Varför blir text så konstig när jag gör inlägg? Å, Ä och Ö blir konstiga tecken och det är bara på en enda webbsida.

Permalänk
Medlem

Varför blir text så konstig när jag gör inlägg? Å, Ä och Ö blir konstiga tecken och det är bara på en enda webbsida.

Jag postar detta inlägg på min laptop, och det ser helt normalt ut.

Men när jag gör detsamma på Flashback.org så ser Å, Ä och Ö jättekonstiga ut efter att jag postat inlägget. Och det är bara på den webbsidan det blir så, ingen annanstans. Och när jag postar inlägg från mobilen så ser allt normalt ut.

Jag har nyligen ominstallerat Windows och det var likadant både innan och efter ominstallationen, så det kan ju inte vara nån inställning som jag råkat strula till. Och det finns ingen inställning på Flashback där jag kan ha ändrat språkval eller så. Dessutom verkar det bara bli när jag använder Firefox, inte Chrome. Men jag använder Firefox 99% av tiden och för 99% av allting jag gör på nätet, så jag vill gärna lösa det.

Vad sjutton kan det bero på?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Moderator
Moderator

Kolla din inställningar för teckenkodning, det är en klassisk UTF-8 vs latin1.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kolla din inställningar för teckenkodning, det är en klassisk UTF-8 vs latin1.

Om detta vore problemet borde det väl äga rum på fler än bara en enda webbsida?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av favouredhawk:

Om detta vore problemet borde det väl äga rum på fler än bara en enda webbsida?

Beror på. Vet inte hur många siter du provat att knappa inlägg på, men t.ex. Sweclockers kör UTF-8 från början medan Flashback kör latin.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.