Hur väljer man bäst RAM för en laptop?

Permalänk
Medlem

Hur väljer man bäst RAM för en laptop?

Jag har denna laptop Gigabyte G5 KE. Jag funderar på uppgradera RAM från 16GB till maximala 32GB. Jag hittar inte så mycket att välja mellan och undrar om dessa kommer passa bra eller om det finns bättre alternativ? Vad tycker ni?
Sen skriver Inet att maximal RAM är upp till 32GB men här hos Gigabytes specs så står det upp till 64GB. Vilket är det egentligen?

1. Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL22 SO-DIMM
2. Crucial DDR4-3200 SODIMM DC - 32GB
3. Kingston FURY Impact SO DDR4-3200 C20 DC - 32GB
4. Corsair Vengeance SODIMM DDR4-3200 - 32GB - CL22 - Dual Channel

Jag är dock utlåst från BIOS så jag kommer inte kunna ändra något där för att optimera den för bästa prestanda. Vill gärna kunna få ut högsta hastighet "out of box" om det ens är möjligt?

Permalänk
Medlem

Varför är du utlåst från BIOS? Glömt passordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Varför är du utlåst från BIOS? Glömt passordet?

Ja tyvärr. Dumt nog så gjorde man inte en anteckning av lösenordet och nu kommer jag inte in alls. Det hjälper inte att ta ut BIOS batteriet heller.

Permalänk
Medlem

Om tillverkaren säger 64 så stämmer nog det. När det kommer till laptop minnen så är det sällan man behöver slå på nått i bios så troligen kommer alla de du länka funka fint. Skulle det inte vara så, lämna tillbaka på öppetköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Ja tyvärr. Dumt nog så gjorde man inte en anteckning av lösenordet och nu kommer jag inte in alls. Det hjälper inte att ta ut BIOS batteriet heller.

Jag har gjort detta på en dator, men det var fem år sedan. Inte omöjligt att de har skärpt kraven numera? Det kan även skilja mellan olika tillverkare hur de gör, allt från att man får en kod som skall matas in på någon websida till att man blir tvungen att kontakta tillverkaren med inköpsbevis.

I mitt fall var det även nödvändigt att sätta ett nytt passord. Det gick inte att få den helt clean igen. Dessutom rensade den diskinnehållet så att en factory reset installation var nödvändig. (Förmodligen för att skydda dem som kör med krypterade filsystem.)

Har du provat allt detta? Ta bort stora batteriet. Ta bort knappcells-batteriet och kortslut kontakterna en stund. (tålamod) Petat in stora batteriet igen och starta upp i BIOS. Laddat upp "default BIOS settings" direkt medans battericellen är urtagen. Om inte detta hjälper; matat in fel passord flera (20) gånger? (Helt upp till BIOS/tillverkaren hur detta hanteras.)

Hittade även något trick med MS-DOS debug.exe, men eftersom det skriver sönder BIOS medvetet så känns det lite vanskligt att det blir helt brickat.
Som "varget" skriver, hur ser det ut med garantin? I så fall borde du ju kunna påvisa inköp och sköta ärendet på distans. Eller köpt begagnad, kan säljaren hjälpa dig med ägarbevis/tillstånd att rensa passord. (Tillverkaren vet ju inte vem av er som satt det i så fall.)