Förklara Intels problem med 13- & 14-serien för en idiot?

Permalänk
Hedersmedlem

@mc68000 På den lilla skalan där moderna processorer verkar så är det inte bara värme som spelar roll, även om man skulle köra LN2/helium så skulle man kunna slita ut processorerna, speciellt med hög spänning, utan att temperaturerna gick upp över nollan.

Electromigration (sök med Ctrl+F) är ett annat sätt de slits på, kanske ett av de främsta till och med? Det är när elektroner bokstavligt flyttar runt atomer tills saker försvagas eller slits ut.
Det är nog det som faktiskt på låg nivå sker med Intels nuvarande problem. Den höga spänningen orsakar inte instabilitet i sig själv, utan orsakar skador på atomnivå som efter ett tag märks av.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@mc68000 På den lilla skalan där moderna processorer verkar så är det inte bara värme som spelar roll, även om man skulle köra LN2/helium så skulle man kunna slita ut processorerna, speciellt med hög spänning, utan att temperaturerna gick upp över nollan.

Electromigration (sök med Ctrl+F) är ett annat sätt de slits på, kanske ett av de främsta till och med? Det är när elektroner bokstavligt flyttar runt atomer tills saker försvagas eller slits ut.
Det är nog det som faktiskt på låg nivå sker med Intels nuvarande problem. Den höga spänningen orsakar inte instabilitet i sig själv, utan orsakar skador på atomnivå som efter ett tag märks av.

Tack Thomas, lång artikel (mest om AMD), men det fanns mycket matnyttigt från CTRL-F sökningen och framåt. Jag bifogar några meningar för att locka flera till artikeln. Författaren beskriver att han sett effekterna av "voltage drift", men att det då handlat om extremöverklockning.

Citat:

... most processors are expected to live well into the 15+ year range. ...
... it is the old motherboard capacitors that tend to blow up, not the CPU).

If enough silicon atoms are moved out of place, the wire disconnects and the processor is no longer useable. This also happens in trasistors, and is commonly referred to as transitor aging, with the transistor needing a higher voltage over the lifetime of the product (voltage drift).

Permalänk

Sen några dagar tidigare kör jag på Intels "Performance", alltså inget boostande från MB-tillverkaren. Igår uppdaterat jag BIOS igen, innehållandes nya microkoden. Testade bara ett kort lir BF2042, men det gick bra. (dock med full spätta på vattenkylningen)
Nyss körde jag 3DMark både CPU-test & "Nomad" - såg inga konstiga/låga siffror.
Senare skall jag testa BF2042 igen med "vanliga" fläktkurvan.

Jag (trådstartaren) har blivit lite nojig nu. Sett många skrämsel-YT-klipp om att man måste gå in och göra manuella inställningar i BIOS om man ska få behålla valutan(prestandan) för pengarna man betalt.

Har varit i kontakt med Inet där jag köpte CPUn och dom var väldigt tillmötesgående.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

En kortare version är att Intel pressade på gasen och blundade för problemen som uppstod när processorerna de tillverkade inte klarade samma prestanda som AMD. Istället för att backa, analysera den nuvarande situationen och satsa på ny arkitektur så pressade Intel den nuvarande tekniken bortom vad den klarade.
När Intel "löser" problemet och inte längre låter processorerna gå bortom deras specifikation så kommer processorerna samtidigt förlora någonstans mellan 10-25% prestanda.
Dessa förlorade 10-25% finns det en risk att Intel sedan skyller på moderkortstilverkarna eller någon annan.
Intel har verkligen ställt till det den här gången.

Prestandaförlusten efter update är ju ren hittepå enligt flera källor!!? Det verkar ju vara mer ren spekulation...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Sen några dagar tidigare kör jag på Intels "Performance", alltså inget boostande från MB-tillverkaren. Igår uppdaterat jag BIOS igen, innehållandes nya microkoden. Testade bara ett kort lir BF2042, men det gick bra. (dock med full spätta på vattenkylningen)
Nyss körde jag 3DMark både CPU-test & "Nomad" - såg inga konstiga/låga siffror.
Senare skall jag testa BF2042 igen med "vanliga" fläktkurvan.

Jag (trådstartaren) har blivit lite nojig nu. Sett många skrämsel-YT-klipp om att man måste gå in och göra manuella inställningar i BIOS om man ska få behålla valutan(prestandan) för pengarna man betalt.

Har varit i kontakt med Inet där jag köpte CPUn och dom var väldigt tillmötesgående.

Då det mest varit mOhm som ändras så borde du inte få någon prestanda förlust, kanske snarare vinst få den får lägre värme

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Kan säga att om man tar nya microkoden rätt ut av boxen och inte gör nånting så tappar man ca 4% i prestanda i tex Cinebench R23 (från 40k ned till lite drygt 38k) Det har jag testat fram själv. Tror inte det finns ett spel som man skulle märkt det i.
Däremot stämmer ju inte testerna som är gjorda för ett par år sedan, vilket jag tycker är en värre sak då folk faktist baserat sitt köp på dessa tester.
Däremot är det busenkelt att få tillbaka denna prestanda, OCH sänka begärd effekt drastiskt om man slår av boosten som ger 6ghz på en kärna eller två i ett par sekunder i vila. Sätter du fast frekvens på tex 5400/4400/4500 (P,E,R) så har man prestandan tillbaka och lite till.
Jag tycker inte om Intel default profilerna i dessa bios alls, då man blir fullständigt låst till allt möjligt. Såhär kan det se ut med relativt enkla grepp.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Prestandaförlusten efter update är ju ren hittepå enligt flera källor!!? Det verkar ju vara mer ren spekulation...

Jättebra att ingen prestanda förlorats i det hela! Kudos till Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Jättebra att ingen prestanda förlorats i det hela! Kudos till Intel

Vet inte riktigt om man ska ge Intel kudos för detta då de varit tysta om detta så pass länge, ändrat artiklar/informations-sidor i smyg, försökt att skylla ifrån sig på mobo-tillverkare och allting sådant.. Även om prestanda inte tappats är det väldigt svårt att säga hur livslängden påverkats på många av deras CPU:er. Man knappast få det till att Intel gjort något bra i denna situation, som bäst neutralt men det är nog väldigt svår-argumenterat det också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Vet inte riktigt om man ska ge Intel kudos för detta då de varit tysta om detta så pass länge, ändrat artiklar/informations-sidor i smyg, försökt att skylla ifrån sig på mobo-tillverkare och allting sådant.. Även om prestanda inte tappats är det väldigt svårt att säga hur livslängden påverkats på många av deras CPU:er. Man knappast få det till att Intel gjort något bra i denna situation, som bäst neutralt men det är nog väldigt svår-argumenterat det också.

Det är väl bra att dom kommer med en fix, samt ger alla extra garanti, plus att de är generösa som tusan med RMA's?
Det ÄR vissa moderkort som skall ta del av skulden tyvärr. Jag äger själv ett av dom.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett fristående spår har brutits ut och återfinns numera här:

Tappat prestanda med 13600K efter uppdatering av mikrokod till 0x129.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Ett fristående spår har brutits ut och återfinns numera här:

Tappat prestanda med 13600K efter uppdatering av mikrokod till 0x129.

- MOD

Tack, där kan jag tänka mig att hänga. Men är allt (värdena) där relevant för alla berörda processorer?

kan det vara värdefullt att skapa upp ett temporärt forum som bara handlar om Intel gen 13/14.. eller vad man ska kalla den. Och möjliggöra trådar där under utifrån MB och CPU?

Visa signatur

Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppgraderade burken för några dagar sedan med senaste bios, satte power limit settings och stängde av asus egna boost av cores. Innan så klockade CPUn nära 6ghz nu kör den typ hela tiden på 5Ghz.. Riktigt skumt.

Inga problem med temps eller liknande ligger mellan 40-60 vid spelade , typ 50 max när jag kör WoW Classic.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Använder du Intels profil behöver du inte röra limits. Det görs automatiskt. Däremot blir man väldigt låst med Intel profilerna.
Beroende på vilken kvalitet du har på silkonet, så är det relativt enkelt att få ned effekt, men bibehålla full prestanda med ditt moderkort. Vilken SP rating har din KS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En riktigt bra tråd som går igenom allt .

https://forum-en.msi.com/index.php?threads/guide-how-to-set-g...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-z790-e-...

Asus har släppt en update igen nu, någon som testat?

Visa signatur