Ny fiberkabel ska stärka dataöverföringen till Europa

Permalänk
Melding Plague

Ny fiberkabel ska stärka dataöverföringen till Europa

Den nya "digitala E4:an" tog tre år och en halv miljard kronor att färdigställa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset @Shugge 😂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

So much po... Cat videos.

Permalänk
Medlem

Trevligt, nästa vore över Atlanten så man kan lira med jänkarna utan 1240 ping och 280ms delay.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Skrivet av Pågenbröd:

Trevligt, nästa vore över Atlanten så man kan lira med jänkarna utan 1240 ping och 280ms delay.

Med en bra ISP får du under 100 ping till östkusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Trevligt, nästa vore över Atlanten så man kan lira med jänkarna utan 1240 ping och 280ms delay.

Går redan massvis över Atlanten så med tanke på att britterna har samma problem så gör det nog ingen skillnad om vi fick en som gick direkt från Sverige över till jänkarna

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Trevligt, nästa vore över Atlanten så man kan lira med jänkarna utan 1240 ping och 280ms delay.

Det finns redan ett gäng: https://www.submarinecablemap.com/

Sorry, men du kommer aldrig få bra ping dit, om du nu inte sitter på hemligheten bakom överföring av data snabbare än ljusets hastighet.

Permalänk
Medlem

Hmm...

Citat:

Det bästa sättet att öka säkerheten för Sverige och Norden när det kommer till digital infrastruktur är att ha många sjökablar. Om en går sönder så finns det fler som kan ta över. – Patrik Gylesjö, projektansvarig vid företaget Global Connect.

Är det inte just undervattensinfrastrukturen som drabbats de senaste åren? Men det kanske inte skrivs så mycket om alla grävmaskinsincidenter, så att släpande ankare och sprängladdningar är en parentes? Förhoppningsvis har de lagt kablarna på svenskt terrotorialvatten så att vi kan ha synpunkter om någon större båt vistas onödigt länge i närheten av kabeldragningen. (Läste källan: Kabeln är nedgrävd, känns bättre.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det finns redan ett gäng: https://www.submarinecablemap.com/

Sorry, men du kommer aldrig få bra ping dit, om du nu inte sitter på hemligheten bakom överföring av data snabbare än ljusets hastighet.

Kvantsammanflättning? 😉

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Kvantsammanflättning? 😉

Väck mig när det blir verklighet i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Med en bra ISP får du under 100 ping till östkusten.

Hm, intressant.

Jag har Bredband2 nu och snittar 180-299MS när jag lirar på US-servrar. Pingen vet jag inte om då den ej syns i spelet.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Usa inte kommer sätta den ur bruk som Nord Stream 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Hoppas att Usa inte kommer sätta den ur bruk som Nord Stream 2?

Vad skulle de tjäna på det? En kabel mellan Tyskland och Sverige påverkar inte Ryssland alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Kvantsammanflättning? 😉

Skrivet av dlq84:

Väck mig när det blir verklighet i praktiken.

Sammanflätning är absolut en praktiskt demonstrerbar effekt. Det är dock teoretiskt omöjligt att använda för dataöverföring, så det kommer aldrig hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Trevligt, nästa vore över Atlanten så man kan lira med jänkarna utan 1240 ping och 280ms delay.

Borra genom marken, så bli ju sträckan kortare:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ja, och kabeln smälter? 🙄

Permalänk
Medlem

Kan uppgiften i artikeln att 3052 terrabyte per sekund skulle motsvara hela nordens Internettrafik sammanlagd vwrkligen stämma? Räknat på Nordens populatilon betyder det cirka 1 gbps per invånare. Vad menar man egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ja, och kabeln smälter? 🙄

Den bron korsar man när det väl händer haha

/S

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ja, och kabeln smälter? 🙄

Nja, så djupt behöver man nog inte gräva/borra, vinkeln mellan Kanada och Sverige är mindre än 60 grader, så man behöver inte ens komma 1/3 av vägen till jordens medelpunkt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad skulle de tjäna på det? En kabel mellan Tyskland och Sverige påverkar inte Ryssland alls.

Först spränga, sedan skylla på Ryssland (och kanske till och med Kina) 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nja, så djupt behöver man nog inte gräva/borra, vinkeln mellan Kanada och Sverige är mindre än 60 grader, så man behöver inte ens komma 1/3 av vägen till jordens medelpunkt.

Fast temperaturen 1/3 del ner i marken är väl typ 2000 grader?

I den inre kärnan över 5000.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pågenbröd:

Hm, intressant.

Jag har Bredband2 nu och snittar 180-299MS när jag lirar på US-servrar. Pingen vet jag inte om då den ej syns i spelet.

Här har du ett gäng servers utspridda över världen, nästan alla är igång och svarar då på ping.

Får själv 100-110ms mot östkusten (Washington D.C och New York) och 160-170 ms mot västkusten (San Francisco, Seattle).
Inte lika kul till Sydney, dit är det 320 ms.

Verkar likvärdig alt marginellt lägre latens via IPv6 om man har möjlighet att köra det.

Märkligt nog får jag lite högre latens från sommarhuset som har öppen fiber + Bahnhof jämfört med Telenors/Comhems kabel-TV modem...

Edit: testade bara på kul latens från AWS EC2 eu-north-1 (Stockholm, men den är väl egentligen i Eskilstuna, Katrineholm och Västerås vilket är "close enough") och eu-west-1 (Irland). Rätt samma latens som hemma från eu-north-1, är ~20 ms lägre från Irland. Det testat mot USA/Kanada.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Kan uppgiften i artikeln att 3052 terrabyte per sekund skulle motsvara hela nordens Internettrafik sammanlagd vwrkligen stämma? Räknat på Nordens populatilon betyder det cirka 1 gbps per invånare. Vad menar man egentligen?

Det är 3052 Terabit, men det är rätt vanligt att enheter blandas hej vilt i artiklar det senaste....
Skärpning redaktionen i det här fallet har ni ju inte ens klarat att att kopiera rätt enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Trevligt, nästa vore över Atlanten så man kan lira med jänkarna utan 1240 ping och 280ms delay.

Ja bättre än det där borde man ju kunna få (och kan få). Det finns massor med fiberkablar över atlanten. Men där någonstans börjar problemen med att ljusets hastighet minsann är snabbt men inte sååååå snabbt.

Utan att lista ut exakt vad som är kortaste vägen (och lite höftade mätningar i Google Maps) så är fågelvägen Stockholm->Portugal->New York-Los Angeles 1200 mil+. Ljuset färdas i ca 2/3 av ljusets hastighet i vakuum i en fiberkabel (glas/luft). Då landar vi tyvärr på 50-70 ms enkel resa... Och då har jag räknat med exakt 0 stopp i diverse routrar etc.

Så under 100 ms "round trip" blir oerhört svårt till USA.

Skrivet av Yoshman:

Här har du ett gäng servers utspridda över världen, nästan alla är igång och svarar då på ping.

Får själv 100-100ms mot östkusten (Washington D.C och New York) och 160-170 ms mot västkusten (San Francisco, Seattle).
Inte lika kul till Sydney, dit är det 320 ms.

Här landar faktiskt jag på 85 ms till New York, vilket måste vara och snudda på nuvarande kända fysiska begränsningar. ~150 till San Fransisco.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här har du ett gäng servers utspridda över världen, nästan alla är igång och svarar då på ping.

Får själv 100-100ms mot östkusten (Washington D.C och New York) och 160-170 ms mot västkusten (San Francisco, Seattle).
Inte lika kul till Sydney, dit är det 320 ms.

Lite intressant att kolla.
Jag fick:
2 ms till 8.8.8.8
2 till aftonbladet.se
3 till 1.1.1.1
3 till sweclockers.com
10 ms till bredbandskollen.se
25 till Amsterdam. (Känns oväntat högt.)
25 till London.
90 till New York.
115 till Washington och Montreal.
120 till Miami.
155 till Mumbai.
160 till San Francisco.
180 till Johannesburg.
250 till Buenos Aires.
280 till Singapore.
285 till Tokyo.
290 till Sydney.

Bor i Stockholm närförort och har ownit 1gbit fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Det är 3052 Terabit, men det är rätt vanligt att enheter blandas hej vilt i artiklar det senaste....
Skärpning redaktionen i det här fallet har ni ju inte ens klarat att att kopiera rätt enhet

Jag ser nu (när jag går in på pressmeddelandet på GlobalConnect) att det var ett redaktionellt fel oå Sweclockers. Vad som faktiskt påstås är:

Citat:

Kabeln består av 96 fiberpar och har kapacitet att transportera all data i Norden, det vill säga 3,052 tps (terabit per sekund).

Rätt stor skillnad på total kapacitet och total trafik. Skickar in en rättning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Det finns redan ett gäng: https://www.submarinecablemap.com/

Sorry, men du kommer aldrig få bra ping dit, om du nu inte sitter på hemligheten bakom överföring av data snabbare än ljusets hastighet.

Tja, det borde rent teoretiskt gå att få typ 63 ms från Stockholm till New York om man räknar på att ljusets hastighet i fiber är 2*10⁸ m/s och det är 6300 km fågelvägen mellan New York och Stockholm. (En undervattensfiber kommer aldrig gå den sträckningen, bl.a. för att det hamnar delvis över land, och den inte går raka vägen ändå.) Det kräver ingen ny fysik.

<100 ms är möjligt i praktiken också, här är ett exempel:

pvz@pvz-ryzen:~$ ping ftp.us.debian.org PING ftp.us.debian.org(mirror1001.wikimedia.org (2620:0:861:2:208:80:154:139)) 56 data bytes 64 bytes from mirror1001.wikimedia.org (2620:0:861:2:208:80:154:139): icmp_seq=1 ttl=47 time=96.5 ms 64 bytes from mirror1001.wikimedia.org (2620:0:861:2:208:80:154:139): icmp_seq=2 ttl=47 time=96.5 ms 64 bytes from mirror1001.wikimedia.org (2620:0:861:2:208:80:154:139): icmp_seq=3 ttl=47 time=96.6 ms 64 bytes from mirror1001.wikimedia.org (2620:0:861:2:208:80:154:139): icmp_seq=4 ttl=47 time=96.4 ms 64 bytes from mirror1001.wikimedia.org (2620:0:861:2:208:80:154:139): icmp_seq=5 ttl=47 time=96.7 ms 64 bytes from mirror1001.wikimedia.org (2620:0:861:2:208:80:154:139): icmp_seq=6 ttl=47 time=96.5 ms 64 bytes from mirror1001.wikimedia.org (2620:0:861:2:208:80:154:139): icmp_seq=7 ttl=47 time=96.5 ms ^C --- ftp.us.debian.org ping statistics --- 7 packets transmitted, 7 received, 0% packet loss, time 6003ms rtt min/avg/max/mdev = 96.443/96.524/96.739/0.094 ms pvz@pvz-ryzen:~$

Vet inte exakt var i USA denna server är, men den är i USA iaf och vi är under 100 ms från Stockholm.

En sak som är möjlig för att få ner latensen är att använda satellit i låg omloppsbana istället. I vakuum/luft så kan signalen propagera cirka 50% snabbare än i fiber vilket ger en fördel där. Starlink har ju som mål att satelliterna ska kunna routa till varandra, så att man inte behöver använda några sjökablar alls. Så om man vill ha låg latens över långa avstånd så kanske satellit-teknik som Starlink faktiskt är det man är ute efter, inte sjökablar. Sedan har ju denna teknik också en massa nackdelar. Begränsad kapacitet och sämre tillförlitlighet, bland annat. Låg genomsnittlig latens i all ära men ännu viktigare är det ju att max-värdet inte är för högt och man inte får en massa packet loss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Hm, intressant.

Jag har Bredband2 nu och snittar 180-299MS när jag lirar på US-servrar. Pingen vet jag inte om då den ej syns i spelet.

Latens (mätt i ms) är samma sak som ping Nog för att ping egentligen är ett verktyg men uttrycken används för samma sak eftersom ping används för att mäta latens.

Så om du säger att du har 180-299ms så är det vad du har i "ping".

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Det är 3052 Terabit, men det är rätt vanligt att enheter blandas hej vilt i artiklar det senaste....
Skärpning redaktionen i det här fallet har ni ju inte ens klarat att att kopiera rätt enhet

Det gör mer nytta om du skickar en rättelse.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lhugo:

Kan uppgiften i artikeln att 3052 terrabyte per sekund skulle motsvara hela nordens Internettrafik sammanlagd vwrkligen stämma? Räknat på Nordens populatilon betyder det cirka 1 gbps per invånare. Vad menar man egentligen?

Det ska som @Xcorp skrev vara 3052 terabit per sekund, så det får ju ner kapaciteten med en faktor 8.

Men det handlar väl lite om vad som är fysikaliskt möjligt med rätt utrustning på båda sidor. Om det är 96 fiberpar så blir det cirka 32 Tb/s per fiberpar, vilket inte alls känns omöjligt.

Man kör ju inte en förbindelse på ett fiberpar, utan man delar ofta upp fibern i många olika "våglängder". Om man ska vara lite pedagogiskt så är det lite som att använda olika "färger" för att kommunicera olika saker, där en mottagare bara kollar på signaler i sin egen färg.

Nu vet jag inte riktigt vad de använder exakt för WDM-teknik hos GlobalConnect, men det skulle t.ex. kunna vara, bara som ett exempel, 82 kanaler om 400 Gb/s var, med rätt ändutrustning i båda sidorna. Det är inte utom räckhåll för relativt vanlig kommersiellt tillgänglig DWDM-teknik. (Jag vet ju inte om det är det de menar, det här är mest tänkt som en sanity-check att siffrorna är inom rimligheternas gräns.)

Men det betyder ju förmodligen inte att de kommer installera all ändutrustning samtidigt, det skulle bli väldigt dyrt, man kan väl bygga ut över tid antar jag, utan att behöva lägga ny kabel.

Men om vi skulle räkna lite på samma sätt som GlobalConnect räknar så skulle vi kunna säga att jag, som har en singelfiber upp till min lägenhet, skulle kunna rent teoretiskt kunna få en anslutning på 16 Tb/s till mitt hem. Och det kan jag väl, med rätt utrustning hemma hos mig, och hos min ISP, men det skulle nog kräva lite mer utrustning i form av pengar och plats än vore rimligt. Fiber har helt enkelt sjukt mycket kapacitet, och den genomsnittliga fibern används bara en liten bråkdel av.