Excel Infoga celltext i en bild

Permalänk
Medlem

Excel Infoga celltext i en bild

Jag har gjort ett Excel ark som fungerar bra och som jag är nöjd med
Man knappar in data och siffror så spottas det ut olika dimensioner och mått som ska använda
Allt är ju helt textbaserat så det kan bli lite rörigt för dom som inte har helt koll på det

Så undrar om man kan ta datan från celler och infoga i en bild för att göra det lite mer grafiskt

Nåt liknande denna men att D1, L1 och L2 ändras utifrån vad som anges.

Är detta något som är möjligt?

Permalänk
Medlem

Lägga in som bakgrundsbild i Excel kanske och bara länka rätt cell till rätt mått?
https://www.teachexcel.com/excel-tutorial/set-a-photo-image-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Lägga in som bakgrundsbild i Excel kanske och bara länka rätt cell till rätt mått?
https://www.teachexcel.com/excel-tutorial/set-a-photo-image-a...

Eller gör som min fru: gör ett excellark med <1 mm2 per cell så du får MASSOR med celler, sen kan man behandla Excell som ett bildprogram där varje cell är en pixel...som att göra t.ex. ritningar

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av oet:

Jag har gjort ett Excel ark som fungerar bra och som jag är nöjd med
Man knappar in data och siffror så spottas det ut olika dimensioner och mått som ska använda
Allt är ju helt textbaserat så det kan bli lite rörigt för dom som inte har helt koll på det

Så undrar om man kan ta datan från celler och infoga i en bild för att göra det lite mer grafiskt

Nåt liknande denna men att D1, L1 och L2 ändras utifrån vad som anges.

<Uppladdad bildlänk>

Är detta något som är möjligt?

Hej!

Jag har gjort liknande för mina excelsnurror som räknar ut dimension och flöde. Det jag gör är att lägga in en textbox ”ovanför bilden” och refererar till den cellen som räknar fram exempelvis dimensionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Hej!

Jag har gjort liknande för mina excelsnurror som räknar ut dimension och flöde. Det jag gör är att lägga in en textbox ”ovanför bilden” och refererar till den cellen som räknar fram exempelvis dimensionen

Det var det jag provade men fick det inte att fungera
Hur refererar du till cellen?
Jag skrev bara in samma formel

Permalänk
Medlem

Fick det att fungera = som formel och sen bara väja cell och enter

Permalänk
Medlem
Skrivet av oet:

Jag har gjort ett Excel ark som fungerar bra och som jag är nöjd med
Man knappar in data och siffror så spottas det ut olika dimensioner och mått som ska använda
Allt är ju helt textbaserat så det kan bli lite rörigt för dom som inte har helt koll på det

Så undrar om man kan ta datan från celler och infoga i en bild för att göra det lite mer grafiskt

Nåt liknande denna men att D1, L1 och L2 ändras utifrån vad som anges.

<Uppladdad bildlänk>

Är detta något som är möjligt?

Jag är mest nyfiken på din ritning. Vart längs L1 eller L2 hittar man D1? D1 är ju angivet en bit in, tänker jag. Och i så fall, hur långt in? Man skulle kunna gissa att tanken var vid ”gauge line”, men står ju inte så på ritningen?
Ritningsskadad? Japp.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag är mest nyfiken på din ritning. Vart längs L1 eller L2 hittar man D1? D1 är ju angivet en bit in, tänker jag. Och i så fall, hur långt in? Man skulle kunna gissa att tanken var vid ”gauge line”, men står ju inte så på ritningen?
Ritningsskadad? Japp.

Ritningen har inget med mig att göra utan var bara ett exempel 🙂
Men kan ju försöka förklara ändå
Det är en morsekona på ritningen och det viktigaste är att vinkeln som inte är angiven stämmer
Stämmer den så blir D1 och D2 rätt automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av oet:

Ritningen har inget med mig att göra utan var bara ett exempel 🙂
Men kan ju försöka förklara ändå
Det är en morsekona på ritningen och det viktigaste är att vinkeln som inte är angiven stämmer
Stämmer den så blir D1 och D2 rätt automatiskt

Du har säkert rätt, det är därför jag inte står i mätrummet, jag kommer bara med prylarna, ritningen och mitt problem.
Och hoppas att personalen fattar vad avvikelsen skulle kunna vara och om den finns på ritningen.

Hur som, konvinklar har jag åkt dit på förr, både jag och mätrummet. Om jag minns rätt var det på ritningen angivet typ dia 10,000-10,005, ingen direkt vinkel angiven (eller undanstoppat lite osynligt). Men det löste sig det också, till sist.

Så man lär sig undan för undan, till sist kanske jag är betrodd med annat än en stålskala.
På tal om den, är lite stolt över den. Det är en Hultafors, 150mm. Det speciella med den, är att den inte görs längre!

Visa signatur

//
Tomas!