Nytt skrivbord hemma - platsbrist och osäkerhet om höj och sänkbart tillför något

Permalänk
Medlem

Nytt skrivbord hemma - platsbrist och osäkerhet om höj och sänkbart tillför något

Hej!

Bor i en 2a och har fram tills nu använt mig av ett höj och sänkbart skrivbord från Ikea på 120x80, tror det heter bestå. Skivan börjar bli nött och jag tycker 80 cm är för mycket, dessutom är benen i sig inte speciellt trevliga att se på. Det känns som att skrivbordet isig inte tillför särskilt mycket till mitt vardagsrum Någon som har råd kring detta.

1. Vill ha två skärmar på bordet, antingen en stor + en stående skärm. Eller två skärmar bredvid varandra. Just nu har jag den ena på en arm från sidan och den andra ståendes på sin fot helt vanligt. Jag antar att det blir lite problem om jag skulle haft en stativarm fäst i bakre delen av bordskivan när skivan är intryckt i väggen, då det dels hade blivit märken och jag heller inte kunnat haft skrivbordet helt kloss an mot väggen.

2. Vill gärna gå ner från 80 cm i djup till 60 eller 70 cm. Eller något däremellan som 65.

3. Skivan får gärna vara slittålig och vardagsrumssnygg. Hela rummet är en hyresrätt som är vitmålad och jag har precis köpt en soffa i moss grönt samt resten av möblerna är i trä antingen naturligt träaktiga eller vit målade.

Min tanke just nu efter att ha läst i andra trådar är att jag borde försöka hitta en finsnickare eller liknande, alternativt försöka hyra in mig någonstans där det finns verktyg i Göteborg(där jag bor). Kapa en skiva i något bra träslag som inte är för tungt men ändå slittåligt på 110x65 cm som jag tänkte vore fina dimensioner för mig. Såga en liten halvmåne i bakredelen av skivan för att fästa skärmarnas stativ. Samt antingen skruva in vinkeljärn för att fästa upp skivan mot väggen, eller lister. Det enda problemet är dock att mina väggar är sådana där jättegamla hönsnäts väggar i flera flera lager och sen brädor.

Permalänk
Medlem

De skärmarmar jag har köpt har alltid levererats med två monteringsanordningar. En som man fäster på bordsskivan, men även en sekundär som du fäster igenom skivan. Du borrar först ett hål, där du sedan skruvar igenom låsningen. Kanske kan det vara möjligt? Det löser dina problem mot väggen och du kanske kan klara dig med en måttkapad skiva från typ Bauhaus.

Exempel: https://www.maxgaming.se/sv/skarmstativ/bordsfaste-for-dators...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Har mina armar borrad genom skivan men det krävs lite djup i bordet för att få det bra, då armarna behöver lite utrymme för at "vikas ut" fritt. I alla fall när man har ett combo-unit med 2 armar som delar en fot. Går att sätta foten långt åt sidan om du har utrymme utanför bordet åt det hållet. Har min skiva in mot ett hörn så för mig var det begränsat hur långt ut jag kunde ha foten på skivan.

Min skiva är 90x200 och blev hur nöjd som helst med djupet. Det är verkligen perfekt för att kunna röra båda skärmarna helt fritt.

Märket jag har på armarna är Invision.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

De skärmarmar jag har köpt har alltid levererats med två monteringsanordningar. En som man fäster på bordsskivan, men även en sekundär som du fäster igenom skivan. Du borrar först ett hål, där du sedan skruvar igenom låsningen. Kanske kan det vara möjligt? Det löser dina problem mot väggen och du kanske kan klara dig med en måttkapad skiva från typ Bauhaus.

Exempel: https://www.maxgaming.se/sv/skarmstativ/bordsfaste-for-dators...

Ja frågan är val av material. Hittade inget på Bauhaus sida att de kan måttkapa åt en, men jag antar det går bra. Har i vilket fall inga egna verktyg.

Skrivet av Keffmode:

Har mina armar borrad genom skivan men det krävs lite djup i bordet för att få det bra, då armarna behöver lite utrymme för at "vikas ut" fritt. I alla fall när man har ett combo-unit med 2 armar som delar en fot. Går att sätta foten långt åt sidan om du har utrymme utanför bordet åt det hållet. Har min skiva in mot ett hörn så för mig var det begränsat hur långt ut jag kunde ha foten på skivan.

Min skiva är 90x200 och blev hur nöjd som helst med djupet. Det är verkligen perfekt för att kunna röra båda skärmarna helt fritt.

Märket jag har på armarna är Invision.

Det blir ju lite av ett frågetecken isåfall för mig. Hur mycket utrymme skulle du säga jag behöver för att dels fästa stativet och sen ge utrymme till skärmarna? Jag kommer ha utrymme på varsin sida av bordet, då bordet kommer stå rätt emot väggen, men hade ju egentligen velat haft allt in mot väggen och jag hade väl tänkt begränsa mig till cirka 110x65 cm eller liknande. Men jag kan såklart tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klutte:

Ja frågan är val av material. Hittade inget på Bauhaus sida att de kan måttkapa åt en, men jag antar det går bra. Har i vilket fall inga egna verktyg.

Det blir ju lite av ett frågetecken isåfall för mig. Hur mycket utrymme skulle du säga jag behöver för att dels fästa stativet och sen ge utrymme till skärmarna? Jag kommer ha utrymme på varsin sida av bordet, då bordet kommer stå rätt emot väggen, men hade ju egentligen velat haft allt in mot väggen och jag hade väl tänkt begränsa mig till cirka 110x65 cm eller liknande. Men jag kan såklart tänka om.

Jag köpte skivor i ek, tror de marknadsför som köksskivor. Tror alla Bauhaus säljer kapning som tjänst. Blev 20kr per snitt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag köpte skivor i ek, tror de marknadsför som köksskivor. Tror alla Bauhaus säljer kapning som tjänst. Blev 20kr per snitt.

Vad monterade du skivan på? Jag är som sagt inne på väggmontering men livrädd att det inte ska hålla, så kanske måste lägga skivan på något istället. Höj och sänkbart känns inte så viktigt om jag skall vara ärlig. Det stativet jag har nu från Ikea känns inte aktuellt heller för tycker det ser klumpigt ut, speciellt om jag går ner i storlek på skivan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klutte:

Vad monterade du skivan på? Jag är som sagt inne på väggmontering men livrädd att det inte ska hålla, så kanske måste lägga skivan på något istället. Höj och sänkbart känns inte så viktigt om jag skall vara ärlig. Det stativet jag har nu från Ikea känns inte aktuellt heller för tycker det ser klumpigt ut, speciellt om jag går ner i storlek på skivan nu.

Jag tillverkade ben av skivorna. Du kan definitivt fästa den i väggen, men du bör absolut ha två ben "utåt". Finns ju enkla skrivbordsben på IKEA.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag tillverkade ben av skivorna. Du kan definitivt fästa den i väggen, men du bör absolut ha två ben "utåt". Finns ju enkla skrivbordsben på IKEA.

Tror jag fått bättre koll nu. Verkar återstå ett problem dock, borra hålet i skivan har jag inga problem med att göra, lite osäker på dessa M10 gängor som många ben tycks vilja ha. Kollat lite på amazon och de vill ju sätta in: https://www.amazon.se/SOTECH-bordsbenanslutning-g%C3%A4ngad-s...

Permalänk
Medlem

Har inte lusläst tråden nu men tipsar om att tänka till innan du minskar djupet på skivan då det ändå är rätt viktigt att ha stöttning för underarmarna.
Köpte en 65cm djup och om skärmen hamnar "långt in" på skrivbordet så hamnar underarmarna på kanten av skivan och får blodstopp och pirr i händerna. Jag fick lov att vägghänga min skärm för att kunna skjuta in tangentbordet längre på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klutte:

Vad monterade du skivan på? Jag är som sagt inne på väggmontering men livrädd att det inte ska hålla, så kanske måste lägga skivan på något istället. Höj och sänkbart känns inte så viktigt om jag skall vara ärlig. Det stativet jag har nu från Ikea känns inte aktuellt heller för tycker det ser klumpigt ut, speciellt om jag går ner i storlek på skivan nu.

Jag har den monterad mot väggen med 2 reglar eftersom jag har den in mot ett hörn. Så skivan ligger på 2 långa reglar. Sen ett ben från IKEA på det hörn som blev över.

Jag lät benet glida lite utåt, och med tiden resulterade det i att skivan blev nåågot böjd. Hade nog inte hänt om jag sett att benet glidit ut tidigare. Går knappt att se. Länkar nån bild i PM.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Tjena! Skulle svarat igår, det glömde jag. Skulle tagit bilder på de två ställen jag velat haft skrivbordet och det glömde jag med Men ja jag förstår vad du menar med armen, ser att dina stativ är böjda på ett sätt så att skärmen kommer i rätt höjd och därmed behöver en hel del utrymme för att inte gå in i väggen, funderar dock på om det gått att köpa någon annan arm som inte är fullt lika justerbar utan är mer som en vägg enbart. Dvs det går bara och vrida det hela cirkulärt och inte fram och tillbaka. Har sett stativ där det är en stolpe i mitten och sen går fästena rakt ut på varsinn sida. Dock antar jag att det gäller att man har koll på att stativet funkar för just den skärmstorleken då.

Mina två ställen i är vilket fall vardagsrummet där det kommer stå mot en vägg med en dörr öppning på vänster sida och slutet av en soffa på 2.90 meter på sin högra sida. Skrivbordet kan antagligen som längst vara 1.60 meter men jag hade helst hållt mig till 1.10-1.20. Samma sak med bredden, desto bredare desto mer kommer den sticka ut i rummet och tanken är ju att soffan ska få vara ifred, just därför jag är ute efter ett djup på säg 65-70 cm men ja det kanske är för lite... Dock borde man ju tjäna en hel del på att skjuta in tangentbordet under skärmen om den sitter på stativ, idag har jag ju 80 cm djup och en stor skärmfot ivägen som hindrar tangetbordet från att komma länge in på bordet.

Det andra stället är i sovrummet och där känns det närmast korkat och sätta datorn då jag redan har en pull up ställning på 2.20 meter i sovrummet och inte behöver ett datorskrivbord med med tanke på hur litet det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klutte:

Vad monterade du skivan på? Jag är som sagt inne på väggmontering men livrädd att det inte ska hålla, så kanske måste lägga skivan på något istället. Höj och sänkbart känns inte så viktigt om jag skall vara ärlig. Det stativet jag har nu från Ikea känns inte aktuellt heller för tycker det ser klumpigt ut, speciellt om jag går ner i storlek på skivan nu.

Ska du få det att fungera med enbart väggmontering måste du ha rediga konsoler. Även en smalare skiva utgör en ordentlig hävstång. Det är förstås en smaksak om man tycker det är fulare än ben eller inte, men det blir i alla fall inte mer diskret. Enda praktiska fördelen jag kan se är väl att man slipper bordsben när man städar.

Vad det gäller höj-och-sänkbara bord så instämmer jag med att de brukar se rätt osexiga ut. De där T-benen är något man förväntar sig hitta på statliga myndigheter, kanslier, revisionsbyråer, och andra astråkiga ställen, inte i ett vardagsrum. Det går dock inte att komma ifrån att de är väldigt bra ur det ergonomiska perspektivet om man sitter mycket vid datorn. Om du tycker det tillför något eller ej kan ju dock bara du bestämma

Brorsan som jobbar mycket hemifrån och ville kunna använda skrivbordet som ståbord gjorde en hel del efterforskningar i ämnet. Han hittade detta, som i alla fall jag tycker ser betydligt bättre ut än höj-och-sänkbara bord brukar. Sannolikt så nära vardagsrumsfähigt man kommer, åtminstone om man kör på lite modernare minimalistiskt stuk på inredningen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ska du få det att fungera med enbart väggmontering måste du ha rediga konsoler. Även en smalare skiva utgör en ordentlig hävstång. Det är förstås en smaksak om man tycker det är fulare än ben eller inte, men det blir i alla fall inte mer diskret. Enda praktiska fördelen jag kan se är väl att man slipper bordsben när man städar.

Vad det gäller höj-och-sänkbara bord så instämmer jag med att de brukar se rätt osexiga ut. De där T-benen är något man förväntar sig hitta på statliga myndigheter, kanslier, revisionsbyråer, och andra astråkiga ställen, inte i ett vardagsrum. Det går dock inte att komma ifrån att de är väldigt bra ur det ergonomiska perspektivet om man sitter mycket vid datorn. Om du tycker det tillför något eller ej kan ju dock bara du bestämma

Brorsan som jobbar mycket hemifrån och ville kunna använda skrivbordet som ståbord gjorde en hel del efterforskningar i ämnet. Han hittade detta, som i alla fall jag tycker ser betydligt bättre ut än höj-och-sänkbara bord brukar. Sannolikt så nära vardagsrumsfähigt man kommer, åtminstone om man kör på lite modernare minimalistiskt stuk på inredningen.

Tack, tror dock jag skippar höj och sänkbart. Men blir nog ändå med ben. Frågan är bara vilka ben, som sagt de jag hittade på amazon från Sotech ville ju att jag skulle ha beslag för M10 skruv i benen. Beslagen behövde ett hål i skivan som jag då behövde fräsa in. Om jag inte kan göra det med skruvdragaren jag har hemma så behöver jag köpa mig en begagnad handöverfräs.