Arch linux fryser efter uppdatering - funkar det att vänta med uppdatering?

Permalänk
Medlem

Arch linux fryser efter uppdatering - funkar det att vänta med uppdatering?

*edit*
Märkte att det gick att starta upp om jag valde LTS-kerneln.

Det tog ett par år med en rolling distro, men nu har jag fått första problemet med en uppdatering. När man startar om så fryser datorn strax innan den ska ge loginskärmen och skärmen är svart. Tangentbordet är låst så man kan inte göra någonting annat än en kallstart.
Jag kör Garuda Linux som använder BTRFS så jag kan enkelt gå tillbaka till den snapshot som togs innan uppdateringen.

Men min fråga är när det kommer till rolling distros: Fungerar det så att om jag bara väntar nån vecka med att uppdatera så löser sig problemet med senare uppdateringar? Eller är det så att det inte fungerar då alla tidigare uppdateringar måste vara installerade innan nästa kan tas ner?

Har sett på deras forum att nån annan haft problem med den senaste uppdateringen också, verkar inte som utvecklarna anser att det är något fel på uppdateringen (vilket det säkert inte är, bara att den bråkar just med min konfiguration) Där ges rådet att köra chroot, men det verkar krångligt så jag kör nog hellre en nyinstallation alternativt går tillbaka till MX-linux, eller kanske till och med provar något annat

uppdaterar
Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

*edit*
Märkte att det gick att starta upp om jag valde LTS-kerneln.

Det tog ett par år med en rolling distro, men nu har jag fått första problemet med en uppdatering. När man startar om så fryser datorn strax innan den ska ge loginskärmen och skärmen är svart. Tangentbordet är låst så man kan inte göra någonting annat än en kallstart.
Jag kör Garuda Linux som använder BTRFS så jag kan enkelt gå tillbaka till den snapshot som togs innan uppdateringen.

Men min fråga är när det kommer till rolling distros: Fungerar det så att om jag bara väntar nån vecka med att uppdatera så löser sig problemet med senare uppdateringar? Eller är det så att det inte fungerar då alla tidigare uppdateringar måste vara installerade innan nästa kan tas ner?

Har sett på deras forum att nån annan haft problem med den senaste uppdateringen också, verkar inte som utvecklarna anser att det är något fel på uppdateringen (vilket det säkert inte är, bara att den bråkar just med min konfiguration) Där ges rådet att köra chroot, men det verkar krångligt så jag kör nog hellre en nyinstallation alternativt går tillbaka till MX-linux, eller kanske till och med provar något annat

Generellt sett är väl svaret på din fråga att om du har version n av ett paket, och du hoppar över uppdateringen till version n+1 och n+2, utan installerar först när paketet nått n+3, så behöver du inte installera alla mellanliggande versioner, utan du går direkt från n till n+3.

Det som komplicerar är ju om något stort har hänt i versionerna du inte uppdaterat till, att du kanske behöver lista ut om utvecklaren ändrat något så en konfiguration som var helt giltig i version n inte längre fungerar i n+3: du kan behöva läsa flera versioners release notes för att komma fram till varför programmet inte längre startar eller fungerar som förväntat.

Permalänk
Medlem

@Det Otroliga Åbäket svarade bra men några andra tankar som inte är relaterade till frågan.

Skrivet av Hakinger:

Det tog ett par år med en rolling distro, men nu har jag fått första problemet med en uppdatering.

Rolling release betyder inte instabilare. Vissa distributioner väljer att ha en rolling release för utveckling och därför kommer den vara instabil.

Skrivet av Hakinger:

När man startar om så fryser datorn strax innan den ska ge loginskärmen och skärmen är svart.

Här har du något att gå på när det gäller felsökning.

Skrivet av Hakinger:

Där ges rådet att köra chroot, men det verkar krångligt så jag kör nog hellre en nyinstallation alternativt går tillbaka till MX-linux, eller kanske till och med provar något annat

Detta tycker inte jag låter som ett hållbart tänk. Det låter som att du lätt kan fastna i en loop att så fort något inte lirar som du vill så kommer du ominstallera eller distrohoppa. En av fördelarna med Linux är ju möjligheten till anpassning och om du inte automatiserat din uppsättning så kommer det vara bökigt att ominstalla och sätta upp allt från början. Det är också bra om man kan lösa några mindre problem själv. Distrohoppandet riskerar att leda till att du inte lär dig någon dist.

Det som möjligen är bökigt med att chroot:a Garuda är att du inte satt upp partitioneringen själv. Jag kan rekommendera att installera Arch från scratch så får man en ganska bra koll på de olika beståndsdelarna som utgör en Linuxdist. Man måste sätta upp sina partitioner och chroot:a som en del av Arch-installationen ;).

Permalänk
Medlem

Tack för input @orp och @Det Otroliga Åbäket

Jag har beställt en större SSD och passar på att installera om Garuda. Ska kolla om jag klarar av att sköta partitioneringen själv istället för att låta installationen att göra det, har fått för mig att det kan vara lite bökigt när man kör BTRFS.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

*edit*
Märkte att det gick att starta upp om jag valde LTS-kerneln.

[…]

Men min fråga är när det kommer till rolling distros: Fungerar det så att om jag bara väntar nån vecka med att uppdatera så löser sig problemet med senare uppdateringar?

Om man följer utvecklingen av Linux-kärnan så är minst följande två saker uppenbara:

1) Buggar kommer in i utvecklingsversioner av kärnan då och då. Vissa rättas innan release, vissa blir kvar under flera releaser, inklusive LTS-releaser.

2) Linus särbehandlar inte säkerhetsbuggar. Buggar är buggar.

Alla uppgraderingar av kärnan innebär därmed en viss risk för att man stöter på buggar. När man gör det har man ett eget ansvar att felsöka och rapportera detta eftersom det då är större chans att det åtgärdas. Man är sällan ensam om problemet, men kan mycket väl vara den som sitter på den avgörande datapunkten för att problemet ska bli lätt att återskapa och rätta.

Gregg K-H och hans undersåtar kommer inte att bakåtportera säkerhetsfixar och övriga buggfixar till alla releaser i evighet amen. Det är därmed vettigt att använda en distribution där man har någorlunda bra koll på att säkerhetsfixar bakåtporteras medan man använder den. Det gäller i synnerhet IoT-enheter, typ routrar vid edge. Om man inte väljer en dist som alltid kör nyaste releasen då, men i så fall löper man större risk att råka ut för nya okända buggar. Det är inte ovanligt att en gammal LTS är osårbar för någon nyintroducerad säkerhetsbugg.

Det blir en avvägning mellan gamla kända problem, säkerhet och nya okända problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

*edit*
Märkte att det gick att starta upp om jag valde LTS-kerneln.

Det tog ett par år med en rolling distro, men nu har jag fått första problemet med en uppdatering. När man startar om så fryser datorn strax innan den ska ge loginskärmen och skärmen är svart. Tangentbordet är låst så man kan inte göra någonting annat än en kallstart.
Jag kör Garuda Linux som använder BTRFS så jag kan enkelt gå tillbaka till den snapshot som togs innan uppdateringen.

Men min fråga är när det kommer till rolling distros: Fungerar det så att om jag bara väntar nån vecka med att uppdatera så löser sig problemet med senare uppdateringar? Eller är det så att det inte fungerar då alla tidigare uppdateringar måste vara installerade innan nästa kan tas ner?

Har sett på deras forum att nån annan haft problem med den senaste uppdateringen också, verkar inte som utvecklarna anser att det är något fel på uppdateringen (vilket det säkert inte är, bara att den bråkar just med min konfiguration) Där ges rådet att köra chroot, men det verkar krångligt så jag kör nog hellre en nyinstallation alternativt går tillbaka till MX-linux, eller kanske till och med provar något annat

Kör också Garuda bland annat. Fick första problemet för nån vecka sen när en update fick octopi sluta funka. Update hade uppgraderat libraries till högre version än vad octopi krävde, det hade gått att uppgradera från test repo, men då bryter man andra dependencies. Där har du valet att lägga några timmar på att lösa ett nytt problem och lära dig lite samtidigt som du kanske skapar 5 nya problem som bara din installation har. Orkade inte hålla på just då, 2 dagar senare var det löst via en ny uppdatering.

När jag skulle uppdatera idag fick jag en massa strul. Garudas grafiiska uppdatering kom inte vidare. Reboot och fick köra om manuellt. Garuda-Update eller pacman -Syu gick inte. Det saknades några keyrings från /var/lib/pacman och kunde inte uppgradera/uppdatera. Tur att jag hade tid då jag tittade på årets tråkigaste F1 lopp och kunde pila runt lite, ta bort och lägga till lite finska/danska mirrors uppdatera keyrings och till slut få allt att funka. Egentligen funkade allt innan uppdateringen dock och ingen direkt behov fanns att uppdatera.

Med andra ord det är enklast att gå tillbaka till en snapshot om du har ett fungerande system där och vänta på att andra ska rapportera felet. Har du tid och du vill lära dig lite så kan du kolla lite logs och se vad felet beror på. Garuda är till större delen Arch liksom du skriver. En av de större uppdateringarna var plasma 6.0.5->6.1.0. Garuda har tom ett verktyg för att kolla logs. Annars kan du köra LTS ett par veckor, testa zen igen efter nästa update. Om jag minns rätt så finns det tom GUI verktyg för att välja vilken kernel du vill köra om du misstänker att det är det som är problemet och det känns "fel" att köra LTS.

Jag är långt ifrån någon van linux användare. Kom tillbaka till linux efter 20 år och oj så långt allt har kommit. Fick ihop fungerade Garuda/Arch/Mint/Kubuntu/Fedora/Nobara/GhostBSD/FreeBSD. Tog ett par veckor att lägga ihop allt men nu är det ganska roligt att växla emellan och se hur olika upplevelser det är.

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att nu har jag installerat om Garuda Linux till en ny större hårddisk efter att ha tagit ner den senaste versionen. Kan konstatera att det är något allvarligt fel på uppdateringen för exakt samma sak händer nu.
Dilemmat är bara att jag lär ju aldrig kunna prova om det kommit någon senare uppdatering som fixat det eftersom jag inte har någon fungerande snapshot på den här nya installationen där jag bara kan starta upp med LTS-kerneln, som det fungerar med som sagt. :/

Som lök på laxen så pajade Windowsdiskens bootloader på nåt sätt så jag kan inte komma in på den disken heller

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Kan lägga till att nu har jag installerat om Garuda Linux till en ny större hårddisk efter att ha tagit ner den senaste versionen. Kan konstatera att det är något allvarligt fel på uppdateringen för exakt samma sak händer nu.
Dilemmat är bara att jag lär ju aldrig kunna prova om det kommit någon senare uppdatering som fixat det eftersom jag inte har någon fungerande snapshot på den här nya installationen där jag bara kan starta upp med LTS-kerneln, som det fungerar med som sagt. :/

Som lök på laxen så pajade Windowsdiskens bootloader på nåt sätt så jag kan inte komma in på den disken heller

I used to run Arch, btw. Det här illustrerar varför jag gick tillbaka till mer testande distron; i mitt fall Fedora. Jag gillar nya paket, jag gillar en konfiguration som följer programutvecklarens tanke, men jag har inget tålamod med datorer som inte "bara funkar" längre.

Permalänk
Medlem

lite offtopic men varför kör man dessa konstiga distros istället för officiella arch linux? Låter som att det bara innebär problem då uppdateringar måste gå genom ytterligare pipelines...

har haft mer problem med andra distros än med arch, det är dösimpelt att installera och innehåller bara det man själv vill ha - och vill man ha något extra eller inte kommer ihåg vad som kan behövas finns det listor som denna : https://github.com/fwcd/arch-pkgs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Kan lägga till att nu har jag installerat om Garuda Linux till en ny större hårddisk efter att ha tagit ner den senaste versionen. Kan konstatera att det är något allvarligt fel på uppdateringen för exakt samma sak händer nu.
Dilemmat är bara att jag lär ju aldrig kunna prova om det kommit någon senare uppdatering som fixat det eftersom jag inte har någon fungerande snapshot på den här nya installationen där jag bara kan starta upp med LTS-kerneln, som det fungerar med som sagt. :/

Som lök på laxen så pajade Windowsdiskens bootloader på nåt sätt så jag kan inte komma in på den disken heller

Du kan start med LTS kernel och sedan gå in i "Garuda Welcome", sen setup assistant längst ner. Där kan du välja kernel. Du skriver inte vilken flavour av Garuda du kör. Är det KDE Dragonized, KDE Dragonized Gamer eller någon annan? Du kan ev byta till en annan flavour om du absolut ska ha Garuda. Jag fick plocka bort svenska mirrorn för att få igenom senaste uppdateringen, massa keys som fattades på packet som jag inte ens hade installerat. Men det verkar inte vara samma problem som du pratar om. Vill du ha mer specifik hjälp så får du kolla upp hur man rapporterar problem, ange hur ditt system ser ut och leta upp info om problemet i dina logs.

Vill du ha en gamer orienterad distro med mindre stul så kan jag rekommendera Nobara som är Fedora baserad med KDE deskto. Andra Arch baserade distros är Manjaro och EndeavourOS. CachyOS är populär, funkar lite som Garuda med en del förinstallerade Gaming tweaks.

Skrivet av ATRmayo:

lite offtopic men varför kör man dessa konstiga distros istället för officiella arch linux? Låter som att det bara innebär problem då uppdateringar måste gå genom ytterligare pipelines...

har haft mer problem med andra distros än med arch, det är dösimpelt att installera och innehåller bara det man själv vill ha - och vill man ha något extra eller inte kommer ihåg vad som kan behövas finns det listor som denna : https://github.com/fwcd/arch-pkgs

Att kalla Arch installation för dösimpel är lite att ta i. För en nybörjare är distos med GUI installer enklare. Archinstall script är ok för en standardinstall i en hel disk men kan blir besvärlig om man vill lägga upp partitions själv. För en mer avancerad användare som kan ta sig igenom riktiga installationen är Arch bra, då man kan välja vad man vill ha, jämfört med en standardinstall där man får plocka bort paket i efterhand.

Garuda är en gamer/nybörjar distro med GUI install med olika deskrops, custom look för KDE, GUI verktyg för AUR och en del gaming tweaks och GUI verktyg för olika inställningar som är lättare för nybörjare. Men som du skriver, kan det bli problem om du blandar package managers. Får du sen problem så är det inte lika lätt att få hjälp. Arch i allmänt är inte superbra för nybörjare som inte är beredda att läsa igenom dokumentationen och lära sig. De flesta tror jag vill bara ha ett fungerande system så snart som möjligt som ser bra ut. Jag tog mig igenom den riktiga installationen, kom på att jag saknade en del paket i efterhand men det var inte alltför jobbig att fixa i efterhand. Önskar bara jag hade sett den listan innan (wikin tror jag håller sig bara till essential packages). Det som tog mest tid för mig var att få rätt med locale och få piper/ratbagd att fungera. Sen hoppar nvme mappningen lite hur som helst när man har många diskar så man fick köra UUID i boot menyn.

Om man nu bestämmer sig att man ska gå över till linux och börjar kolla runt på youtube, och man vill ha ett vackert desktop där spel fungerar utan alltför mycket arbete så är det ovan nämnda gaming distos som dyker upp. Det mest logiska skulle vara att hålla sig till enklare, mer stabila distos förstås...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

lite offtopic men varför kör man dessa konstiga distros istället för officiella arch linux? Låter som att det bara innebär problem då uppdateringar måste gå genom ytterligare pipelines...

har haft mer problem med andra distros än med arch, det är dösimpelt att installera och innehåller bara det man själv vill ha - och vill man ha något extra eller inte kommer ihåg vad som kan behövas finns det listor som denna : https://github.com/fwcd/arch-pkgs

Skrivet av kusk0r:

Du kan start med LTS kernel och sedan gå in i "Garuda Welcome", sen setup assistant längst ner. Där kan du välja kernel. Du skriver inte vilken flavour av Garuda du kör. Är det KDE Dragonized, KDE Dragonized Gamer eller någon annan? Du kan ev byta till en annan flavour om du absolut ska ha Garuda. Jag fick plocka bort svenska mirrorn för att få igenom senaste uppdateringen, massa keys som fattades på packet som jag inte ens hade installerat. Men det verkar inte vara samma problem som du pratar om. Vill du ha mer specifik hjälp så får du kolla upp hur man rapporterar problem, ange hur ditt system ser ut och leta upp info om problemet i dina logs.

Vill du ha en gamer orienterad distro med mindre stul så kan jag rekommendera Nobara som är Fedora baserad med KDE deskto. Andra Arch baserade distros är Manjaro och EndeavourOS. CachyOS är populär, funkar lite som Garuda med en del förinstallerade Gaming tweaks.

Att kalla Arch installation för dösimpel är lite att ta i. För en nybörjare är distos med GUI installer enklare. Archinstall script är ok för en standardinstall i en hel disk men kan blir besvärlig om man vill lägga upp partitions själv. För en mer avancerad användare som kan ta sig igenom riktiga installationen är Arch bra, då man kan välja vad man vill ha, jämfört med en standardinstall där man får plocka bort paket i efterhand.

Garuda är en gamer/nybörjar distro med GUI install med olika deskrops, custom look för KDE, GUI verktyg för AUR och en del gaming tweaks och GUI verktyg för olika inställningar som är lättare för nybörjare. Men som du skriver, kan det bli problem om du blandar package managers. Får du sen problem så är det inte lika lätt att få hjälp. Arch i allmänt är inte superbra för nybörjare som inte är beredda att läsa igenom dokumentationen och lära sig. De flesta tror jag vill bara ha ett fungerande system så snart som möjligt som ser bra ut. Jag tog mig igenom den riktiga installationen, kom på att jag saknade en del paket i efterhand men det var inte alltför jobbig att fixa i efterhand. Önskar bara jag hade sett den listan innan (wikin tror jag håller sig bara till essential packages). Det som tog mest tid för mig var att få rätt med locale och få piper/ratbagd att fungera. Sen hoppar nvme mappningen lite hur som helst när man har många diskar så man fick köra UUID i boot menyn.

Om man nu bestämmer sig att man ska gå över till linux och börjar kolla runt på youtube, och man vill ha ett vackert desktop där spel fungerar utan alltför mycket arbete så är det ovan nämnda gaming distos som dyker upp. Det mest logiska skulle vara att hålla sig till enklare, mer stabila distos förstås...

Tack för bra info.
Jag kör med Garuda KDE Dragonized. Jag kan ju tycka att Garuda varit ganska så stabil under de två åren jag använt den, och då har den uppdaterats över 800 gånger utan några som helst problem (det finns en räknare för varje snapshot den gör), förutom nu den sista då.

Anledningen till att jag gillar just Garuda är som du säger - nybörjarvänlig Arch, den är responsiv som attan, och sen att den kör BTRFS med snapshots-funktionen out of the box utan att jag behöver konfigurera den, den är så simpel och har använt den ofta när jag testat olika grejer och den har fungerat varje gång. Ska även kolla på Nobara. Har bara kört Debian/ubuntu-baserade distros genom åren innan Garuda, men som jag förstår det så är Nobara såpass användarvänlig att en noob inte behöver sätta sig in i Fedora-språket, ialla fall inte förrän senare om intresset finns att gå in djupare? Med Garuda behöver jag inte använda terminalen mycket.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Tack för bra info.
Jag kör med Garuda KDE Dragonized. Jag kan ju tycka att Garuda varit ganska så stabil under de två åren jag använt den, och då har den uppdaterats över 800 gånger utan några som helst problem (det finns en räknare för varje snapshot den gör), förutom nu den sista då.

Anledningen till att jag gillar just Garuda är som du säger - nybörjarvänlig Arch, den är responsiv som attan, och sen att den kör BTRFS med snapshots-funktionen out of the box utan att jag behöver konfigurera den, den är så simpel och har använt den ofta när jag testat olika grejer och den har fungerat varje gång. Ska även kolla på Nobara. Har bara kört Debian/ubuntu-baserade distros genom åren innan Garuda, men som jag förstår det så är Nobara såpass användarvänlig att en noob inte behöver sätta sig in i Fedora-språket, ialla fall inte förrän senare om intresset finns att gå in djupare? Med Garuda behöver jag inte använda terminalen mycket.

Nobara är lite samma stil som Garuda, kanske inte lika mycket bling deras KDE custom theme men alla GUI hjälpmedel är på plats. du kan ocksår köra Btrfs på Nobara, tror tom att det är standard på Nobara 39, jag valde ext4 av oklar anledning... Den startar kanske inte lika blixtsnabbt som Arch och Garuda men där är inte långt därifrån. Absolut värd att testa. Men att fortsätta köra Garuda med LTS kernel tills du kan uppdatera är väl ingen katastrof direkt...

Enda problemet jag har haft är samma som med Garuda, att Brave körs som x11 app medans jag kör KDE på Wayland vilket ger lite strul vid hibarnation, fick ändra lite brave inställningar för att få det att fungera...

Permalänk
Medlem

Sicket skitfel det var. Tydligen har kernelversion 6.9.x problem med flera skärmar inkopplade till AMDGPU och så fort jag kopplade bort den andra skärmen från grafikkortet så kan jag använda Garudas ordinarie kernel. Fick jag lära mig när jag läste på om varför Nobara 40 inte släpps officiellt som uppdatering än. GloriousEggroll väntar på fix innan eller 6.10 tydligen.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Nobara är lite samma stil som Garuda, kanske inte lika mycket bling deras KDE custom theme men alla GUI hjälpmedel är på plats. du kan ocksår köra Btrfs på Nobara, tror tom att det är standard på Nobara 39, jag valde ext4 av oklar anledning... Den startar kanske inte lika blixtsnabbt som Arch och Garuda men där är inte långt därifrån. Absolut värd att testa. Men att fortsätta köra Garuda med LTS kernel tills du kan uppdatera är väl ingen katastrof direkt...

Enda problemet jag har haft är samma som med Garuda, att Brave körs som x11 app medans jag kör KDE på Wayland vilket ger lite strul vid hibarnation, fick ändra lite brave inställningar för att få det att fungera...

Jag håller på och testar Nobara och den verkar lovande, inte minst för att universums bästa email-program EM Client fungerar utan något som helst joxande i Wine, som jag tidigare inte lyckats installera i Linux nånstans (jag är nämligen lat och ids inte hålla på och joxa med Wine-inställningar), förutom att de spel jag provat verkar fungera lika bra och simpelt som i Garuda.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.