Överprisad begagnad speldator med defekta komponenter från butik

Permalänk
Medlem

Överprisad begagnad speldator med defekta komponenter från butik

Hejsan alla Sweclockare. Det är så att en kompis till mig köpte sig en begagnad speldator i februari år 2024 från en butik. Han hörde av sig här om dagen och sa att Windows hade kraschat och frågade ifall jag kunde blåsa om hela systemet åt honom.

Jag får hem datorn idag och upptäcker att något inte är rätt med RAM-minnena. Moderkortet har stöd för fyra minnesmoduler och enbart två av dem fungerar. Den totala minnesmängden ska vara 32 GB men den visar bara 16 GB. Prövade enskilda minnen och upptäcker att två av slotsen är defekta. Ram stickorna är mixade, består av olika hastigheter och spänningar. En av stickorna har två bucklor på kylflänsen som går emot PCBn. Det kan också vara så att processorn har trasiga pinnar, det har jag inte kollat än.

Datorns innehåll från butikens beskrivning:
AMD FX-8350
Asus Geforce GTX 1060 3 GB
16 GB
128 GB SSD + 500 GB HDD
FSP Group 400 W

Pris: 4849 kr

Tillägg av 16 GB Ram (Begagnat) 749 kr
Tillägg av 1 TB HDD (Begagnat) 399 kr

Totalsumma: 5997 kr.

Felet på ram minnena var inte det enda jag reagerade på. Jag såg direkt igenom chassit att moderkortet såg väldigt gammalt ut. Startade upp datorn och visade sig vara en gammal AM3a med en gammal FX processor. Processorns arkitektur är runt 12 år gammal och moderkortets senaste bios version kommer från år 2014.

Nätaggregatet vill jag inte ens veta åldern på, förvånar mig inte om den är ännu äldre än allt annat som sitter i. Har svårt och tro att denna håller länge till, 400 W känns väldigt lite för hårdvaran som sitter i.

Som ni ser på bilderna är båda de mekaniska hårddiskarna 2,5 tums. En av de mekaniska diskarna sitter löst fastskruvad och drivs med en molex till SATA-adapter för ström.

Kompisen som köpte datorn har inga kunskaper alls om datorer. Men bortsett från defekterna tror jag inte att den här datorn är värd ens en tredjedel av priset han har betalat.

Vad tycker ni att vi ska göra? Datorn har ett års garanti. Butiken säljer datorer som är mycket bättre för samma pengar... Ska vi nämna om att de har tagit för mycket betalt för datorn utöver det defekta? Ett nätaggregat som kan skapa problem ifall den inte räcker till? Allmänna reklamationsnämnden?

Jag vill inte nämna vilken butik det är, eftersom jag först vill se vilka lösningsförslag de kan komma med. Vi är tacksamma för alla tips vi kan få.

Permalänk
Medlem

"Butiken" i dessa fallen är till 99% en ung grabb utan ett uns moral och etik i kroppen, och därav är den så kallade garantin också enbart ett tomt säljargument.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Men usch, försök att få tillbaka pengarna. Och handla aldrig i butiken igen!

Det där är en sanitär olägenhet och förmodligen en brandfara.

Permalänk
Avstängd

Kunde man läsa datorns innehåll innan man köpte den?

Datorn är inte värt mer än 500:-

Jag hade försökt anmäla säljaren för bedrägeri, det ska finnas gränser.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

AMD FX-8350? Jisses, det är en 14år(!) gammal CPU.

Detta är en scam. Tyvärr tror jag det bara är att ta kostnaden som läropoäng och bygga nytt.
Möjligtvis kan han behålla 1060-kortet men det börjar också bli till åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Kunde man läsa datorns innehåll innan man köpte den?

Datorn är inte värt mer än 500:-

Jag hade försökt anmäla säljaren för bedrägeri, det ska finnas gränser.

Ja. Det stod väldigt detaljerat om alla komponenterna. Vissa butiker väljer att skriva enbart till exempel Intel Core i7 i specifikationerna. Sen om det är en i7-950 eller en i7-10700K. Brukar vara ett rent lotteri det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Men usch, försök att få tillbaka pengarna. Och handla aldrig i butiken igen!

Det där är en sanitär olägenhet och förmodligen en brandfara.

Vi jobbar på det. Ja, det där agget är lite för klent och för gammalt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

AMD FX-8350? Jisses, det är en 14år(!) gammal CPU.

Detta är en scam. Tyvärr tror jag det bara är att ta kostnaden som läropoäng och bygga nytt.
Möjligtvis kan han behålla 1060-kortet men det börjar också bli till åren.

Ja, risken är stor att pengarna är förlorade. Chassit och kylaren är typ det enda nya och fina i hela bygget. Vi tänkte pröva fynda minimum en begagnad 2 gen ryzen eller en 8 gen intel uppgraderings paket om inte butiken hjälper oss. Ska ha officiellt stöd för Windows 11.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag åkt tillbaka till butiken (om den finns fysiskt, tveksamt?), krävt utbyte eller kompensation och om nej, ställt till med en smärre scen.

Om nej, även skriva ned hela butiken med diverse negativa omdömen på hela internet.
Såhär får det inte gå till!

Permalänk
Rekordmedlem

Är det en riktig butik eller nån privatperson på Blocket som sålt den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Betalar man dessa pengar för en dator med "AMD FX-8350" 2024 är det nog bättre att göra tråden på Swec innan man klickar köp, inte efter.

Är det en "butik" så ska det finnas 14-dagar returrätt om köpet skedde online. Skadar ju inte att försöka.

Permalänk

Tillägg av 16 GB Ram (Begagnat) 749 kr skulle denna dator aldrig ha.
Processorn är 12år, men inte nog med det. Den var även dålig redan för 12år sedan och var en "budget cpu".

Ett problem är att det är i princip omöjligt att hitta en billig bra ihop byggt dator av en person med firma, där personen ska lämna 1års garanti. Om man köper av en privatperson som inte lämnar denna garanti och annat så går det göra bättre fynd.
Det är för övrigt samma sak med bilar. Ska man köpa en gammal bil för under 10 000kr, så bör man köpa den utanför en bilfirma som ska lämna garanti.

Permalänk
Medlem

Hejsan, va det sjukaste jag sätt gällande ram, och en helt sjukt dyr kostnad för ytterligare 16gb. Håll oss uppdaterad hur det går.
Är det en fysik butik eller är den köpt på nätet?
Tyvärr så hade säljaren skrivit tydligt vad som ingick men skicket på delarna bör diskuteras med butiken.

Kräv nya ram minnen även om man väljer att bygga nytt bara för att de ska kosta butiken pengar.

Bygga nytt med begagnade är nog det bästa och behålla grafikkort om man inte spelar krävande spel.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

En snabb googling på beskrivningen av datorn så hittar man en hemsida med samma pris.
Tyvärr har dom vart väldigt tydliga med att beskriva alla delar och använt långa texter så man kan nog inte skylla på att dom ljuger utan mer säljer på ett nyare chassi med gammla delar till folk som inte kan något och tror dom köper något fungerande.

Tyvärr slut i lager nu för er alla som blev sugen på en snart retro dator i nytt chassi 😀

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Personligen hade jag åkt tillbaka till butiken (om den finns fysiskt, tveksamt?), krävt utbyte eller kompensation och om nej, ställt till med en smärre scen.

Om nej, även skriva ned hela butiken med diverse negativa omdömen på hela internet.
Såhär får det inte gå till!

Skrivet av mrqaffe:

Är det en riktig butik eller nån privatperson på Blocket som sålt den ?

Det är en Webbshop, vet inte om den finns fysiskt. De säljer och auktionerar ut lite datorer på köp och sälj plattformar med fast under företagets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Betalar man dessa pengar för en dator med "AMD FX-8350" 2024 är det nog bättre att göra tråden på Swec innan man klickar köp, inte efter.

Är det en "butik" så ska det finnas 14-dagar returrätt om köpet skedde online. Skadar ju inte att försöka.

Alla tänker inte så, tyvärr. Han kunde ha frågat mig med. Det har gått mer än 14 dagar sedan februari månad om du råkade missa det i inlägget, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tillägg av 16 GB Ram (Begagnat) 749 kr skulle denna dator aldrig ha.
Processorn är 12år, men inte nog med det. Den var även dålig redan för 12år sedan och var en "budget cpu".

Ett problem är att det är i princip omöjligt att hitta en billig bra ihop byggt dator av en person med firma, där personen ska lämna 1års garanti. Om man köper av en privatperson som inte lämnar denna garanti och annat så går det göra bättre fynd.
Det är för övrigt samma sak med bilar. Ska man köpa en gammal bil för under 10 000kr, så bör man köpa den utanför en bilfirma som ska lämna garanti.

Fick tag på 32 gb (2x16 gb) 3600 MHz DDR4 minnen för 699 kr här om dagen. Sprillans nya på Inet. Så ja, detta tillägget med extra minnen var extremt dyrt.

Ja, precis. Men samma butik säljer mycket bättre datorer för liknande priser. Förstår bara inte hur de prissätter deras produkter. Till och med den billigaste speldatorn som är sprillans ny från butik. En prislapp på runt 7000-8000 kr hade varit ett mycket bättre köp än denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan, va det sjukaste jag sätt gällande ram, och en helt sjukt dyr kostnad för ytterligare 16gb. Håll oss uppdaterad hur det går.
Är det en fysik butik eller är den köpt på nätet?
Tyvärr så hade säljaren skrivit tydligt vad som ingick men skicket på delarna bör diskuteras med butiken.

Kräv nya ram minnen även om man väljer att bygga nytt bara för att de ska kosta butiken pengar.

Bygga nytt med begagnade är nog det bästa och behålla grafikkort om man inte spelar krävande spel.

Skrivet av Tobbe_Man:

En snabb googling på beskrivningen av datorn så hittar man en hemsida med samma pris.
Tyvärr har dom vart väldigt tydliga med att beskriva alla delar och använt långa texter så man kan nog inte skylla på att dom ljuger utan mer säljer på ett nyare chassi med gammla delar till folk som inte kan något och tror dom köper något fungerande.

Tyvärr slut i lager nu för er alla som blev sugen på en snart retro dator i nytt chassi 😀

Köpt på nätet. Vi ska kontakta butiken imorgon och kommer uppdatera i tråden hur det går.

Minnena verkar vara hela. Tror mer på att moderkortet eller processorn lider av fel.

Haha ja. RGB ger fps boost med minst 200%. 😆

Permalänk
Medlem

Att det gått mer än 14 dagar behöver inte vara avgörande. Ångerfristen börjar inte löpa förrän kunden erhållit nödvändig information om ångerrätten.

"Om du inte ger konsumenten rätt information om ångerrätten har konsumenten upp till ett år från den ursprungliga ångerfristen på sig att ångra köpet." - https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Om det rör sig om företaget som dyker upp vid en enkel googling, så innehåller avsnittet om ångerrätt i deras villkor ett flertal felaktigheter (bl.a. rörande krav på originalförpackning, krav på oförändrat skick, produkter som är undantagna från ångerrätt etc).

Ni kan alltså försöka med att hävda att ångerfristen inte börjat löpa eftersom ni inte fått korrekt information om den. Skulle tro att det finns vissa chanser att få bifall för det argumentet i ARN/domstol (och jag antar att ånger av köpet är ett mer attraktivt alternativ än att få datorn lagad).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det möjligtvis Tech & Meck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adobror:

Köpt på nätet. Vi ska kontakta butiken imorgon och kommer uppdatera i tråden hur det går.

Minnena verkar vara hela. Tror mer på att moderkortet eller processorn lider av fel.

Haha ja. RGB ger fps boost med minst 200%. 😆

Det är ju en scam rakt igenom.

Om inte du tänker länka så gör jag det.
https://tns-gaming.se/produkt/bolt-speldator-gtx-1060

Hela sidan är ju en scam.
Sorry till din polare men :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Att det gått mer än 14 dagar behöver inte vara avgörande. Ångerfristen börjar inte löpa förrän kunden erhållit nödvändig information om ångerrätten.

"Om du inte ger konsumenten rätt information om ångerrätten har konsumenten upp till ett år från den ursprungliga ångerfristen på sig att ångra köpet." - https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Om det rör sig om företaget som dyker upp vid en enkel googling, så innehåller avsnittet om ångerrätt i deras villkor ett flertal felaktigheter (bl.a. rörande krav på originalförpackning, krav på oförändrat skick, produkter som är undantagna från ångerrätt etc).

Ni kan alltså försöka med att hävda att ångerfristen inte börjat löpa eftersom ni inte fått korrekt information om den. Skulle tro att det finns vissa chanser att få bifall för det argumentet i ARN/domstol (och jag antar att ånger av köpet är ett mer attraktivt alternativ än att få datorn lagad).

Detta visste jag inte. Ska kolla mer imorgon. Tack. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Är det möjligtvis Tech & Meck?

Det är inte dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Det är ju en scam rakt igenom.

Om inte du tänker länka så gör jag det.
https://tns-gaming.se/produkt/bolt-speldator-gtx-1060

Hela sidan är ju en scam.
Sorry till din polare men :/

🕵️‍♂️👏

Ja. Han är väldigt ledsen men det löser sig. Jag hjälper honom att finna bästa möjliga lösningen som går just nu.

Permalänk

TNS Gaming har en mycket skum adress angiven på hemsidan.
På Skantzgatan 1 i Hallstahammar ligger ett gammalt badhus/idrottshall.
Sen finns det som tillägg en c/o-adress men den är inget namn utan i stället en annan adress 100 meter bort. Den adressen går till ett kontorshotell.
Mobilnumret verkar vara oregistrerat. Får ingen träff på Eniro eller Hitta. Enligt Hitta har numret rapporterats 3 gånger för bedrägeri.
Dessutom finns inget momsregistreringsnummer angivet på hemsidan.
Osar blufföretag lång väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ironhawk67:

TNS Gaming har en mycket skum adress angiven på hemsidan.
På Skantzgatan 1 i Hallstahammar ligger ett gammalt badhus/idrottshall.
Sen finns det som tillägg en c/o-adress men den är inget namn utan i stället en annan adress 100 meter bort. Den adressen går till ett kontorshotell.
Mobilnumret verkar vara oregistrerat. Får ingen träff på Eniro eller Hitta. Enligt Hitta har numret rapporterats 3 gånger för bedrägeri.
Dessutom finns inget momsregistreringsnummer angivet på hemsidan.
Osar blufföretag lång väg.

Ja tyvärr även extremt aktiv på Facebook och kämpade ett tag med att försöka få bort han ur diverse grupper då han annonserade extremt mycket och extremt missvisande. (bor strax utanför Hallstahammar)

Och bara det faktum att han omsatt 3,7 miljoner 2022 är skrämmande.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Reklamera, kräv pengar tillbaka, hota med fogden/polisanmälan

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Ironhawk67:

TNS Gaming har en mycket skum adress angiven på hemsidan.
På Skantzgatan 1 i Hallstahammar ligger ett gammalt badhus/idrottshall.
Sen finns det som tillägg en c/o-adress men den är inget namn utan i stället en annan adress 100 meter bort. Den adressen går till ett kontorshotell.
Mobilnumret verkar vara oregistrerat. Får ingen träff på Eniro eller Hitta. Enligt Hitta har numret rapporterats 3 gånger för bedrägeri.
Dessutom finns inget momsregistreringsnummer angivet på hemsidan.
Osar blufföretag lång väg.

Bara att kolla vilka som står bakom företaget. Vill man inte bli lurad bör man undvika liknande typer tyvärr.

Man får inte vara lika naiv som våra kära politiker.

Permalänk
Medlem

Köparen var ändå nöjd med datorn tills TS öppnade den.. Det får ni ändå ha i åtanke. TS kunde låtit bli att öppna pandoras box, installerat om datorn och insisterat att nästa gång hjälper jag dig köpa dator så du får en ännu bättre deal.

Minnet är uppenbart ej levererat enligt spec så där finns kanske alternativet att vara riktigt hård och kräva pengarna tillbaka för minnet. Tar ni upp överpriset och säljaren står på sig att det var ett motiverat pris kan ni vända det mot säljaren och säga bra då kan du köpa tillbaka datorn med ett litet åldersavdrag...

Vet inte om det går att hävda osäligt pris, säljaren kan att hävda att datorn kostar mer då det är miljötänket som kunden betalar för och att en "kretsloppsdator" kostar mer än vad den borde men är snällare mot miljön. Helt omöjligt att kolla då vi ej vet hur säljaren profilerar sig.

Permalänk

750:- för ett par minnen som en hund bitet i skulle fan ta betalt för att äns få dem skickade till mig....

Typ 200% säkerhet på att kylaren ligger mot pcb så typ garanterat en kortis där under om inte ett krossat minneschip.

Skulle säga att det nog inte är nån fara att peka ut en butik som levererar uppenbart defekta delar som annat än defekt.

Fsp agget är troligen från ungefär samma era som cpun altså runt 14 år och troligen verkligen sjunger på sista versen vid detta laget.

Skulle defentivt säga att butiken är inte en legit butik... Och väldigt tvek till att du någonsin kommer få ut något av den påstådda garantin.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows