Uppladningshastighet via lan lägre än wifi

Permalänk

Uppladningshastighet via lan lägre än wifi

Har telia öppen fiber 100/100, uppladningshastighet med mobilen via wifi går upp till 100 mbit men vid min stationära dator får jag som mest 30 mbit upp. Nedladdningshastigheten är samma på båda. Har även provat olika portar på routern utan någon skillnad.

Stationär dator har ett x570-F moderkort med Intel® I211-AT, 1 x Gigabit LAN Controller, windows 11: 100/~30

CAT6 10m kabel

Telias router: Technicolor Telia F1x

Wifi 5G till både oneplus9 pro android 14 och lenovo yoga 520-14IKB windows 11: får båda 100/100

lite spec info
Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

På vilket sätt testar du detta? Gäller det konsekvent oavsett om du kör mot speedtest.net, fast.com eller Bredbandskollen?

Vilken utrustning rör det sig om? Vi saknar generellt väldigt många detaljer som kan ge ledtrådar om vad orsaken kan vara.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Och du vill ha ideer om vad du kan göra för att din mätning ska visa samma siffra på datorn och mobilen?

I så fall är det bra om du ger lite detaljer om hur du mäter på respektive maskin, samt vad det är för hårdvara och mjukvara som är inblandad överallt, inklusive router och eventuell mediaomvandlare.

Hade jag haft ditt problem så hade jag antagligen gjort en mätning på det lokala nätet, för att lista ut om problemet finns där eller på väg ut på internet. Jag brukar använda två maskiner med iperf3, men det är inte supernybörjarvänligt. Tre eller fler maskiner är bra för att pinpointa om det är en viss maskin har problem.

Många har problem med browserbaserade mätningar när de mäter ut mot en tjänst mot internet och rekommenderar konsollbaserade klienter i stället. Inget jag har haft problem med eller prövat.

Permalänk
Skrivet av KAD:

I så fall är det bra om du ger lite detaljer om hur du mäter på respektive maskin, samt vad det är för hårdvara och mjukvara som är inblandad överallt, inklusive router och eventuell mediaomvandlare.

Hade jag haft ditt problem så hade jag antagligen gjort en mätning på det lokala nätet, för att lista ut om problemet finns där eller på väg ut på internet. Jag brukar använda två maskiner med iperf3, men det är inte supernybörjarvänligt. Tre eller fler maskiner är bra för att pinpointa om det är en viss maskin har problem.

Har testat bredbandskollen och speedtest, gjorde mätning med fast nu också med samma resultat.

Ska kika lite på iperf3.

fick ut detta med den stationära datorn som client, tyder det som att den svaga länken i detta fall skulle vara min "server" laptop som går på wifi

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk

Läste på lite om telias F1 router som tydligen inte är helt fair vad det gäller personlig data så letade fram en tp-link C7 router och fick detta resultat

Frågan kvarstår dock varför i hela friden inte upplänken kan vara 100 mbit som alla andra enheter på telias skit router.

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Förmodar det är samma sladd du använder mellan TP-Link routern och datorn?

Har du testat att starta om Telia routern?
Kan vara någon konstig minnesläcka eller annan lustig bugg.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Förmodar det är samma sladd du använder mellan TP-Link routern och datorn?

Har du testat att starta om Telia routern?
Kan vara någon konstig minnesläcka eller annan lustig bugg.

Samma sladd och startat om flera gånger

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Om man säger så här, Technicolor som tillverkare är väl inte direkt kända för att göra de mest kvalitativa av produkter. Sen är det ju allmänt känt att tjänsteleverantörer använder sig utav billiga SoHo routrar, så mjukvarubuggar i form av knasig QOS-hantering och dylikt kan förekomma. Vore det inte fallet så skulle inte TP-Link, Netgear och Asus sälja så pass mycket routrar som de gör.

Jag är som sagt föga överraskad av detta fenomen. Kör på TP-Link routern i stället, problem löst. Att försöka få Telia att börja använda något annat än Technicolor lär inte vara möjligt, det verkar ha ett långtgående avtal med dem då de har kört med utrustning från den leverantören så långt tillbaks som på ADSL-tiden.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se