Äntligen! Microsoft slår ihop Teams och Teams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Inte riktigt, du kan köra on-prem med skype. Vilket du inte kan med teams. Vissa organisationer ser den möjligheten som ett absolut krav.

Sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Inte riktigt, du kan köra on-prem med skype. Vilket du inte kan med teams. Vissa organisationer ser den möjligheten som ett absolut krav.

Exakt, Skype lär nog bli kvar ett bra tag till trots att det ogillas och att alternativ som Jitsi känns ganska mycket fräschare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Två andra produkter som känns ganska snarlika är OneDrive och OneDrive.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Var på tiden. Har varit med om att jag inte kunnat ansluta till arbetsintervjuer för att rekryterarna har bjudit in mig från sitt organisationskonto och det går inte 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

flera organisationer har krav på att dom ska köra onprem lösningar där dom har kontroll på hur och var data hanteras.

Hur microsofts it-säkerhet för molntjänster ser ut är då fullständigt irrelevant i sammanhanget.

Jag vet att det är så, menar bara att antagligen är i praktiken säkerheten lägre på de flesta onprem, mao självbedrägeri.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Visste inte att det fanns två varianter, vilket förmodligen talar mer för hur ofta jag använder Teams hahah XD

Permalänk
Medlem

Jag saknar Lync, det fungerade i alla fall som det skulle och gjorde vad man förväntade sig.

Den stora frågan är ju varför i princip ALLA som gör en app som gör något som är tillräckligt bra att folk börjar använda den alltid ska lägga till massa nya skitfunktioner som inte alls har med det orginalet var tänkt till och det slutar med att den är helt värdelös på att göra det en egentligen är gjord för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Microsoft som vanligt sämst av alla på att skapa windows program.

Väldigt mycket strul är ju att ingen kan någonting och när alla bara gör fel istället för rätt så landar det i bajs. Inget unikt för just Teams utan en generell upplevelse av vilken mjukvara som helst.

Permalänk
Medlem

Begriper noll varför dom döpte Teams till privatpersoner för "Teams" och förvirrande sönder folk. Jag tankade hem "Teams" och fattade inte varför jag inte kunde logga in på mitt jobb-konto tills man fick reda på att jag laddat ner en mjukvara som är helt annorlunda.

Dom borde döpt privatperson-versionen till Microsoft Chat eller något istället så folk fattar att det är en separat produkt och kunna bli en riktig utmanare till Discord etc, dom flesta idag tror att "Teams" bara är ett program företag använder.

Det känns väldigt mycket som privatperson-versionen av teams är ett projekt som endast blivit lett av kodare som bryr sig noll om marknadsföring och kommunikation etc. Väldigt vanligt bland it-folk att dom inte tycker det är "så viktig". Synd, tycker att discord är har för stort "gaming focus" som avtänder annat folk från att använda det.

Skulle önska om det blev mer som msn var förut för folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jspider:

Väldigt mycket strul är ju att ingen kan någonting och när alla bara gör fel istället för rätt så landar det i bajs. Inget unikt för just Teams utan en generell upplevelse av vilken mjukvara som helst.

Vadå ingen kan något. Bjud in dom du vill ha och tryck på connect, ska det vara krångligare än så? Vad är det för galning som kom på 2 appar med samma namn som är inkompatibla och den minst använda är förinstallerad i windows liksom?

Även för undertecknad som är fullt kapabel att lösa problemet tekniskt sett så är det bara en bajsupplevelse.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Jink:

Teams (business) får otroligt mycket oförtjänt hat. Jag har aldrig sett problem med Teams som inte varit handhavandefel eller otroligt nischade use cases.

Jag är väl ganska enig. Även om jag onekligen stött på en del problem som inte är handhavandefel (speciellt hela Teams / New Teams-övergången som inte varit smärtfri) tycker jag generellt Teams i företagsmiljö fungerar bra - under förutsättning att företaget kör MS-ekosystem för allt annat då. Extremt sällan det strular med video/ljud, skärmdelning eller annat som faktiskt beror på mjukvaran och inte på PC/användare.

Som någon annan var inne på bottnar många "problem" för oss i upplägget chattgrupp/Team - det blir helt enkelt snabbt lite anarki, där det skapas framför allt Teams-grupper utan mening när man egentligen bara vill chatta. Och så sitter vi där med 10+ olika filområden... Annars tycker jag integrationen på tvärs av MS-system/Sharepoint blivit bra och sömlös, det är inga problem att gå mellan olika program, få rättigheter syncade och uppdatera kontouppgifter etc.

Jag sitter dagligen i Teams, Slack, Discord och gud vet allt i olika sammanhang. Skulle väl spontant inte säga att någon av de är perfekt - snarare att alla etablerade alternativ egentligen är ganska bra. Så kan man alltid sitta och vilja ha något annat eller störa sig på/sakna vissa specifika detaljer, men svårt att se vare sig Slack eller Teams som en "deal breaker" i dagens läge.

Med det off topic ur världen, uppdelningen business/privat för Teams är bara dum. Bort med det, ja tack. Även om jag aldrig skulle använda Teams privat eller för familjen, känns som att skjuta mygg med kanon.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Spontant tycker jag ju Gmeet varit bättre hela tiden men det kanske inte stöder alla funktioner, t ex är ju google documents ett eget ekosystem jämfört med office 365.

Jag hade en lärare nyligen som hade detta problemet med två teams och inte begrep vad det var som var fel.
Han kunde inte dela inspelningar utan att ladda upp dem på separata videotjänster.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Teams och Teams. Har bara använt detta en gång, när det var pandemi och vi var tvungna att umgås digitalt. Det var ju iofs kul att snapsa framför datorn, men inte lika kul att försöka sjunga snapsvisorna (pga laggningen!!

Men egentligen är ju MS försök att kalla all eposthantering för "Outlook" ett totalhaveri. Allt från ett gratisprogram på nätet till en (skitdyr) komponent i Office-paketet. Och än idag går det inte enkelt att lägga in ett Telia-konto i Outlook(new).

/ B

Permalänk

Toppen, då saknas bara en native Linux-version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Toppen, då saknas bara en native Linux-version

Amen!

Jag använder den sista som släpptes på linux än, men den drar alldeles för mycket CPU och hänger sig ibland i gränssnittet.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself