Permalänk

Macbook för apputveckling

Hejsan,

I höst börjar jag på en apputvecklarutbildning och behöver införskaffa en Macbook. Kommer att köra mest Xcode och Android Studio med emulatorer. Hittills har jag aldrig ens hållt i en Mac. Skolan rekommenderar minst ett M1-chip och minst 16 gb ram.

En ny Air 15" M3/16/512 går på runt 22,5k med studentrabatt.

På Blocket hittade jag en 14" Pro med M3Pro/18/512 för samma pris (endast 3 laddcykler). Just nu känns denna som mest prisvärd för mig.

Sen finns det en del Pros med M1/18/512 för lite drygt 10k med på Blocket, oftast med sämre batterihälsa.

Vill helst inte ge mer än ca 20-23k.

Någon som t.ex arbetar med apputveckling i Xcode eller kan mycket om Mac och kan ge nåt tips?

Permalänk
Medlem

Snåla inte på RAM, speciellt inte på en dator där det inte går att uppgradera det.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Snåla inte på RAM, speciellt inte på en dator där det inte går att uppgradera det.

Kan du utveckla ditt svar? Hur lite ram är snålt menar du?

Det verkar svårt att hitta mer än 16 gb på begagnat-marknaden (de flesta är 8 gb).

Permalänk
Medlem

Begagnat är alltid en risk men kan affären göras upp på plats så kan det vara ett alternativ. Undvik absolut att skicka pengar på förhand etc, risken för att bli blåst är hög på Blocket och ännu ett snäpp högre med Apple-produkter som är bland det mest attraktiva att sälja begagant.

M1-datorerna är fortfarnade väldigt kompetenta så vill du spara en slant så går det att hitta M1 (13,6") med 16GB för drygt 12k:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5647031

Ska du koda så kan det dock vara värt att titta på 15"-skärm och lägga lite extra pengar på det.

Permalänk
Avstängd

jag köpte en macbook pro 2017 med trasig skärm för 1500kr och kopplade den till min skärm hemma..
sökte på trasig under laptops på blocket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

jag köpte en macbook pro 2017 med trasig skärm för 1500kr och kopplade den till min skärm hemma..
sökte på trasig under laptops på blocket..

Om man vill få uppdateringar och inte riskera att stöd för Xcode försvinner gör man bäst i att köpa M1 eller nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceaseless:

Någon som t.ex arbetar med apputveckling i Xcode eller kan mycket om Mac och kan ge nåt tips?

Ett tips är att klämma/känna på datorerna hos någon återförsäljare.

Själv gillar jag "gamla" MacBook Air 13" samt MacBook Pro 14" Pro.

Fördelen med Air är att den är fläktlös och lätt utan märkbart försämrad prestanda. Nya Pro:n har bättre skärm (MiniLED), fler portar men är även betydligt tyngre och klumpigare att släpa runt.

MacBook Pro 13" M1 är mest en klumpig Air enligt mig.

En annan fördel med en gammal Air M1, är att den kan nödladdas med en relativt klen Powerbank (utan PD).

Edit: Bör kanske tillägga att det endast är Apple Silicon (M1-M4) jag tänker på. Gamla Intel-Macar bör ingen köpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceaseless:

Hejsan,

I höst börjar jag på en apputvecklarutbildning och behöver införskaffa en Macbook. Kommer att köra mest Xcode och Android Studio med emulatorer. Hittills har jag aldrig ens hållt i en Mac. Skolan rekommenderar minst ett M1-chip och minst 16 gb ram.

På Blocket hittade jag en 14" Pro med M3Pro/18/512 för samma pris (endast 3 laddcykler). Just nu känns denna som mest prisvärd för mig.

Sen finns det en del Pros med M1/18/512 för lite drygt 10k med på Blocket, oftast med sämre batterihälsa.

Kul med apputvecklarutbildning! Jag jobbar med sånt och skaffade en Macbook Air M1 vid release. Den har lite högre spec med 16GB Ram och 1TB HDD. Hade en Intel 15" retina innan. Tog inte många timmar innan jag slutade använda Intelmaskinen helt som MBA M1 totalt springer varv runt. Något liknande som den skulle fungera fint för dina behov, vara budgetvänligt för du kan nog få tag på en för typ hälften av din budget. Minst 16GB ram ska du ha för att inte få vissa begränsningar i Xcode osv.

Skaffade även en Macbook Pro 16" M1 Max (64GB Ram, 4TB HDD) vid release som jag använder mest nu. Den är såklart helt överlägsen men helt annat prisklass.

Största skillnaden som märks är skärmen. Oavsett Air du väljer är skärmen betydligt sämre med äldre teknik.

Personligen skulle jag säga att minst en till skärm är minimum för jobb på ett bra sätt men det kanske du redan har eller kan skaffa något?

Så tex den här https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-12... (förvisso snål HDD men tillräckligt ram) och så kopplar du den till en skärm. Notera emellertid att Air inte kan koppla till mer än en skärm samtidigt om jag minns rätt.

Steget från Intel till Apple Silicon var enormt prestandamässigt. Mellan de olika M-varianterna är det inte lika kännbart. Mina maskiner börjar bli 3-4 år nu men har aldrig tänkt på någon prestandamässig brist.
Jag kommer nog spana på uppdatering vid M4 tidigast förhoppningsvis med bättre skärm och hårdvarustöd för decode/encode AV1 (finns nog redan i M3). Såna funktioner är trevliga och kan framförallt motivera uppdatering som jag ser det.

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla på https://mresell.se oxå efter begagnade Mac:ar.

Permalänk
Medlem

Skolan har bra rekommendation, skulle inte heller köpa en Mac som inte har Apples egna chipp.
Vad gäller RAM så är det en bra rekommendation också, 8 GB räcker bra så länge man inte gör någon utveckling. Jag körde Unreal + Android Studio på min Air med M1/8 GB RAM en vecka när jag var på ett evenemang och jodå det fungerade, men varken jag eller datorn tyckte om det.
Jag köpte nu 48 GB till Macen jag har nu men det är för jag håller på mycket med Dockers och VMs. 16 hade jag nog nöjt mig med annars.

Kolla sidor som Mresell och Inrego. Inrego hade för inte så länge sen en 16" MBP med M1 Max och 32 GB RAM för typ 17k.

Vad gäller SSD hade jag tagit minst 512 GB, räcker långt då man tenderar att inte ha massa 100GB+ spel installerade
256 känns tight men hade nog funkat också to be fair.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Som många redan säger så kan jag bara hålla med.
Jag har jobbat som utvecklare i snart 9 år. Har bollat runt mellan mac och pc ett par gånger beroende på uppdrag etc.

Men det som jag föredrar alla dar i veckan att jobba med är Mac. Jag kör en M1 Max CPU och 14" - Jag har 32 gig i ram på den, men mestadels för att jag använder Docker en hel del.

Men det hade utan tvekan fungerat med 16 gb också.

Det går inte heller riktigt att jämföra PC's ramhantering med en Mac's.

Ha så kul med utbildning och kör hårt!

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceaseless:

Du får Air 13" med M2/16/512 för 17k med studentrabatt, det är nog det jag skulle valt, sen kört extern skärm/mus/tangentbord hemma. Så slipper du fundera på begagnat med de risker det innebär och har option att köpa till apple care om du önskar det.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Såg nyligen en 16gb MacBook m1 för runt 6-7k på blocket. Fungerar troligtvis lika bra som övriga förslag men givetvis betydligt billigare. Personligen håller all elektronik jag någonsin ägt längre än vad jag haft dom i mina ägor, det gäller nytt som begagnat.

Permalänk
Medlem
  • Prioritera RAM (minst 16GB) över CPU, men inte sämre än M1

• Var försiktig med begagnade Apple prylar, om de är kopplade till någon annans AppleID är de i praktiken obrukbara

• Köp för tidshorisonten på din utbildning, inte för "framtiden" - när du börjar jobba kommer du få en dator av din arbetsgivare

• Köp inte en Mac med mindre än 500GB SSD då det är märkbar performance penalty och kortare livslängd (sämre wear leveling)

• Macbook Air kommer räcka utmärkt för det mesta, främsta usecase för Pro är den som absolut vill ha större skärm eller avsevärt bättre kylning för långt körande jobb. Det senare tenderar app-utveckling i utbildningar inte vara

Sista gotchan för Mac är att Apple tenderar att inte supporta mer än 6 år gammal hårdvara för nya versioner av MacOS. Kan vara bra att veta när M1 kom ut för snart 4 år sen. https://support.apple.com/en-us/105113

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Begagnat är alltid en risk men kan affären göras upp på plats så kan det vara ett alternativ. Undvik absolut att skicka pengar på förhand etc, risken för att bli blåst är hög på Blocket och ännu ett snäpp högre med Apple-produkter som är bland det mest attraktiva att sälja begagant.

Risken att bli blåst på Blocket bör vara rätt så låg förutsatt att man köper med frakt som inkluderar köpskydd. Då får man möjlighet att granska och testa varan innan pengarna betalas ut till säljaren.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Om det är snålt i kassan kan en Mac Mini M2 som du kör remote också vara ett alternativ. Beror lite på vad du kommer att göra under studie perioden och om du känner dig bekväm med att köra vpn/parsec/etc.

Permalänk
Medlem

Tycket det är märkligt och lite dåligt att Sweclockers hijackat och frontar den här tråden nu med artikeltitel "Vilken Macbook är bäst för applikationsutveckling?"

Vår vän och OP @Ceaseless har ett specifikt user case som student med begränsad budget.

Den bredare frågan SWEC försöker få det till gäller inte riktigt här. Vilket nu också märks i tråden där tips i Macvärlden generellt ges och inte mtp på OPs speciella och något unika user case. Framförallt är budget en stor fråga som påverkar fundamentalt i det här fallet.

Apple lanserade f.ö. nyligen ett verktyg för att välja bäst Mac för ens behov som fungerar rätt bra tycker jag:
https://www.apple.com/mac/best-mac/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otsu:

Sista gotchan för Mac är att Apple tenderar att inte supporta mer än 6 år gammal hårdvara för nya versioner av MacOS.

Hittills har det dock alltid berott på osupportad hårdvara samt större tekniska skiften.

Exempelvis 68k -> PPC -> x86 -> x86_64 -> ARM64 samt att ATI/AMD-grafik inte fungerade med Metal.

Skulle tippa på att M1:orna supportas lika länge som M2 och M3.

Edit: Hade förträngt PowerMac

Permalänk
Medlem

Köp 100% en Pro om du kan - helt enkelt för att all hårdvara är bättre och du kommer uppskatta och känna att du vill jobba mer på den.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Du ska köpa en macbook m1 med minst 16 gb ram och gärna 512 gb SSD. Det är inte värt pengarna att uppgradera till en m2/m3 i nuläget. Power har just nu en kampanj på en m1 macbook air med 16 gb ram och 512gb SSD för 14000 kr. Känns som en no brainer om du vill ha en bärbar, koppla en extern skärm till när du är hemma bara. https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-d...

Permalänk
Hedersmedlem

Dustin hade ett parti (100+) m1 max som dom sålde väldigt rabatterat för ca 1 år sedan. (20k, minns inte om det var inkl eller exkl moms då)

Ska du utveckla med div virtuella miljöer/VMar så är ev 16 GB ram lite i underkant. Men jag vet inte hur krävande det är mot appar. Jag håller mest på med backend, och då behöver jag stundvis spinna upp lokala kubernetes-kluster på min utvecklingsdator där jag kör lite olika system. 32 GB är minimum i mitt fall.

Utan krav på virtuella miljöer borde 16 GB vara helt lugnt

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceaseless:

Kan du utveckla ditt svar? Hur lite ram är snålt menar du?

Det verkar svårt att hitta mer än 16 gb på begagnat-marknaden (de flesta är 8 gb).

Jag kanske är skadad då jag köper in hårdvara till våra utvecklare, då handlar det om 128GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Tycket det är märkligt och lite dåligt att Sweclockers hijackat och frontar den här tråden nu med artikeltitel "Vilken Macbook är bäst för applikationsutveckling?"

Vår vän och OP @Ceaseless har ett specifikt user case som student med begränsad budget.

Den bredare frågan SWEC försöker få det till gäller inte riktigt här. Vilket nu också märks i tråden där tips i Macvärlden generellt ges och inte mtp på OPs speciella och något unika user case. Framförallt är budget en stor fråga som påverkar fundamentalt i det här fallet.

Apple lanserade f.ö. nyligen ett verktyg för att välja bäst Mac för ens behov som fungerar rätt bra tycker jag:
https://www.apple.com/mac/best-mac/

Tror knappast en skola kräver en dator för 20k, däremot är det en rimlig budget för vad många kan tänka sig lägga på en personlig laptop. Så enligt mig passar tråden perfekt. Sin "riktiga" utvecklardator får man av arbetsgivaren, vare sig man vill eller inte (med all säkerhetsscanning etc etc inbyggt).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har en MacBook Pro 14 M3 Pro.

Tänkte mest slå ett slag för att den nya Space Black är sjukt snygg, men var ett uselt val. Fingeravtryck syns direkt och extremt känslig för repor. Silver har inte alls det problemet.

Space Grey var perfekt men finns inte i M3 Pro, gillar inte silver och på den nya har de svart färg mellan tangenterna på silver (istället för just silver) som bara ser konstigt ut på en Mac.

Jag hade tidigare en Macbook Pro 16" med i7 i Space Grey med Touch Bar, den var bättre på alla sätt (förutom lite klenare då).

Edit: Kan ju tillägga att jag är en Windows-människa ut i fingerspetsarna och kör bara Mac på jobbet för att jag måste Lika skönt varje dag att komma hem till riktiga datorer (även om några Linuxkärror har smugit sig in )

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem

Kanske inte är ditt use case, men vill du någonsin köra nestade VM (som det kommer stöd för i nästa version av mac os) måste du ha M3 eller bättre.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

M2 och M3 är ganska hårfin skillnad, kan du få en M2 väsentligt billigare hade jag satsat på det

Minst 16GB RAM
Minst 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Jag kanske är skadad då jag köper in hårdvara till våra utvecklare, då handlar det om 128GB.

Blir dock lite i överkant prismässsigt för en student med en macbook med 128GB RAM.

Permalänk
Medlem

Denna kan vara ett alternativ?
https://shop.inrego.se/barbara/apple-macbook-pro-181-late-202...

Apple M1 PRO 3.0 GHz 32 GB 512 GB SSD 16.2" 2021
15 374 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceaseless:

Hejsan,

Ser att du fått många svar, men min situation är rätt lik din så det kanske kan vara intressant ändå. Har pluggat programmering 2 år nu med en M1 med 16/256 nyinköpt vid studiestart för 11,5k. Har blivit mkt av Jetbrains IDEs (Android Studio, IntelliJ, Pycharm och Clion). Dessa drar gärna 5gb ram även i mindre projekt, så det blir för snålt att bara 8gb. Särskilt android studio kräver en del extra då den emulerar en telefon ovanpå allt. Min 16gb går på knäna ordentligt med Android Studio + IntelliJ och lite andra småsaker igång som browser och word, men det är egentligen ett mindre problem så länge man inte kör de två samtidigt. I övrigt svinnöjd med M1an, och 256gb ssd har ej varit ett problem heller. Det är mest PDFer och rapporter och själva programmen som tar plats, alla de tusentals rader kod man skrivit tar ju noll och ingen plats. Men då du ska plugga apputveckling så kanske det blir mer assets att hantera, så vill inte säga säkert att 256gb ssd är nog för dig.

Lycka till med studierna 🫡

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Blir dock lite i överkant prismässsigt för en student med en macbook med 128GB RAM.

100% så. Men 32 är nog en bra siffra att eftersträva.