Kan inte återställa eller komma åt router

Permalänk
Medlem

Kan inte återställa eller komma åt router

Jag satte min router i AP läge, och nu kommer jag inte åt den längre. Har försökt hålla in reset knappen i 10 sekunder men inget händer.

Det är en ASUS RT-AC68U.

https://streamable.com/d7kmsa

På datorn så säger sen att den inte kan identifiera nätverket ä och ipconfig listar ingen gateway.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag satte min router i AP läge, och nu kommer jag inte åt den längre. Har försökt hålla in reset knappen i 10 sekunder men inget händer.

Det är en ASUS RT-AC68U.

https://streamable.com/d7kmsa

På datorn så säger sen att den inte kan identifiera nätverket ä och ipconfig listar ingen gateway.

Vad säger den när du försöker logga in i routern via webläsaren?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Vad säger den när du försöker logga in i routern via webläsaren?

Kommer inte åt den, finnns ingen gateway.

Permalänk
Medlem

Nä det e klart att du inte får nåt IP när din router bara är en AP nu som oxå förväntar sig att få ett IP från en annan router.

Prova hålla in reset knappen längre. Routern ska vara igång.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nä det e klart att du inte får nåt IP när din router bara är en AP nu som oxå förväntar sig att få ett IP från en annan router.

Prova hålla in reset knappen längre. Routern ska vara igång.

Testade 30-30-30 men den ger dig inte.

Permalänk
Medlem

Din dator borde kunna ge ut IP adresser. Men jag vet inte hur man gör.
Så om du lyckas så får din AP en IPadress o du kan ändra den.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Cranzle:

Jag satte min router i AP läge, och nu kommer jag inte åt den längre. Har försökt hålla in reset knappen i 10 sekunder men inget händer.

Det är en ASUS RT-AC68U.

https://streamable.com/d7kmsa

På datorn så säger sen att den inte kan identifiera nätverket ä och ipconfig listar ingen gateway.

Lite lustigt, hade precis samma problem för någon vecka sedan med min ac68u

För mig funkade det att låta den vara strömlös i ca 15 min, koppla in strömmen och sen hålla inne WPS-knappen när jag startade den.
Då återställdes den helt.
Hoppas det fungerar för dig med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Din dator borde kunna ge ut IP adresser. Men jag vet inte hur man gör.
Så om du lyckas så får din AP en IPadress o du kan ändra den.

Jag satte min IP och då fick jag en server sida där jag kunde ladda upp mjukvara eller återställa NVRAM. Jag tryckte på det senare, återstår att se om det hjälpte ä.

Permalänk
Medlem

Prova att logga in på din riktiga router, AP-adressen bör framgå där. Om det sedan inte går att nå AP via den adressen så är det hård reset som gäller.
Hård reset enligt ASUS: (skillnader kan förekomma mellan olika modeller och t.o.m. revisioner, det bör framgå av senaste manualen.)
Håll in reset-knappen 5-10 sekunder tills power-lampan börjar blinka.
Släpp reset-knappen och vänta tills power-lampan lyser stabilt, då standardinställningarna har lästs in. (Tålamod: tar minst ett par minuter!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Prova att logga in på din riktiga router, AP-adressen bör framgå där. Om det sedan inte går att nå AP via den adressen så är det hård reset som gäller.
Hård reset enligt ASUS: (skillnader kan förekomma mellan olika modeller och t.o.m. revisioner, det bör framgå av senaste manualen.)
Håll in reset-knappen 5-10 sekunder tills power-lampan börjar blinka.
Släpp reset-knappen och vänta tills power-lampan lyser stabilt, då standardinställningarna har lästs in. (Tålamod: tar minst ett par minuter!)

Testade detta, den börjar aldrig blinka. Testade även att hålla inne reset medan jag startar den.

Min router i skåpet kommer jag inte åt baksidan på, har ingek aning vad lösenordet är. Det är inte standard.

Permalänk
Medlem

Vilken adress använder du om du försöker logga in via webläsaren? Är det ett IP (vilken i så fall?) eller "router.asus.com"?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Testade detta, den börjar aldrig blinka. Testade även att hålla inne reset medan jag startar den.

Min router i skåpet kommer jag inte åt baksidan på, har ingek aning vad lösenordet är. Det är inte standard.

Reset-knappen brukar ju sitta lite infällt, har du provat att trycka på den ordentligt med ett gem eller kulspetspenna? Håll den så länge du orkar (30 sekunder).