Automatisera IKEAs MITTLED i köket med HA

Permalänk
Medlem

Automatisera IKEAs MITTLED i köket med HA

Hej

Har läst på en hel del i forumet om smarta lösningar i hemmet och om jag förstått rätt så är det klokt att investera i en raspberry pi + HA för att kunna kombinera olika produkter.
Har IKEAs MITTLED i köket men kommer inte åt driversen då de är dolda någonstans i/bakom väggskåpen. Jag undrar om det är möjligt att para ihop STYRBAR-kontrollen med HA utan att behöva röra driversen?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Pekkan11:

Hej

Har läst på en hel del i forumet om smarta lösningar i hemmet och om jag förstått rätt så är det klokt att investera i en raspberry pi + HA för att kunna kombinera olika produkter.
Har IKEAs MITTLED i köket men kommer inte åt driversen då de är dolda någonstans i/bakom väggskåpen. Jag undrar om det är möjligt att para ihop STYRBAR-kontrollen med HA utan att behöva röra driversen?

Tack på förhand!

skulle säga troligen inte.

möjligen att du kan ha en trådlös brytare som bryter 230 matningen till drivenheten men blir då bara på eller av isf skulle jag tro då ev dimmning troligen görs i drivaren.

vad menar du med "bakom skåpen"? hoppas att du inte byggt in dem för de ska sitta relativt luftigt så de kan kylas för leddrivare brukar gå rätt varmt.

saxar detta från dokumentationen för drivaren till dem

Svenska
Den oberoende LED-drivenheten ska inte
användas i närheten av eller under en byggnads
värmeisolering.

vilket tyder på att de troligen inte är lämpliga för inbyggnad iaf så rekommenderat att kolla upp hur de sitter sitter de inbyggda bakom köksskåpen eller vad det nu är så är nog lämppligt att isf flytta dem hur eller hur...

bör ju bara vara att följa sladden från stickkontakten så borde du kunna lokalisera var drivaren sitter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar. Elektrikern och snickaren har verkligen gjort bort sig då de har byggt in drivarna. Jag visste inte att de ej fick byggas in och jag antog att de skulle montera allt by the book. Alla elkablar + drivarna är helt osynliga. Har öppnat alla luckor och kan inte hitta en enda kabel. Har sänkt tak i köket och elen är dragen via den vägen.

Permalänk
Medlem

Vad är det för drivare? Om det är TRÅDFRI så verkar Zigbee2MQTT ha stöd för den, även STYRBAR. Du kommer även behöva en Zigbee-dongle, t.ex. denna.

Mycket möjligt att du kommer behöva komma åt resetknappen på drivarna för att para dock. Svårt att tänka mig att snickarna varit så klantiga att de byggt in fullständigt, säker på att det inte finns någon panel eller bakstycke som går att plocka bort? Har du inbyggd köksfläkt så brukar det ju t.ex. finnas en öppningsbar panel över den, där bakom kan jag föreställa mig att man skulle kunna montera drivarna.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@fragande: Tack för ditt svar. Drivaren är en TRÅDFRI. Har letat efter drivarna överallt där jag kommer åt utan att hitta. Får kontakta snickaren. Vet i alla fall nu att jag måste komma åt drivarna för att kunna para fjärren till MITTLED med Zigbee-donglen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekkan11:

@fragande: Tack för ditt svar. Drivaren är en TRÅDFRI. Har letat efter drivarna överallt där jag kommer åt utan att hitta. Får kontakta snickaren. Vet i alla fall nu att jag måste komma åt drivarna för att kunna para fjärren till MITTLED med Zigbee-donglen.

För att förtydliga så är det inte bara fjärren du ska para, utan både drivare och fjärr. Tanken är sen att Pi:n (med HA, Zigbee2MQTT och Zigbee-dongle) agerar gateway så att du kan köra automatiseringar osv. och kan styra drivaren helt utan fjärr om du så vill. Parar du även fjärren och använder den "manuellt" så kommer kommunikationen alltså ta vägen: fjärr -> Pi -> drivare.

Verkar som att den finns en äldre version av drivarna som inte är Zigbee, men är de relativt nyinköpta borde det vara den nyare varianten. Är väl bra att kontrollera produktnumret i vilket fall.

Lycka till med snickaren.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

För att förtydliga så är det inte bara fjärren du ska para, utan både drivare och fjärr. Tanken är sen att Pi:n (med HA, Zigbee2MQTT och Zigbee-dongle) agerar gateway så att du kan köra automatiseringar osv. och kan styra drivaren helt utan fjärr om du så vill. Parar du även fjärren och använder den "manuellt" så kommer kommunikationen alltså ta vägen: fjärr -> Pi -> drivare.

Verkar som att den finns en äldre version av drivarna som inte är Zigbee, men är de relativt nyinköpta borde det vara den nyare varianten. Är väl bra att kontrollera produktnumret i vilket fall.

Lycka till med snickaren.

Drivarna är köpta för ca 1 år sedan. Har likadana MITTLED i hallen och där kommer jag åt drivaren så jag ska prova där innan jag ger mig på köket. Tusen tack för ditt förtydligande. Uppskattas!