word) så den behöver bara funka typ. Startar jag den nu tar det 100 år för den och tänka men det kanske inte går och få den bättre heller, vad vet jag.

Det är första gången jag kommer skruva i en dator och vill inte lägga ut så mycket pengar iom att den är skitgammal och att jag vill bygga en ny dator längre fram så det här blir i utbildningssyfte.

Det jag har idag är alltså:
Chassi: ms-tech LC-04
Psu: ATX64BIT 460WP
CPU: ASRock G43Twins-full HD
RAM: PC2 8500 2gb (det var 2x2gb när jag köpte den ny men det blev bluescreen så det andra minnet är slängt)
Hårddisk: seagate barracuda 7200.12 500gb SATA
Operativsystem: Windows XP

Är det nåt mer relevant som jag missa och få med?

Ditt moderkort stöder även DDR3.
ASRock säger att max 8GB stöds, och det verkar faktiskt vara chipsetets max.
Så minne är väldigt billigt att uppgradera, leta reda på ett kit med 2 st 4GB moduler.
Bry dig inte i hastigheten på minnena, "alla" DDR3 minnen klarar 1333MHz vilket redan det är mer än vad moderkortet officiellt klarar.
Du verkar köra Windows XP, det skulle jag inte göra om datorn blir exponerad till Internet.
Windows 10 borde fungera bra, och du kan du ju även utnyttja 8GB minne.
Eller ännu hellre någon Linux variant, finns massor som funkar fint på gamla datorer utan att pruta på säkerheten.

Processor skriver du inte vad du har.
Men moderkortet stöder en radda olika quad core varianter (on du inte redan har en 4 kärnig).
Leta efter en sådan från listan:
https://www.asrock.com/mb/Intel/g43twins-fullhd/index.asp#CPU
Rekar en "Yorkfield" då dom inte är så strömhungriga.

Som lagring är ju ett SSD byte bland det bästa man kan göra för en gammal dator.
Moderkorted stöder bara SATA 3gbit, så du behöver inte vara kräsen när du letar disk.
I princip alla diskar från de senaste 10+ åren kan maxa en 3gbit plats
Om du inte skall installera en massa spel så räcker 120GB till det mesta.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Ditt moderkort stöder även DDR3.
ASRock säger att max 8GB stöds, och det verkar faktiskt vara chipsetets max.
Så minne är väldigt billigt att uppgradera, leta reda på ett kit med 2 st 4GB moduler.
Bry dig inte i hastigheten på minnena, "alla" DDR3 minnen klarar 1333MHz vilket redan det är mer än vad moderkortet officiellt klarar.
Du verkar köra Windows XP, det skulle jag inte göra om datorn blir exponerad till Internet.
Windows 10 borde fungera bra, och du kan du ju även utnyttja 8GB minne.
Eller ännu hellre någon Linux variant, finns massor som funkar fint på gamla datorer utan att pruta på säkerheten.

Processor skriver du inte vad du har.
Men moderkortet stöder en radda olika quad core varianter (on du inte redan har en 4 kärnig).
Leta efter en sådan från listan:
https://www.asrock.com/mb/Intel/g43twins-fullhd/index.asp#CPU
Rekar en "Yorkfield" då dom inte är så strömhungriga.

Som lagring är ju ett SSD byte bland det bästa man kan göra för en gammal dator.
Moderkorted stöder bara SATA 3gbit, så du behöver inte vara kräsen när du letar disk.
I princip alla diskar från de senaste 10+ åren kan maxa en 3gbit plats
Om du inte skall installera en massa spel så räcker 120GB till det mesta.

Jag har en intel 06 e5200 pentium dual core 2,50ghz processor. Är den bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillkrydda:

Jag har en intel 06 e5200 pentium dual core 2,50ghz processor. Är den bra?

Nej

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Vad finns det och köpa istället? Hur vet man vilka modeller som passar moderkortet och vilka siffror och benämningar ska man gå efter?

Och när jag ändå håller på så ska jag byta hårddisk i en bärbar dator jag har, hur vet jag vilken hårddisk som passar i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillkrydda:

Vad finns det och köpa istället? Hur vet man vilka modeller som passar moderkortet och vilka siffror och benämningar ska man gå efter?

Och när jag ändå håller på så ska jag byta hårddisk i en bärbar dator jag har, hur vet jag vilken hårddisk som passar i den?

Om du klickar på länken som "Svensktiger" gav så hittar du fullständiga och detaljerade specifikationer på vad ditt moderkort stödjer. Du bör också på samma sida kolla vika BIOS som finns och stämma av mot vad du kör på ditt kort.

Återger samma sida som "Svensktiger" gav: https://www.asrock.com/mb/Intel/g43twins-fullhd/index.asp
Tryck på "Support" och välj sedan "BIOS" eller "CPU Support List" som ger en fullständig lista av socket 775 processorer detta moderkort stödjer:

Citat:

LGA 775 for Intel® Core™ 2 Extreme / Core™ 2 Quad / Core™ 2 Duo / Pentium® Dual Core / Celeron® Dual Core / Celeron, supporting Penryn Quad Core Yorkfield and Dual Core Wolfdale processors

1 x PCI Express 2.0 x16 slot (green @ x16 mode)
6 x SATA2 3.0 Gb/s connectors, support NCQ, AHCI and Hot Plug functions

PCIe är både fram och bakåt kompatibelt om du väljer ett separat grafikkort. Det såg även ut som om det fanns grafik inbyggt på moderkortet?
När du ska välja disk så duger alla snurr/SSD diskar med SATA anslutning. Tänk på att de inte var så stora förr i tiden. Du kanske får hålla ned partitionsstorleken under 2TB beroende på vilket OS du väljer. https://forums.tomshardware.com/threads/hdd-capacity-limit-wi...

Tänk också på hur pass utvecklat ditt OS var för att hantera SSD trim-funktionen.

Processor
Enklaste sättet att hitta detaljerad information om en processor är att googla "intel ark E5200". Den sidan som du då hittar har på andra raden "Code Name Products formerly Wolfdale ", klicka på Wolfdale för en lista på alla i den familjen.
Om du vill fördjupa dig ytterligare så använder du kodorden i denna wiki-lista och klickar dig vidare till respektive wiki-sida.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_processors

Processorerna har slutat tillverkas sedan länge, så det är begagnatmarknaden som gäller. Så som "Svensktiger" nämner så skall du försöka hitta en quad-processor.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Ditt moderkort stöder även DDR3.
ASRock säger att max 8GB stöds, och det verkar faktiskt vara chipsetets max.
Så minne är väldigt billigt att uppgradera, leta reda på ett kit med 2 st 4GB moduler.
Bry dig inte i hastigheten på minnena, "alla" DDR3 minnen klarar 1333MHz vilket redan det är mer än vad moderkortet officiellt klarar.
Du verkar köra Windows XP, det skulle jag inte göra om datorn blir exponerad till Internet.
Windows 10 borde fungera bra, och du kan du ju även utnyttja 8GB minne.
Eller ännu hellre någon Linux variant, finns massor som funkar fint på gamla datorer utan att pruta på säkerheten.

Processor skriver du inte vad du har.
Men moderkortet stöder en radda olika quad core varianter (on du inte redan har en 4 kärnig).
Leta efter en sådan från listan:
https://www.asrock.com/mb/Intel/g43twins-fullhd/index.asp#CPU
Rekar en "Yorkfield" då dom inte är så strömhungriga.

Som lagring är ju ett SSD byte bland det bästa man kan göra för en gammal dator.
Moderkorted stöder bara SATA 3gbit, så du behöver inte vara kräsen när du letar disk.
I princip alla diskar från de senaste 10+ åren kan maxa en 3gbit plats
Om du inte skall installera en massa spel så räcker 120GB till det mesta.

Hejhej. Jag köpte nya ramminnen och plugga i, corsair 2x4gb ddr3 1600mhz men med dom blev det ingen bild, varför? Vad kan jag köpa för minne istället? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillkrydda:

Hejhej. Jag köpte nya ramminnen och plugga i, corsair 2x4gb ddr3 1600mhz men med dom blev det ingen bild, varför? Vad kan jag köpa för minne istället? Mvh

Från denna sida som länkats flera gånger i tråden: https://www.asrock.com/mb/Intel/g43twins-fullhd/index.asp

"Supports DDR3 1066/800 non-ECC, un-buffered memory"