Enklare installera Microsoft Store-program på dator utan internet

Permalänk
Melding Plague

Enklare installera Microsoft Store-program på dator utan internet

Den som har en PC utan internet och vill installera program från Microsoft-butiken har inte haft det så lätt, men får nu hjälp via kommandotolken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt.
Två steg bakåt och ett steg framåt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Enklare att installera bloatware utan internet?!

🤣

MS 🤣🤣🤣

Permalänk
Medlem

Smutt! Windows behöver nog gå mot att inte 30 services för olika program som ligger och kollar efter uppdateringar i bakgrunden, utan sköta det centraliserat istället.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Enklare att installera bloatware utan internet?!

🤣

MS 🤣🤣🤣

Vet du vad Ms store är..?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Sådär skulle ju windows update varit från början.

Inget grafiskt bjäfs utan en redig kall terminal som ger svart på vitt (eller vitt på svart då) vad du gör, försöker göra, har gjort och vad som skitit sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Sådär skulle ju windows update varit från början.

Inget grafiskt bjäfs utan en redig kall terminal

Gärna för min del, men oavsett det...

Skrivet av Charles Finley:

som ger svart på vitt (eller vitt på svart då) vad du gör, försöker göra, har gjort och vad som skitit sig.

Ja, det där vore ju något. Oavsett CLI, GUI eller vad de nu vill ha.

Känns som att det slog fullständigt slint i huvudet på någon i beslutsfattande position för länge sedan och att de tog fel på orsak/verkan vad gäller att användare inte gillar när det blir fel.
Att ta bort all information om felets natur löser ingenting för användaren, det gör bara felet till ett ännu större problem.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så bra!
Nu behöver de bara komma på en orsak för oss att vilja använda Microsoft Store.
För mig är den lika användbar som all annan bloatware.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Titeln känns ju verkligen off.
Ni skriver kommandotolken i ett inlägg men powershell-kommando i artikeln.

Du måste fortfarande ha en dator med internettillgång och hämta en helt vanlig installationsfil, föra över den till datorn utan internetåtkomst och köra kommandot. Förövrigt kan man göra det här sen rätt länge? Man kan också dubbelklicka på dem.

"Winget har fått en nedladdningsfunktion som hämtar programmet i fråga från Microsoft-butiken och sparar det i en .appx-fil"
"Den filen kan användare sedan använda för att installera programmet med hjälp av Powershell-kommandot Add-AppxPackage -Path C:\sökväg\till\installationsfilen.appx."

Permalänk
Hedersmedlem

Hade det vart Linux så hade alla pekat och skrattat på hur svårt man gör det med kommandotolken, jag lovar.

Permalänk
Rekordmedlem

Jaha men vem vill installera nått från MS store ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrqaffe:

jag gör:)
Sen uppdateras ju andra appar/språk därifrån så man "måste" köra MS Store.

Permalänk
Medlem

Föredrar chocolatey oändligt mycket. Hoppades att winget skulle ersätta, men det är inte lika härligt på något sätt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Används iaf till att installera powertoys på jobbdatorn, lättare att få ett undantag om appen finns i Microsoft Store än att installera .exe från GitHub eller winget.

Permalänk
Medlem

Efter en ominstallation så skulle jag hitta en ny version av cue splitter för att dela flac använt samma alla år, men detta lilla Italienska företaget har nu gått med till MSStore och om man finns på Store så får man inte ha downloads på företagets egen hemsida, själva programet är pyttiga 1.34mb men inte om man hämtar det på store och man skriver ett licensavtal med Microsoft inte med skaparen🤔 mejlade företaget som lever på donationer och visade att jag hade stående donation sen 2013 på 10$ per år med frågan hoppas Microsoft är värda det. Dagen efter fick jag ett mejl med programmet. Rent sjukt att man bara laddar ner en installations länk från Store som sen installeras av spyware Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Titeln känns ju verkligen off.
Ni skriver kommandotolken i ett inlägg men powershell-kommando i artikeln.

Du måste fortfarande ha en dator med internettillgång och hämta en helt vanlig installationsfil, föra över den till datorn utan internetåtkomst och köra kommandot. Förövrigt kan man göra det här sen rätt länge? Man kan också dubbelklicka på dem.

"Winget har fått en nedladdningsfunktion som hämtar programmet i fråga från Microsoft-butiken och sparar det i en .appx-fil"
"Den filen kan användare sedan använda för att installera programmet med hjälp av Powershell-kommandot Add-AppxPackage -Path C:\sökväg\till\installationsfilen.appx."

Om jag har förstått det rätt så körs Winget i kommandotolken och installationen körs i powershell med Powershell-kommandot Add-AppxPackage.

Däremot så vill jag nog läsa på lite om hur man hämtar installationer med Winget för att sen göra en fräsch installation av Windows.
Inget Windows = inget powershell...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bengt-Arne:

Om jag har förstått det rätt så körs Winget i kommandotolken och installationen körs i powershell med Powershell-kommandot Add-AppxPackage.

Däremot så vill jag nog läsa på lite om hur man hämtar installationer med Winget för att sen göra en fräsch installation av Windows.

Så kan det ju också vara men kör hellre allt i PS isf, kanske till och med skripta automatisk installation också.
Hämta installationer som i windows installationsfiler/ISO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Bara för att nämna det så fungerar Winget även i Powershell.
Vad jag vet så fungerar de flesta eller till och med alla "kommandotolks"-program i Powershell.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Bara för att nämna det så fungerar Winget även i Powershell.
Vad jag vet så fungerar de flesta eller till och med alla "kommandotolks"-program i Powershell.

Okej, Tack!

@tcntad Då räcker det visst med powershell

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vet du vad Ms store är..?

Ja, och det är därför kallar jag det för " bloatware ".

Permalänk
Medlem

Kommer fortsätta att installera MS Store appar från rg-adguard tills Microsoft tillåter mig att installera valfri (läs äldre) version av en app.

https://store.rg-adguard.net/

Främst Intel Graphics Command Center som gjort mer skada än nytta i senare versioner för mig.

Permalänk
Medlem

Kommandot winget -upgrade --all försöker installera alla tillgängliga uppdateringar. *

Allt som oftast äldre versioner än vad som är den senaste dessutom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Smutt men inte supersmidigt, den verkar inte fatta versioner utan drar ner allt trots default är senaste , men skrev lite script idag som kan fixa det automatiserat om än osmidigt , slår dock tidigare lösning att hålla på med fiddler o få ut länkar till paket o sen geta

sen kan man använda dism likagärna som add-appxpackage, för mig de senare bara är typ en cmdlet med vissa funktioner från dism , typ defaultar online image osv

smart lägga till -StubPackageOption installfull också för annars kan visa appar installeras som stub o då kommer den gå online via store o installera fullt (jätteskum funktion, senare windows (23h2) kommer med flera appar som stub , som då ska online, userexperiencen dålig till obefintlig)

Permalänk
Medlem

Nice, dock lär jag nog även i framtiden använda PowerShell för att ta bort alla MS Store program, samt Edge och OneDrive.

Tack vare Chris Titus är det väldigt lätt och snabbt gjort.

https://christitus.com/windows-tool/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6933 CL32 * MSI RTX 5090 VANGUARD SOC
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Win 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Black(1)cat:

...om man finns på Store så får man inte ha downloads på företagets egen hemsida...

Que? Det finns mängder av program som finns både i Store och på tillverkarens egen sida. Några exempel nedan.

1Password

Store: https://apps.microsoft.com/store/detail/XP99C9G0KRDZ27
Hemsida: https://1password.com/downloads/windows

Paint.net

Store: https://www.microsoft.com/store/productId/9NBHCS1LX4R0
Hemsida: https://www.getpaint.net/download.html

Krita

Store: https://www.microsoft.com/store/productId/9N6X57ZGRW96
Hemsida: https://krita.org/en/download/

Inkscape

Store: https://www.microsoft.com/store/productId/9PD9BHGLFC7H
Hemsida: https://inkscape.org/release/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Efter en ominstallation så skulle jag hitta en ny version av cue splitter för att dela flac använt samma alla år, men detta lilla Italienska företaget har nu gått med till MSStore och om man finns på Store så får man inte ha downloads på företagets egen hemsida, själva programet är pyttiga 1.34mb men inte om man hämtar det på store och man skriver ett licensavtal med Microsoft inte med skaparen🤔 mejlade företaget som lever på donationer och visade att jag hade stående donation sen 2013 på 10$ per år med frågan hoppas Microsoft är värda det. Dagen efter fick jag ett mejl med programmet. Rent sjukt att man bara laddar ner en installations länk från Store som sen installeras av spyware Microsoft

Stämmer inte. Slack finns på Microsoft Store men går också att hämta hem från Slacks hemsida. Lika så med Kodi

Ja, jag vet inte vad han pratar om.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig