Permalänk
Medlem

Installation elbilsladdare

Hej,

Först och främst - har haft en elektriker för detta som också kommer att utföra själva arbetet. Men vill förstå offerten och vad som krävs för jobbet. Tyckte han var klurig att få ut svar som jag förstod.

Har köpt en elbilsladdare av märket Schneider Electric, modell EVH4S11N2, till sommarstugan.
Vi har 16A inkommande till stolpen. Det går att koppla 16A 1-fas, 32A 1-fas eller 16A 3-fas. Vi vill koppla det på 16A 3-Fas för att kunna få ut 11 kW. Är också med på att vi ev. behöver säkra upp på stolpen till 20A eftersom vi vill ha 16 till boxen.
Alternativt laddar vi nattetid enbart och är beredda att byta propp i stolpen.

I manualen står följande på "Upstream Protections":

Protection against overload and short circuits: 20A curve C.
Differential protection: 30 mA type A

Där står även:

"A Undervoltage release (MNx) controlled by the charging station must be installed to enable to activate the upstream circuit-breaker tripping.
The protections described below should only be taken as suggestions and Schneider Electric cannot be held liable.

Recommendations for lightning protection
One surge arrester per charger is recommended for high keraunic levels, mandatory if required by local regulations."

Vad behöver alltså installeras uppströms laddaren är frågan.
Jag tolkar det som någon av dessa: denna eller denna?

Något elkunning här?
Tar tacksamt emot förslag, ideér och frågor!

Tack!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk

Ja låter ju iaf som att den ska sitta säkrad på 20A om jag förstår dig rätt så är väl lämpligt att installera med kablage avsett för avsäkring på 20A vad det nu kan vara typ 4mm2 eller nått minst

Och låter aom att den ska åven va skyddad av jordfelsbrytare 30mA

Angående åskskydd låter jag va osagt är för dåligt insatt i detta.

Sen kan du ju testa att köra den på 16A säkringar värsta som händer är ju att proppen går men sålänge kablaget är dimensionerat för större proppar går de ju byta i efterhand.

Dock troligen en piss i havet att byta säkringar kostnadsmässigt.

Men hör med elektrikern så kan han nog ge en mer exakt prognos vad exakt som kan behövas.

Det du länkat är en jordfelsbrytare och en vanlig 3fas fällsäkring 16A och enligt det du skrev över ska bägge finnas uppströms.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av SIEMPRE:

Hej,

Först och främst - har haft en elektriker för detta som också kommer att utföra själva arbetet. Men vill förstå offerten och vad som krävs för jobbet. Tyckte han var klurig att få ut svar som jag förstod.

Har köpt en elbilsladdare av märket Schneider Electric, modell EVH4S11N2, till sommarstugan.
Vi har 16A inkommande till stolpen. Det går att koppla 16A 1-fas, 32A 1-fas eller 16A 3-fas. Vi vill koppla det på 16A 3-Fas för att kunna få ut 11 kW. Är också med på att vi ev. behöver säkra upp på stolpen till 20A eftersom vi vill ha 16 till boxen.
Alternativt laddar vi nattetid enbart och är beredda att byta propp i stolpen.

I manualen står följande på "Upstream Protections":

Protection against overload and short circuits: 20A curve C.
Differential protection: 30 mA type A

Där står även:

"A Undervoltage release (MNx) controlled by the charging station must be installed to enable to activate the upstream circuit-breaker tripping.
The protections described below should only be taken as suggestions and Schneider Electric cannot be held liable.

Recommendations for lightning protection
One surge arrester per charger is recommended for high keraunic levels, mandatory if required by local regulations."

Vad behöver alltså installeras uppströms laddaren är frågan.
Jag tolkar det som någon av dessa: denna eller denna?

Något elkunning här?
Tar tacksamt emot förslag, ideér och frågor!

Tack!

Att säkra upp ökar din årliga fasta avgift med 500kr och år. Kan vara bra att veta 😀 samt kräver föranmälan mm
För att installera en elbilsladdare så krävs JFB typ A.
Du kan installed last balansering och drag en 5g2,5+2x2 ut dit och låta laddaren sänka sin effekt så huvudsäkring inte går.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop