Galet mycket strul Tele2 -> Bahnhof -> Tele2

Permalänk
Medlem

Galet mycket strul Tele2 -> Bahnhof -> Tele2

Hej! Vet inte längre vad jag ska göra. Ska försöka summera detta utan att det blir en bok.

Hade tele2 villafiber som fungerat klockrent fram till början av maj. Fick ett erbjudande på posten av bahnhof, 1000/1000 för 329kr. Tele2 skulle precis gå upp till 500kr för 100/10 så det var ju en nobrainer. Tackade ja till bahnhof och sa upp tele2.

Samma dag som bahnhof kopplade över mig får jag ett mail att på grund av ombyggnation i station så kan de inte leverera internet förns i mitten av juni. Detta var ca 10 maj. Inte en chans att jag väntar 1 månad på internet tänkte jag. Ringde bahnhof och sa upp, ringde tele2 och sa att jag ångrar min uppsägning. Tele2 säger att de fixar tillbaks internet till mig inom 1-2 dagar.

Efter detta börjar kaoset. Inget internet på över 1 månad!?!?!? Har ringt dagligen till tele2 som först hänvisar mig till bahnhof att de ska släppa en port. Ringer bahnhof som säger att de har gjort allt, ring tele2 istället.

Efter flera samtal säger tele2 att de har kontakt med telia som är nätägare. De säger att jag kan försöka ringa telia och skynda på ärendet. Telia säger att de inte har något med detta att göra och hänvisar till tele2.

Så här har det pågått i 1 månad och ingen kan säga vad det beror på. Det är alltså en uppsägning som sedan backades och ingen tycks kunna fixa det.

Fick nu för någon dag sedan en "ny" information att de kan ordna internet åt mig 9 juli...det är alltså ytterligare 1 månad, så totalt 2 månader utan internet.

När jag frågar vad kompensation för allt detta strul är, så säger de "kompensationen består i att du inte behöver betala för den tiden du varit utan internet"....SAY WHAT? Är det alltså kompensation att slippa betala när tjänsten inte fungerat?

De har även ett erbjudande just nu för nya kunder: 600mbit + ps5 + psn plus för 599kr/mån. Jag sa till dem att om ni fixar detta erbjudande trots att jag inte är ny kund så kommer jag vara nöjd med detta som kompensation. Absolut inte får jag till svar. Endast för nya kunder!

Nu har jag sagt upp skiten men är rädd att jag ändå inte kommer få internet om jag går till någon annan. Helt galet att de inte kan aktivera internet hemma efter att ha haft det fullt fungerade.

Kontaktade nyss bahnhof för att se om de kan ge mig internet inom en rimlig tid (de sa ju mitten av juni i början) men de kunde inte se när det ska ske en ombyggnation.

Jag är ju helt fast just nu, utan internet, och massvis med samtal har inte gjort mig ett dugg klokare

Permalänk

Rätt så rimlig kompensation att inte behöva betala för tiden du inte kunnat använda det och skulle säga inget ovanligt.

Och antar att du även slapp uppsägningsavgiften för att säga upp innan bindningstiden var slut.

Nu när du är utan befintligt abonnemang så bör du kunna hoppa på ovan nämnda erbjudande med ps5 eller så kollar du upp andra leverantörer.

Berdband 2 har funkat bra för mig sen 2017 tror totalt 3 dagar nertid och varje gång pågrund av någon extern orsak typ avgrävd fiber eller strömavbrott.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att tillfälligt skaffa trådlöst internet tills allt är löst. Det kan vara struligt att byta leverantör och det är alltid bra att ha en backup.

Det finns en rätt billig Asus-router med 4G stöd för runt 6-700 och med lite tur kanske du har ett mobilabbonemang som tillåter tvillinkort. Annars kan du ta ett tillfälligt utan bindningstid. På så vis så har du iallfall internet tills du får det värsta löst.

Min erfarenhet säger att det sällan är värt att byta operatör för att spara 50-100 spänn i månaden, men skiljer det mer samt att man kanske får extra funktioner som man kan ha nytta av så kan det vara värt det.
Bahnhof har i mitt tycke en rätt ok support jämfört med många av dom andra tjänsteleverantörerna, det är värt de extra kronorna jag fått betala emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Mitt tips är att tillfälligt skaffa trådlöst internet tills allt är löst. Det kan vara struligt att byta leverantör och det är alltid bra att ha en backup.

Det finns en rätt billig Asus-router med 4G stöd för runt 6-700 och med lite tur kanske du har ett mobilabbonemang som tillåter tvillinkort. Annars kan du ta ett tillfälligt utan bindningstid. På så vis så har du iallfall internet tills du får det värsta löst.

Min erfarenhet säger att det sällan är värt att byta operatör för att spara 50-100 spänn i månaden, men skiljer det mer samt att man kanske får extra funktioner som man kan ha nytta av så kan det vara värt det.
Bahnhof har i mitt tycke en rätt ok support jämfört med många av dom andra tjänsteleverantörerna, det är värt de extra kronorna jag fått betala emellanåt.

Yes, får väl hitta en tillfällig lösning. Men det är frustrerande eftersom det bara skulle "backas" till det jag hade dagarna innan. Det borde ju bara vara ett knapptryck.

Tele2 110/10 för 500kr
bahnhof 1000/1000 för 329kr är rätt stor skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Rätt så rimlig kompensation att inte behöva betala för tiden du inte kunnat använda det och skulle säga inget ovanligt.

Och antar att du även slapp uppsägningsavgiften för att säga upp innan bindningstiden var slut.

Nu när du är utan befintligt abonnemang så bör du kunna hoppa på ovan nämnda erbjudande med ps5 eller så kollar du upp andra leverantörer.

Berdband 2 har funkat bra för mig sen 2017 tror totalt 3 dagar nertid och varje gång pågrund av någon extern orsak typ avgrävd fiber eller strömavbrott.

Jag har ju möjlighet att jobba hemma 2 dagara i veckan men har inte kunnat det. Det är 1 timme bilresa om dagen som jag kunnat undvika. Det är ju sådana saker som jag anser vara kompensation. Eller bjuda på någon månad. Att inte betala för något som inte fungerar tycker jag mer är en självklarhet, det är ju saker utanför som är kompensation, men jag kan ha fel

Permalänk
Medlem

nappade på detta så länge. Väntar in bra svar från någon någonstans om varför det är så svårt att koppla på mig igen

Permalänk
Skrivet av pixolar:

Jag har ju möjlighet att jobba hemma 2 dagara i veckan men har inte kunnat det. Det är 1 timme bilresa om dagen som jag kunnat undvika. Det är ju sådana saker som jag anser vara kompensation. Eller bjuda på någon månad. Att inte betala för något som inte fungerar tycker jag mer är en självklarhet, det är ju saker utanför som är kompensation, men jag kan ha fel

Var det ett företagsabonnemang tillhörande företaget du jobbar åt?

Annars inte deras problem att du använder din privata utrustning för arbete.

Självklart att arbetsgivaren ska stå för ALLA kostnader för arbetet. Allt annar är ju typ lika dumt som att du skulle behöva betala entrebiljett för att komma in på kontoret.

Så känns mer som att det år ditt arbete som är problemet angående det som förlitar sig på din privata utrustning men du hade ju iaf möjligheten att åka till kontoret så de hade ju lösningen så inget du kan gnälla om där heller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

Jag har ju möjlighet att jobba hemma 2 dagara i veckan men har inte kunnat det. Det är 1 timme bilresa om dagen som jag kunnat undvika. Det är ju sådana saker som jag anser vara kompensation. Eller bjuda på någon månad. Att inte betala för något som inte fungerar tycker jag mer är en självklarhet, det är ju saker utanför som är kompensation, men jag kan ha fel

Att du har långt till jobbet är givetvis inte ISP:ns problem, men rent generellt har det ju skapat besvär för dig så att de skulle ge någon kompensation (särskilt en som inte behöver kosta dem så mycket i praktiken, dvs. någon gratis månad som du nämnde) känns ju någorlunda rimligt kan jag tycka.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ja det kan bli rätt trassligt när det ska komma en gubbe och koppla ur en port, sen en annan gubbe och koppla in den någonannanstans. Kanske har det blivit fel med dokumentationen eller blivit något förväxling. Allt är så optimerat så det finns inget utrymme för missar och slarv.