Måste routern klara den hastighet man vill uppnå på LAN-sidan?

Permalänk

Måste routern klara den hastighet man vill uppnå på LAN-sidan?

Som jag förstått det så måste routern klara den hastighet man vill köra på LAN-sidan även om switchen och alla inblandade maskiner klarar en högre hastighet.

Det kan vara så att jag missförstått, men så verkar det, och rent logiskt borde det vara så då alla IP är tilldelade av routern (säg t.e.x. 192.168.10.10).

Jag läste någonstans att det går att komma runt om man har en switch som kan routa, men rent krrasst är en sådan switch, särskilt en som klarar 10Gb hyffsat dyr så kan jag undvika det vore det trevligt, även om det också skulle innebära att jag bara kan köra med VLAN på 1Gb-sidan av nätverket (där det dinns en switch som stödjer VLAN).

Vore trevligt om jag på något vis kan låta dator och NAS kommunicera i 10Gb via switchen på den sidan utan att behöva ha 10Gb-stöd på routern (X550-T2, eller fler portar är hyffsat dyrt och inte ens säker på att maskinen klarar hastigheten även om jag håller mig till enkel routing och lite NAT)

Tänkte dela in nätverket i två hastigheter då bara ett par maskiner kommer utnyttja 10Gb

stavning
Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Tänk dig att 10 personer i bredd ska knö sig genom en dörr som bara är bred nog för en person. Funkar inte.

DHCP (ip-utdelning) har dock inget med det att göra.

Permalänk
Medlem

Hastighet mellan routern och switch (som jag antar den är kopplad till) är begränsad till vad router och switch klarar, liksom hastighet ut mot internet.

Hastighet mellan två datorer som sitter inkopplade på switchen är däremot inte begränsade av routern när de kommunicerar med varandra eller med switchen. Utan då är det datorerna och switchen som sätter begränsningarna.

Så har du en 10Gb switch, och både dator och NAS klarar 10Gb så är det inga problem för dem att kommunicera med varandra i 10Gb, även om routern bara stöder 1Gb.

Permalänk
Rekordmedlem

Vanliga routrar har en switchdel som klarar wirespeed, dvs om du har Gbit portar på lansidan så har du Gbit på lanet, routing sker bara när du ska kommunicera mot ett annat nät tex wan eller mellan vlan-

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Din tanke att dela upp ditt nät i olika hastigheter går alldeles utmärkt att genomföra så länge de befinner sig på samma subnät. Kravet som ställs är att LAN-hastigheten på routern måste matcha switchens hastighet på något sätt, om det nu är 1G eller 2.5G du har möjlighet till där? (Du kunde nämnt modellen.) Om din router klarar 2.5G på åtminstone en port så får du skaffa en switch som har möjlighet till både 2.5G och 10G. Sen bör det vara plug and play. Att hitta 2.5G (som också klarar 1G) swtichar med två stycken 10G portar är inte så svårt. Men om du ska ha flera än två 10G så blir det mer kostsamt. Priserna är dock sakta på väg ner vartefter nyare kretsar dyker upp på marknaden. Då är de dessutom oftast mer strömsnåla.

2000:- QNAP QSW-2104-2T 2x/10/5/2.5/1/100 + 4x/2.5/1/100
2800:- Trendnet TEG-S750 5x/10/5/2.5/1 (Hemsidan nämner inte 100, men det gör Amazon!)

EDIT: Proshop har Trendnet för 2650. Se upp med äldre 10G kretsar som bara stödjer 10/1/100..

Proshop.
Permalänk
Medlem

Om din NAS och dator är anslutna till samma switch så får du 10 Gbit mellan dom, även om routern bara har stöd för 1 Gbit. Trafiken går inte genom routern så länge enheterna är på samma switch.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt så kan alla enheter som sitter i samma L2-switch (förutsatt samma subnät så att de inte behöver routas) kommunicera med den hastighet enheterna och switchen klarar, helt oberoende av din router eftersom den trafiken inte behöver passera din router.

QNAP QSW-2104-2T är ganska så dyr för vad den erbjuder. Kan man tänka sig SFP+ istället för RJ45 på de två 10G-portarna så kan man köpa en RTL8372-baserad switch för 375-400 kr på AliExpress med motsvarande specifikationer. Har själv en sådan från HiSource liggande i en låda som reserv-switch. 10GBASE-T transceivers kostar ju dock några hundralappar om man absolut behöver RJ45, men DAC-kablar är billiga och även fiber är ju billigare än RJ45. Förhoppningsvis kommer QNAP-modellen pressas ner i pris eller ersättas snart.

De nya switch-plattformarna med 2 * 10G + 4 * 2.5G (Realtek RTL8372) och nu nyligen även 2 * 10G + 8 * 2.5G (MaxLinear MxL86282) har blivit billiga nu. Blir intressant att se när de rullas ut från mer välkända switch-varumärken.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Din tanke att dela upp ditt nät i olika hastigheter går alldeles utmärkt att genomföra så länge de befinner sig på samma subnät. Kravet som ställs är att LAN-hastigheten på routern måste matcha switchens hastighet på något sätt, om det nu är 1G eller 2.5G du har möjlighet till där? (Du kunde nämnt modellen.) Om din router klarar 2.5G på åtminstone en port så får du skaffa en switch som har möjlighet till både 2.5G och 10G. Sen bör det vara plug and play. Att hitta 2.5G (som också klarar 1G) swtichar med två stycken 10G portar är inte så svårt. Men om du ska ha flera än två 10G så blir det mer kostsamt. Priserna är dock sakta på väg ner vartefter nyare kretsar dyker upp på marknaden. Då är de dessutom oftast mer strömsnåla.

2000:- QNAP QSW-2104-2T 2x/10/5/2.5/1/100 + 4x/2.5/1/100
2800:- Trendnet TEG-S750 5x/10/5/2.5/1 (Hemsidan nämner inte 100, men det gör Amazon!)

EDIT: Proshop har Trendnet för 2650. Se upp med äldre 10G kretsar som bara stödjer 10/1/100..

Trendnets TEG-S750 ska klara även 2.5Gb och 5Gb enligt vad jag läst mig till (och kollat en recension) men har inte bestämt mig ännu för switchen med 10Gb, därav ingen nämnd modell

Har smått tittat på att antingen byta NIC i routern till ett tvåportars 10Gb, men den ska också mäkta med jobbet (ren routing, kanske lite NAT, inget tyngre), eller att helt enkelt beställa hem en mini-PC med CPU och portar som klarar detta (vet inte om X553 klarar multigig dock, måste kolla upp, men X550 gör och verkar vara i samma familj).

Om någon av dessa lösningar blir av är frågan smått mott, men annars hade jag tänkt en port till ena rummet som har en 1Gb-switch som är L2 om jag minns rätt, men i andra rummet där 10Gb ska gå till så skulle det vara en unmanaged 10Gb för 10Gb managed är DYRA -_-;

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2