Tolka en punkt i ett företags villkor

Permalänk

Tolka en punkt i ett företags villkor

Ett företag (som endast säljer på distans) har detta i deras villkor:

"..Produkter som ej omfattas av ångerrätt:
1) Varor med bruten försegling.
..."

Har de skrivit fel då? Jag tolkar distansavtalslagen att man ska kunna ångra sitt köp på t.ex. högtalare som man brutit förseglingen på och testat hemma i 2 dagar utan att ha försämrat kvalitén eller förstört något med produkten.

Permalänk
Medlem

Det är fel, man har rätt att undersöka varorna. Med vissa undantag som till exempel hygienartiklar https://lawline.se/answers/angerratt-och-test-av-varan-vid-ko...

Permalänk
Medlem

Vad är det för vara?

Generellt har man som köpare två veckors ångerrätt enligt distansavtalslagen.
Det finns dock varor som är undantagna, exempelvis specialbeställningar där tillverkaren t.ex. mått- eller färganpassar varan enligt köparens önskemål. Är tveksam till att säljaren kan frånsäga sig ångerrätten genom ett avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ett företag (som endast säljer på distans) har detta i deras villkor:

"..Produkter som ej omfattas av ångerrätt:
1) Varor med bruten försegling.
..."

Har de skrivit fel då? Jag tolkar distansavtalslagen att man ska kunna ångra sitt köp på t.ex. högtalare som man brutit förseglingen på och testat hemma i 2 dagar utan att ha försämrat kvalitén eller förstört något med produkten.

Skrivet av Chibariku:

Det är fel, man har rätt att undersöka varorna. Med vissa undantag som till exempel hygienartiklar https://lawline.se/answers/angerratt-och-test-av-varan-vid-ko...

Skrivet av Klatten:

Vad är det för vara?

Generellt har man som köpare två veckors ångerrätt enligt distansavtalslagen.
Det finns dock varor som är undantagna, exempelvis specialbeställningar där tillverkaren t.ex. mått- eller färganpassar varan enligt köparens önskemål. Är tveksam till att säljaren kan frånsäga sig ångerrätten genom ett avtal.

Ja, det låter som villkor som sannolikt inte håller i verkligheten.
Men man får nog snarare förmoda att det ska räknas in under "alltid lurar det någon" än att de skulle ha råkat skriva fel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Har en annan goding.
Garantin gäller tills förpackningen öppnas.
Det var en generator/alternator till en motorcykel skickad från KGKnutson med garanti. På förpackningen står det väldigt tydligt att garantin upphör då förpackningen öppnas. Trodde inte att var så var fallet och ringde deras kundtjänst och fick det bekräftat. På frågan om de kunde garantera att enheten var 100% felfri, var svaret att det kunde de inte garantera eftersom de bara var ombud/försäljare i Sverige. Detta var så sent som 2010.
Vem hade fått rätt om enheten var trasig?

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ett företag (som endast säljer på distans) har detta i deras villkor:

"..Produkter som ej omfattas av ångerrätt:
1) Varor med bruten försegling.
..."

Har de skrivit fel då? Jag tolkar distansavtalslagen att man ska kunna ångra sitt köp på t.ex. högtalare som man brutit förseglingen på och testat hemma i 2 dagar utan att ha försämrat kvalitén eller förstört något med produkten.

Ja du ska kunna undersöka produkten i den mån som behövs.

Skrivet av Freezer64Pro:

Har en annan goding.
Garantin gäller tills förpackningen öppnas.
Det var en generator/alternator till en motorcykel skickad från KGKnutson med garanti. På förpackningen står det väldigt tydligt att garantin upphör då förpackningen öppnas. Trodde inte att var så var fallet och ringde deras kundtjänst och fick det bekräftat. På frågan om de kunde garantera att enheten var 100% felfri, var svaret att det kunde de inte garantera eftersom de bara var ombud/försäljare i Sverige. Detta var så sent som 2010.
Vem hade fått rätt om enheten var trasig?

Hahaha. Undrar vad egentligen deras garanti täcker.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Har en annan goding.
Garantin gäller tills förpackningen öppnas.
Det var en generator/alternator till en motorcykel skickad från KGKnutson med garanti. På förpackningen står det väldigt tydligt att garantin upphör då förpackningen öppnas. Trodde inte att var så var fallet och ringde deras kundtjänst och fick det bekräftat. På frågan om de kunde garantera att enheten var 100% felfri, var svaret att det kunde de inte garantera eftersom de bara var ombud/försäljare i Sverige. Detta var så sent som 2010.
Vem hade fått rätt om enheten var trasig?

Din rätt som konsument att reklamera påverkas inte av om det finns en garanti eller ej.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Har en annan goding.
Garantin gäller tills förpackningen öppnas.
Det var en generator/alternator till en motorcykel skickad från KGKnutson med garanti. På förpackningen står det väldigt tydligt att garantin upphör då förpackningen öppnas. Trodde inte att var så var fallet och ringde deras kundtjänst och fick det bekräftat. På frågan om de kunde garantera att enheten var 100% felfri, var svaret att det kunde de inte garantera eftersom de bara var ombud/försäljare i Sverige. Detta var så sent som 2010.
Vem hade fått rätt om enheten var trasig?

Garantin är frivillig och tillverkaren kan sätta vilka regler som helst. Reklamationsrätten är en lag.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Din rätt som konsument att reklamera påverkas inte av om det finns en garanti eller ej.

Skrivet av jnsson:

Garantin är frivillig och tillverkaren kan sätta vilka regler som helst. Reklamationsrätten är en lag.

Jag vet det nu, men då var jag osäker på vad som gällde. När jag dessutom tänker tillbaka så var det nog tidigare, kan ha varit någon gång mellan 2005 och 2010. Nåja, det fungerade och behövde aldrig fundera på garanti.
Innebörden är i alla fall att garanti inte betyder smack, eftersom den är frivillig från företagets sida.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Sannolikt avser de, när de skriver försegling, plombering (av t.ex. datorspel, musik-CDs o.dyl.). Men visst borde de varit tydligare med det. Du har absolut rätt att öppna förpackningen till ett par högtalare för att kunna testa dem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

…men man ska naturligtvis inte handla från företag som har lagvidriga avtal, eftersom chansen att de kommer krångla är avsevärd.

Däremot är det väldigt enkelt att skicka ett mail till konsumentverket där man påtalar att företaget har villkor som strider mot ”Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler”. Om man är på det humöret kan man formellt begära att de utreder frågan. Chansen är dock nära noll att något händer om inte många personer klagar. Innan man slösar konsumentverkets tid är det förstås läge att ha läst lagen, vilket ändå är en bra ide så att man har koll på sina rättigheter. Och kanske hört med företaget om de faktiskt menar alla varor eller bara de som det finns undantag för i lagen.