Dator fastnar pga slut på minne när det är ledigt utrymme

Permalänk
Medlem

Dator fastnar pga slut på minne när det är ledigt utrymme

Jag har helt oväntat börja få allvarliga problem med min datorns RAM-minne och processor så att datorn efter 1-2 timmars användning (beroende på vad jag har använt datorn till) blir så långsam att det är omöjligt att jobba med den. Problemet kom ganska plötsligt, jag hade inte sett några varningssignaler, datorn fungerade snabbt och klockrent. Jag har kört flera antivirus och det finns ingenting konstigt. Det lediga utrymmet som jag har är ungefär det samma som jag hade: ca 10 GB i C-disken - som har totalt 117 GB -. Och på D-disken som jag också har på datorn är det lediga utrymmet 387 GB - av totalt 931 GB -. Jag förstår att 10 lediga GB är inte så mycket, men jag har rensat program och har bara de mest nödvändiga. Det som jag inte förstår är att för några månader sedan hade jag samma lediga utrymme som nu och datorn fungerade fint.

Jag trodde först att det handlade om en dålig internetanslutning, eftersom jag hade flyttat när problemen började. Men för någon vecka sedan flyttade jag igen till en ny lägenhet med snabbare internet och problemen med minnet och CPU fortsätter. Nu fungerar datorn ganska snabbt så länge minnet inte är fullt, det som händer efter ett tag. Oaktiva internetflikar får ofta efter några minuter slut med minne. Det står: "Slut på minne. Försök ladda om sidan, eller gå till en annan sida för att fortsätta". Eller ibland är det inte bara inaktiva flikar, utan aktiva flikar, när jag, t.ex. streamar musik eller video, då händer det också. Jag trycker på knappen "Ladda om sidan" och oftast fortsätter datorn fungera tills det blir en helt stopp efter ett tag.

Jag har nyligen ökat det virtuella minnet från 12 GB till 18 GB (Om datorn :> Avancerade systeminställningar :> Prestanda :> Inställningar :> Avancerat :> Virtuellt minne) men jag tror inte att det har löst problemet, även om det har hjälpt något. Vad skulle jag kunna göra för att lösa problemet? Måste jag bara byta dator eller finns det andra alternativ? Datorn är drygt 3 år gammal men batteriet är inte så förbrukat eftersom jag kopplar alltid dator till strömmen. Jag har inte använt datorn för spel eller för tunga uppgifter. Enligt CrystalDiskInfo mår datorn helt bra.

Detaljer om min bärbara dator, en Lenovo Ideapad 330-15IKB är:
Processor (CPU): Intel(R) Pentium(R) CPU 4415U @ 2.30GHz 2.30 GHz
Installerat RAM-minne: 12 GB

Permalänk
Medlem

Om du har så lite ledigt utrymme på en SSD (som jag förmodar din C disk är) så slits den mycket snabbare.

Det virtuella minnet/page file ligger förmodligen på C disken och om den disken nu tappat prestanda pga slitage så kan det vara anledningen till att du upplever det du gör.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av okean:

Oaktiva internetflikar får ofta efter några minuter slut med minne. Det står: "Slut på minne. Försök ladda om sidan, eller gå till en annan sida för att fortsätta".

Vilken webbläsare har du och när uppdaterade du den senast?

Permalänk
Medlem

Den uppenbara steg 1 åtgärden är att sätta in en ny större systemdisk. Mindre än 10 % är inte något bra läge. Redan vid 20% ledigt börjar det att bli lite skakigt, speciellt som att din disk är liten från början. Lenovo är i allmänhet ganska lätta att byta hårddisk på. Lurar också på dina RAM minnen. Det förefaller som om du har två olika stora minnesmoduler. Det kan också vara problematiskt ibland .

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shane Vendrell:

Vilken webbläsare har du och när uppdaterade du den senast?

Opera, och jag uppdaterade den nyligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Den uppenbara steg 1 åtgärden är att sätta in en ny större systemdisk. Mindre än 10 % är inte något bra läge. Redan vid 20% ledigt börjar det att bli lite skakigt, speciellt som att din disk är liten från början. Lenovo är i allmänhet ganska lätta att byta hårddisk på. Lurar också på dina RAM minnen. Det förefaller som om du har två olika stora minnesmoduler. Det kan också vara problematiskt ibland .

Jag vet inte om jag har 2 minnesmoduler, hur kan jag veta det? Skulle problemen upphöra om jag lämnar t.ex. 30% ledigt utrymme? Eller tycker du att jag borde köpa en större systemdisk? Vad skulle den kunna kosta och vilken storlek skulle det vara optimalt?

Permalänk
Medlem

Först och främst bör du ta reda på vad det egentligen är som använder allt minne, kolla i aktivitetshanteraren (ctrl+alt+delete -> aktivitetshanteraren) under process-fliken. Om du bara surfar utan att ha extremt många flikar öppna så borde 12GB räcka långt, så det låter mer som något mjukvarufel än att du skulle ha för lite minne för dina behov.

Skrivet av KjellO:

Lurar också på dina RAM minnen. Det förefaller som om du har två olika stora minnesmoduler. Det kan också vara problematiskt ibland .

Datorn har ett fastlött 4GB-minne och en SO-DIMM-port, så vill man ha något annat än 8GB totalt så blir det olika storlek på dem. Det är inte helt optimalt prestandamässigt men orsakar inte såna här problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du har så lite ledigt utrymme på en SSD (som jag förmodar din C disk är) så slits den mycket snabbare.

Det virtuella minnet/page file ligger förmodligen på C disken och om den disken nu tappat prestanda pga slitage så kan det vara anledningen till att du upplever det du gör.

Tack. Ja, jag har en SSD och det virtuella minnet ligger på C disken

Permalänk
Skrivet av okean:

Opera, och jag uppdaterade den nyligen

Får du samma fel med tex Firefox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shane Vendrell:

Får du samma fel med tex Firefox?

Ja

Permalänk

Ta en backup på din data, och testa om du får samma problem efter att du har partionerat om hela disken till en C:\ och installerat om Windows.

Permalänk
Medlem

prova gör ditt med typ en live cd av ubuntu linux (dvs. installera inte operativsystemet utan använd en usb som du testar linux på) - om problemet kvarstår så vet du att det är hårdvarufel annars är det antagligen fel på windows om inte det är din ssd som spökar.

Permalänk
Medlem

Byt till en större hårddisk (ssd)! Typ till 1TB. De är billiga nu. Och gör den till C:\

Permalänk
Medlem

Jag skulle rensat och sedan bytt till en större och snabbare lagring, om du kan och vet hur så kan du göra bytet själv.
Glöm inte att göra backup på det som är viktigt / det du vill spara.

Någon innan har redan skrivit om detta med risk för att jag upprepning.

Sen kan du även göra köra ett test på dina ram-minnen. Du behöver en USB-sticka för det.
https://www.memtest86.com/ - Det finns bra videos på youtube om du inte orkar läsa instruktionerna på hemsidan.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Detaljer om min bärbara dator, en Lenovo Ideapad 330-15IKB är:
Processor (CPU): Intel(R) Pentium(R) CPU 4415U @ 2.30GHz 2.30 GHz
Installerat RAM-minne: 12 GB

Inte för att vara sån, men den nu nära 6 år gamla Intel® Pentium® Gold 4415U CPU:n är lite av en flaskhals. Själv hade jag inte lagt en krona mer på den datorn av just det skälet, men mjukvarumässigt går det mesta att fixa!

Kan du dela mer info om vilka processer som körs samt hur mycket RAM som används (ctrl+shift+esc är din vän!)?
Är exempelvis Hibernate aktiverat?

Kör följande som admin i CMD för att kolla hur datorn mår (S3 är bra att ha aktiverat):

powercfg /a

Ang. virtuellt minne, så tycker jag det numera är bäst att låta Windows själv sköta detta. Själv har jag 8GB RAM och kör med 512MB virtuellt just nu. Hade gärna satt det virtuella minnet till 0, men tyvärr kräver ett par Windows-program att det är aktiverat.

Ang. lite ledigt utrymme på C:;
Testa SquirrelDisk, https://www.squirreldisk.com/, för att se vad som tar upp utrymme. Windows i sig ska inte ta mer än maximalt 20GB om systemet mår bra.

Behöver du rensa? Välj Bleachbit, https://www.bleachbit.org/, som är betydligt kraftfullare än exempelvis CCleaner.

Ang. antivirus. Körde du även Malwarebytes, https://www.malwarebytes.com/?

Hoppas datorn mår bättre snart

Permalänk
Skrivet av haikopaiko:

Jag skulle rensat och sedan bytt till en större och snabbare lagring, om du kan och vet hur så kan du göra bytet själv.
Glöm inte att göra backup på det som är viktigt / det du vill spara.

Någon innan har redan skrivit om detta med risk för att jag upprepning.

Sen kan du även göra köra ett test på dina ram-minnen. Du behöver en USB-sticka för det.
https://www.memtest86.com/ - Det finns bra videos på youtube om du inte orkar läsa instruktionerna på hemsidan.

Skriver under på detta med, tror det är minnet som inte mår superbra. Skadar iaf aldrig med ett memtest. Finns inbyggt test i Windows också.

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Först och främst bör du ta reda på vad det egentligen är som använder allt minne, kolla i aktivitetshanteraren (ctrl+alt+delete -> aktivitetshanteraren) under process-fliken. Om du bara surfar utan att ha extremt många flikar öppna så borde 12GB räcka långt, så det låter mer som något mjukvarufel än att du skulle ha för lite minne för dina behov.

Det är webbläsaren som tar det mesta av CPU och minnet, och detta förefaller mig konstigt eftersom jag i normalt fall inte har så krävande uppgifter. Ibland har jag kanske för många flikar men det är ganska ofta också slut på minne när jag inte har så många. Det blir såklart tidigare slut på minne om jag har tittat på SVT-play, eller lyssnat på musik eller någonting sådant, men detta hände inte för några månader sedan. Det började, som sagt, ganska plötsligt.

Jag tror att jag förmodligen kommer att köpa en större SSD-disk, men jag är rädd på om detta inte är lösningen, att problemet ligger någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Jag tror att jag förmodligen kommer att köpa en större SSD-disk, men jag är rädd på om detta inte är lösningen, att problemet ligger någon annanstans.

Det skadar förstås inte, men det är som du säger inte det som är problemet. Att köra minnestest och liknande som vissa rekommenderar kommer inte heller hjälpa, trasiga minnen påverkar inte hur mycket minne som används eller hur mycket minne som finns (annat än om någon sticka är helt trasig, men i så fall syns det på mängden minne Windows säger att du har).

Men eftersom problemet uppstår i flera olika webbläsare så är det svårt att säga vad som egentligen är problemet. En möjlig lösning skulle vara att installera om Windows, men det är ju något av en "kill it with fire"-lösning och ingen garanti att det löser det i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inte för att vara sån, men den nu nära 6 år gamla Intel® Pentium® Gold 4415U CPU:n är lite av en flaskhals. Själv hade jag inte lagt en krona mer på den datorn av just det skälet, men mjukvarumässigt går det mesta att fixa!

Kan du dela mer info om vilka processer som körs samt hur mycket RAM som används (ctrl+shift+esc är din vän!)?
Är exempelvis Hibernate aktiverat?

Kör följande som admin i CMD för att kolla hur datorn mår (S3 är bra att ha aktiverat):

powercfg /a

Tack så mycket för alla dina intressanta kommentarer. RAM som används ökar så småningom från 40-50% till 99% eller så. Men CPU är redan från tidigt stadium högt över 90, ofta nära 100%. Så det är processor som också är problemet.

Angående CMD har jag sett genom powercfg/a att att min datorn har tillgänglig både S3 och Hibernate (också Hybrid sleep).

Permalänk
Skrivet av okean:

Tack så mycket för alla dina intressanta kommentarer. RAM som används ökar så småningom från 40-50% till 99% eller så. Men CPU är redan från tidigt stadium högt över 90, ofta nära 100%. Så det är processor som också är problemet.

Angående CMD har jag sett genom powercfg/a att att min datorn har tillgänglig både S3 och Hibernate (också Hybrid sleep).

känns som att du har någon eller några mjukvaror som antingen läcker extrema mängder minne.

eller någon process som typ en cryptominer eller nått annat malware som inte hittas av ditt antivirus om du dessutom ser nästan maxlast på cpu´n direkt från boot för inte normalt att cpu ligger spikad på maxlast när allt på autostart är igång trots gammal cpu.

personligen skulle jag nog överväga att ge datorn en total rensning om inte annat för att ta bort ev malware och på köpet rensa bort gamala restfiler från ev avinstallerade program osv som blivit liggande på c: för att fria upp lite mer hårdiskplats.

skulle nog även pratitionera om utrymmet på lagringsdisken offra lite plats på D: och lägga en C: partition på iaf 256GB om bägge partitionerna är på samma lagringsenhet dvs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle nog även pratitionera om utrymmet på lagringsdisken offra lite plats på D: och lägga en C: partition på iaf 256GB om bägge partitionerna är på samma lagringsenhet dvs.

Det är 128GB SSD + 1TB HDD om TS inte ändrat något, så partitionerna är nog tyvärr så stora som de kan bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Tack så mycket för alla dina intressanta kommentarer. RAM som används ökar så småningom från 40-50% till 99% eller så. Men CPU är redan från tidigt stadium högt över 90, ofta nära 100%. Så det är processor som också är problemet.

Angående CMD har jag sett genom powercfg/a att att min datorn har tillgänglig både S3 och Hibernate (också Hybrid sleep).

Hibernate hade jag valt att stänga av, då det slösar med värdefullt utrymme på C:;

powercfg -h off

Ang. RAM, så känns 40-50% redan som väldigt mycket använt av 12GB totalt. För mig använder Chromium just nu under 400MB RAM och systemet i sig (Windows 10) använder under 2GB RAM totalt (av 8GB).

Tycker det är tydligt att det går troll i din dator på ett eller annat sätt. För att utesluta webbläsaren helt, så hade jag valt att testa en version av Chromium härifrån:
https://chromium.woolyss.com/

Välj från "Archive" (se bild), så kan du behöver du inte installera något på datorn. Ungoogled är renaste versionen av Chromium utan att förstöra för steaming-tjänster.

Tar även denna webbläsaren mängder av RAM i anspråk, så börja med att stänga av hårdvaruaccelereringen. Om det hjälper, så kan det vara grafikdrivrutinerna som har minnesläcka.

Som andra är inne på, så pekar mycket på en cryptominer. Även om inte antivirus kan hitta det så lätt, så kanske en brandvägg så som Simplewall, https://github.com/henrypp/simplewall, vara till hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Jag skulle rensat och sedan bytt till en större och snabbare lagring, om du kan och vet hur så kan du göra bytet själv.
Glöm inte att göra backup på det som är viktigt / det du vill spara.

Någon innan har redan skrivit om detta med risk för att jag upprepning.

Sen kan du även göra köra ett test på dina ram-minnen. Du behöver en USB-sticka för det.
https://www.memtest86.com/ - Det finns bra videos på youtube om du inte orkar läsa instruktionerna på hemsidan.

Tack. Jag håller på nu med memtestet86, testet är långsamt, hittills i drygt 2 timmar, så jag väntar. Än så länge har det inte upptäckt något fel.

Permalänk
Skrivet av okean:

Tack. Jag håller på nu med memtestet86, testet är långsamt, hittills i drygt 2 timmar, så jag väntar. Än så länge har det inte upptäckt något fel.

Rekomenderat att låte den stå iaf ett dygn å tugga i oändlighet gärna så den testar minnena iaf en gång extra.

Många gånger kommer felen bara visa sig när minnena kommit upp i ordentlig arbetstemp så kan behövas fler varv av testet utan avbrott innan de syns

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tror att det antagligen är cryptominer eller något sånt. Att problemet kom ganska plötsligt får mig också att tänka på detta. Hur kan man ta bort cryptominer? Går det kanske med Malwarebytes eller liknande? Då skulle jag kanske inte behöva partionera, det som säkert kommer att ta ganska lång tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Tack. Jag håller på nu med memtestet86, testet är långsamt, hittills i drygt 2 timmar, så jag väntar. Än så länge har det inte upptäckt något fel.

Om du väntar på att det ska bli klart så får du vänta länge, det körs tills man avbryter det. 2 timmar är troligtvis tillräckligt, särskilt när du ändå inte upplevt några problem som skulle kunna peka på trasiga minnen.

Permalänk
Skrivet av okean:

Jag tror att det antagligen är cryptominer eller något sånt. Att problemet kom ganska plötsligt får mig också att tänka på detta. Hur kan man ta bort cryptominer? Går det kanske med Malwarebytes eller liknande? Då skulle jag kanske inte behöva partionera, det som säkert kommer att ta ganska lång tid?

Man nukar alla lagringenheter som varit i kontakt med datorn sen problemet uppstod plus några månader bakåt for good measure.

Och instaloerar ett färskt operativsystem när allt är tomt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om man blivit infekterad av nått men man inte vet vad det kan vara så är hel wipe det du vill göra, att försöka spendera tid att rensa ett infekterat system är oftast inte värt det då man inte kan vara helt säker om man hittat allt. Det skulle ta massor av tid och ändå lämna dig med ett system du inte kan lita på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Om man blivit infekterad av nått men man inte vet vad det kan vara så är hel wipe det du vill göra, att försöka spendera tid att rensa ett infekterat system är oftast inte värt det då man inte kan vara helt säker om man hittat allt. Det skulle ta massor av tid och ändå lämna dig med ett system du inte kan lita på.

Och iom att malware kan va lite sneaky idag och att installera sig långt innan de börjar visa symptom så infektion.

Så kan ha haft bagg i systemet i flera år men först nyligen tryckte malwareskaparen på aktiveringsknappen och su vet inte vilka andra lagringsenheter den kopierat sig självt till under tiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en annan detalj. Är det så att disken används "för lite"? I så fall kan en trimning av SSD behövas alternativt att den töms för att fräscha upp sig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon