Bouppteckning + arvsskifte. Val mellan juristfirmor, velar.

Permalänk
Medlem

Bouppteckning + arvsskifte. Val mellan juristfirmor, velar.

Det har skitit sig med juristen syrran valde att göra bouppteckningen efter min far. (Jag är hans enda barn. Jag har två halvsyskon på mammas sida. En syster och en bror. De är inte adopterade av min far för de vägrade det en gång i tiden).

Juristen somsyrran gav uppdraget, begravningsbyråns egen, pådyvlade mig ett gäng felaktigheter när jag fick söka kontakt med hen själv. Bl.a att jag inte är son till min mamma. Höll på att tappa hakan. Fick i princip övertyga hen om att jag visst är det. Svaret på det var "jaha. Det är inte de uppgifter jag fått" trots att hen började samtalet med att berätta att bouppteckning efter min mamma hade hen fått från skatteverket och där står det klart och tydligt men det hade hen tydligen inte bemödat sig läsa tydligen.

Det var fler felaktigheter och jag vet att juristen har gått på vad min syster har sagt för hon har pratat en hel del med juristen.

Så. Lång inledning. Jag har bestämt mig för att en annan jurist ska få ta hand om dödsbouppteckning och arvsskifte.

Velar mellan Lexly, Familjens Jurist (p.g.a kund hos Swedbank. Rabatt) eller att tingsrätten får utse jurist.

Lexly:

Bouppteckning – från 11 490 SEK
Arvskifte – från 13 490 SEK
På det dras det av 20% rabatt men allt sker "online". Antar att det är de priserna per moment att göra. Blir dyrt.

Familjens Jurist:

Inget fast pris men 2.090kr / timme och på det dras det också 2+% rabatt. Skulle vilja veta på ett ungefär var slutsumman kan hamna på. Inget aktieinnehav eller fonder i dödsboet. Ett hus. Det är "allt".

Tingsrätten:

900kr att begära att tingsrätten utser en jurist och sen vet jag inte var kostnaden kan landa på för bouppteckning / arsvskifte.

Någon som kan slänga tankar och idéer på mig?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Det har skitit sig med juristen syrran valde att göra bouppteckningen efter min far. (Jag är hans enda barn. Jag har två halvsyskon på mammas sida. En syster och en bror. De är inte adopterade av min far för de vägrade det en gång i tiden).

Juristen somsyrran gav uppdraget, begravningsbyråns egen, pådyvlade mig ett gäng felaktigheter när jag fick söka kontakt med hen själv. Bl.a att jag inte är son till min mamma. Höll på att tappa hakan. Fick i princip övertyga hen om att jag visst är det. Svaret på det var "jaha. Det är inte de uppgifter jag fått" trots att hen började samtalet med att berätta att bouppteckning efter min mamma hade hen fått från skatteverket och där står det klart och tydligt men det hade hen tydligen inte bemödat sig läsa tydligen.

Det var fler felaktigheter och jag vet att juristen har gått på vad min syster har sagt för hon har pratat en hel del med juristen.

Så. Lång inledning. Jag har bestämt mig för att en annan jurist ska få ta hand om dödsbouppteckning och arvsskifte.

Velar mellan Lexly, Familjens Jurist (p.g.a kund hos Swedbank. Rabatt) eller att tingsrätten får utse jurist.

Lexly:

Bouppteckning – från 11 490 SEK
Arvskifte – från 13 490 SEK
På det dras det av 20% rabatt men allt sker "online". Antar att det är de priserna per moment att göra. Blir dyrt.

Familjens Jurist:

Inget fast pris men 2.090kr / timme och på det dras det också 2+% rabatt. Skulle vilja veta på ett ungefär var slutsumman kan hamna på. Inget aktieinnehav eller fonder i dödsboet. Ett hus. Det är "allt".

Tingsrätten:

900kr att begära att tingsrätten utser en jurist och sen vet jag inte var kostnaden kan landa på för bouppteckning / arsvskifte.

Någon som kan slänga tankar och idéer på mig?

Tror inte Lexly priserna är speciellt höga. Nu har jag bara referenspunkten att mina föräldrar är jurister (advokater idag men jurister i botten och jobbade som det väldigt länge innan de ansökte till samfundet) så kan absolut ha fel men det drar tyvärr ofta iväg rätt rejält. Speciellt när det blir bråk, vilket det i min erfarenhet blir tråkigt ofta. Finns det någon garanti i deras fastpris? Misstänker "nej" på den och då vill man ju veta vad det kostar om det skiter sig...

Famljens jurist hade inte något extremt arvode direkt. Blir det inga bråk och det är så enkelt som du tror så kan det landa på "bara" 6-10k, 3-5 timmar är rätt normalt för en smidig bouppteckning.

Permalänk
Medlem

Är det en enkel bouppteckning så gör den själv, arvsskiftet kan vara värt att lägga pengar på så att det blir "rätt".
Skatteverket har fina guider på hur man göra så det är egentligen bara att följa dem och vid frågor kan du alltid ringa Skatteverket om något är oklart.

Hoppas det hjälper något och mina kondoleanser gällande fadern.