Byta bromsskivor och bromsbelägg bil

Permalänk

Byta bromsskivor och bromsbelägg bil

Hej!

Jag äger en Skoda Fabia årsmodell 2016. Bromsarna både bak och fram är riktligt slitna, både skivor och belägg. Jag har inte skruvat särskilt mycket bil tidigare men snåltarmen slog till när mekonomen ville ha 9000:- för att byta ovanstående.

Därför har jag bestämt mig för att lösa detta själv nu. Har beställt hem delar. Fick märkesdelar för under 2000:-. Nu har jag kikat på en hel hög youtube-videos och läst diverse forum. Jag säger inte att det kommer bli lätt men det ser ut att vara hanterbart.

Finns det någon som är erfaren bilmekare här som har lite generella tips och trix att dela med sig av?

Det här kommer bli lärorikt!

Permalänk
Medlem

Har du mekanisk handbroms eller elektrisk?Ta isär glidpinnarna/styrpinnarna och rengör dom och lägg på ett tunt lager fett.

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Moderator
Moderator

Har du kikat på så mycket material så har du säkert sett det viktigaste.
När du plockar du loss bromsoket så se till att hänga det med någon vajer, spännband eller dylikt i fjädringen, så att de inte hänger i bromsledningarna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Inget särskilt märkvärdigt att byta skivor o belägg. Kan även rekomendera att byta bromsvätska i systemet när du ändå är igång. Tryckpump rek då som du kopplar på resoarvaren i bilen. Ingen större kostnad.
Tänk på att om du har el handbroms kan det krävas antingen att du kommer åt service läge via obd porten eller ev att det går att skruva ut den manuellt på oket beroende på hur det ser ut annars kan det vara svårt att få tillbaka oken. Då handbromsen brukar autojustera sig beroende på avståendet från skivan, när du sen sätter på nya djupare skivor så kommer inte oken gå på. Kolla upp vilka moment du skall ha när du skruvar ihop det sen igen och bered dig på fight om det är mycket rost (kan ansamlas på baksidan av skivorna lätt) Häng upp dina ok med stripes i något stabilt (typ fjäder etc) så att du inte tappar dem o drar sönder slangar osv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Skrivet av linde:

Har du mekanisk handbroms eller elektrisk?

På en Fabia så är det mekanisk parkeringsbroms som gäller.

Ett bromskolvsverktyg för nollställning av de bakre bromsoken är att rekommendera, i övrigt så se till att rengöra nav och rörliga delar och torka av oljebeläggningen på de nya bromsskivorna.
Glöm heller inte att lägga tryck på bromsarna för att pressa ut kolvarna åter innan bilen flyttas.

Permalänk
Skrivet av linde:

Har du mekanisk handbroms eller elektrisk?Ta isär glidpinnarna/styrpinnarna och rengör dom och lägg på ett tunt lager fett.

Skrivet av Daemon:

Har du kikat på så mycket material så har du säkert sett det viktigaste.
När du plockar du loss bromsoket så se till att hänga det med någon vajer, spännband eller dylikt i fjädringen, så att de inte hänger i bromsledningarna.

Skrivet av Fissure:

Inget särskilt märkvärdigt att byta skivor o belägg. Kan även rekomendera att byta bromsvätska i systemet när du ändå är igång. Tryckpump rek då som du kopplar på resoarvaren i bilen. Ingen större kostnad.
Tänk på att om du har el handbroms kan det krävas antingen att du kommer åt service läge via obd porten eller ev att det går att skruva ut den manuellt på oket beroende på hur det ser ut annars kan det vara svårt att få tillbaka oken. Då handbromsen brukar autojustera sig beroende på avståendet från skivan, när du sen sätter på nya djupare skivor så kommer inte oken gå på. Kolla upp vilka moment du skall ha när du skruvar ihop det sen igen och bered dig på fight om det är mycket rost (kan ansamlas på baksidan av skivorna lätt) Häng upp dina ok med stripes i något stabilt (typ fjäder etc) så att du inte tappar dem o drar sönder slangar osv.

Tack för era tips! Har tidigare uppfattat tipset om att hänga upp bromsoket och vara försiktig med slangarna. Jag har kopparpasta hemma sedan tidigare. Tänkte använda det för att smörja öronen på bromsbeläggen och skivans kontaktyta mot hjullagret. Vilket fett rekommenderar ni för glidpinnarna?

Permalänk
Skrivet av Applesaft:

På en Fabia så är det mekanisk parkeringsbroms som gäller.

Ett bromskolvsverktyg för nollställning av de bakre bromsoken är att rekommendera, i övrigt så se till att rengöra nav och rörliga delar och torka av oljebeläggningen på de nya bromsskivorna.
Glöm heller inte att lägga tryck på bromsarna för att pressa ut kolvarna åter innan bilen flyttas.

Tack för tipsen! Jag kommer låna ett bromskolvsverktyg av en granne så att det blir bra och utan att saker går sönder.

Permalänk
Medlem

Skoj att du vill prova på!
Med de flesta arbeten på bilar går det mycket enklare med rätt verktyg på plats.

Jag skulle rent generellt säga, oftast sitter glidpinnarna på oken med 7mm insex, ovanlig storlek som inte återfinns i gemene verktygssats, kontrollera storlek med andra ord.
Jag skulle även kontrollera för just din modell om det är skruvat bromsok bak(skruvas tillbaka in). Vanligt bak, fram trycks dom bara rakt in.

Går oken kärvt in, motionera dom några vändor med att lägga nått emellan så du inte trycker ur kolven när du pressar ut dom igen utan belägg.

Värmare för att värma på den lilla fixerings skruven i skivan ordentligt innan du ens försöker släppa på den, blir den rund dragen är man inte lika glad längre.

Hammare för att knacka loss skivan vid behov.
Stålborste för att rengöra och få bort gammal skit runt navet innan du monterar nya skivan.

Smörj in glidpinnarna vid åter montering och på med loctite igen på det som håller oket.

Givetvis dra tillbaka allt med moment nyckel

Permalänk
Expertgissare

Släng den där kopparpastan, aliminiumpasta ska du ha, mycket bättre till mer.

Men till just glidpinnarna skulle jag ha bromscylinderfett/silikonfett.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Tipsen du fått tidigare här kan jag instämma med. Det jag kan tillägga är väl att du tvättar av bromsskivorna med bromsrengöring då de har en hinna av olja på sig vilket inte är bra att förorena bromsbeläggen med.

En annan sak att tänka på när man monterar tillbaka oken att man inte ha råkat snurra runt oket så bromsslangen vridit runt sig och bildat en "extra ögla".

Vet inte hur det är på Fabia, men när du ska trycka tillbaka kolven i oket så är det bra med ett för det avsett verktyg. Det är (i alla fall bakbromsen) vanligast att man behöver snurra kolven samtidigt som man trycker in kolven för att få in den (så de nya beläggen får plats).

Är lite trött så min meningsuppbyggnad vinner inget pris, men hoppas du förstår.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem

Kolla om specialhylsor behövs, Passat kör XZN.

Köp hem nya damasker till glidpinnar. Går lätt sönder.

Bultar till bromssadel sitter ofta dragna som fan. Köp långa skaft.

Bromsskivor kan sitta fastrostade. Du behöver handslägga eller avdragare.

Du behöver ha rejäla pallbockar och en domkraft som lyfter hyggligt högt om du ska ha en chans att komma åt.

Mutterknack är guld att ha, gärna med krafthylsförlängare som går att vinkla lite.

Överlag tar verkstäder bra betalt för bromsar eftersom de vill ta höjd för att saker kan jävlas, vara fastrostade osv.

Gjorde själv som du på min Passat för några år sedan då det var så sjukt dyrt att göra allt på verkstad. Bytte belägg igen sjäv i år. Belägg är mycket lättare jobb jämfört med skivorna. Det är just att bromssadeln är dragen hårt som fan och svår att komma åt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Vilket fett rekommenderar ni för glidpinnarna?

https://www.youtube.com/watch?v=kHm01U2JH_c

Silikonbaserat fett rekommenderas... undvik petroleumbaserat fett bara

Skrivet av Bananapa1:

Tack för tipsen! Jag kommer låna ett bromskolvsverktyg av en granne så att det blir bra och utan att saker går sönder.

Lånade ut mitt bromsoksverktyg till min granne och fick tillbaka verktyget i 2 spräckta delar... vet ärligt talat inte hur han lyckades förstöra själva verktyget men han fick dit beläggen iaf

Rent generellt så följ alla ovanstående tips och var beredd på att det kan krångla ordentligt, såg ju så lätt ut på youtube

Så räkna med gott om tid, en och annan svordom och självklart väldigt lärorikt... själva funktionen är enkelt uppbyggd men rost och salt kan verkligen ställa till det... så bra verktyg är A och O och sjukt mycket tålamod

Eftersom du slitit ner både belägg och skiva så har nog även kolven nått sitt ändläge och kan vara knixig att få in igen iaf till en början speciellt bak då den ska skruvas tillbaka på en gängad stång inuti själva kolven, det ska gå hyffsat lätt med bromsoksverktyget att få tillbaka kolven men var rädd om gummit... spricker gummit så har man ett h* framför sig

Skruva bort locket på bromsvätskebehållaren innan du trycker tillbaka kolven, inte nödvändigt men kan underlätta så slipper du trycka så hårt... glöm inte skruva tillbaka locket efteråt!

Byter alltid själv både på mekaniska och el... har alltid gjort och principen är alltid den samma men på nyare modeller kan bromssadeln sitta utav H* så dra inte av bultskallen där bara, been there done that... and got the t-shirt to prove it speciellt Audi kör ju med loctite från hin håle på sina bultar så omöjligt att lossna utan att värma bort gänglåsningen först, dom ska förvisso sitta åt bra men se till att inte dra av själva bulten...

Annars är det en walk in the park, se till att ha alla verktyg speciellt insex 7 som någon sa är lite ovanlig i verktygslådan

Stålborste, kopparpasta... trasor att torka rent nav mm. tvätta av dom nya skivorna från oljan med något lämpligt oljelösande dom ska vara rena och torra, var försiktig med den lilla stjärnskruven som håller skivan på plats... kopparpasta på "öronen" som du skrev, fetta in styrpinnarna med silikonfett... återigen akta gummit, inga spruckna gummin återmontera och glöm inte dra åt rätt moment osv... bromsa upprepade gånger för att föra ut kolvarna innan du kör, dra upp och ner handbromsspaken upprepade gånger tills du känner att den "nyper" ganska omgående

Allt annat finns väl på tuben men tänk på att dom flesta klipper bort diverse svordomar och själva krångeltiden ta en paus mellan jobbet... en sida kan gå som en dans medan den andra kan jeklas ordentligt just a friendly reminder

Men kul och lärorikt, låt oss nu får veta efter också hur jobbet gick för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Tänkte använda det för att smörja öronen på bromsbeläggen och skivans kontaktyta mot hjullagret. Vilket fett rekommenderar ni för glidpinnarna?

Bra tanke att smörja öronen på beläggen, akta bara själva friktionsytan.

Dålig tanke att smörja mellan bromsskiva och hjullager, blir det inte ett jämnt lager kan skivan hamna på sniskan och wobbla (har själv gjort det misstaget, kan inte påstå att jag fick problem men fick höra av andra att det är riskabelt).

Andra misstag jag gjort är att försöka lossa bromsoket när handbromsen är åtdragen. Bjuder på den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Kolla om specialhylsor behövs, Passat kör XZN.

Köp hem nya damasker till glidpinnar. Går lätt sönder.

Bultar till bromssadel sitter ofta dragna som fan. Köp långa skaft.

Bromsskivor kan sitta fastrostade. Du behöver handslägga eller avdragare.

Du behöver ha rejäla pallbockar och en domkraft som lyfter hyggligt högt om du ska ha en chans att komma åt.

Mutterknack är guld att ha, gärna med krafthylsförlängare som går att vinkla lite.

Överlag tar verkstäder bra betalt för bromsar eftersom de vill ta höjd för att saker kan jävlas, vara fastrostade osv.

Gjorde själv som du på min Passat för några år sedan då det var så sjukt dyrt att göra allt på verkstad. Bytte belägg igen sjäv i år. Belägg är mycket lättare jobb jämfört med skivorna. Det är just att bromssadeln är dragen hårt som fan och svår att komma åt.

Lycka till!

XZN är ett påfund men är inte meningen man ska lossa på dom... tydligen ska man låta sadeln sitta kvar och jinxa ut skivan som här nedan på videon så prova det först då besparar du dig ett par avdragna bultar iaf om du har otur, använd inte heller långa skaft då risken ökar betydligt att bulten smäller av då dom även är gänglåsta med loctite

https://youtu.be/GZOiYGHoCOg?t=41

Ett annat tips är att vrida hjulet, jobbar du på höger sida så vrid ratten fullt vänster och vice versa så kommer du lättare åt beläggen och styrpinnarna

Permalänk
Medlem

Använd pallbock. Lita inte på enbart domkraften, aldrig kul bli fastklämd.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Har bytt på många Skodor, tar ca 30min om man är erfaren, väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Bra tanke att smörja öronen på beläggen, akta bara själva friktionsytan.

Dålig tanke att smörja mellan bromsskiva och hjullager, blir det inte ett jämnt lager kan skivan hamna på sniskan och wobbla (har själv gjort det misstaget, kan inte påstå att jag fick problem men fick höra av andra att det är riskabelt).

Japp väldigt dålig tanke, inget "greeease" där emellan... enbart mycket stålborste så anläggningsytan på hjullagerhuset är rent och plant, brukar själv bara ta ytterst lite kopparpasta längst ut på navet för att fälgen inte ska få för sig att fastna, lättare att byta sommar/vinterfälgar men enbart ytterst väldigt supertunt lager räcker

Skrivet av Pellepelikan:

Andra misstag jag gjort är att försöka lossa bromsoket när handbromsen är åtdragen. Bjuder på den...

Tack, flinade gott... man ska bjuda på dom

Permalänk
Medlem

Lättare om man ser hur bakre kolvok fungerar och hur man backar kolven...
https://www.youtube.com/watch?v=BsYGc5nxdpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Har bytt på många Skodor, tar ca 30min om man är erfaren, väldigt enkelt.

Det är enkelt på typ alla bilar. 9000kr hos mekonomen lät som en rip off ärligt talat. Runt 5000kr hade nog varit rimligt på en verkstad.

Alt kan ju ts kolla med random no name verkstad om hen inte vill göra det själv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Gjorde detta för ett tag sedan och det var enkelt FÖRUTOM att bromsskivorna satt helt fast pga rost. Det som till slut fungerade var detta: https://youtu.be/pMuHKDI00rw?si=AKCW7_5_toiExhFi

Se också till att vara försiktog om du slår med slägga mot bromsskivorna för att få loss dem då du inte vill råka träffa en hjulbult och förstöra gängningen.

Lycka till!

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erebor:

XZN är ett påfund men är inte meningen man ska lossa på dom... tydligen ska man låta sadeln sitta kvar och jinxa ut skivan som här nedan på videon så prova det först då besparar du dig ett par avdragna bultar iaf om du har otur, använd inte heller långa skaft då risken ökar betydligt att bulten smäller av då dom även är gänglåsta med loctite

https://youtu.be/GZOiYGHoCOg?t=41

Ett annat tips är att vrida hjulet, jobbar du på höger sida så vrid ratten fullt vänster och vice versa så kommer du lättare åt beläggen och styrpinnarna

Ja, går det att få loss och ut skivan ändå utan att ta loss sadeln är det bra. Dock tror jag bakhjulen är jävligare att komma åt. Jag tog loss sadeln både fram och bak. Det satt så inåt helvete fram.

Varför skulle långa skaft öka risken att dra av en bult när man ska få loss något? Det släpper vid det moment det släpper.

Glöm inte borsta bort all rost på navet där skivan suttit. Jag körde vinkelslip med stålborste. Spraya sen kopparpasta på ytan för att förhindra att nästa skiva rostar fast.

Glöm för guds skull inte heller att öppna locket på bromsvätskebehållaren när du håller på och pressar tillbaka kolvarna i oken. Har du otur har någon fyllt på bromsvätska när beläggen blivit väldigt slitna vilket innebär att du har för mycket bromsvätska när du trycker tillbaka kolvarna - översvämning av bromsvätska i motorrummet.

Vrida hjulet är bra.

Permalänk
Medlem

var inte rädd för att banka lite, kan krävas rejält med kraft om skivorna sitter som fan vilket de kan göra. Större slägga kan vara bra att ha.
I vissa fall om skivan helt enkelt vägrar släppa kan man få kapa den med vinkelslipen. såga nästan igenom och spräck den i sådant fall.

Det mesta andra är ganska rätt fram, tex som att inte låta oket hänga i slangen utan häng upp den i tex fjädern med ett snöre.

Bak kan variera beroende på vilken typ av bromsar det är. ibland är handbromsen trumma med skivbromsar utanpå och ibland är det skivor där oket har inbyggd hand broms eller bara trumma där allt är inbyggt i trumman. Billiga bilar och små som din brukar köra trumma.

EDIT, motivation om det känns jobbigt, kunde jag så kan du.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk

Tack för alla tips!

Jag ska ge mig på det här spektaklet i slutet av veckan när jag lovat bort barnen. Jag återkommer självklart med resultatet såfort allt är överstökat.

Permalänk
Medlem

Ta med dig delarna till en vanlig verkstad , det får man, och skit i mekonomen. - alltid.
(Dom lär inte rengöra ett skit men ta betalt de kan de)

Permalänk
Medlem

Saknar du verktyg kan det finnas att hyra på www.hygglo.se. På så sätt slipper du köpa en massa mög som kommer användas en gång och sedan samla damm.

Permalänk

En liten uppdatering: Bortlovning av barn sket sig men idag bytte jag skivor och belägg fram på bilen. Med lite avbrott för diverse stök så tog det allt som allt nästan 4h. Det gick betydligt snabbare andra gången. Planen är att under morgondagen ge mig på de något mer krävande bakbromsarna.

Det enda som trilskades förutom min egen inkompetens var höger skiva fram. Den fick bearbetas med en hammare och en massa WD-40 så gav den med sig till slut.

Jag har bokat en verkstadstid till slutet på nästa vecka om det skulle vara så att bakbromsarna visar sig överjäkligt krångliga och rostiga.

Tack för alla bra tips i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

En liten uppdatering: Bortlovning av barn sket sig men idag bytte jag skivor och belägg fram på bilen. Med lite avbrott för diverse stök så tog det allt som allt nästan 4h. Det gick betydligt snabbare andra gången. Planen är att under morgondagen ge mig på de något mer krävande bakbromsarna.

Det enda som trilskades förutom min egen inkompetens var höger skiva fram. Den fick bearbetas med en hammare och en massa WD-40 så gav den med sig till slut.

Jag har bokat en verkstadstid till slutet på nästa vecka om det skulle vara så att bakbromsarna visar sig överjäkligt krångliga och rostiga.

Kul att det gick bra!
Och när hjulen redan är av är det ju även ett ypperligt tillfälle att även byta bromsvätskan.
Väldigt enkelt att göra om man kan få en tålmodig betjänt som trampar på pedalen.
Det kan låta lite overkill att byta bromsvätska, men många märken gör det ju på service med några års intervall.

Permalänk

En sista uppdatering: Nu är även skivor och belägg bytta bak. Det gick utan konstigheter, nu visste jag lite mer vad jag kunde förvänta mig och lite mer tricks för att få loss kärvande skivor etc. Skivorna gick att få både av och på utan att lossa bromsokssadeln (heter det så?) vilket helt klart sparade en del tid.

Idag tog det ca 2.5h från det att jag lossade första hjulbulten till att jag drog fast den sista.

Om någon skulle hitta tråden i framtiden och är tveksam på om de lyckas göra det här själv så säger jag: kör! Kan jag så kan vem som helst.

Tack för alla tips i tråden, de har allihopa hjälpt mig oerhört!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kan låta lite overkill att byta bromsvätska, men många märken gör det ju på service med några års intervall.

Den ska man byta ofta. Fukt letar sig in väldigt snabbt och ju mer vatten det är i bromsvätskan desto sämre fungerar den. 3-4 år max ska man köra mellan byte. Kokande bromsvätska är inget man vill uppleva, då har man inga bromsar alls.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Misstänker att det är trummor bak? Dom kan vara bökiga att få av MEN på många finns det ett par gängade små hål i trumman(brukar vara m6). Där kan du skruva in ett par skruvar som pressar av trummorna vilket är väldigt behjälpligt.
Leta efter dessa om det blir problem.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9