Problem med Bluescreen vid start av CS Anti Cheat på FACEIT och E-Sportal

Permalänk

Problem med Bluescreen vid start av CS Anti Cheat på FACEIT och E-Sportal

Hej alla,

Jag har nyligen stött på ett frustrerande problem och jag hoppas någon här kan hjälpa mig lösa det. När jag försöker starta CS Anti Cheat för både FACEIT och E-Sportal får jag en bluescreen med följande felkod: Se bilder. Det är konstigt eftersom jag inte har haft några problem med detta tidigare, men det har börjat uppstå nyligen.

Efter lite Googlande har jag kommit fram till att det kan vara ett problem med RAM. Jag undrar om någon här har haft liknande problem och om det faktiskt kan vara RAM-relaterat?

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge mig några råd om hur jag kan felsöka och lösa detta problem. Har någon annan upplevt samma problem när de använder CS Anti Cheat?

Tack på förhand för all hjälp!

Permalänk

Nu idag satt jag och kollade på YouTube när helt plötsligt detta dyker upp. Felmeddelandet säger E-Sportal men jag har inte ens programvaran tankad. Har ni några tips så tar jag gärna emot det.

Permalänk
Medlem

Börja med att ladda ner whocrashed och se om du kan få lite mer info

https://www.resplendence.com/whocrashed

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Skrivet av Pett-Ture:

Börja med att ladda ner whocrashed och se om du kan få lite mer info

https://www.resplendence.com/whocrashed

Tack för svar och tips! Testade och fick fram det här som svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PawsehRairkoor:

Tack för svar och tips! Testade och fick fram det här som svar.
<Uppladdad bildlänk>

Testa att köra följande i cmd/kommandotolken som admin för att hitta och reparera fel:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Och sen:

sfc /scannow

För att testa minnena kör du memtest86 på ett usb-minne som du bootar från: https://www.memtest86.com/download.htm

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testa att köra följande i cmd/kommandotolken som admin för att hitta och reparera fel:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Och sen:

sfc /scannow

För att testa minnena kör du memtest86 på ett usb-minne som du bootar från: https://www.memtest86.com/download.htm

Klockrent tips. Detta har hjälpt mig vid skadade system filer efter att ha pillat på ram timings och krashat ett antal gånger.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Testa att köra följande i cmd/kommandotolken som admin för att hitta och reparera fel:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Och sen:

sfc /scannow

För att testa minnena kör du memtest86 på ett usb-minne som du bootar från: https://www.memtest86.com/download.htm

Hej,

Jag har testat det du rekommenderade. Först körde jag cmd, hittade inga dåliga filer. Därefter MemTest86 på båda mina RAM separat, inga fel.

Spelade CS tidigare och fick bluescreen, igen. Denna gång bara av att starta spelet och låta det vara på. Sen blir skärmen svart, och därefter bluescreen.

Tack så mycket för din hjälp och råd!

Permalänk

All hjälp uppskattas enormt. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till och göra nu?

Permalänk
Medlem

Några av Whocrashedgrejerna säger att det kan vara video memory.

Prova öka vcore lite till grafikkortet och grafikkortsminnet eller sänk memory clock med 100mhz och gpu clock med 100mhz. Går att göra med afterburner.

Permalänk
Medlem

Kan va bra att lista vad du har för grejer i datorn.

Men skulle börja med att installera om Windows, löser otroligt mycket. Annars så är det troligaste att något strular med minnet. Så kolla om du kör med xmp aktiverat, har du det så stäng av det och om du inte har de aktiverat så sätt igång de.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av PawsehRairkoor:

Nu idag satt jag och kollade på YouTube när helt plötsligt detta dyker upp. Felmeddelandet säger E-Sportal men jag har inte ens programvaran tankad. Har ni några tips så tar jag gärna emot det.

<Uppladdad bildlänk>

Kan vara så att drivaren finns kvar även om programmet är avinstallerat.

Och luktar som ett riktigt skitprogram isf som bör undvikas att installeras om den är så pass nära ett malware som dessutom orsakar fel vid arbete i minnet...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack så mycket för all hjälp hittills. Jag har installerat om Windows och aktiverat XMP, men trots det fortsätter problemen. Senast nyss startade datorn om sig helt plötsligt medan jag spelade, och Discord kraschade och startade om flera gånger inom en kort period. Ibland startar Discord om hela tiden, medan det andra gånger bara en gång om dagen.

Jag är öppen för alla förslag för att fortsätta felsöka problemet. Alla drivrutiner är också uppdaterade. Tacksam för all ytterligare hjälp jag kan få!

Här är vad jag har för grejer i datorn:
32GB DDR5 5600MHz
ASUS ROG Strix B760-F
i9 13900K
1000W
RTX 4080 16GB

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem då jag hade ett trasigt moderkort.

Permalänk

Efter att ha läst en tråd på Reddit om problem med Asus moderkorts programvara och Discord, testade jag avinstallera programmen för att se om det kunde lösa problemet med Discord.

Testade spela och hela datorn frös, precis som ni kan se på den bifogade bilden. Jag kunde inte göra någonting förutom att tvinga en omstart.

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Jag hade ett liknande problem då jag hade ett trasigt moderkort.

Hur kom du fram till att det var moderkortet?

Permalänk
Medlem

Körde du memtest hela natten eller bara ett varv? Trasiga ramminnen är svåra att upptäcka för felen händer bara ibland

Permalänk
Skrivet av medbor:

Körde du memtest hela natten eller bara ett varv? Trasiga ramminnen är svåra att upptäcka för felen händer bara ibland

Jag har bara kört ett varv. Inte låtit det stå på hela natten. Visste inte att man kunde det!

Permalänk
Medlem

Låter som ett hårdvarufel om det fortsätter efter att du installerat om Windows. Har du något grafikkort du kan låna för att se om problemen fortsätter?

Permalänk

Testa dra ur CMOS batteriet ur moderkortet och håll in power knappen i 30sekunder för att återställa alla BIOS inställningar och eventuella överklockningar.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av PawsehRairkoor:

Hur kom du fram till att det var moderkortet?

Jag hade en helt ny dator från MediaMarkt. När jag fick frysningar, omstarter, blå skärmar, kontaktade jag supporten. De trodde att det var hårddisken. När den hade blivit utbytt till en helt ny, dök upp exakt samma problem.
RAM minne var kontrollerat. Psu och gpu också. Jag misstänkte moderkortet, så ringde jag till supporten och förklarade situationen att problemet kvarstod. De tog emot dator för felsökningen och efter en vecka fick jag en helt fungerande dator med ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

Testa köra med bara det integrerade grafikkortet i processorn. Dvs ta ut din 4090 och testa om du får samma fel.

Har du två RAM-stickor. Testa om du får samma fel med bara en sticka i. Sedan testa om du får samma fel med bara den andra stickan i.

Vad är exakta modellen på nätaggregatet?