Ekonomiskt stöd när man inte hittar arbete

Permalänk
Medlem

Ekonomiskt stöd när man inte hittar arbete

Hej SweC,
min sambo är nyexad och är i full gång med att leta arbete. det går dock trögt och på hon har inte lyckats hitta något ännu. Att inte kunna betala hyra eller dela på våra utgifter tär hårt på henne. Jag ville därför kolla om det är möjligt att få någon form av stöd (liknande a-kassa). Hur gör man isåfall och vad krävs? Hon söker aktivt arbete varje dag.
mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej SweC,
min sambo är nyexad och är i full gång med att leta arbete. det går dock trögt och på hon har inte lyckats hitta något ännu. Att inte kunna betala hyra eller dela på våra utgifter tär hårt på henne. Jag ville därför kolla om det är möjligt att få någon form av stöd (liknande a-kassa). Hur gör man isåfall och vad krävs? Hon söker aktivt arbete varje dag.
mvh

Aktivitetsstöd från Arbetsförmedlingen är väl ett alternativ antar jag.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/arbetssokande/a...
Det är väl inga mängder ni lär få ut, men det är mer än ingenting.

Mitt ex fick stöd via detta och landade på en ca 9000 (efter skatt) i månaden.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Om man inte kvalificerat sig till a-kassa eller motsvarande (genom att ha arbetat och varit med i just en a-kassa och betalat avgiften) så är väl så kallat försörjningsstöd (det som tidigare kallades socialbidrag) från kommunen det som gäller. Då får man dock inte ha några som helst besparingar sedan tidigare - detta ska användas först - och de kan kräva att man säljer tillgångar som t ex bil eller lägenhet innan de beviljar något stöd. All information bör finnas på er kommuns websida.

Men "enklast" är nog att söka jobb även utanför det din sambo har pluggat till för att få en inkomst under tiden hon söker mer lämpliga jobb. Vården är i ständigt behov av arbetskraft, och det borde inte vara svårt att få jobb som timvikarie på exempelvis ett äldreboende, även som helt outbildad.

Permalänk
Medlem

https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/ekonomiskt-bistan...

Socialstyrelsens webbplats; egentligen riktar den sig inte till "behovssidan", men informationen är ju i grunden densamma.

Permalänk
Medlem

Även om det inte är kul, så kan man ju behöva söka/ta ett annat arbete än det man studerat till. Gissningsvis kommer inte aktivitetsstöd betalas ut om man bara söker en viss typ av jobb, alt inte vill flytta för att ta lediga jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Om man inte kvalificerat sig till a-kassa eller motsvarande (genom att ha arbetat och varit med i just en a-kassa och betalat avgiften) så är väl så kallat försörjningsstöd (det som tidigare kallades socialbidrag) från kommunen det som gäller. Då får man dock inte ha några som helst besparingar sedan tidigare - detta ska användas först - och de kan kräva att man säljer tillgångar som t ex bil eller lägenhet innan de beviljar något stöd. All information bör finnas på er kommuns websida.

Men "enklast" är nog att söka jobb även utanför det din sambo har pluggat till för att få en inkomst under tiden hon söker mer lämpliga jobb. Vården är i ständigt behov av arbetskraft, och det borde inte vara svårt att få jobb som timvikarie på exempelvis ett äldreboende, även som helt outbildad.

Märk väl att sambos får ansöka gemensamt, så för att bidrag/stöd ska beviljas så måste båda tillsammans ha så låg ekonomisk standard att det kan beviljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Aktivitetsstöd från Arbetsförmedlingen är väl ett alternativ antar jag.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/arbetssokande/a...
Det är väl inga mängder ni lär få ut, men det är mer än ingenting.

Mitt ex fick stöd via detta och landade på en ca 9000 (efter skatt) i månaden.

Tack, det är precis detta jag letade efter.

Skrivet av PHJ:

Skrivet av Ikariwarrior:

Även om det inte är kul, så kan man ju behöva söka/ta ett annat arbete än det man studerat till. Gissningsvis kommer inte aktivitetsstöd betalas ut om man bara söker en viss typ av jobb, alt inte vill flytta för att ta lediga jobb.

Ni har helt rätt, vi är inte riktigt där än men jag håller helt med om att man behöver vara öppen för att ta andra jobb. Okvalificerade jobb är dock inte på kartan

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl