CRT-reparatör i Stockholmsområdet.

Permalänk
Medlem

CRT-reparatör i Stockholmsområdet.

Min gamla Commodore 1084 började tjuta i en väldigt hög frekvens för några år sedan. Har inte använt den alls sedan dess, vill inte riskera att något havererar kapitalt.

Jag har varken utrustning eller kunskap att reparera gamla CRT-skärmar så undrar om någon känner till någon som gör det i Stockholmsområdet? Det finns bara inget bättre att ansluta en C64 till så går den fixa vore det mycket värt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Fungerar den normalt i övrigt, bara tjuter? Isåfall kan det vara så enkelt att det är en drossel/transformator och med lite tur går det tysta den med lite lim i glipan, om det går komma åt. Ska nån titta till den, gör också en storkoll på hur kondensatorerna mår. Även om den bara stått undanställd så åldras de där och det kan i sin tur orsaka nya fel.

Permalänk
Medlem

Har förstått det att det är extremt sällsynt med folk som sysslar med det... Min CRT började också krångla men blev avrådd från att ens försöka laga det / hitta någon som kan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Min gamla Commodore 1084 började tjuta i en väldigt hög frekvens för några år sedan. Har inte använt den alls sedan dess, vill inte riskera att något havererar kapitalt.

Jag har varken utrustning eller kunskap att reparera gamla CRT-skärmar så undrar om någon känner till någon som gör det i Stockholmsområdet? Det finns bara inget bättre att ansluta en C64 till så går den fixa vore det mycket värt.

https://www.tomi.se/

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Bildexpert

Vissa bildrörsskärmar som jag har jobbat med har haft en tendens att tjuta särskilt mycket om elektronstrålen hamnar för långt utanför bildytan, men det brukar inte vara överdrivet hög frekvens utan är väldigt tydligt urskiljbart från det klassiska 15KHz.

Den enda jag vet som reparerar CRTs på fackmannanivå i Stockholm är Patrik Gussarv på Vidab. Ingen aning om hans prissättning dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Fungerar den normalt i övrigt, bara tjuter? Isåfall kan det vara så enkelt att det är en drossel/transformator och med lite tur går det tysta den med lite lim i glipan, om det går komma åt. Ska nån titta till den, gör också en storkoll på hur kondensatorerna mår. Även om den bara stått undanställd så åldras de där och det kan i sin tur orsaka nya fel.

Den fungerade i övrigt när jag testade den senast men det är ett par år sedan. Kunde flimra till lite ibland dock.

Byta kondingar är jag införstådd med kan vara nödvändigt men är väl inte så troligt är orsaken till ljudet. Det är knappt jag kan höra det själv då jag har tinnitus och för övrigt skadat hörseln som f.d. yrkesmusiker men exsambon klagade väldigt på ljudet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Jag får kontakta och fråga lite.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vissa bildrörsskärmar som jag har jobbat med har haft en tendens att tjuta särskilt mycket om elektronstrålen hamnar för långt utanför bildytan, men det brukar inte vara överdrivet hög frekvens utan är väldigt tydligt urskiljbart från det klassiska 15KHz.

Den enda jag vet som reparerar CRTs på fackmannanivå i Stockholm är Patrik Gussarv på Vidab. Ingen aning om hans prissättning dock.

Varit med om att svepfrekvenstjutet blivit intensivare när saker och ting åldrats, och flybacktrafon sannolikt inte är lika mekaniskt dämpad längre. Den vibrerar helt enkelt kraftigare.

Tänker inte rekommendera att den som behöver ställa frågan öppnar apparaten och försöker göra något åt det själv givet de höga spänningarna och i förlängningen brandrisken, men det är snabbt fixat för någon som har erfarenhet och vet vad han gör. Förmodligen värt kostnaden för att förlänga livet på en 1084 om den inte är slut i fosforet.

Är väl inte helt fel att blåsa rent och ge så gammal högspänningsutrustning lite allmän översyn heller, om inte annat med tanke på tidigarenämnd brandrisk

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

de höga spänningarna

Även en glad amatör som inte är helt tappad bakom en vagn kan öppna en så gammal crt och dutta i några droppar segt klister längs ferritkärnan, om den går komma åt. Bara kontakten är urdragen. Det går många skrämselskrönor om att kondingarna håller tusentals volt i flera dygn och är livsfarliga, men i en så gammal skärm är de urladdade ner till ett ficklampsbatteris styrka långt innan man lyckats skruva av bakstycket. Givetvis ska man alltid låta bli att likt en 3-åring peta och klämma och kladda på allt, men kan man bygga sin egen dator och har såpass förstånd att man drar ur elkontakten innan isärskruvandet börjar, då kan man kika in i en gammal crt utan att få punkarfrisyr av det.

Ferritkärnan i transformatorn består av 2 halvor och fabriken brukar skvätta i lite lim så delarna inte ska skava mot varandra, så det brukar synas var det är. Efter några år, och med lite hjälp av värmen också, torkar det där limmet och ferritdelarna börjar gnida sig mot varandra, som när en syrsa gnisslar. Det är magnetfältet som sätter delarna i rörelse, så gnisslet kan variera efter belastning. Samma som drosseltjut i annan elektronik. Tidigare var halvorna hopspända med mässingskruvar och fjäderbleck, då hände inte det där, så det där med limmade halvor är ett resultat av sänkt kvalitet i tillverkningen.

Ibland är en del av kärnan inkapslad i ett i efterhand ditgjutet plasthölje som omger själva kopparlindningen och då kommer man inte åt det, då behöver trafon bytas.

Citat:

blåsa rent .... med tanke på tidigarenämnd brandrisk

Det där med att damm skulle vara en brandfara är även det en skröna som "eldades på" av massor av tidningsartiklar för 25-35 år sedan, det stod nästan varje dag nåt om "tv-bränder" i tidningarna. Det var inte dammet som orsakade det, det var lödsläpp som orsakade gnistbildning som i sin tur antände plast i närheten, och den "explosion" som ibland rapporterades kan attribueras bildröret som imploderade med en dov smäll sedan det börjat spricka av hettan från en brand i chassiet som då redan pågått någon minut. Jag har undervisat brandkåren i just det där om tv-bränder och vi försökte som en del i det t.o.m sätta eld på stora tussar damm i tv-apparater för att visa, men det var svårt att få det att brinna. Fick man alls fyr på det slocknade det på en bråkdels sekund, det räcker inte för att orsaka en brand i t.ex trähölje eller plastdelar.
Hushållsdamm i de kvantiteter man hittar i vanlig elektronik är inte (tillräckligt) brandfarligt, och därav blev det så småningom slut på alla skriverier om tv-bränder fastän det fortsatte finnas crt i många år efter.
Damm ger däremot givetis kraftigt försämrad kylning om det handlar om centimetertjocka lager (i tv/crt-apparat) som i sin tur kan få halvedare att gå sönder av värme, men vilken fixarnisse som helst som öppnar en apparat med centimeterlager damm i, blåser såklart bort det värsta, det är ett måste för att kunna se nåt.

Citat:

om den inte är slut i fosforet

Är de så hårt inbrända som skärmarna på flyg- och järnvägsstationerna att man kan läsa avgångstiderna fastän apparaten är avstängd så brukar de inte ställas undan, sånt går som regel direkt i skrot, men är det en entusiastapparat som inte längre går ersätta med likvärdig kan man kanske ha överseende med mindre skönhetsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Även en glad amatör som inte är helt tappad bakom en vagn kan öppna en så gammal crt och dutta i några droppar segt klister längs ferritkärnan, om den går komma åt. Bara kontakten är urdragen. Det går många skrämselskrönor om att kondingarna håller tusentals volt i flera dygn och är livsfarliga, men i en så gammal skärm är de urladdade ner till ett ficklampsbatteris styrka långt innan man lyckats skruva av bakstycket. Givetvis ska man alltid låta bli att likt en 3-åring peta och klämma och kladda på allt, men kan man bygga sin egen dator och har såpass förstånd att man drar ur elkontakten innan isärskruvandet börjar, då kan man kika in i en gammal crt utan att få punkarfrisyr av det.

Ferritkärnan i transformatorn består av 2 halvor och fabriken brukar skvätta i lite lim så delarna inte ska skava mot varandra, så det brukar synas var det är. Efter några år, och med lite hjälp av värmen också, torkar det där limmet och ferritdelarna börjar gnida sig mot varandra, som när en syrsa gnisslar. Det är magnetfältet som sätter delarna i rörelse, så gnisslet kan variera efter belastning. Samma som drosseltjut i annan elektronik. Tidigare var halvorna hopspända med mässingskruvar och fjäderbleck, då hände inte det där, så det där med limmade halvor är ett resultat av sänkt kvalitet i tillverkningen.

Ibland är en del av kärnan inkapslad i ett i efterhand ditgjutet plasthölje som omger själva kopparlindningen och då kommer man inte åt det, då behöver trafon bytas.

Det där med att damm skulle vara en brandfara är även det en skröna som "eldades på" av massor av tidningsartiklar för 25-35 år sedan, det stod nästan varje dag nåt om "tv-bränder" i tidningarna. Det var inte dammet som orsakade det, det var lödsläpp som orsakade gnistbildning som i sin tur antände plast i närheten, och den "explosion" som ibland rapporterades kan attribueras bildröret som imploderade med en dov smäll sedan det börjat spricka av hettan från en brand i chassiet som då redan pågått någon minut. Jag har undervisat brandkåren i just det där om tv-bränder och vi försökte som en del i det t.o.m sätta eld på stora tussar damm i tv-apparater för att visa, men det var svårt att få det att brinna. Fick man alls fyr på det slocknade det på en bråkdels sekund, det räcker inte för att orsaka en brand i t.ex trähölje eller plastdelar.
Hushållsdamm i de kvantiteter man hittar i vanlig elektronik är inte (tillräckligt) brandfarligt, och därav blev det så småningom slut på alla skriverier om tv-bränder fastän det fortsatte finnas crt i många år efter.
Damm ger däremot givetis kraftigt försämrad kylning om det handlar om centimetertjocka lager (i tv/crt-apparat) som i sin tur kan få halvedare att gå sönder av värme, men vilken fixarnisse som helst som öppnar en apparat med centimeterlager damm i, blåser såklart bort det värsta, det är ett måste för att kunna se nåt.

Instämmer angående kondingar och restladdning, risken tenderar att överdrivas högeligen.

Problemet jag ser är väl att man försöker dämpa det där med något eldfängt lim/lack/whatever, bara geggar dit det man råkar ha hemma. 30 år gammal lindningslack har väl inte heller riktigt originalegenskaperna kvar, man får nog räkna med coronaurladdningar och andra konsekvenser av det. Förutsättningarna kan ges om man är dit med fel sorts gegga. Visst, det är den vanliga, i 99.99% av fallen kommer det gå bra hur man än gör det, men tycker ändå inte det är riktigt tillrådligt att rekommendera någon som inte är påläst/har erfarenhet att ge sig på det själv.

Nej, återigen är väl inte risken att det tar fyr i ens 30 års ackumulerat damm särskilt stor, men inget blir sämre ur den aspekten av att man låter rengöra apparaten ordentligt heller.

Bra synpunkt kring lödförband, ingen dum idé att lägga lite tid på att kolla åtminstone högspänningsdelarnas dito.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Okulärt besiktiga för att se om jag kan skönja var det inte ser helt bra ut kan jag absolut göra. Byta kondensatorer skulle jag också kunna göra. Skärmen har stått i över tre år så jag har väldigt svårt tro det finns någon som helst laddning kvar någonstans.

Problemet är dock om det inte är kondensatorerna som är problemet utan någon transformator så saknar jag utrustning för att felsöka ordentligt osv. Det är inget jag ger mig in på att göra helt enkelt. Själva bildröret är det inget fel på, bilden var hur skarp och fin som helst senast jag körde den och ingen som helst antydan till inbränning efter 35 år.

Tyvärr fick jag ett nekande svar från Tomi, har inte fått något svar från Vidab dock.

Vill inte gärna ge upp denna skärm då det helt enkelt inte finns något bättre att koppla en gammal retrodator till. Visst finns det grejor att köpa för uppskalning mm. för att kunna använda moderna skärmar men de når aldrig riktigt hela vägen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Hej där,

Detta är ett känt fel som till slut drabbar alla 1084-skärmar. Först väldigt högt pip, sen blir det svart bild. Det är flyback-transformatorn som ger upp och den går ej att reparera utan måste bytas. Det finns reservdelar att köpa, men för att veta exakt vilken så måste du kolla upp vad den fulla modellbeteckningen är, det finns nämligen många olika 1084. 1084S, 1084S-P1/P2, etc.

Jag hade kunnat hjälpa dig men bor inte i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Hej där,

Detta är ett känt fel som till slut drabbar alla 1084-skärmar. Först väldigt högt pip, sen blir det svart bild. Det är flyback-transformatorn som ger upp och den går ej att reparera utan måste bytas. Det finns reservdelar att köpa, men för att veta exakt vilken så måste du kolla upp vad den fulla modellbeteckningen är, det finns nämligen många olika 1084. 1084S, 1084S-P1/P2, etc.

Jag hade kunnat hjälpa dig men bor inte i närheten.

Okej, tack för info.

Antar jag måste öppna upp den för att se mer exakt, etiketten på baksidan säger kanske inte tillräckligt?

Hur långt bort finns du då? Jag kan vara tämligen rörlig vid behov.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Okej, tack för info.

Antar jag måste öppna upp den för att se mer exakt, etiketten på baksidan säger kanske inte tillräckligt?

<Uppladdad bildlänk>

Hur långt bort finns du då? Jag kan vara tämligen rörlig vid behov.

Denna sida har en del bra info: https://gona.mactar.hu/Commodore/monitor/Commodore_monitors_b...

Det verkar som att din modell behöver en HR 6489-transformator men jag hittar ingenstans att köpa denna. Nyare 1084S behöver HR 7506 som är betydligt lättare att få tag i.

Vågar du öppna och titta inuti så kan vi bekräfta med säkerhet vilken modell du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Denna sida har en del bra info: https://gona.mactar.hu/Commodore/monitor/Commodore_monitors_b...

Det verkar som att din modell behöver en HR 6489-transformator men jag hittar ingenstans att köpa denna. Nyare 1084S behöver HR 7506 som är betydligt lättare att få tag i.

Vågar du öppna och titta inuti så kan vi bekräfta med säkerhet vilken modell du behöver.

Typiskt. Och de är öht inte kompatibla med varandra?

Inga problem öppna bakstycket för att titta hur det ser ut. Gör det imorgon.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Var worst case då tyvärr.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Intressant tråd även för mig!!

Idag fick jag en 1084S P (från 1988) via posten från Tyskland. Enligt säljaren skulle den fungera perfekt men bilden verkar stendöd. Lysdioden fungerar och jag får ljud till högtalarna via SCART men skärmen är svart och jag hör ingenting alls från monitorn om jag drar ner ljudet. Tveksamt om det är någon HV som går på. Tips?

Kompatibel flyback verkar man kunna köpa på ebay. https://www.ebay.co.uk/itm/323881872931

Permalänk
Medlem
Skrivet av NichoB:

Intressant tråd även för mig!!

Idag fick jag en 1084S P (från 1988) via posten från Tyskland. Enligt säljaren skulle den fungera perfekt men bilden verkar stendöd. Lysdioden fungerar och jag får ljud till högtalarna via SCART men skärmen är svart och jag hör ingenting alls från monitorn om jag drar ner ljudet. Tveksamt om det är någon HV som går på. Tips?

Kompatibel flyback verkar man kunna köpa på ebay. https://www.ebay.co.uk/itm/323881872931

Inte rätt flyback för min modell men du kan göra som jag och ta bort bakstycket och kolla vad det sitter där.

Själv ska jag dock försöka göra om lödningarna, framförallt på transformatorn som är rätt tung. Kan ju vara så att det är någon lödning som spruckit också, problemet började efter min senaste flytt så kan ha varit för skakigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det stämmer, du har en annan modell än jag. Min verkar inte vara svår att få tag på.

Jag är hur som helst lite osäker på om det verkligen är transformatorn som pajat under transport. Det kan som sagt vara en lödning någonstans eller något helt annat. Jag känner mig inte så bekväm med att leka med en CRT pga av högspänning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NichoB:

Det stämmer, du har en annan modell än jag. Min verkar inte vara svår att få tag på.

Jag är hur som helst lite osäker på om det verkligen är transformatorn som pajat under transport. Det kan som sagt vara en lödning någonstans eller något helt annat. Jag känner mig inte så bekväm med att leka med en CRT pga av högspänning...

Som jag nämnt tidigare har min skärm inte varit ansluten till nätet på ca 4 år. Jag är inte särskilt orolig att det finns någon laddning kvar. Tror dock inte jag behöver demontera särskilt mycket, kommer åt lödpunkterna ändå.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det är dessutom inte så svårt att koppla bildröret till jord för att få bort eventuell laddning. Kolla lödpunkterna ska jag nog också göra. Det som är farligt är att börja mäta grejer när strömmen är påslagen. Det gör jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NichoB:

Det är dessutom inte så svårt att koppla bildröret till jord för att få bort eventuell laddning. Kolla lödpunkterna ska jag nog också göra. Det som är farligt är att börja mäta grejer när strömmen är påslagen. Det gör jag inte.

Vet man vad man gör så kan man ju det. Vissa saker måste man mäta när det finns ström så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det håller jag med om. Det är bara att jag inte har tillräcklig koll för att vilja göra detta själv. Hittar jag är ingenting uppenbart fel så behöver jag nog hitta någon mer kunnig

Permalänk
Medlem

Jag har hittat problemet!

Moderkortet har spruckit i området där flybacken är fastlödd. Är man bra på att löda så kanske detta går att laga eftersom det bara är ett lager men ytterst tveksamt om jag fixar det själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av NichoB:

Jag har hittat problemet!

Moderkortet har spruckit i området där flybacken är fastlödd. Är man bra på att löda så kanske detta går att laga eftersom det bara är ett lager men ytterst tveksamt om jag fixar det själv https://www.skydreams.org/1084_cracked_MB.jpg

Jo, det där går att laga. Positionera den lösa biten, borsta rent kopparbanorna från lödmask åtminstone fem millimeter in från sprickan, lägg på rejält med lod. Förslagsvis använder man blyat dito som är mer duktilt och mindre benäget att bli kristallint.

Det svåra är att hitta rätt strategi för en så stark reparation av FR2-kortet som möjligt (för det är väl ett sådant det är). Har inte gjort någon så omfattande reparation själv, men instinktivt tänker jag CA-lim för feta plaster, eventuellt epoxilim. Det kanske finns andra bättre metoder, eventuellt kan man spåna på fenolformaldehydharts om man är bekväm med att hantera såpass otäck shit, och det går att få tag på. Oklart för mig hur viktigt trycket är vid ombildningen, eller om det räcker med värme.

CA-lim har fördelen att det har låg ytspänning och att kapillärkraften drar in det i sprickan. Det är dock värmekänsligt nog för att inte ge alternativet att göra limningen före lödningen, och det är inte helt lämpligt att bygga med.

Epoxi tål värme bättre och kan appliceras innan lödning. Det är dock svårare att få att tränga ner i sprickan. Man kan dock värma det med varmluftpistol efter man blandat komponenterna för att få det mer lättflytande. Det går också att armera och bygga på med epoxi för att stärka upp. Är tyvärr oklar med hur bra det kan tänkas fästa på fenolpapp, men kanske finns lämpliga specialvarianter.

Man undrar ju dock hur det där gått till, aldrig sett något liknande. Flybacktrafons vibrationer under lång tid? Har man någon gång tappat skärmen? Lite intressant att veta om man behöver vidta åtgärder för att det inte ska ske igen. Finns det några andra skador på skärmen som tyder på att den hanterats oömt? FR2-damm runt sprickan/i skärmen?

En variant på temat är att konstatera att man trots allt inte använder sina retrodatorer jättemycket, och gambla på att lagningen kommer hålla för de få driftstimmar den rimligen kan få se även om det skulle vara flybacktrafons vibrationer som knäckt kretskortet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Den kom med posten från Tyskland igår så den måste ha fått sig en ordentlig törn under transport. Vet du om det finns någon i Stockholm som kan fixa detta utan att man blir ruinerad? Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att göra det själv. I så fall hade det nog blivit att lägga biten på rätt plats och sedan försöka med jumpertrådar.

Permalänk
Medlem

Det som kan vara knepigt är nog att få kanterna på sprickan att sitta ihop igen. Lödningen är inte särskilt svår med så breda spår.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Och om man låter sprickan vara och bara löder ihop de närmaste lödpunkterna före och efter sprickan med tråd? Fuljobb såklart men kan det inte funka? Det är inte så många ställen…

Det kan iofs finnas ställen där det blir kontakt på fel sätt om man inte fixar ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo, det där går att laga. Positionera den lösa biten, borsta rent kopparbanorna från lödmask åtminstone fem millimeter in från sprickan, lägg på rejält med lod. Förslagsvis använder man blyat dito som är mer duktilt och mindre benäget att bli kristallint.

Det svåra är att hitta rätt strategi för en så stark reparation av FR2-kortet som möjligt (för det är väl ett sådant det är). Har inte gjort någon så omfattande reparation själv, men instinktivt tänker jag CA-lim för feta plaster, eventuellt epoxilim. Det kanske finns andra bättre metoder, eventuellt kan man spåna på fenolformaldehydharts om man är bekväm med att hantera såpass otäck shit, och det går att få tag på. Oklart för mig hur viktigt trycket är vid ombildningen, eller om det räcker med värme.

CA-lim har fördelen att det har låg ytspänning och att kapillärkraften drar in det i sprickan. Det är dock värmekänsligt nog för att inte ge alternativet att göra limningen före lödningen, och det är inte helt lämpligt att bygga med.

Epoxi tål värme bättre och kan appliceras innan lödning. Det är dock svårare att få att tränga ner i sprickan. Man kan dock värma det med varmluftpistol efter man blandat komponenterna för att få det mer lättflytande. Det går också att armera och bygga på med epoxi för att stärka upp. Är tyvärr oklar med hur bra det kan tänkas fästa på fenolpapp, men kanske finns lämpliga specialvarianter.

Man undrar ju dock hur det där gått till, aldrig sett något liknande. Flybacktrafons vibrationer under lång tid? Har man någon gång tappat skärmen? Lite intressant att veta om man behöver vidta åtgärder för att det inte ska ske igen. Finns det några andra skador på skärmen som tyder på att den hanterats oömt? FR2-damm runt sprickan/i skärmen?

En variant på temat är att konstatera att man trots allt inte använder sina retrodatorer jättemycket, och gambla på att lagningen kommer hålla för de få driftstimmar den rimligen kan få se även om det skulle vara flybacktrafons vibrationer som knäckt kretskortet.

På ett sånt problem så löder man lämpligen en koppartrådsbygel över varje avbrott med en lite ögla så det blir lite flexibelt och det inte blir avbrott om sprickan i kortet skulle råka röra sig lite.

Permalänk
Medlem

Ungefär vad jag tänkte. Skulle du då göra nya lödpunkter på spåret direkt före och efter sprickan? Hur i så fall?