Permalänk
Medlem

Uppgradera dator

Hej!

Har dessa speccsen:
OS: win10 64-bit
CPU: i5 9400F @ 2.90Ghz
RAM: 16GB DDR4 @ 1500Mhz
Motherboard: ASUSTek COMPUTER INC. PRIME Z390-P (LGA1151)
Graphics: 2047MB Nvidia GeForce GTX 1660 Ti
Storage: 465GB Western Digital WDC SSD
optical drives: none detected
Audio: mitt headset

Hur/vad ska jag uppgradera för att uppgradera till win 11 och höja mig över minimum Reqs..
Super tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snappie:

Hej!

Har dessa speccsen:
OS: win10 64-bit
CPU: i5 9400F @ 2.90Ghz
RAM: 16GB DDR4 @ 1500Mhz
Motherboard: ASUSTek COMPUTER INC. PRIME Z390-P (LGA1151)
Graphics: 2047MB Nvidia GeForce GTX 1660 Ti
Storage: 465GB Western Digital WDC SSD
optical drives: none detected
Audio: mitt headset

Hur/vad ska jag uppgradera för att uppgradera till win 11 och höja mig över minimum Reqs..
Super tacksam för svar!

Du behöver inte uppgradera/byta ut några komponenter för att stödja Windows 11.

Du behöver ha tpm aktiv och ändra partitionstabell från MBR till GPT (för att ha fullt UEFI stöd) om du sitter på MBR just nu. Går även att kringå kraven för tpm och gpt genom t.ex. Rufus (men om du ska installera om Windows kan du likväl aktivera UEFI (inaktivera CSM) innan du installerar Windows 11 från grunden.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:
Skrivet av shugge:

Du behöver inte uppgradera/byta ut några komponenter för att stödja Windows 11.

Du behöver ha tpm aktiv och ändra partitionstabell från MBR till GPT (för att ha fullt UEFI stöd) om du sitter på MBR just nu. Går även att kringå kraven för tpm och gpt genom t.ex. Rufus (men om du ska installera om Windows kan du likväl aktivera UEFI (inaktivera CSM) innan du installerar Windows 11 från grunden.

Jag gjorde windows update och fick då upp efter att min dator inte stödjer win 11 och att i 2025 så slutar alla windows updates för win 10, därav min fråga =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snappie:

Jag gjorde windows update och fick då upp efter att min dator inte stödjer win 11 och att i 2025 så slutar alla windows updates för win 10, därav min fråga =/

Då har du förmodligen TPM avstängt. Du kan ladda ner deras hälsokontrollsprogram för att se vad du saknar.
https://support.microsoft.com/en-us/windows/how-to-use-the-pc...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snappie:

Jag gjorde windows update och fick då upp efter att min dator inte stödjer win 11 och att i 2025 så slutar alla windows updates för win 10, därav min fråga =/

Nyinstallation är att rekommendera om du kan säkerhetskopiera filerna du vill spara, jag vet det är en hel del bök med alla inställningar, men det är oftast värt det.
Då bör du byta från MBR till GPT på filsystemet och som nämnts går det att kringgå TMP 2.0, den är ju ändå bara till för att spionera på dig.
Jag skulle inte oroa mig för att uppdateringar slutar att flöda, Windows 10 bör funkar i flera år längre än 2025 utan bekymmer.
Min dator är fullt mogen för Windows 11 men jag vill ändå inte ha det.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då har du förmodligen TPM avstängt. Du kan ladda ner deras hälsokontrollsprogram för att se vad du saknar.
https://support.microsoft.com/en-us/windows/how-to-use-the-pc...

Skrivet av Fenrisulvfan:

Nyinstallation är att rekommendera om du kan säkerhetskopiera filerna du vill spara, jag vet det är en hel del bök med alla inställningar, men det är oftast värt det.
Då bör du byta från MBR till GPT på filsystemet och som nämnts går det att kringgå TMP 2.0, den är ju ändå bara till för att spionera på dig.
Jag skulle inte oroa mig för att uppdateringar slutar att flöda, Windows 10 bör funkar i flera år längre än 2025 utan bekymmer.
Min dator är fullt mogen för Windows 11 men jag vill ändå inte ha det.

Ok, men då kan jag egentligen bara strunta i allt, eller finns det kanske något ni kan rekommendera att uppgradera ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snappie:

Ok, men då kan jag egentligen bara strunta i allt, eller finns det kanske något ni kan rekommendera att uppgradera ändå?

Nja, egentligen inte. Kanske grafikkortet om du spelar tunga spel. Annars tycker jag det andra ser ut att duga gott och väl några år till.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nja, egentligen inte. Kanske grafikkortet om du spelar tunga spel. Annars tycker jag det andra ser ut att duga gott och väl några år till.

Super, Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snappie:

Ok, men då kan jag egentligen bara strunta i allt, eller finns det kanske något ni kan rekommendera att uppgradera ändå?

Omöjligt att svara på när din fråga enbart var vad du behöver för att kunna uppgradera till Windows 11.

Om du kan göra allt du gör på datorn utan att uppleva att det går för långsamt, så är det ingen idé att byta ut några komponenter.

Upplever du att datorn inte räcker till så får du specificera vad du gör med datorn, vad du vill uppnå med uppgraderingen och vad du har för budget.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34