CRT-reparatör i Stockholmsområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

På ett sånt problem så löder man lämpligen en koppartrådsbygel över varje avbrott med en lite ögla så det blir lite flexibelt och det inte blir avbrott om sprickan i kortet skulle råka röra sig lite.

Tror att koppartrådslyror kommer härda och gå av ganska snabbt pga flybacktrafons vibrationer. Jag hade inte velat ha någon flexibel skarv. Den senare är rätt tung också, kanske inte riktigt lämpligt att hänga hela dess vikt i en sådan reparation. Hade inte vågat driftsätta det där utan att ha reparerat substratet i alla fall.

Det är ju dock ingen dum idé att även i det fallet armera lödförbanden med koppartråd. Förslagsvis borrar man om det går också genomgående hål i substratet att trä trådarna genom, så inte kopparbanorna behöver ta hela lasten

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NichoB:

Den kom med posten från Tyskland igår så den måste ha fått sig en ordentlig törn under transport. Vet du om det finns någon i Stockholm som kan fixa detta utan att man blir ruinerad? Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att göra det själv. I så fall hade det nog blivit att lägga biten på rätt plats och sedan försöka med jumpertrådar.

Aha, fy fan vad trist. Nåja, det är väl en risk man kalkylerat med när man skickar en CRT med posten, och det kunde ju varit värre, t ex knäckt rör eller så

Har ingen förstahandserfarenhet av någon som gör sådant kommersiellt, brukar ge mig på det själv. Det postades ju dock ett par tips tidigare i tråden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Åh den här tråden framkallar minnen från mitt första jobb på 90-talet som bildskärmsreparatör. Nu verkar felet röra en trafo men det var en hel del bekymmer med spoltjut på den tiden. Både de mindre spolarna på kretskorten men också den stora spolen som satt på bildröret. En del använde lim men på firman jag jobbade så penslade vi på Tipp-ex istället. Funkade alltid och lätt att applicera.

Sprickor löste vi med att borra ett litet hål i ändarna av sprickorna, då spricker det inte vidare. Sen gjorde vi som nämnts redan som så att vi lödde på en liten bygel över avbrottet.

Lycka till med era skärmar och tack för alla minnen som poppade upp! Minns btw när jag råkade ladda ur en nätdelskonding i fingret, klart oskönt. Blev en grop i huden, undvek såna saker efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NichoB:

Ungefär vad jag tänkte. Skulle du då göra nya lödpunkter på spåret direkt före och efter sprickan? Hur i så fall?

Jag skulle skrapa av lacken ca 5-6 mm före och efter sprickan i kortet, då har jag två ytor på 10-12 mm avstånd på vilket jag löder fast en tråd knappt 20 mm lång som jag böjt som ett Ohm-tecken. Är det trångt får man göra den lite mindre. Man kan tex skala en bit av en gammal nätkabel eller vad man nu har hemma. Flerkardeligt är att föredra då den är mjukare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tror att koppartrådslyror kommer härda och gå av ganska snabbt pga flybacktrafons vibrationer. Jag hade inte velat ha någon flexibel skarv. Den senare är rätt tung också, kanske inte riktigt lämpligt att hänga hela dess vikt i en sådan reparation. Hade inte vågat driftsätta det där utan att ha reparerat substratet i alla fall.

Det är ju dock ingen dum idé att även i det fallet armera lödförbanden med koppartråd. Förslagsvis borrar man om det går också genomgående hål i substratet att trä trådarna genom, så inte kopparbanorna behöver ta hela lasten

Så klart man ska reparera kortet så gått det går med tex lim eller epoxi och kanske hitta nåt annat sätt att avlasta det.
Om man bara armerar lödningarna med koppartråd så är risken att folien lossnar från kortet i vid last då folien på sådana kort inte sitter fast så bra.

Permalänk
Medlem

https://www.arkadtorget.se

Har flera duktiga CRT experter kvar i forumet, kolla där!

Permalänk
Medlem

Tack. Ska kolla där.

Egentligen är det här problemet inte så specifikt för CRTer. Det handlar mest om bästa sättet att laga en sån där ordentligt spricka i ett PCB med ett enda lager och breda spår.

Tror ni det kan funka att lappa och laga så gott det går med epoxy och sedan använda en sån här penna över skarvarna:

https://www.techspray.com/board-repair-pens

Permalänk
Medlem

Jag hittade en blog med någon som haft liknande problem med sin 1084S och fått den att fungera. Sprickorna ser dock värre ut på min monitor

http://asknotes.com/2020/09/03/adventures-in-repairing-commod...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NichoB:

Tack. Ska kolla där.

Egentligen är det här problemet inte så specifikt för CRTer. Det handlar mest om bästa sättet att laga en sån där ordentligt spricka i ett PCB med ett enda lager och breda spår.

Tror ni det kan funka att lappa och laga så gott det går med epoxy och sedan använda en sån här penna över skarvarna:

https://www.techspray.com/board-repair-pens

Tror inte pennan ger nåt hållbart, bättre att löda dit trådar över sprickorna som i den andra länken du postade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NichoB:

Tack. Ska kolla där.

Egentligen är det här problemet inte så specifikt för CRTer. Det handlar mest om bästa sättet att laga en sån där ordentligt spricka i ett PCB med ett enda lager och breda spår.

Tror ni det kan funka att lappa och laga så gott det går med epoxy och sedan använda en sån här penna över skarvarna:

https://www.techspray.com/board-repair-pens

Jag hade som gammal reparatör borrat ett litet hål i varje ände på sprickan och sedan låtit den vara, den kommer inte sprida sig vidare. Sedan överbrygga sprickan med lämpliga kablar som löds på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NichoB:

Jag har hittat problemet!

Bara för info, jag är f.d elektronikreparatör, men bor en sisådär 80 mil från stockholmsområdet och åtar mig ändå inte sånt där längre.

Då jag lagade kretskortssprickor använde jag avlödningsfläta som ny kopparbana, det blev stabilt, men en sådär stor spricka under en så tung och kritisk komponent skulle jag vägra laga. Jag bedömer kortet som skrot. Det skulle inte gå garantera någon hållbarhet. Minsta lilla man stöter till apparaten, bara så lite att man transporterar hem den från verkstad och ställer på databordet riskerar det spricka upp och det är såpass mycket effekt kring den där att det kan spraka och pyra om lagningen börjar ge sig.

Det må ha gått väldigt hårt till i transporten när det spricker så mycket, det är ju en hårsmån från att hela trafon åkt igenom, så kolla med posten eller vilket företag det är, eller avsändaren, om det finns nån transportförsäkring som täcker.

Det ser också lite misstänkt ut kring C485 och den lilla lödningen till vänster om trafons pinne 3. Därav, kolla hela plattan. Det kan ha släppt eller spruckit på andra ställen och det behöver inte vara sådär mycket, vissa sprickor kan vara knappt synliga och ändå är det avbrott.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

En liten uppdatering: en bidragande anledning till att det blivit en spricka och skada vid transporten verkar vara att ena (eller båda) plastclipsen som håller fast tranformatorn hade häktat ur. De är nu på plats igen och det hela verkar i alla fall mer stabilt.

Jag bestämde mig för att se om jag kan få igång skärmen även om det inte kommer att bli något perfekt jobb. Jag har försökt överbrygga alla banor där det spruckit, även de där jag fortfarande kan mäta kontinuitet. Som ni ser nedan är jag inte något proffs på att löda...

Ett problem jag stött på är att när jag gick runt och testade med multimetern så märkte jag att det är kontakt mellan pin 9 och 10 på transformatorn. Jag har skadat banan lite nära 9an så att kopparn syns men jag är inte säker på att det är detta som är anledningen. Tacksam för kommentarer och idéer!!

(sorry att jag kapade en existerande tråd förresten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NichoB:

Tack för alla svar!

En liten uppdatering: en bidragande anledning till att det blivit en spricka och skada vid transporten verkar vara att ena (eller båda) plastclipsen som håller fast tranformatorn hade häktat ur. De är nu på plats igen och det hela verkar i alla fall mer stabilt.

Jag bestämde mig för att se om jag kan få igång skärmen även om det inte kommer att bli något perfekt jobb. Jag har försökt överbrygga alla banor där det spruckit, även de där jag fortfarande kan mäta kontinuitet. Som ni ser nedan är jag inte något proffs på att löda...

Ett problem jag stött på är att när jag gick runt och testade med multimetern så märkte jag att det är kontakt mellan pin 9 och 10 på transformatorn. Jag har skadat banan lite nära 9an så att kopparn syns men jag är inte säker på att det är detta som är anledningen. Tacksam för kommentarer och idéer!!

(sorry att jag kapade en existerande tråd förresten).

https://www.skydreams.org/1084_jumps.jpg

Kan ju vara en lindning mellan pin 9 o 10 på trafon, så behöver inte vara problem.
Dock så ser det lite väl nära ut mellan pin 1 o 2 på ett ställe. Tänk på att det kan vara lite höga spänningar på vissa punkter så det kan bli överslag om det kommer för nära.

Gissar du kört med blyfritt lödtenn, klart svårare få snygga lödningar med det.

Permalänk
Medlem

Efter att ha dubbel och trippelkollat alla lödningar (och gjort om ett par) så bestämde jag mig för att koppla in monitorn och till min förvåning så funkar allt perfekt.

Tack allihopa för hjälpen! Jag håller med de som är tveksamma till hur det här kommer hålla i längden…