Rengöra linser på övervakningskameror

Permalänk
Medlem

Rengöra linser på övervakningskameror

Jag har ett gäng Unifi G3 bullets som jag kört i ~10 år. Flera av dem har fått någon slags etsningar på linsen så bilden är suddig.

Behöver få lite bra tips hur man kan putsa linserna på ett säkert sätt. Har provat att gnugga med microfiberduk och lite T-röd, kanske inte det bästa, men det gjorde varken från eller till

En del forum säger att tandkräm funkar eftersom det har polerande egenskaper. Men det kanske finns säkrare kort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, T-röd är kanske inte det bästa, det riskerar nog att göra mer skada än nytta. För allmän rengöring av linser skulle jag istället rekommendera vatten med en droppe diskmedel.

En snabb sökning säger att det ibland kan vara insidan av linsen som behöver rengöras snarare än utsidan, så du kan i så fall behöva montera isär kamerorna för att komma åt linserna.

Det kan även hända att det är beläggningen på linsen som kan ha blivit dålig. Vanligtvis har linser flera lager med beläggningar för att förbättra de optiska egenskaperna, t.ex. antireflex, men de kan av olika anledningar bli dåliga (tid, miljö, tillverkningsfel, felaktig rengöring, etc). Om så är fallet så är det nog svårt att göra så mycket åt det utan att skada linsen i sig.

Permalänk
Medlem

Här finns lite bra tips, sen som perost noterat, kanske man behöver plocka isär kameran om det är en fast lins.

https://www.objektivguiden.se/school_cleaning.asp

Kan ju vara beläggning på "CCD-Chippet" oxå...

Permalänk
Medlem

Aha, kanske stämmer att det är insidan. Hittade en video (ref: https://www.youtube.com/watch?v=h1Mq8BfHfMc (varning för ljudet)) för att skruva ner kameran.

Värt ett försök iaf. Vill slippa det blurriga filtret a'la amerikansk dokusåpa från 90-talet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En snabb sökning säger att det ibland kan vara insidan av linsen som behöver rengöras snarare än utsidan, så du kan i så fall behöva montera isär kamerorna för att komma åt linserna.

Ja, det är sannolikt insidan av linsen som behöver rengöras. Jag har sett det fenomenet på just G3 Bullet-kameror.

Permalänk
Medlem

Liten update ifall någon har samma problem. Det funkade kanonbra att plocka isär dem enligt videon ovan. Det hade under åren blivit en tunn film på insidan av "locket", men inte på själva kameralinsen. Rengjorde med glasögonspray och kamerorna blev som nya!

Visa signatur